Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3025571
Idd niet voor als ze thuis eten, maar voor als ze bij de oppas zijn of als je lang onderweg bent en moet voeren of wat dan ook. Als ik spontaan bij mijn moeder langs ga zou het handig zijn als daar een zakje brok stond. Ach ja, ik kan wel zoveel situaties bedenken. Maar als je vers van levensbelang vindt, is waarschijnlijk overal wel wat op te vinden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3025576
[quote="malinois."]

Ik denk dat t hier 'knelt' dat is voor jou de reden maar niet voor iedereen. Ik voer nu al ruim 4,5 jaar kvv/barf maar daarvoor brok en later brok/kvv. Ik ben kvv/barf gaan voeren bijv omdat ik dat natuurlijker vind en mijn honden doen t er beter op.
En zo heeft iedereen zijn redenen denk ik...
Hier krijgen ze ook rustig een brokje als beloning. Ik eet zelf ook weleens een frietje of bitterballetje.
Ik snap dus prima dat jij niet snapt dat iemand brok/kvv wil voeren vanuit jouw referentiekader maar die is niet voor iedereen hetzelfde.
Ik snap beide partijen wel ook al voer ik al jaren geen brok meer.
[/quote]

Nou, het "knelt" niet voor mij hoor, dit "knelt" voor elke overtuigde versvoerder. Want wat ik als redenen aanvoer, zijn mijn redenen, maar dé redenen om vers te voeren. Je zegt het zelf ook al, jij wilt natuurlijker voeren. Ik snap gewoon niet hoe je natuurlijker zou willen voeren, daarover na gaat denken, voor vers kiest en dan toch nog terug grijpt naar brokken. Ja, ik snap het wel, alle redenen die aangevoerd worden om terug te grijpen op brok zijn: gemak voor de mens. "Voor als ik het vergeet uit de vriezer te halen", "voor op vakantie", "voor de oppas", "voor als ik eens bij [vul maar in] op visite ben.
Dan laat ik uiteraard die enkele hond die het écht niet goed doet op vers en wel op brokken buiten beschouwing. Dat zijn uitzonderingen én dan kies je in het belang van je hond.

Een incidenteel beloningsbrokje bedoel ik overigens niet. Ik heb het er over als je structureel brokkenmaaltijden geeft.

[quote="Leonie."]
Idd niet voor als ze thuis eten, maar voor als ze bij de oppas zijn of als je lang onderweg bent en moet voeren of wat dan ook. Als ik spontaan bij mijn moeder langs ga zou het handig zijn als daar een zakje brok stond. Ach ja, ik kan wel zoveel situaties bedenken. Maar als je vers van levensbelang vindt, is waarschijnlijk overal wel wat op te vinden.
[/quote]

Ja, overal is wat op te vinden. Ik heb in 3,5 jaar tijd nog nooit brokken nodig gehad en wij slepen Oscar overal mee naar toe vanwege zijn verlatingsangst. Maar jij zegt "als je vers van levensbelang vindt". Ik vind vers niet "van levensbelang". Die hond gaat niet dood van een keer brokken. En als je mazzel hebt gaat ie ook niet aan de schijterij ofzo. Maar ik begrijp gewoon eerlijk niet waarom het teveel moeite is om een beetje creatief daarmee om te gaan en vers te geven.

[quote="Leonie."]
Ik eet zelf ook graag vers en gezond, maar soms is een frietje wel lekker, of een diepvriesmaaltijd praktisch.
[/quote]

Wij eten friet omdat we het onwijs lekker vinden. Gezond is het niet, we eten het voor de smaak. Als een hond een bak brokken net zo lekker vindt als wij onze frietjes, dan verwen je hem met een bak brokken. Dan doe je hem een plezier, ipv dat het om jou gemak gaat. Maar als ik zie hoe ongelooflijk lekker de meeste honden vers vinden, dan betwijfel ik sterk, of die bak brokken voor hen wel zo'n verwennerij is als een frietje voor ons is. En dan denk ik weer, doe je het nu voor de hond of voor je eigen gemak?

Behalve Keetje, die vanwege medische redenen brok geprobeerd heeft, lees ik hier alleen maar argumenten die voor de mens gelden om voor brok te kiezen. Niemand schrijft: mijn hond vindt dat zooooo lekker! En dat is wat ik er op tegen heb en wat ik niet snap. Vers voeren is moeite doen, vers voeren is tijd investeren, vers voeren is nadenken over wat je aan je hond geeft en waarom.
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3025578
Ik heb het zelf niet over structureel trouwens. Mijn hond gaat zo eens per maand naar de oppas en ik ga zo eens per maand bij mijn moeder eten. Dan had ik wel graag brok gegeven. Als hij het lekker had gevonden, that is. Daar zou hij niet minder op worden hoor.

Als mensen dagelijks of meerdere keren per week brok geven, snap ik je punt. Maar ik snap werkelijk waar niet waarom het erg zou zijn af en toe brok te geven. Lijkt me logisch dat ze het dan wel lekker moeten vinden overigens. Als ze het met lange tanden eten kun je het beter niet geven. Maar het is niet gezegd dat alle honden vers zoveel lekkerder vinden.
Door malinois.
#3025588
[quote="CelineS"]
Ik begrijp dat handige niet,want kvv is toch niet meer werk dan een hand brokken?Een van mijn honden eet al jaren Energique,nog makkelijker hoef je niet af te wegen.Ontdooien,en hup zo de bak in.Dus voor het gemak zie ik geen verschil.
[/quote]
Nou ik vind t soms best lastig om voor 2 weken kvv mee te nemen naar t buitenland incl vriezer. Ik doe t wel maar t is toch een stuk lastiger als een zak brokken.
Door M@rina
#3025631
[quote="malinois."]
Nou ik vind t soms best lastig om voor 2 weken kvv mee te nemen naar t buitenland incl vriezer. Ik doe t wel maar t is toch een stuk lastiger als een zak brokken.
[/quote]
Geen moeite mee, ik heb afgelopen vakantie in Frankrijk voer mee genomen voor 4 weken. Ja, ik houd van een comfortabele vakantie, dus huur ik een huis en vraag gelijk of er een vriezer is (de eigenaar van het laatste gehuurde huis heeft de vriezer speciaal voor ons gekocht op marktplaats) maar ik heb ook weleens 3 eken in Spanje gezeten, gingen we met het vliegtuig en heb ik met spul uit de plaatselijke supermarkt zelf wat samengesteld.

Als je het wilt is overal een mouw aan te passen.
Door malinois.
#3025636
[quote="M@rina"]
Geen moeite mee, ik heb afgelopen vakantie in Frankrijk voer mee genomen voor 4 weken. Ja, ik houd van een comfortabele vakantie, dus huur ik een huis en vraag gelijk of er een vriezer is (de eigenaar van het laatste gehuurde huis heeft de vriezer speciaal voor ons gekocht op marktplaats) maar ik heb ook weleens 3 eken in Spanje gezeten, gingen we met het vliegtuig en heb ik met spul uit de plaatselijke supermarkt zelf wat samengesteld.

Als je het wilt is overal een mouw aan te passen.
[/quote]
Ik ga naar wk's van de hondensport dat zijn mijn vakanties   en dan heb je niet zoveel te willen of kiezen in die afgelegen gehuchtjes af en toe in oostbloklanden.
Maar ik red me wel met mn vriezertje maar ik kan.me prima voorstellen dat mensen in die weken dan brok gaan voeren.
Door CelineS
#3025831
[quote="malinois."]
Ik ga naar wk's van de hondensport dat zijn mijn vakanties Afbeelding  en dan heb je niet zoveel te willen of kiezen in die afgelegen gehuchtjes af en toe in oostbloklanden.
Maar ik red me wel met mn vriezertje maar ik kan.me prima voorstellen dat mensen in die weken dan brok gaan voeren.
[/quote]Ik kan er niet over meepraten want ik ben nog nooit op vakantie geweest in mijn leven,maar voor 2 weken zou ik ook niet gaan lopen miepen en best brok willen geven.Die twee weken eet ik dan zelf vast ook niet van de schijf-van-vijf. :D Maar hier zeggen mensen dat ze voor een dagje al brok gaan geven en voor de handigheid,dan denk ik nou kvv is toch ook niet omslachtig?Maar goed iedereen heeft recht op zijn  eigen mening hierover. :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3025867
[quote="malinois."]
Ik ga naar wk's van de hondensport dat zijn mijn vakanties   en dan heb je niet zoveel te willen of kiezen in die afgelegen gehuchtjes af en toe in oostbloklanden.
Maar ik red me wel met mn vriezertje maar ik kan.me prima voorstellen dat mensen in die weken dan brok gaan voeren.
[/quote]

Ja dat kan ik mij ook nog wel. Ik vind een incidentele WK in een gehucht dan ook wel een iets andere orde van grote dan "ik ga soms spontaan naar mijn moeder en dan is het makkelijk daar brok te voeren". Die ene keer naar je moeder kwak je toch net zo makkelijk je verse hap die toch al voor je hond klaar staat in een bakje en geef je het daar (of later thuis, of...). Een incidentele keer ergens zijn waar je mogelijk niet zo makkelijk aan barf komt en ook niet zomaar veel mee kan nemen is een incident, niet structureel.
Door M@rina
#3025874
Als wij onverwachts langer bij visite blijven hangen dan is er tegenwoordig altijd wel een supermarkt open en ga ik een paar ons soepvlees halen. Ook klaar!
Door keetje
#3025876
Wij gaan ook wel eens onverwachts ergens heen en dan gaat het eten gewoon mee in een afgesloten bak. Desnoods in een koeltasje met koelelement als het buiten warm is en op plaats van bestemming in de koelkast. En in een goede koelbox, bevroren rollen onderin, dan ga je het ook best een dag of wat koud houden. de rollen worden dan koelelement. Ik denk dat het maar net is hoeveel moeite je ervoor wil doen, hier is het in ieder geval nooit een probleem geweest. Als we al eens op vakantie gingen was er altijd wel een vriesvak aanwezig. We gaan dan wel altijd in een huisje ivm onze pubers. Dan gewoon iets in het vriesvak, wat in de koeltas en de rest gewoon bij de buurtsuper inslaan. Is altijd goed gegaan.
Gebruikersavatar
Door Jerassy
#3026878
Ondertussen al best veel reacties op gekregen. Ik voer zelf 100% kvv en barf, hier komt geen brokje in huis, zelfs niet als beloning. Daarvoor heb ik geweldige gedroogde snacks  :biggrin2: Ik vind het gewoon super zonde om vers en brok te combineren. Je haalt het beste van vers weg door er dooie brokken bij de voeren. Dat is ook wat ik de mensen van 'ik voer vers' wil duidelijk maken. Ik ben er in ieder geval wel blij om te horen dat het qua vertering geen problemen met zich meegeeft. (koud geperste brok in de ochtend en kvv in de avond)
Maar jammer is het wel..... :-\
Gelukkig zijn jullie allemaal 100% vers  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3026880
Ik was laatst een dagje weg geweest, langer dan gepland uiteraard, kom bij de trein...vertraging, puntje bij paaltje zou ik niet meer thuis kunnen komen en moest ergens logeren, het was toen al 22 uur, en had weer een klein uur terug te reizen, en Tom;s vlees stond in de koelkast thuis...
Tja, niks meer open op een snackbar na (en zoveel tijd had ik niet want moest de metro halen) dus bij de snackbar 2 frikandellen gehaald (ongefrituurd) en die aan Tom gevoerd...beest had de dag van zijn leven, een volle buik, en hij doet het nog steeds ;D
Nu wil ik frikandel geen vers vlees noemen maar stom genoeg voelt het voor die ene incidentele keer (dit is de 2e keer in de 5 jaar dat ik hem heb) dat ik echt niet aan vlees kan komen, niks bij heb, geen optie heb....nah dan liever die frikandel dan dat ik brok zou geven, na al die jaren voelt dat wel zo fout...
Blik is dan nog wel eens gebeurd, is vast een beetje hypocriet maar dat voelt in elk geval ook beter dan brok  :-[
Maar Tom gaat overal mee naar toe, vakantie, visite, overal en in die 5 jaar heeft ie dus 2 keer frikandel moeten eten en 3 keer een blik gehad en alle andere keren had ik eten bij of waren we gewoon thuis of....dus kan me niet voorstellen dat er zovaak situaties zijn waarbij je echt niks heb...en in bovenstaande gevallen had ik als brokvoerder ook omhoog gezeten want ook dat heb ik niet in mijn handtas zitten als we een middagje weg gaan  :P
Gebruikersavatar
Door Baldrick
#3027768
[quote="CelineS"]
Ik begrijp dat handige niet,want kvv is toch niet meer werk dan een hand brokken?Een van mijn honden eet al jaren Energique,nog makkelijker hoef je niet af te wegen.Ontdooien,en hup zo de bak in.Dus voor het gemak zie ik geen verschil.
[/quote]zo makkelijk is het bij ons niet: ontdooien, verdelen voor 2 honden. Bakken, mes en snijplank goed schoonmaken. Daar gaat wel even wat tijd inzitten iedere dag.
Door Gittje
#3031401
[quote="Baldrick"]Wij geven onze 2 honden samen precies 1 kg kvv. En omdat dat eigenlijk iets te weinig is, krijgen ze 1x per dag een beetje geperste brok.[/quote]
Ik ga het aandeel KVV verhogen van 800 gr/dag naar 1 kg, maar 's avonds zal Igor idd ook wat brok blijven krijgen. Wij hebben jammer genoeg geen plaats om een grote vrieskist te zetten en moeten ons behelpen met een combinatie frigo/diepvriezer. Twee van de drie vriesladen zijn bestemd voor de KVV.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door