Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door malinois.
#3013718
Iedereen komt wel in contact met salmonella al dan niet via hond of vlees. Maar het gaat om je weerstand en de hoeveelheid. De meesten zullen er nooit ziek van worden omdat t lichaam prima weerstand kan bieden en de hoeveelheid te weinig is om er echt ziek van te worden. Problemen komen er pas als de weerstand lager is door ziekte oid en/of een enorme zware besmetting
Door M.P
#3013733
Bij mijn weten worden KVV's overigens allemaal door de overheid gecontroleerd op de aanwezige hoeveelheid bacteriën (KVV wordt niet op inhoud gecontroleerd maar daar dus wel op, namelijk "de ongewenste controles (bacteriën, schimmels, e.d., door RVV")? Ik snap dan ook die opmerking over je concurrenten niet? Kun je dat uitleggen?


[/quote]en hoe komt dat er toch nog voedingen uit de rekken moeten gehaald worden na een vaststelling van salmonella of zo.... FAVV bij ons.
hier lees je toch vaak dat er af en toe slechte rollen kvv zijn enz..  diaree of overgeven

dus is er in mijn ogen weinig controle , of de analyses van afname van vleesstalen duren enorm lang? en dan ligt de voeding al in de rekken.
Door Lizzy
#3013752
[quote="M.P"]

Bij mijn weten worden KVV's overigens allemaal door de overheid gecontroleerd op de aanwezige hoeveelheid bacteriën (KVV wordt niet op inhoud gecontroleerd maar daar dus wel op, namelijk "de ongewenste controles (bacteriën, schimmels, e.d., door RVV")? Ik snap dan ook die opmerking over je concurrenten niet? Kun je dat uitleggen?


en hoe komt dat er toch nog voedingen uit de rekken moeten gehaald worden na een vaststelling van salmonella of zo.... FAVV bij ons.
hier lees je toch vaak dat er af en toe slechte rollen kvv zijn enz..  diaree of overgeven

dus is er in mijn ogen weinig controle , of de analyses van afname van vleesstalen duren enorm lang? en dan ligt de voeding al in de rekken.
[/quote]

Ze nemen monsters. En daarna kan er met het product ook nog van alles mis gaan natuurlijk. Van producent naar verkooppunt, bij de verkooppunten (ik heb daar ook dingen gezien waar de honden geen KVV van lusten).
Door Jantina
#3013756
Maar ja, dat is toch bij producten voor menselijke consumptie ook zo? Neem de zalm van Foppen, daar was het leed ook al geleden toen de testuitslagen kwamen.
Door Lizzy
#3013761
[quote="Jantina"]
Maar ja, dat is toch bij producten voor menselijke consumptie ook zo? Neem de zalm van Foppen, daar was het leed ook al geleden toen de testuitslagen kwamen.
[/quote]

Wel ja. Dat is ook zo joh. En kijk naar het gemiddeld kipfiletje bij de Ap. Maar in dit geval wordt er mysterieus gedaan over KVV producenten (die bij mijn weten worden gecontroleerd) en dan wil ik er ook wel het mijne van weten. Als ze niet worden gecontroleerd, wil ik dat graag weten want dat zou betekenen dat de RVV liegt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3013785
[quote="M.P"]

Bij mijn weten worden KVV's overigens allemaal door de overheid gecontroleerd op de aanwezige hoeveelheid bacteriën (KVV wordt niet op inhoud gecontroleerd maar daar dus wel op, namelijk "de ongewenste controles (bacteriën, schimmels, e.d., door RVV")? Ik snap dan ook die opmerking over je concurrenten niet? Kun je dat uitleggen?


en hoe komt dat er toch nog voedingen uit de rekken moeten gehaald worden na een vaststelling van salmonella of zo.... FAVV bij ons.
hier lees je toch vaak dat er af en toe slechte rollen kvv zijn enz..  diaree of overgeven

dus is er in mijn ogen weinig controle , of de analyses van afname van vleesstalen duren enorm lang? en dan ligt de voeding al in de rekken.
[/quote]

Iedere controle is steekproefsgewijs, bij alles, iedereen en overal. En eerlijk, ik spreek wel eens mensen van het vwa, maar dierenspul heeft amper prioriteit. De halve dienst is wegbezuinigd, men krijgt steeds nieuwere kriegelregeltjes opgelegd door "brussel" en men heeft de mankrachten al hard genoeg nodig om de humane (voedsel) industrie te informeren/controleren.

Maar wat al gezegd is, kan na het produceren ook nog van alles misgaan. Zij het bij de opslag, zij het bij de uiteindelijke bewerkingen door de eindgebruiker. Lees alleen hier al eens een bartopic over keukenhygiëne en de "en ik leef nog steeds" vliegen je om de oren. Ik kan me nog herinneren dat iemand met een miniteckel een rol kvv 10 dagen in de koelkast liet liggen (geen zin om te portioneren) en ja nee, na 10 dagen stonk het natuurlijk wel, maar het woefekind werd er niet ziek van, dus so what. Maar zo'n prakje bevat dus heel makkelijk een overship load aan bacteriën die je niet in je koelkast of op je aanrecht of in de bek van je hond zou moeten willen hebben. Niet voor de hond, maar dan wel voor de omgeving. Zeker als er kinderen aanwezig zijn.
De wat velen vaak als normale  hygiënische voorzorgmaatregelen zien, zijn dat bij veel mensen echt niet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3013791
[quote="Angelique"]
Iedere controle is steekproefsgewijs, bij alles, iedereen en overal. En eerlijk, ik spreek wel eens mensen van het vwa, maar dierenspul heeft amper prioriteit. De halve dienst is wegbezuinigd, men krijgt steeds nieuwere kriegelregeltjes opgelegd door "brussel" en men heeft de mankrachten al hard genoeg nodig om de humane (voedsel) industrie te informeren/controleren.

Maar wat al gezegd is, kan na het produceren ook nog van alles misgaan. Zij het bij de opslag, zij het bij de uiteindelijke bewerkingen door de eindgebruiker. Lees alleen hier al eens een bartopic over keukenhygiëne en de "en ik leef nog steeds" vliegen je om de oren. Ik kan me nog herinneren dat iemand met een miniteckel een rol kvv 10 dagen in de koelkast liet liggen (geen zin om te portioneren) en ja nee, na 10 dagen stonk het natuurlijk wel, maar het woefekind werd er niet ziek van, dus so what. Maar zo'n prakje bevat dus heel makkelijk een overship load aan bacteriën die je niet in je koelkast of op je aanrecht of in de bek van je hond zou moeten willen hebben. Niet voor de hond, maar dan wel voor de omgeving. Zeker als er kinderen aanwezig zijn.
De wat velen vaak als normale  hygiënische voorzorgmaatregelen zien, zijn dat bij veel mensen echt niet.
[/quote]

Maar voor dat laatste hoef je dan weer geen vers vlees te voeren om een viespeuk te zijn. En dan loop je met je eigen kipfilet, sla en eitje dus net zoveel risico.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3013795
[quote="Kaela"]
Maar voor dat laatste hoef je dan weer geen vers vlees te voeren om een viespeuk te zijn. En dan loop je met je eigen kipfilet, sla en eitje dus net zoveel risico.
[/quote]

Ja precies, maar als er iets fout gaat dan was het vast de hond die al een potentiële tijdbom/gevaar voor de volksgezondheid  was omdat die vers eet. Dat werd in de 1ste post aangegeven en hebben we natuurlijk al vaker gehoord van hen die de voorkeur geven aan "aantoonbaar bewezen feiten".
Het risico is overal en zoals het uitkomt wordt er iets onder het vergrootglas gelegd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3013802
[quote="Angelique"]
Ja precies, maar als er iets fout gaat dan was het vast de hond die al een potentiële tijdbom/gevaar voor de volksgezondheid  was omdat die vers eet. Dat werd in de 1ste post aangegeven en hebben we natuurlijk al vaker gehoord van hen die de voorkeur geven aan "aantoonbaar bewezen feiten".
Het risico is overal en zoals het uitkomt wordt er iets onder het vergrootglas gelegd.
[/quote]

Eens. Net als vaak bij de dierenarts. Is Fikkie gezond op vers dan heb je mazzel en zodra hij iets mankeert komt het door het vers.

Neemt niet weg dat we bij kunnen leren en dat hygiëne regels ook geleerd kunnen worden. Maar dan is het eerst wel handig om te weten hoe groot het risico nou eigenlijk is en wat het beste is om te doen om de risico's te beperken. En dan is het wel handig om ook verder te kijken dan alleen de bacterien, ik ga mijn keuken/barfspullen niet dagelijks met chloor behandelen, er zijn vast ook wel andere manieren om de risico's te beperken.
Door Jantina
#3013804
Maar... ik ga met de KVV van de honden hetzelfde om als met de verse Filet Americain van de slager en de kipfilet voor door de nasi. Waarom zou dan het KVV bakje met chloor schoongemaakt moeten worden en kan mijn mes waar de filet mee op mijn broodje is gesmeerd wel in de vaatwasser? Dat begrijp ik niet zo.
Wel probeer ik, als KVV voerder, te bestellen rechtstreeks bij de producent die het mij gevroren levert en dan gaat het direct in mijn vriezers. Maar dat doe ik meer uit kwaliteits oogpunt voor mijn honden. Daarbij zie ik in het bestel topic soms zaken voorbij komen dat ik denk hoe kunnen mensen het bestellen.... Vis uit Timboektoe die een paar maanden over datum is ofzo. Ja dan neem je volgens mij wel bewust een risico. Ook diepgevroren zit er niet voor niets een tht datum op.
Door keetje
#3013819
Ik emmer ook niet met chloor etc. maar gooi de bakken in de vaatwasser. Ik ontdooi 1 rol in de koelkast en voer 1 rol uit de koelkast. Maak messen/vorken/bakken etc gewoon netjes schoon, zoals ik ook doe met mijn eigen dingen.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3013872
Ik heb een keer bewust salmonella gehad... Van gewone ham, die niet vreemd rook of wat ook... Dat was voordat ik honden had. Sinds ik honden heb en vers voer ben ik minder vaak ziek, vreemd he
Door Fido
#3014590
[quote="Ruisje"]
Blijkbaar heb ik iemand (onbedoeld) tegen de schenen geschopt. :-X

Maar ik ben van mening dat met normale alledaagse hygiëne en zoals je ook met je eigen voedsel omgaat, er geen extra gevaar is. ;) Wat er ook in het artikel staat -- salmonella zit op veel meer dingen dan alleen rauw vlees. En als we zelf en onze dieren gezond zijn, hebben we genoeg goede bacteriën om de 'kwaaie' te bestrijden. ;)
Edit: Uiteraard begrijp ik wel dat het artikel nodig is voor het overtuigen van dierenartsen en eigenaren die wel denken dat salmonella bij rauw voeren een extra gevaar is.

Maar shockvriezen werkt ook niet!
- http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22080028
- http://www.worldpoultry.net/Broilers/Health/2011/12/Research-Blast-surface-freezing-does-not-kill-poultry-bacteria-WP009790W/
[/quote]

Nagevraagd.
Klopt dat niet alle salmonella gedood wordt dmv shockvriezen maar WEL de voor de mens ziekmakende. En daar gaat het om in het licht dat da het gevaar van salmonella aankaarten om rauwe voeding af te serveren  ;)
Door Annemarie Rijnveld
#3014645
[quote="Fido"]
Nagevraagd.
Klopt dat niet alle salmonella gedood wordt dmv shockvriezen maar WEL de voor de mens ziekmakende. En daar gaat het om in het licht dat da het gevaar van salmonella aankaarten om rauwe voeding af te serveren  ;)
[/quote]Interessant, maar heb je ook een studie hierover? Zodat ik ermee kan wapperen?
Door Ruisje
#3014685
[quote="Fido"]
Nagevraagd.
Klopt dat niet alle salmonella gedood wordt dmv shockvriezen maar WEL de voor de mens ziekmakende. En daar gaat het om in het licht dat da het gevaar van salmonella aankaarten om rauwe voeding af te serveren  ;)
[/quote]
Maar deze, één van de meestvoorkomende en ziekmakende, NIET volgens de artikelen in de links: Salmonella enterica serovar Typhimurium (Also called Salmonella Typhimurium or abbreviated to S. Typhimurium)

Ik wil er geen welles/nietes 'spel' van maken ;) en mij maakt het niets uit, maar de studies zijn niet overtuigend.
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 02 nov 2014, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door