Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door miekjevdv
#3013137
Eerst het KVV vraagje.

Mijn Beagle pup van 4 maanden doet het zeer goed op KVV. Hij was afgespeend op brokken, maar toen hij bij ons kwam wonen kreeg ik de brokjes er totaal niet in. Hij at maar 1/3de van zijn brokjes op en dan nog met lange tanden (volgend de fokker was hij geen grote eter). Maar omdat hij begon te vermageren, wat voor een pup absoluut niet mag, en omdat ik toch al van plan was om KVV te gaan geven. Ben ik na 2 dagen volledig overgeschakeld op KVV. En wat bleek: Nelson was wel een grote eter, alleen geen brokjes eter. De KVV word elke dag met veel smaak opgegeten. Precies of hij wist van in het begin: ik ga geen brokjes meer eten, ik wil vlees.

Nu krijgt hij elke dag van de week een andere soort KVV. Hieronder zijn menu. Hij krijgt ongeveer 400gr per dag.
Maandag: Tamro Kalkoen
Dinsdag:  260gr Alaska Konijn + 140gr Tinlo Vis
Woensdag: Tamro Geit
Donderdag:      Haaksbarf Rund
Vrijdag:    Alaska Fazant
Zaterdag: Tinlo Lam Premium
Zondag:  Haaksbarf Eend

+ af en toe een lepel yoghurt, een eitje per week, soms een lepeltje manuka honing,

Nu zaag ik de rollen per dag nog door om de juiste porties te hebben, maar kan ik ook gewoon 1 volledige rol uitnemen?

Zo krijgt hij ongeveer om de 2 dagen een andere smaak. En dan heeft hij op ongeveer 14 dagen 7 verschillende smaken gehad.
Zodat ik geen rollen meer moet doorzagen.  ;)

Dan de Barf vraag:

Ik zou graag in het weekend al eens barf geven.

Hoe doe ik dat precies?

Ik kan binnenkort aan hele kwartels, fazanten en eenden geraken. Of de organen er nog inzitten weet ik nog niet. (het dieren worden op een jagers markt verkocht)

Hoe zie ik zo een heel dier?

Als 1 geheel en voer ik gewoon de nodige portie per dag of moet ik toch zien dat de verhouding vlees-bot ongeveer gelijk is.
Ik ga wel zien dat hij per dag niet teveel vlees krijgt. Dus de borstfilets van de Fazant en de Eend ga ik er wel afsnijden en die ga ik dan wel beter verdelen, zodat hij bv: per dag geen stuk krijgt met enkel de filet aan en voor de rest maar weinig bot.

Voer ik nog iets extra toe?
Voer ik nog extra orgaan?

Ik heb hem al eens 2 kwartels gegeven als dagportie en dat ging zeer goed. Gewoon die kwartels zonder iets toe te voegen.
Hij kauwde goed en was een rustige eter.

Alle tips zijn welkom.
Door spikkel
#3013175
Je kan rustig 1 rol in de koelkast leggen, hij krijgt dan gewoon 2 dgn. hetzelfde, dat maakt niets uit.
Een prooidier is 1 geheel, normaal horen de organen erbij. Het is dus een compleet pakketje. Ik zou zeker niet de filet eraf halen. Ik weet niet hoe zwaar je hond is, maar je kan de eend of fazant doormidden hakken. De rest leg je terug in de diepvries of koelkast. Je kan er dus een heel weekend meedoen(ligt eraan hoeveel ie mag eten. In dat weekend heeft ie een compleet pakketje op.

Hou er rekening mee dat niet elke hond fazant lust, ik neem aan dat de eend een wilde eend is, ook dit lust niet iedere hond.
Door Ruisje
#3013198
Het zijn rollen van 1 kilo? Dus je doet dan ongeveer 2,5 dag met een rol. In een afgesloten bak in de koelkast zou dat prima moeten kunnen. En 7 smaken in 14 dagen lijkt me ook helemaal goed! Wel moet je het percentage vis in de gaten houden, maar dat weet je zelf ook, denk ik. ;)

In het weekend barfen met wild is natuurlijk prachtig! Ik weet niet of er nog veren aan die dieren zitten en hoe je pup daarmee omgaat, maar wellicht heeft iemand anders hier meer ervaring daarmee.

Toevallig hebben onze honden pas voor het eerst fazant als barf gehad. Ik had hele panklare fazanten (alleen zonder orgaan en zonder veren). Voor Sergi heb ik een fazant in de lengte doormidden gedaan en daarmee had hij 2 dagporties (iets minder als 400 gram per dag.) Ik heb er niks vantevoren afgehaald en elk portie had dus ongeveer evenveel bot en vlees. Hij heeft er de volgende dag prima op gepoept. ;)

Dus die fazanten komen qua gewicht ook wel aardig uit met 2 porties voor je pup. Hoeveel een hele wilde eend weegt weet ik niet, maar zou dat niet ongeveer hetzelfde zijn? Stel dat de eend zwaarder is dan de fazant, dan doe je ze door de helft en geef je in het weekend 1 dag een halve eend en 1 dag een halve fazant. :)

Wel of niet orgaan toevoegen voor 2 dagen hangt af hoeveel orgaanvlees er in je kvv's zit. In de fazant en eend zit waarschijnlijk orgaan, je zou het gewoon mee kunnen voeren, want na 2 dagen eten is het een compleet prooidier net als die kwartels. Als je die vogels in tweeën hakt/knipt kun je het orgaan ook over die 2 porties verdelen.
Wel de darmen en gal verwijderen en weggooien!!
Door miekjevdv
#3013238
@ Spikkel

Hij weegt nu ongeveer 10kg en krijgt per dag 400gr KVV. Maar ik ben nu wel de hoeveelheid KVV stilletjes aan het verhogen naar 550gr. Hij is heel de dag actief en verbruikt redelijk wat energie, dus hij kan wat meer KVV gebruiken. Het is even wennen om een pup te laten opgroeien met KVV. Het is mijn eerste pup die KVV krijgt, mijn vorige hond kreeg het maar toen hij al 12 jaar was.
Hij krijgt nu al Fazant als KVV en dat gaat er prima in.
Tot nu toe lust hij alles, dus ik denk dat Wilde Eend en Fazant geen probleem gaan zijn.

@Ruisje.

Het zijn rollen van 1kg en de Alaska zijn rollen van 800gr. En hij krijgt nu 5% van zijn weekmenu aan vis.
Of er nog organen en veren bij zijn, weet ik nog niet. Mijn nicht haar vriend heeft een caravan staan in de Ardennen en die gaan er nu bijna elke week naartoe. Daar is nu het wild seizoen volop bezig en heb ik haar gevraagd om te kijken naar Eend en Fazant.
Ik hoop dat het echt hele prooidieren zijn met organen en eventueel veren. Want als ik hier op de gewone markt naar Kwartel, Eend en Fazant vraag. Dan is dat zonder veren en zonder organen, want die mogen (volgens de marktman) hier in België niet meer met organen verkocht worden.

Ok, dan behandel ik ze als volledige prooidieren.
Dat is nog het gemakkelijkst  ;D ;)

De KVV met eend en Fazant kan ik dan in het weekmenu weglaten als hij het in het weekend als prooidier krijgt.
Door spikkel
#3013425
Prachtig als je prooidieren kan voeren en dan vooral wild, zo gezond voor je hond. Je hoeft niet perse de week Kvv fazant er uit te laten. Het is niet erg om 2x in de week fazant te krijgen. Het is ook niet erg als je met een prooidier wat boven de limiet zit van wat je hond mag hebben. De volgende dag kun iets minder geven. Een kwartel bijv. Ik denk dat een kwartel niet zo zwaar weegt.
Succes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door