Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Zyra
#3102699
Goedenavond,

Wij hebben 2 hondjes, Zyra een kruising keeshondje van 7 jaar en Nova een raszuivere border collie van nu 11 maanden oud.

Van huis uit ben ik gewend om brokken te geven en sinds ik op mezelf woon ben ik me gaan verdiepen in hondenvoer waardoor ik al was overgestapt naar brokken zonder granen en ander toegevoegde rommel (Orijen bijvoorbeeld).
Nova heeft alleen sinds haar eerste loopsheid steeds minder eetlust gekregen, welke brokken ik ook kocht. Doordat Zyra geopereerd moest worden aan haar gebit en dus zacht voer moest eten de eerste dagen heb ik mij verdiept in KVV voeding wat me steeds meer aan gaat staan.
Afgelopen week heb ik een weekje proefgedraait met de KVV van Naturis in de smaken Paard, Volendammertje, Rund/Kip & Kip/Pens. Afgezien van de Paard welke ik als eerste heb gegeven, ging alles er prima in bij beide honden en Nova stond zelfs weer als vanouds te springen als ik de voerbakken pakte en met het eten bezig ging.

Als de brokken nu op zijn wil ik dus helemaal gaan overstappen op KVV voor de honden maar ook voor de kat.

Nu heb ik nog vele vragen zoals hoe jullie denken over 1 of meerdere merken door elkaar voeren (worst na worst natuurlijk)? Is dit echt nodig of volstaat enkel Naturis wel? Het is wel de bedoeling om nooit 2 dezelfde smaken achter elkaar te voeren, dus 1 dag geit, de volgende dag kip en de dag daarna rund bijvoorbeeld. Dit om het interessant te houden voor mijn border en omdat ik zelf ook niet graag elke dag het zelfde eet (ik weet dat een hond anders denkt maar toch ;-)).

Door het vele afwisselen van de smaken zou ik ook niks meer toe hoeven te voegen. Toch lees ik her en der mensen die ook zo voeren maar toch wel af en toe een rauw eitje, groenten, zalmolie of schapenvet bij geven. Is dit omdat ze dit toch nog wel nodig hebben of gewoon voor de lekker?

Daarnaast ben ik ook opzoek naar gezondere dingen om te geven als lekkernij zoals dat ik nu af en toe eens een kauwstaaf geef of een jumbone (ik weet dat dat niet al te gezond is). Hebben jullie misschien tips waarmee ik kan starten? Ik beschik nog niet over een droger en wil zo snel ook nog niet zo'n ding aanschaffen omdat ik daar nog te weinig van weet en omdat je gedroogde oren enzo ook wel in de winkel kan kopen naar mijn idee? Ook zou je verse/rauwe dingen kunnen geven, maar wat is dan mijn vraag. Wat is een leuk beginners "kluifje" voor de honden?
Zo ver ik weet heb ik geen slachthuis of aparte slagers in de buurt zitten, de enige slager die ik ken is de keurslager dit is dus wel iets wat het extra lastig maakt!

Zo, ik denk dat mijn verhaal wel lang genoeg is geworden maar mijn belangrijkste vragen staan er in met hopelijk voldoende uitleg.
Natuurlijk wil ik graag meer informatie geven als jullie vragen hebben, laat dit dan eventjes weten!

Met vriendelijke groet,
Zyra
Door Tobi Kooiker
#3102880
Ik voer verschillende merken en diersoorten door elkaar, wat hier volgens mij ook de algemene opvatting is. Je weet niet precies wat er in kvv's zit (welk orgaanvlees bijvoorbeeld) en door af te wisselen wordt het menu gevarieerder. Ik heb 2 kleine hondjes en snij kilorollen altijd doormidden. Dan komt het ook vaak zo uit dat wat er over is van de vorige maaltijd niet meer genoeg is. Dat vul ik aan met de volgende portie en dat is vaak een ander merk en diersoort.
Hier krijgen ze in aanvulling hierop, maar wel als onderdeel van de maaltijd rauw ei en soms groente (zit ook in sommige kvv's), maar ook wel een konijnenkarkasje, eendennek of kippenpootje/vleugel of iets dergelijks (dat zijn tevens ook beginnersbotjes). Vis zijn ze hier geen liefhebber van, maar gemalen eten ze het wel. Ik heb dus ook een kvv variant met vis.
Qua snacks is drogen natuurlijk ideaal. In de winkel is ook gedroogd spul, maar sinds ik zelf droog vinden die van mij het gekochte niet meer zo lekker ;D Voor mij een teken dat dat vaak niet puur natuur is. Dat merk ik zelf ook wel... een bullepees uit de winkel vind ik bijvoorbeeld erg stinken, droog ik zelf dat vind ik dat heel erg meevallen...

Succes!

Barfplaats wordt gesponsord door