Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Faygen
#3096083
Is een fabrikant van KVV verplicht om op 't etiket te vermelden hoe de samenstelling van de rol is? Of kan deze volstaan met alleen de tekst "Lam" of "geit".
Ik lees op de website dat er bijvoorbeeld 60% vlees van het betreffende dier in zit, 20% bot en 20% orgaan maar dit staat niet op de rol.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3096091
Percentages hoeven er dacht ik niet perse bij. Dat zie je bij andere producten ook niet en daar is een "gouden regel" dat de bestanddelen vermeldt worden naar volgorde van gehalte.

Oftewel, daar waar het meest van inzit, staat vooraan.

Alleen "geit" oid is erg magertjes natuurlijk, maar er zijn er ook nog waar helemaal geen etiket opzit  ::)
Door Fido
#3096342
Er moet opstaan wat erin zit en dan in volgorde van meest naar minst bestanddeel. Percentage hoeft niet persé genoemd te worden.
Bij minimaal 5% van iets mag je het zo noemen. Maar dan hoort nog steeds bovenstaande vermeld te worden bij ingrediëntenlijst.
Bij diervoeding moet er vermeld worden welke categorie (dat is 3) en dat het om diervoeding gaat en niet voor menselijk consumptie geschikt.
Voor de rest moet er een code op het etiket staan waarop tracking en tracing gedaan moet kunnen worden. Dit nummer moet terug te herleiden zijn naar welk dier en waar vandaan.

Ik hou me niet zo bezig wat etikettering betreft dat doet een collega van me. Dit is wat ik zo even 123 weet op te noemen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door