Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3015545
Ik blijf topics openen, het spijt me :'(

Zal hopelijk de komende tijd wel minder worden maar ik wil zoveel mogelijk info hebben alvorens ik ergens aan begin. In KVV zijn er veel verschillen, premix of niet. Maar hoe zit het met bepaalde stoffen die in brokken wel zitten (supplementen?). Onze berner sennen wordt een grote hond en groeiproblemen kunnen voorkomen. In brokken zitten allerlei dingen naar het schijnt om dit te helpen voorkomen of is dit totale bullshit? :P

In de KVV vind ik niks van dit terug natuurlijk (premix wel?), dus mist hij dan niet bepaalde dingen? Of is iets toevoegen als gelatinaat (genoemd in een eerder topic) dan de juiste uitkomst?

Dan zijn er ook een x aantal KVV die groente verwerkt hebben in hun rollen maar veruit het grootste deel heeft dit niet. Is het verstandig om dit wel te doen (zeker de jongere jaren misschien)? Of is het toevoegen van groente zonde van je tijd/geld omdat het niet echt baat heeft? Dit staat dan dichterbij NRV ipv BARF denk ik?
Door Jantina
#3015559
Ik ben geen deskundige hoor, en het is altijd een lastige om hierop ja of nee te antwoorden. Hetzelfde als je dit bij een brok niet kunt. Gebreken die in de groei ontstaan hebben niet uitsluitend met voeding te maken maar ook de leefomstandigheden (HD kan een hond bijv. ook krijgen van ravotten op gladde vloeren) en erfelijkheid.
Nu hebben wij een Berner dame gehad op brok en zij kreeg juist van de brok van het bekende Royale Konijn vreselijke groeipijnen. Op aanraden van de dierenarts zijn we toen een goedkoper dinner voer (ja dit is al heul wat jaartjes geleden  :biggrin2: ) zodat ze minder rijke voeding zou krijgen en een minder snelle groei. Ik denk dus juist dat je met een grote hond op moet passen met hele rijke, overgesupplementeerde voeding.
Ik denk juist dat je met een goede, verse voeding, een gelijkmatigere groei krijgt die de kans op dergelijke gebreken wat kleiner maakt. Maar met KVV vind ik wel dat je absoluut voor een goede kwaliteit moet gaan, verschillende calciumbronnen passend bij verschillende diersoorten etc. Afwisselen tussen de goede merken, en ja, wat mij betreft hoor Carnibest daar zeker bij. Ondanks of misschien wel dankzij de premix.
Wat groenten betreft: ik voer het wel, het zijn bij ons vaak de tafelrestjes groenten omdat ik toch zoutloos kook maar je kunt ook groentemix maken. Ik heb aan mijn honden gemerkt dat ze een KVV met groenten vaak laten staan, er zit toch ander smaakje aan, terwijl ze groenten zo toegevoegd lekker vinden.
Door spikkel
#3015564
Het is belangrijk bij Kvv om goede merken te voeren en 4 dieren minimaal. Ik kies altijd voor enkelvoudig, dus geen toegevoegde dingen etc. Kies ook voor een natuurlijke calcium bron. Elk dier heeft zijn eigen specifieke vitaminen en mineralen. Door afwisseling krijgt je hond alles binnen. Een eitje, visje per week erbij is prima. Zorg voor afwisseling dan komt je hond niets te kort.
Ga eens naar de Carnivoer website, daar staat goede informatie op over rauw voeren van pro-vers DA Erwin Gijtenbeek, en waarom.
Door Lizzy
#3015587
MarkK schreef: Ik blijf topics openen, het spijt me :'(
Dat hoeft je niet te spijten hoor, daar is het forum immers voor! Zou niemand meer vragen stellen, kunnen het forum opdoeken :biggrin2:
Zal hopelijk de komende tijd wel minder worden maar ik wil zoveel mogelijk info hebben alvorens ik ergens aan begin. In KVV zijn er veel verschillen, premix of niet. Maar hoe zit het met bepaalde stoffen die in brokken wel zitten (supplementen?). Onze berner sennen wordt een grote hond en groeiproblemen kunnen voorkomen. In brokken zitten allerlei dingen naar het schijnt om dit te helpen voorkomen of is dit totale bullshit? :P
Nou, ga er om te beginnen maar vanuit dat brokken toch dood gekookte ingredienten zijn, aangevuld met voedingssupplementen. Dus alsof je zelf elke dag cornflakes eet met een vitamine pil. Je gaat niet dood, maar om nou te zeggen "echt gezond".... Dat nou ook weer niet. En dus voegen ze er van alles en nog wat aan toe om zoveel mogelijk "iets goeds" neer te zetten maar het gaat allemaal totaal voorbij aan gewoon een goede basis. De fundering. Echt voedsel. Tel daar de vette marketing trucs bij op.... Want iedereen met een grote hond is doodsbang voor skelet issues. Dus scoor jij als brokkie wel lekker als er poedertje dit en dat in zit, allemaal om gewrichts-issues te voorkomen. Bullshit zou ik niet durven zeggen. Maar het komt er wel heel dicht bij in de buurt :biggrin2:
In de KVV vind ik niks van dit terug natuurlijk (premix wel?), dus mist hij dan niet bepaalde dingen? Of is iets toevoegen als gelatinaat (genoemd in een eerder topic) dan de juiste uitkomst?
Nee. Hij mist niks. Bijna alles wat een opgroeiende/gevoelige hond nodig heeft zit in vleesbot. Dus honden van grote rassen hebben zelfs geen gelatinaat nodig. Gelatinaat is collageen hydrolysaat. En waar halen ze dat uit? Juist. Botten. En wat geef jij je hond te eten? Juist. Botten. OK, in KVV zijn ze gemalen. Maar dat maakt voor het verhaal niet uit. En dus is het wel raadzaam (meer dan raadzaam) om een KVV te nemen waar gemalen botten in zitten, niet een calcium supplement!
Dan zijn er ook een x aantal KVV die groente verwerkt hebben in hun rollen maar veruit het grootste deel heeft dit niet. Is het verstandig om dit wel te doen (zeker de jongere jaren misschien)? Of is het toevoegen van groente zonde van je tijd/geld omdat het niet echt baat heeft? Dit staat dan dichterbij NRV ipv BARF denk ik?
Weet je wat verstandig is? Om KVV merken en smaken zoveel mogelijk af te wisselen en niet te gokken op 1 paard. En verder is een KVV zonder groenten prima, maar voeg er dan zelf wat groenten aan toe. Dat ze bij de NRV'ers geen groenten voeren, wil niet zeggen dat groenten geen nut heeft. Dat verhaal is gewoon onzin. Groeten is om vele redenen nuttig. Is het niet als vezel leverancier, is het wel omdat er belangrijke micro nutrienten in zitten die elke hond goed kan gebruiken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door