Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Annemarie Rijnveld
#3308335
fransbulletje schreef:Vandaag de Grizzly zalmolie ontvangen.

Er is rozemarijnextract aan toegevoegd en E 306 Tocopherol-rijk natuurlijk extract.

Het is een literfles en 1 pompje is 3,5 ml.
Per 3,5 ml bevat de zalmolie:
Omega 3            935 mg
DHA                    385 mg
EPA                    290 mg
Omega 6            100 mg

Per 100 mg bevat de zalmolie:
Vitamine A          1-1,5 mg
Vitamine D        10-15  mg
Vitamine E        10- 15 mg

Advies: Hond 12 -25 kg  2 pompjes
                    25 -40 kg  3 pompjes
                    40+          4 pompjes
Ik haal even dit oude bericht naar boven, want ik heb wat vragen over de benodigde toevoeging van de vit. E

Ik heb net de 500 ml fles Grizzly wilde zalmolie binnen gekregen, en mijn honden zouden volgens de gebruiksaanwijzing 3-4 pompjes van 3,5 ml nodig hebben, dus 10,5-14 ml.
Op mijn verpakking en op de site van Grizzly staat aangegeven:
Per 3,5 ml: 355mg DHA en 320mg EPA, dus meer dan 2000 mg in totaal per dag.
Dit lijkt mij ontzettend veel als ik het vergelijk met de hoeveelheid DHA en EPA aangeraden door Mary Straus: 100-150 mg DHA + EPA /5 Kg gewicht hond/per dag.

De vitamine E volgens de verpakking is 100-125 mg per Kg zalmolie, en dat lijkt mij dan weer ver onder de algemene aanbeveling van 10 mg/1 gram olie, dus ongeveer 1%.

Is het een risico als ik geen vit E toevoeg aan de ca 3 pompjes per dag? Of misschien beter de dosis te halveren naar 1 pompje per dag (en zonder toevoeging van Vit. E)
Gebruikersavatar
Door pike
#3308339
Ik geloof niet dat ik je begrijp:
De vit. E wordt toegevoegd om achteruitgang in kwaliteit tegen te gaan. Dus dan heeft het toch geen enkel nut om extra vit. E toe te voegen aan het eten. Want al zou die hoeveelheid vit. E niet voldoende zijn om de kwaliteit van de olie te waarborgen, dan heeft achteraf toevoegen aan het eten geen enkel nut want dan is je olie allang bedorven in het flesje.
Ik ga er vanuit dat het met die kwaliteit wel goed zit. Er wordt naast vit. E toch ook nog rozemarijnextract toegevoegd.

En je schrijft:
volgens fransbulletje bevat de zalmolie 10-15 mg vit. E per 100 mg
dat strookt toch niet met de op de verpakking vermelde hoeveelheid van 100-125 mg per kg?? (1 kg zijnde 1.000.000 mg). Ergens klopt er iets niet geloof ik.

Overigens geef ik mijn hondje van ruim 11 kg zes dagen van de week 1 pompje Grizzly per dag. Op dag 7 eet hij verse vis.
Door fransbulletje
#3308341
Annemarie Rijnveld schreef:Ik haal even dit oude bericht naar boven, want ik heb wat vragen over de benodigde toevoeging van de vit. E

Ik heb net de 500 ml fles Grizzly wilde zalmolie binnen gekregen, en mijn honden zouden volgens de gebruiksaanwijzing 3-4 pompjes van 3,5 ml nodig hebben, dus 10,5-14 ml.
Op mijn verpakking en op de site van Grizzly staat aangegeven:
Per 3,5 ml: 355mg DHA en 320mg EPA, dus meer dan 2000 mg in totaal per dag.
Dit lijkt mij ontzettend veel als ik het vergelijk met de hoeveelheid DHA en EPA aangeraden door Mary Straus: 100-150 mg DHA + EPA /5 Kg gewicht hond/per dag.

De vitamine E volgens de verpakking is 100-125 mg per Kg zalmolie, en dat lijkt mij dan weer ver onder de algemene aanbeveling van 10 mg/1 gram olie, dus ongeveer 1%.

Is het een risico als ik geen vit E toevoeg aan de ca 3 pompjes per dag? Of misschien beter de dosis te halveren naar 1 pompje per dag (en zonder toevoeging van Vit. E)
Op de website van grizzly staat een dosering voor flessen van 100/250 ml en voor flessen van 500 /1000/2000ml
Voor hond van 12-25 kg 2 pompjes van 25 Kg 3 pompjes geldt voor de grote flessen.

Hoe het verder zit met de vitamine en is mij niet duidelijk. Ik heb het destijds van de liter fles overgenomen en op de 500ml fles die ik nu heb lees ik de hoeveelheden zoals hier genoemd.

Ik wissel zelf af met de Iceland pet omega 3olie ook vanwege het rozemarijnextract.
Door Annemarie Rijnveld
#3308346
pike schreef:Ik geloof niet dat ik je begrijp:
De vit. E wordt toegevoegd om achteruitgang in kwaliteit tegen te gaan. Dus dan heeft het toch geen enkel nut om extra vit. E toe te voegen aan het eten. Want al zou die hoeveelheid vit. E niet voldoende zijn om de kwaliteit van de olie te waarborgen, dan heeft achteraf toevoegen aan het eten geen enkel nut want dan is je olie allang bedorven in het flesje.
Ik ga er vanuit dat het met die kwaliteit wel goed zit. Er wordt naast vit. E toch ook nog rozemarijnextract toegevoegd.

En je schrijft:
volgens fransbulletje bevat de zalmolie 10-15 mg vit. E per 100 mg
dat strookt toch niet met de op de verpakking vermelde hoeveelheid van 100-125 mg per kg?? (1 kg zijnde 1.000.000 mg). Ergens klopt er iets niet geloof ik.

Overigens geef ik mijn hondje van ruim 11 kg zes dagen van de week 1 pompje Grizzly per dag. Op dag 7 eet hij verse vis.
Ja inderdaad, de toegevoegde Vit E dient ter voorkoming van oxidatie van de olie maar ook ter voorkoming van oxidatie van de pufa's in het lichaam zelf van de hond. Er is mij nu verteld dat deze olie bij lange na niet genoeg Vit E bevat en ik moet supplementeren, zeker bij deze hoge hoeveelheden (3-4 pompjes).
De gegevens die ik heb stroken inderdaad niet met die van Frans Bulletje. Maar misschien heeft de zalmolie in de tussentijd veranderingen ondergaan?

Als ik mij niet vergis is juist het rozemarijnextract de vit. E leverancier. En dat zullen dan wel de tocoferolen zijn die worden toegevoegd wanneer de natuurlijke hoeveelheid aan Vit E in de olie niet genoeg is. Grizzly.com schrijft ''From time to time we add minor amounts of Tocopherols to the natural content in order to cover situations where Mother Nature comes out on the low end.''

De FAQs van Grizzly salmon oil schrijft het volgende:
''Does Grizzly Salmon Oil contain Vitamin E? If so, what type of Vitamin E and how much?
Yes, wild salmon oil inherently contains a natural form of Vitamin E. Because our oil is sourced from the wild, the inherent vitamin E content varies: typically it ranges within 125 – 175 ppm (mg/kg), which is equivalent to approximately 115 – 160 IU per kg. This is measured as the alpha Tocopherols equivalent, which is the dominant Tocopherols, but it includes some delta and gamma Tocopherols as well.

Op de fles staan dezelfde gegevens: Vit E 100-125 mg per 1 Kg zalmolie

Mary Straus geeft o.a aan:
Vitamin E should also be given whenever oils are supplemented. Just 10 IUs of vitamin E should be enough to balance one teaspoon or 5 grams of oil, but more may be beneficial.
ofwel:
for dogs receiving high doses of polyunsaturated oils (PUFAs) such as fish oil or vegetable oils, dosages up to 3-4 IUs per pound of body weight daily for large dogs, 3.5-4.5 IUs per pound of body weight for medium-sized dogs, and 5-7 IUs per pound of body weight for small dogs, may provide additional benefits.

Examples of maximum amount of vitamin E recommended on a long-term basis based on body weight:
70 lbs (31 Kg) : 220-300 IUs daily, or 400 IUs every other day up to 5 times a week.

Dus, probleem!! Ik weet niet wat wijsheid is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3308355
Nee, ik begrijp dat je niet weet wat wijsheid is. Ik snap er helemaal niet veel van, het zijn nogal verschillen in de hoeveelheden die genoemd/aanbevolen worden.
Door Annemarie Rijnveld
#3308357
De DA geeft aan: voor 2000 mg di Epa + Dha, (de hoeveelheid die mijn honden krijgen bij 3 pompjes zalmolie) 1 theelepeltje Vit E toevoegen....ofwel voor iedere gram olie, 10 mg vit E toevoegen. Dan zit je safe.
Door Lizzy
#3308403
Het duizelt me ;D (en ik sta op het punt om weg te gaan dus kan ook niet even op mijn gemak de rekenmachine erbij pakken). Overigens is Strauss natuurlijk ook niet de visolie God. Misschien moet je de doseringen van Doils bestuderen, kijken hoeveel daar in zit en wat je daar moet doseren?

Maar waarom zou je niet gewoon veel minder geven? Ik geef ook Grizzly maar echt no way dat ik 3 pompjes per hond geef (ze wegen hier 25 en 26 en 28 kg). Hier krijgen ze 1 pompje per hond, een keer of 2 a 3 per week. Linga iets vaker (zeg 3 a 4 keer per week) vanwege haar knie (die is niet zo goed meer door een ongeluk dat ze in het verleden gehad heeft).

Of zijn er specifieke redenen dat je je honden wel zoveel visolie wilt geven?

Ik geef overigens best af en toe vitamine E rijke dingen aan mijn honden. Zoals biologische rode palmolie en tarwekiemolie (die van mij hebben geen problemen met tarwekiemolie). Eigenlijk nooit omdat ik visolie geef maar eerder omdat een BARF menu niet echt super rijk is aan vitamine E. Maar goed, ik heb het dan over 1 of 2 keer per week 1 theelepel, verdeeld over 4 honden, dus feitelijk gaat dat ook nergens over.... Ik geef dat meestal dan in een maaltijd waar ook vis in zit (rauwe sardientjes of horsmakreel of panharing).
Gebruikersavatar
Door pike
#3308434
Lizzy schreef:Het duizelt me ;D (en ik sta op het punt om weg te gaan dus kan ook niet even op mijn gemak de rekenmachine erbij pakken).
Mij ook wel. Theelepels, milligrammen, iUs, je hebt inderdaad een rekenmachien nodig ::)

Ik geef overigens best af en toe vitamine E rijke dingen aan mijn honden. Zoals biologische rode palmolie en tarwekiemolie (die van mij hebben geen problemen met tarwekiemolie). Eigenlijk nooit omdat ik visolie geef maar eerder omdat een BARF menu niet echt super rijk is aan vitamine E. [/quote]

Wat ik mij afvraag: Hoeveel vit. E krijgt een wilde hondachtige dan binnen en waarmee?? Met noten die ze op de grond vinden? Of gewoon met de vis die ze eten (sommigen althans, want ik denk niet dat alle wilde honden/hondachtigen vis (kunnen) eten)
En kan je niet beter wat gemalen noten geven ipv een theelepel vit. E (is dat trouwens verkrijgbaar als poeder?).
Door Annemarie Rijnveld
#3308438
Hahhaa, mij duizelt het ook, hoor...ik gebruikte altijd de visolie van Solgar of die van de supermarkt, en hierin zit genoeg toegevoegde Vit E, van natuurlijke en niet natuurlijke oorsprong.

Eerlijk gezegd heb ik mij er nooit druk over gemaakt, over die toegevoegde E, ik nam altijd aan dat het wel goed zat...en bovendien krijgen mijn honden genoeg aan die vitamine binnen middels het eten (zaden, organen, groente enz)

Iedereen heeft het nu over Grizzly salmon oil, die zou zo fantastisch zijn, en ik wilde het ook eens uitproberen. Inderdaad fantastisch!! Maar ik vond 3-4 pompjes voor een hond van 30 Kg ontzettend veel, de hond krijgt meer dan 2000 mg DHA + EPA per dag!!! (Afgezien van de kosten!!!, ik heb 3 honden.).

Lizzy, de 3-4 pompjes gaf ik omdat het zo op de fles is aangegeven als dosis.

Vandaar dus mijn twijfel, en ben het gaan navragen bij een DA/Nutrizionist die ook in onze italiaanse groep aanwezig is.. Deze kwam toen met de opmerking dat de toegevoegde vit E bij lange na niet genoeg is, en dat gaat dan voor ernstige problemen zorgen op den duur.

Lang verhaal kort, ik geef ook geen 3-4 pompjes meer, dat wordt mij gewoon te duur, en houd het op 1 pompje.

@fransbulletje, dank je voor de link!!! lijkt een goede visolie !!
Door Lizzy
#3308543
pike schreef:Mij ook wel. Theelepels, milligrammen, iUs, je hebt inderdaad een rekenmachien nodig ::)

Ik geef overigens best af en toe vitamine E rijke dingen aan mijn honden. Zoals biologische rode palmolie en tarwekiemolie (die van mij hebben geen problemen met tarwekiemolie). Eigenlijk nooit omdat ik visolie geef maar eerder omdat een BARF menu niet echt super rijk is aan vitamine E.
Wat ik mij afvraag: Hoeveel vit. E krijgt een wilde hondachtige dan binnen en waarmee?? Met noten die ze op de grond vinden? Of gewoon met de vis die ze eten (sommigen althans, want ik denk niet dat alle wilde honden/hondachtigen vis (kunnen) eten)
En kan je niet beter wat gemalen noten geven ipv een theelepel vit. E (is dat trouwens verkrijgbaar als poeder?).
We weten ook niet precies hoe hoog de behoefte van een hond of een wolf of andere carnivoor is. We weten dat met name niet omdat de behoefte aan vitamines altijd samen gaan met andere voedingsmiddelen en vitamines. Voorbeeldje: hoe meer dingen je eet die ranzig kunnen worden (zoals vetten - visolie): hoe hoger je behoefte aan vitamine E. Hoe meer omega 6 een hond binnen krijgt, hoe hoger weer de behoefte aan omega 3. En zo gaan die dingen allemaal hand in hand. Wat er in de natuur gebeurt, dat kunnen wij simpelweg niet reproduceren. Wij geven plofkip en plofvlees, hoog aan omega 6 en dus moeten we meer omega 3 geven en dus heeft een hond meer vitamine E nodig (even heel kort door de bocht). En hoe lossen wolven dit op die een periode lang alleen maar zalm vreten (wilde). Nou, dat weten we dus niet.... Ik denk niet dat ze noten eten. Ik denk ook niet dat ze tarwekiemolie gaan innemen :biggrin2: . Maar ik heb wel eens gelezen dat ogen (en dus ook die van de zalm) heel rijk zijn aan vitamine E. Zou het op deze manier misschien in balans blijven...?
Door fransbulletje
#3308547
Na de info over rozemarijnextract ben ik wat voorzichtiger geworden met de Grizzly.
Zeker met Hugo en zijn Hodgkin wil ik zo min mogelijk troep.
Oliver krijgt ook maar 1 pompje per keer en niet iedere dag.
Ze krijgen biologisch vlees en wild en ook 1x per week vis.
De visolie is dus gewoon aanvulling.
De Grizzly is nu weer bijna op en dan bestel ik de Icelandpet omega 3 weer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door