Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Aura
#341901
We hebben in de diepvries pakjes Stawi liggen. Niet de Compleet-versie, maar de Vlees- of Pens-variant. Weet iemand wat daarin zit? Zit daar ook bot in? En hoe is de verdeling orgaanvlees/spiervlees ongeveer? Wat is eigenlijk het verschillen tussen de Pens-, Vlees- of Hart-varieteit en de Compleet?

Ik geef het wel eens bij een groenteprutje en een rauw eitje, maar eigenlijk weet ik dus niet wat ik geef ???
Door pollekind
#341906
Volgens mij zit er in de enkelvoudige soorten van Stawi(= zelfde als Smuldier fabrikant)alleen maar Rundvlees of alleen maar Kippevlees of alleen maar Pens.Dus niks in verhoudingen.Zou het wel in verhoudingen zitten te samen met botten en organen enz.dan zou het een complete voeding worden.
Door Truus
#341907
Dit is naar mijn mening een enkelvoudige maaltijd en geschikt als bijvoeding . Als het verder niet op de verpakking staat, zou ik het niet kopen :-\. Ik wil toch wel weten welke producten erin zitten.
Door amber2
#341943
Heb hier de folder van Smuldier/Stawi (is hetzelfde) en hier staat in dat de pens, hart, kip en vleesvarianten enkelvoudige voeders zijn die als toevoeging kunnen dienen naast een compleet voer voor extra energie, of als basis om je eigen voeding mee samen te stellen. De hart en pens-varianten lijken me logisch wat daarin zit, nml. enkel gemalen hart en pens. De kip en vlees-varianten zou je even bij de fabrikant zelf moeten navragen, maar ik denk dat dat gewoon van alles is, dus spiervlees en organen. Ik dacht dat er in de kip-variant ook een deel gemalen botjes zit (is ook wel zo makkelijk want dan kunnen ze gewoon de hele karkassen waar de filets afgehaald zijn fijnmalen). Prima spul allemaal vind ik.
Volgens de folder zit in de Compleet-versie: basis van penzen, spiervlees en organen van runderen, schapevet, plantaardige olie (=zonnebloemolie, heb ik nagevraagd), vitamines/mineralen.
Wat in de Compleet-versie volgens mij mist, is een beetje vezels in de vorm van groente, rijst of graanvlokken, en omega 3 vetzuren in de vorm van vis- of lijnzaadolie. Dit zou ik zelf dus in elk geval nog toevoegen als je enkel Smuldier/Stawi voert.
Door Aura
#341951
He, daar heb ik wat aan! Op de site van Stawi/Smuldier staat niet zoveel...

Sita krijgt trouwens de Vlees- en Pens-variant samen, aangevuld met Flocons. Dat is geplette mais, met groente ??? in Fusilli-vorm en gepofte rijst, met de nodige rare toevoegingen. Sorry, ik kan m'n moeder nog steeds niet overtuigen (stiekem krijgt Sita nu extra vaak ook Carnibest, want m'n moeder is op vakantie ;D ).
Maar vis- of lijnzaadolie kunnen we er dan sowieso door doen.
Door amber2
#342016
En bevatten die Flocons dan ook extra calcium? Want granen bevatten van zichzelf ook meer fosfor dan calcium (net als de enkelvoudige vlees en pens die je nu geeft, dat is dus zonder bot of calciumpreparaat), dus als dat echt alleen maar graanvlokken/groente is dan moet je in elk geval nog ook zelf calcium toevoegen!
Door Aura
#342023
Ik heb even de zak erbij gepakt. Het is van Royal Canin. Je moet er kokend water bijdoen, laten wellen en afkoelen en dan moet je er nog vlees bij doen.
Een hond van 20 kilo krijgt 250 gram Flocons en 300 gram vlees en dan nog een flinke scheut water....


Ingrediënten:
Maisvlokken, groenten, voorgekookte deegwaren, rijst, met in EG toegestane anti-oxidanten ::) :-X

Voorop staan plaatjes, ik neem aan dat dat erin zit:
Mais, erwten, tarwe, rijst, deegwaren

Gemiddelde analyse:
Ruw eiwit: 10 %
Ruw vet: 3,5%
Ruwe celstof: 2,5%
Ruwe as: 2,0%
Vocht: 10%

Ik zie niks staan over fosfor en calcium ???



Oh ja, ze krijgt wel altijd 3 gisttabletjes van Sanal door haar voer. Ik weet niet of dit dat calcium-tekort opvangt...
Laatst gewijzigd door Aura op di 28 jun 2005, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#342045
Die drie gisttabletjes vangen het calciumtekort zeker niet op! Als er verder niets op staat, neem ik aan dat er geen calcium aan die vlokken zijn toegevoegd; voor de zekerheid zou je het nog eens na kunnen vragen bij Royal Canin. Er zijn wel meer van dit soort graan/rijst/groentevlokken mengsels op de markt waarbij staat dat het geschikt is om als complete voeding te geven samen met vlees, en hier is lang niet altijd calcium aan de vlokken toegevoegd. Misschien gaat men ervan uit dat mensen dan vlees met botten bijvoeren... Ik zou zelf voor je duidelijkheid hierover hebt van Royal Canin in elk geval zorgen dat je hond genoeg calcium binnenkrijgt door bijvoorbeeld de enkelvoudige kip-variant van Stawi/Smuldier te geven naast de vlokken (hier zitten ook botjes dus calcium in), of Stawi/Smuldier-compleet te geven met evt. nog die vlokken of zelf calcium toevoegen dmv bijvoorbeeld gemalen eierschalen (ik dacht een theelepel op 500 gram vlees...? Staat hier wel ergens op dit forum) of gistocal oid. Anders gaat je hond het calcium aan zijn botten onttrekken...
Ik denk ook dat je hond met het menu wat je nu geeft een tekort krijgt aan omega 3 en 6 vetzuren, want dat zit amper/niet in het rundvlees/pens en ook erg weinig in de vlokken als ik zo de samenstelling en het vetpercentage bekijk.
Door pollekind
#342068
Ik heb zojuist de enkelvoudige variant van Smuldier gegeven:Rundvlees.En ik ging zowat over mijn nek! :oDit is voor mij geen voer wat ik op mijn nuchtere maag moet geven aan mijn hond ;D.Wat een lucht kwam daar vanaf.Bah!Mijn andere 2 kleine hondjes eten Energique en dat vind ik helemaal niet stinken.Ik zei gelijk tegen mijn man:Bezuiningen OK,maar we proberen we aan wat anders te komen.Overigens vind ik de Pens variant van smuldier niet zo vreselijk,maar dit zag er ook zo goor uit.
Door Aura
#342197
[quote="amber2"]
Die drie gisttabletjes vangen het calciumtekort zeker niet op! [/quote]
Ok, dus ik moet even bij Royal Canin navragen wat erin zit en anders aanvullen met calcium en visolie.
Volgens m'n moeder zit er trouwens wel gemalen bot in de vlees-variant van Stawi, maar dat is dus niet zo....

Hihi... Sita krijgt nu dus stiekem hetzelfde als Aura. Volgens mij is haar vacht wel zachter, al is ze ook pas gewassen, dus ik weet niet zeker waar het door komt.
Maar haar ontlasting is al wel beter. Donkerder (dat duidt op minder granen toch?) en ook minder. Kijken of m'n moeder het verschil ziet en toch overtuigd raakt....
En zij maar zeggen: Je gaat niet lopen klooien met haar voer he? Ze krijgt gewoon haar eigen voer!
Ja, mam, natuurlijk, ik zal braaf zijn.... ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door