Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#3155238
Ja, dat maakt het beter. Maar ik twijfel nu of ik het wel wat vind. Het stoort me dat er twee keer op staat dat het niet geschikt is voor menselijke consumptie.
Door Lil
#3155251
[quote="Lizzy"]
Ja, dat maakt het beter. Maar ik twijfel nu of ik het wel wat vind. Het stoort me dat er twee keer op staat dat het niet geschikt is voor menselijke consumptie.
[/quote]

Ik heb nu een fles en ik moet zeggen dat de structuur en geur mij tegen staat tov degene die ik eerst had (voor menselijke consumptie, niet van zalm).
En ik vind dat ik belachelijk veel ervan moet geven. Boris met 29 kg 3 pompjes en 1 keer pompen is echt heel veel olie. Ben gewend halve theelepel te geven.
Heb het idee dat het niet slecht,  maar ook geen hele goede olie is. Eens kijken hoe mijn beestjes hierop gaan reageren.
Door fransbulletje
#3155259
Ik gebruik het nu ruim een week dus kan er nog weinig van zeggen.
Ze vinden het erg lekker en verdragen het goed.
Ik vind de geur juist heel fris voor een zalmolie.
Ze krijgen hier allemaal 1 pompje van 3,5 ml.
Hiervoor gaf ik de Omega 3 van Puur.

En dat het niet geschikt is voor menselijke consumptie staat op bijna alle dierprodukten dus wat is daar niet goed aan?
Er zit verder niets raars in verwerkt.
Door Lizzy
#3155336
Ik heb gewoon maar eens een mail gestuurd naar Grizzly en ik kreeg een ontzettende vriendelijke mail terug van het Deense hoofdkantoor.

De reden dat ik nooit blij ben als er op staat "niet geschikt voor menselijke consumptie" is dat ik bang ben dat het dan van mindere kwaliteit is.

Maar dat is dus niet bij Grizzly (denk ik) het geval. Deze olie wordt uit de wilde zalm gehaald in een fabriek waar ze wilde zalm voor menselijke consumptie verwerken. En dit bedrijf wilde deze wilde zalmolie speciaal voor dieren gaan produceren en verkopen en dan moet er op staan dat het niet geschikt is voor menselijke consumptie. Om het ook geschikt te mogen noemen voor menselijke consumptie, moeten ze specifieke (kostbare) certificering binnen halen terwijl ze helemaal geen olie willen produceren voor menselijke consumptie maar juist voor dieren (omdat er zoveel met de gezondheid van katten en honden mis gaat doordat de balans tussen omega 3:6 niet in orde is, er een tekort is aan omega 3). De markt voor visolie voor mensen is al zo groot, ze hebben er helemaal geen belang bij om een olie van wilde zalm op de markt te brengen dat ook geschikt is voor menselijke consumptie.

Grizzly olie bevat dus niks anders dan wilde zalmolie met antioxidanten (zodat de olie niet ranzig wordt).

Visolie voor menselijke consumptie wordt vaak gedistilleerd en gereinigd en de elementen van de visolie worden uit elkaar getrokken en weer samengevoegd en de wilde zalm uit die wij gebruiken komt gewoon uit wilde zalm, wordt niet gedistilleerd, bewerkt, gereinigd omdat dit allemaal niet nodig is, de vis in schone wateren (voor zo ver je daarvan kunt spreken natuurlijk) en deze bevat nauwelijks/geen schadelijke zware metalen (niet zoals in gekweekte vis), deze olie staat dicht op gewone wilde vis en bevat nog wel meer van het goede uit vis (noot Lizzy : ik zit wat huiswerk te doen over wilde zalm olie en kom bijv. tot de ontdekking dat het nog vitamine D bevat en vitamine A, niet zoveel, maar wel iets). En deze olie bevat dus verder niks. Geen kleurstoffen, geen resten van medicijnen (zoals wel in gekweekte vis). En deze wilde zalm is dus rijker aan omega 3 vetzuren dan gekweekte zalm.

Kortom, een prettige mail wisseling!

Ik geef het nu 3 dagen aan mijn honden. Ik geef wel minder dan aangegeven staat op de verpakking want voor mijn honden is het een aanvulling, niet wegens gezondheidsredenen. Bovendien krijgen mijn honden gezonde rauwe voeding en ik denk dat de verhouding omega 3/6 niet zo slecht is. Ze krijgen hier ook 2 keer per week een vet visje. Dus ik wilde zo'n 3 dagen per week deze wilde zalmolie geven en dan 2 dagen per week een rauw visje en dat lijkt me mooi genoeg. Tot zover vinden ze het alle 3 kennelijk prima te eten. Verder kan ik er nog niks over zeggen, gebruik ik het nog te kort. Ik vind het wel prettig ruiken. Gewoon wat vissig maar geen ranzige visgeur zoals ik die ook wel eens mee heb gemaakt.
Door Lil
#3155345
Super al die info!

Hier dus van bijna niet ruikende olie naar olie die ruikt en dik is. Maar zo te lezen valt dat inderdaad te verklaren.
Minder geven doe ik niet, omdat het inderdaad vanwege gezondheidsredenen is. Sterker nog ik zou indien het verdragen wordt gelet op de hoeveelheden nog meer mogen geven dan aangegeven.
De andere twee honden eten af en toe vis, dus die krijgen ook maar af en toe een portie zalmolie.
Door fransbulletje
#3155347
Lizzy bedankt voor je informatie!

Fijn nu weten we zeker dat we wat goeds geven.
De bullen eten hier geen vis, in kvv gaan ze ervan aan de race en ze eten dan ook met lange tanden.
De zalmolie erover geeft geen probleem er wordt met smaak gegeten.
Huug en Jules wegen 15 en 14 kg dus 1 pompje is genoeg.
Oliver is nog pup dus krijgt 1 pompje, volwassen gewicht 2 nodig.
Door Lizzy
#3155540
Inmiddels heb ik ook analyses binnen gekregen van Grizzly wilde zalmolie en daar staan ook metingen in op zware metalen en die zijn dus ver beneden wat toegestaan is voor menselijke consumptie. Ik heb ook informatie binnen gekregen over de hoeveelheid omega 3 vetzuren in de wilde zalm olie van Grizzly en in niet-wilde zalmolie en dat verschil is aanmerkelijk. Er zit dus inderdaad een lage hoeveelheid vitamine A en D in en vitamine E (uit de toegevoegde vitamine E maar A en D zijn natuurlijk, uit de zalm). Ik heb ook analyses binnen gekregen waaruit blijkt dat Grizzly een ratio van omega 3:6 van 1:5 geeft bij standaard hondenvoeding. Ik denk dat rauwe voeding niet helemaal vergelijkbaar is met brok qua omega 3:6 maar het zal ook niet teveel schelen (tenzij je echt aardig wat vette vis voert maar dat is ook uitkijken geblazen vanwege die 10% van het totaal waar je niet boven mag zitten). Die ratio is natuurlijk helemaal super, maar dan moet je Grizzly natuurlijk wel doseren zoals aangegeven staat op de verpakking. De ratio omega 3:6 is in Grizzly 9:1 en bij niet wilde zalmolie is die 3:1. Kortom, ik begin er zowaar echt blij van te worden :)!
Door fransbulletje
#3155564
[quote="Lizzy"]
Inmiddels heb ik ook analyses binnen gekregen van Grizzly wilde zalmolie en daar staan ook metingen in op zware metalen en die zijn dus ver beneden wat toegestaan is voor menselijke consumptie. Ik heb ook informatie binnen gekregen over de hoeveelheid omega 3 vetzuren in de wilde zalm olie van Grizzly en in niet-wilde zalmolie en dat verschil is aanmerkelijk. Er zit dus inderdaad een lage hoeveelheid vitamine A en D in en vitamine E (uit de toegevoegde vitamine E maar A en D zijn natuurlijk, uit de zalm). Ik heb ook analyses binnen gekregen waaruit blijkt dat Grizzly een ratio van omega 3:6 van 1:5 geeft bij standaard hondenvoeding. Ik denk dat rauwe voeding niet helemaal vergelijkbaar is met brok qua omega 3:6 maar het zal ook niet teveel schelen (tenzij je echt aardig wat vette vis voert maar dat is ook uitkijken geblazen vanwege die 10% van het totaal waar je niet boven mag zitten). Die ratio is natuurlijk helemaal super, maar dan moet je Grizzly natuurlijk wel doseren zoals aangegeven staat op de verpakking. De ratio omega 3:6 is in Grizzly 9:1 en bij niet wilde zalmolie is die 3:1. Kortom, ik begin er zowaar echt blij van te worden :)!
[/quote]

Super, ben er ook blij mee!
Door Lil
#3155862
Goed om te horen Lizzy!

Wat hier opvalt is dat er tot nu toe nog geen klachten zijn zoals uit de bek stinken en vieze windjes laten, maar ik weet ook niet meer hoe lang het bij slechte zalmolie duurde toen mij die reuk ging opvallen.
Door Jantina
#3156064
Eeeuh hebben jullie het goed binnen gekregen?
Ik had een halve liter bij Medpets besteld, onderweg is de helft eruit gelopen  :-X. Manlief had het aangenomen, had gezegt dat hij dat niet had moeten doen natuurlijk (doos was ook doordrenkt) maar ik baal er wel van.... Zo maar even bellen.
Door fransbulletje
#3156084
[quote="Jantina"]
Eeeuh hebben jullie het goed binnen gekregen?
Ik had een halve liter bij Medpets besteld, onderweg is de helft eruit gelopen  :-X. Manlief had het aangenomen, had gezegt dat hij dat niet had moeten doen natuurlijk (doos was ook doordrenkt) maar ik baal er wel van.... Zo maar even bellen.
[/quote]

Ik had mijn literfles nog bij dierapotheker besteld en die kwam goed aan.
Bah dat zal een lekker vettig pakketje geweest zijn.
Medpets zal dat toch best netjes oplossen ga ik vanuit.
Door Lil
#3156085
[quote="Jantina"]
Eeeuh hebben jullie het goed binnen gekregen?
Ik had een halve liter bij Medpets besteld, onderweg is de helft eruit gelopen  :-X. Manlief had het aangenomen, had gezegt dat hij dat niet had moeten doen natuurlijk (doos was ook doordrenkt) maar ik baal er wel van.... Zo maar even bellen.
[/quote]

Ik heb de litersfles en die was heel goed dicht. Heb moeten klungelen om het zegel te verbreken en de pomp open te maken, dat ging niet zo gemakkelijk vond ik. Fles kon alleen liggend in de doos en is dus ook liggend vervoerd. Ik ben benieuwd wat medpets doet, normaal is het geen lastige organisatie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door