Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door jasmijn
#3225112
Over katten en pens gesproken, heb 2 katten gehad die een moord deden voor pens en het letterlijk de hond er voor aan vielen. :o

Heb nu mijn 2de hond die echt walgd van pens, maargoed ik heb dieren die bij mij passen een "beetje" raar dus ::) :biggrin2:
Door Linda248
#3227365
Kaela schreef:Zoals ik al zei, je hoeft hier niets persoonlijks neer te schrijven wat je niet wilt, maar fijn om te lezen dat je verder hebt nagedacht dan alleen voerkosten!

Lotgering, smuldier en rodi zijn alledrie merken uit het onderste segment. Een gezamenlijk kenmerk is dat ze vrij vet zijn en (gezien de prijs kán dat gewoon niet anders) een niet al te bijster hoge kwaliteit ingredienten, vooral spiervlees, gebruiken.
Ik zou zeggen: wissel ze af, vooral voor de hond. Is vast ook handig met het oog op verkrijgbaarheid. En heb je ruimte in je budget, vul het dan (vooral voor de katten) eens aan met een kwalitatief mooi barfhapje, bij voorkeur met goed spiervlees. Voor de katten kan een paar keer per week een stukje goed spiervlees al veel betekenen in de kwaliteit van het totale menu. Lotgering heeft ook barf in zijn assortiment, maar ik vind niet alles even geschikt om te voeren.

Denk ook aan een eitje, een vet visje (kun je bij lotgering meebestellen, zalmkoppen kun je soms gratis krijgen op de markt, mag 5%, max 10% van je menu beslaan) en voor de hond wat groente van wat je overhoudt van de avondmaaltijd (worteltjes, broccoli, bloemkool, sperciboontjes, dat soort groentes). Allemaal goedkope maar goede aanvullingen. Dan moet je toch een heel eind komen.

Echt barfen kost tijd. En je moet voldoende kunnen afwisselen, dus een voorraad voor 1 week kopen zal lastig zijn. Dan zit je toch al sneller aan een grotere vriezer vast. Bij Barf is het zo dat het werk hem in portioneren zit. Koop je kiloverpakkingen, dan gaat dat makkelijker, maar die zijn naar verhouding duurder. Koop je groot in, ben je goedkoper uit, maar ook meer tijd kwijt aan portioneren. Het duurt vaak even voor je handigheid hebt, dus in het begin ben je er meer tijd aan kwijt dan later. En ja, met portioneren wordt het wel wat vies. Wij doen dat in onze schuur, waar ik het werkblad en een stukje muur heb bekleed met tafelzeil. Dat is goed schoon te maken.

Als je kvv voert kun je makkelijk 2 keer per week iets van Barf bijvoeren zonder op de % te hoeven letten. Dus bijvoorbeeld wat kippenvleugeltjes met wat rundvlees, misschien is er eens wat in de aanbieding in de supermarkt ofzo. Voor de katten een keer een extra hartje. Ga je (op het totale weekmenu gezien) meer dan 2/7de deel bijvoeren, wordt het slim om op de % te gaan letten. Dan kunnen jij, je man en de dieren ook al wat aan barfhapjes wennen.
Ik geef veel Rodi, dus ik ben eventjes gaan checken. Het vetpercentage bij Rodi vind ik persoonlijk erg laag in tegenstelling tot veel andere merken. Dus ik weet niet hoe je hier bij komt? Dat ze minder spiervlees gebruiken zou natuurlijk goed kunnen. Ik heb ze vroeger weleens gebeld ivm het grote prijsverschil, zij gaven echter aan dat de adviesprijzen in sommige gevallen bijna op het dubbele lagen dan waarvoor de supermarkt het verkocht (prijsafspraken, serviceproduct, geen marge... zoiets) In de dierenwinkel hier ligt het inderdaad voor €1,50 per pakje, dan kom je toch op 3,75 per kg... een hele normale KVV prijs volgens mij. Hiermee wil ik niet zeggen dat Smuldier en Rodi opeens hoog segment zijn, alleen wel dat prijs niet alles bepaald en duurdere kvv's niet automatisch altijd beter zijn dan goedkopere. Smuldier maakt trouwens ook rollen met dezelfde inhoud als wat er in de supermarkt ligt voor winkels, die prijs ligt daar ook weer hoger. Mensen nemen dan aan dat de kwaliteit beter is, maar het is precies hetzelfde (heb daar toen ook over gebeld).

Daarnaast staat er op Smuldier een kat afgebeeld, maar is het niet compleet voor katten (staat er ook nergens op). Met katten zit je met bepaalde essentiële aminozuren, vaak kan je honden KVV aardig compleet krijgen door er min. 5% hart per dag aan toe te voegen (zo is de BARFmenu variant ook gemaakt als ik het goed heb begrepen). Toch zou ik de gok niet zomaar aandurven als de voeding niet is geanalyseerd en bewezen geschikt is bevonden voor katten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3227389
Linda248 schreef:
Ik geef veel Rodi, dus ik ben eventjes gaan checken. Het vetpercentage bij Rodi vind ik persoonlijk erg laag in tegenstelling tot veel andere merken. Dus ik weet niet hoe je hier bij komt? Dat ze minder spiervlees gebruiken zou natuurlijk goed kunnen. Ik heb ze vroeger weleens gebeld ivm het grote prijsverschil, zij gaven echter aan dat de adviesprijzen in sommige gevallen bijna op het dubbele lagen dan waarvoor de supermarkt het verkocht (prijsafspraken, serviceproduct, geen marge... zoiets) In de dierenwinkel hier ligt het inderdaad voor €1,50 per pakje, dan kom je toch op 3,75 per kg... een hele normale KVV prijs volgens mij. Hiermee wil ik niet zeggen dat Smuldier en Rodi opeens hoog segment zijn, alleen wel dat prijs niet alles bepaald en duurdere kvv's niet automatisch altijd beter zijn dan goedkopere. Smuldier maakt trouwens ook rollen met dezelfde inhoud als wat er in de supermarkt ligt voor winkels, die prijs ligt daar ook weer hoger. Mensen nemen dan aan dat de kwaliteit beter is, maar het is precies hetzelfde (heb daar toen ook over gebeld).

Daarnaast staat er op Smuldier een kat afgebeeld, maar is het niet compleet voor katten (staat er ook nergens op). Met katten zit je met bepaalde essentiële aminozuren, vaak kan je honden KVV aardig compleet krijgen door er min. 5% hart per dag aan toe te voegen (zo is de BARFmenu variant ook gemaakt als ik het goed heb begrepen). Toch zou ik de gok niet zomaar aandurven als de voeding niet is geanalyseerd en bewezen geschikt is bevonden voor katten.
Ik kom daarbij vanwege de prijzen en vanwege mijn ervaring met smuldier. Heel simpel: voer ik Oscar 800 gram smuldier per dag, komt hij aan, voer ik hem 800 gram zelf samengestelde gemalen barf-met calciumsupplement, dan valt ie (flink!) af.

3,75 per kilo voor een kvv blijft een prijs waarvoor het niet kan.

Als ik veel moeite doe, kan ik voor minder dan 3,75 een heel aardig barfmenu in elkaar draaien. Maar als datzelfde goede barfmenu vervoert, gemalen, verpakt, gekoeld en verkocht moet worden, dan kán het niet anders dan dat dit ten koste gaat aan de kwaliteit. Je loonkosten reizen al de pan uit als je dit op een rijtje zet.
En meestal betekend minder kwaliteit meer vet. Dit is in ieder geval zo bij smuldier en lotgering, rodi heb ik zelf niet speciaal onder de loep genomen. Ik vind de verpakkingen die je in de supermarkt van rodi kunt kopen echt drie keer niets, dus ik koop altijd smuldier (Oscar kan geen bot meer verteren, dus ik zit noodgedwongen aan kvv zonder bot als calciumsupplement).

Ik heb deze kanttekening overigens bij de meeste kvv's. Duurder is helaas inderdaad niet altijd beter. Maar duurder is wel meer kans op beter, want beneden bepaalde bedragen per kilo kun je gewoon op je vingers natellen dat het niet meer uit kan. Ik ben daarom ook van zelf samenstellen, wat ik dan ook altijd gedaan heb totdat Oscar te ziek werd.
#3227394
Linda248 schreef:
Daarnaast staat er op Smuldier een kat afgebeeld, maar is het niet compleet voor katten (staat er ook nergens op). Met katten zit je met bepaalde essentiële aminozuren, vaak kan je honden KVV aardig compleet krijgen door er min. 5% hart per dag aan toe te voegen (zo is de BARFmenu variant ook gemaakt als ik het goed heb begrepen). Toch zou ik de gok niet zomaar aandurven als de voeding niet is geanalyseerd en bewezen geschikt is bevonden voor katten.
Er zijn blijkbaar wat kvv-merken die zoiets aanraden bij katten maar ik vind het grote onzin. Zoveel hart is ook niet gezond! En het is niet eens zo dat katten veel meer hart nodig hebben dan honden ze hebben gewoon wat meer hart-lever-nier in het geheel nodig, deels omdat ze geen pens krijgen. Iets, ook geen bergen meer. Ze hebben vooral voldoende goed spiervlees nodig en het is niet omdat dat kvv-fabrikanten stellen dat dat met hart ook wel kan dat dat ook echt goed is.
Door Linda248
#3227415
Kaela schreef:Ik kom daarbij vanwege de prijzen en vanwege mijn ervaring met smuldier. Heel simpel: voer ik Oscar 800 gram smuldier per dag, komt hij aan, voer ik hem 800 gram zelf samengestelde gemalen barf-met calciumsupplement, dan valt ie (flink!) af.

3,75 per kilo voor een kvv blijft een prijs waarvoor het niet kan.

Als ik veel moeite doe, kan ik voor minder dan 3,75 een heel aardig barfmenu in elkaar draaien. Maar als datzelfde goede barfmenu vervoert, gemalen, verpakt, gekoeld en verkocht moet worden, dan kán het niet anders dan dat dit ten koste gaat aan de kwaliteit. Je loonkosten reizen al de pan uit als je dit op een rijtje zet.
En meestal betekend minder kwaliteit meer vet. Dit is in ieder geval zo bij smuldier en lotgering, rodi heb ik zelf niet speciaal onder de loep genomen. Ik vind de verpakkingen die je in de supermarkt van rodi kunt kopen echt drie keer niets, dus ik koop altijd smuldier (Oscar kan geen bot meer verteren, dus ik zit noodgedwongen aan kvv zonder bot als calciumsupplement).

Ik heb deze kanttekening overigens bij de meeste kvv's. Duurder is helaas inderdaad niet altijd beter. Maar duurder is wel meer kans op beter, want beneden bepaalde bedragen per kilo kun je gewoon op je vingers natellen dat het niet meer uit kan. Ik ben daarom ook van zelf samenstellen, wat ik dan ook altijd gedaan heb totdat Oscar te ziek werd.
Ik denk dat het wel kan voor die prijs, daar omdat ze daar met zulke grote hoeveelheden tegelijk inkopen dat dit de prijs drukt (smuldier en rodi doen tienduizenden verpakkingen per week...) . Als ik zelf kleding ga maken thuis dan kan dit niet uit voor de prijs waarvoor het bij de zeeman ligt, laat je dit op grote schaal doen dan kan dat weer prima (ok NL is geen lage lonen land, maar je begrijpt waar ik vandaan kom). Hiermee wil niet zeggen dat de kwaliteit net zo is als wanneer je het zelf maakt natuurlijk :)

Smuldier bevat dacht ik ook schapenvet toch, dus dat die vetter is dan een kvv die dat niet bevat vind ik niet zo vreemd. Verder ben ik het grotendeels met je eens, alleen als de adviesprijs van Rodi (en ws Smuldier) nagenoeg gelijk blijkt te liggen als Carnibest e.d. afhankelijk van het afzetkanaal vond ik dit toch wel even een puntje om aan te stippen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3227428
Linda248 schreef:Ik denk dat het wel kan voor die prijs, daar omdat ze daar met zulke grote hoeveelheden tegelijk inkopen dat dit de prijs drukt (smuldier en rodi doen tienduizenden verpakkingen per week...) . Als ik zelf kleding ga maken thuis dan kan dit niet uit voor de prijs waarvoor het bij de zeeman ligt, laat je dit op grote schaal doen dan kan dat weer prima (ok NL is geen lage lonen land, maar je begrijpt waar ik vandaan kom). Hiermee wil niet zeggen dat de kwaliteit net zo is als wanneer je het zelf maakt natuurlijk :)

Smuldier bevat dacht ik ook schapenvet toch, dus dat die vetter is dan een kvv die dat niet bevat vind ik niet zo vreemd. Verder ben ik het grotendeels met je eens, alleen als de adviesprijs van Rodi (en ws Smuldier) nagenoeg gelijk blijkt te liggen als Carnibest e.d. afhankelijk van het afzetkanaal vond ik dit toch wel even een puntje om aan te stippen.

Tja, via lijntjes wordt hier ook vaak groot ingekocht, van dezelfde leveranciers als kvvmerken dat doen. En natuurlijk is 2000 kilo vlees naar verhouding goedkoper dan 1 kilo vlees, maar vervoer, koeling, vleesmaler, verpakingsmachines, manuren, administratie, verkoop. Nee, ik krijg die rekensom met de beste wil van de wereld niet rond.
En om je vergelijk van de zeeman door te trekken: daarvoor zitten kindertjes in bangladesh 14 uur per dag voor 3 cent te naaien. Niet wenselijk en niet te vergelijken met de loonkosten die hier gehanteerd worden.

En my two cents: Adviesprijzen zijn onzin. Geen enkel product wordt voor een adviesprijs verkocht. En het zegt ook niets over de kwaliteit ervan.
Door Linda248
#3227720
Kaela schreef:Tja, via lijntjes wordt hier ook vaak groot ingekocht, van dezelfde leveranciers als kvvmerken dat doen. En natuurlijk is 2000 kilo vlees naar verhouding goedkoper dan 1 kilo vlees, maar vervoer, koeling, vleesmaler, verpakingsmachines, manuren, administratie, verkoop. Nee, ik krijg die rekensom met de beste wil van de wereld niet rond.
En om je vergelijk van de zeeman door te trekken: daarvoor zitten kindertjes in bangladesh 14 uur per dag voor 3 cent te naaien. Niet wenselijk en niet te vergelijken met de loonkosten die hier gehanteerd worden.

En my two cents: Adviesprijzen zijn onzin. Geen enkel product wordt voor een adviesprijs verkocht. En het zegt ook niets over de kwaliteit ervan.
Qua loonkosten heb je idd gelijk, maar het gaat wel om ietsje meer dan 2000kg maar ok. Echter worden de meeste kvv's bij de dierenspeciaalzaken gewoon tegen adviesprijzen verkocht? Carnibest, BARFmenu, Alaska, Prins, Raw4Dogs, Haaks Barf etc zie ik overal tegen dezelfde prijzen liggen?

Daarnaast kan je prima een goede kvv maken rond de 4 euro verkoopprijs. Zo ben ik bij een productie Raw4Dogs geweest (zie dit filmpje vanaf ca. 45 sec: en dan heb ik het alleen over de grondstoffen, niet over de rest van de film om on topic te blijven).

En wat daar ingaat in grondstoffen is echter heel erg mooi van wat ik daar heb gezien. Maar goed, dit was helemaal niet de strekking van t topic ;)
Door Mikaatje
#3229160
Wat een hoop reacties toch nog.
Zo diep heb ik me niet verdiept in de prijzen en kwaliteiten.

Ik geef nu Barfmenu, rodi, smuldier, carnibest en kleine barfhapjes afgewisseld. Als ik eens vergeet te ontdooien is er altijd wel een zakje natvoer in huis of een handje brokjes. Dit bevalt me prima zo. En ik hoor en zie niemand klagen hier ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door