Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door EvaF
#3107342
Ik wil de honden en katten overzetten op 100% kvv, maar las een waarschuwing voor salmonella besmetting en daar schrok ik een beetje van. Eerlijk gezegt schrok ik niet voor de honden en katten; die zijn jong en gezond dus ik geloof dat hun weerstand goed genoeg is om er niet echt ziek van te worden en op kvv zal hun weerstand alleen maar beter worden. Maar ik ben zwanger en maak me wel zorgen om de kleine (nu en als hij straks nog jong is is het wel gevaarlijk).
Nu wil ik ze kvv geven en 2 keer per week ook een rauw ei, is er dan een reële kans op besmetting en is dat dan alleen als ze mij/ons likken net na het eten of eigenlijk de hel dag ivm het likken van zichzelf? Hoop dat er iemand is die me meer kan vertellen.
#3107368
Er is een risico ja, zeker als er net gegeten is. Kip kan salmonella bevatten, maar het is niet zo dat alle kip salmonella bevat. Sowieso zou ik de hond een baby niet in het gezicht laten likken. Die hond zit ook aan eigen gat, piemel of vulva te lutsen en ook aan het gat van de hond van de buren.  Hou je de normale hygienedingetjes aan, dan gaat jouw hond op kvv geen gevaar voor de gezinsgezondheid vormen.

Overigens zit salmonella ook net zo makkelijk op brokkies, due waan je vooral niet veilig op dat gebied als je brok voert.
#3114583
Ik ben ook zwanger en ik doe niets anders dan voorheen.
Ok, niet helemaal waar, ik was wat meer mijn handen...  ::)

Er heeft niet 1 dokter verteld dat ik geen rauwe kip meer zou mogen bakken. Wel dat ik ze niet rauw mag eten, goed moet doorbakken en mijn handen moet wassen nadat ik rauwe kip heb vastgenomen.  Dat doe ik dus met het vlees van de katten ook.
Er is mij verteld dat ik geen rauwe eieren mag eten, maar niemand heeft gezegd dat ik mijn man niet meer mag kussen nadat hij chocomouse of tiramisu heeft gegeten.  Wil niet zeggen dat je je hond moet vragen je op je mond te kussen vlak na het eten, maar verder moet je daar dus ook niet in overdrijven.
Hetzelfde geldt gewoon voor als je kindje er is. 
Ook een volwassene of groter kind wordt ziek van salmonella, dat is niet enkel bij baby's zo.  Er zijn een heleboel kinderen die kippen als huisdieren hebben en die ook echt op schoot nemen en dergelijke, en niemand doet daar panisch over.  Lijkt me niet nodig ook.

Mijn zusje heeft salmonella gehad toen ze 1,5 jaar was. En toen hadden we niet eens honden of katten laat staan dat ze vers kregen. Ze liep ook niet tussen de kippen of dergelijk, salmonella kan ook in grondwater of dergelijk voorkomen.  Kan je nog geen gekende risico's nemen, lopen ze het wel op een andere manier op.  En alles uitsluiten kan je toch niet.
Ik denk niet dat het risico groter is wanneer je je hond vers voert, zolang je de normale (en niet overdreven) hygiëne in acht neemt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 19 mei 2015, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3117540
En dan nog even over handen wassen....
Ooit geleerd dat de meeste bacteriën die op je handen zitten zich onder de vetlaag op je huid bevinden. En met wassen met zeep verwijder je de vetlaag en leg je lekker al je bacteriën bloot. Dus tenzij je je handen schrobt als een chirurg schiet je er niets mee op.
Feit of fabel?
#3117591
Op je huid zitten zowiezo huidbacterien die onschadelijk zijn.  Die moet je dus ook niet weg proberen krijgen, integendeel, die hebben hun nut.  Vandaar dat je handen systematisch ontsmetten zonder aanduidbare reden, zeker geen goed idee is. Of die onder je vetlaag zitten of dergelijke, dat weet ik niet. 

Maar het zijn niet die bacterien waar je bang van moet zijn. Het gaat over andere bacterien die je via je handen naar je mond zou kunnen brengen en die wel schadelijk (kunnen) zijn. Zoals salmonella.  Die zit echt niet van nature op je handen. ;)  En om deze niet in je mond te brengen kan je dus best je handen wassen nadat je vieze of besmette zaken (zoals rauw vlees) aangeraakt hebt.
Of je ze dan allemaal mee hebt met gewoon wassen, dat is ook een vraag waar ik het antwoord schuldig op moet blijven.  Maar aangezien we niet en masse doodvallen, maak ik me daar ook geen zorgen in, maar vind ik een basishygiëne en een gewoonte om je handen regelmatig te wassen een goed idee. ;)
Door EvaF
#3119034
Bedankt voor jullie reacties. Dat er niet allemaal mensen om ons heen dood neervallen betekend in mijn ogen vrij weinig als ik heel eerlijk ben. Ik weet dat voor ouderen in iedergeval salmonella wel een groot probleem kan zijn ivm uitdroging (en daar gaat een gezond persoon met een goede weerstand niet dood aan, maar een baby heeft veel minder spelingsruimte qua vocht). Zo vallen we ook niet allemaal masaal dood aan een kortslip, maar voor een pasgeboren baby is dit toch echt dodelijk...

Voor mij gaat het er meer om of er bij kvv een hoger risico is en hoe lang dat risico er is. Me likken net na het eten vind ik sowieso geen goed idee (een vrij vies idee), maar hoe lang zou eventuele salmonella in hun bek blijven? Aan jullie reacties merk ik dat er geen reden zou zijn om iets anders te doen dan ik al doe, stelt me wel een beetje gerust.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door