Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ster
#340818
Staat daar niet dat myiasis wordt overgebracht door vliegen wanneer die in een open wond eitjes leggen? Dat zegt niets over of het eten van vlees met maden schadelijk is. Die komen eerst in contact met het maagzuur. Ik weet ook niet hoe het zit, maar zelf zou ik mij meer zorgen maken over bacterieen en schimmels dan over maden. Sommige madensoorten worden gebruikt om open wonden te helpen genezen, omdat die het dode en zieke materiaal wegeten. En idd heb ik ook eens gezien dat bepaalde culturen dol zijn op die beestjes als lekker toetje ::)
Laatst gewijzigd door Ster op ma 27 jun 2005, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#340823
Hier gebeurt het ook weleens dat de katten een restje voer laten staan, waar met warm weer vliegen op af komen en eitjes op leggen. En ondanks dat ik denk dat het voor de gezondheid van de dieren niet zo'n kwaad kan, kiep ik het toch direct weg als ik het zie. Gewoon het idee he :-X
Door amber2
#340915
Nou ja, we komen er niet helemaal uit geloof ik.. Ik geef nu onze kat om de paar uur een beetje vlees en wat hij laat staan gaat direct weer de koelkast in. Alleen 's avonds geef ik hem een grotere portie die dan wel de hele nacht blijft staan dus wat daarmee gebeurd weet ik niet... (hij eet het wel helemaal op maar vast niet in 1 keer dus er is kans dat hij dan wat vliegeneitjes binnenkrijgt) Bij de honden is het geen probleem want die eten hun vlees altijd in 1 keer op. Bij mensen kan het dus blijkbaar ook problemen veroorzaken wanneer ze vliegeneitjes of levende maden via het eten binnen krijgen, en niet alleen als maden via wonden in het lichaam komen; lees nog maar eens goed Ster. Ik neem aan dat dit bij honden/katten minder snel voor kan komen door hun sterkere maagzuur. Maar ja, het maagzuur van mensen is toch ook al wel vrij zuur of niet, ph=3 geloof ik? Dus dan toch maar liever geen risico's nemen denk ik bij onze honden en katten.
Door 202spots
#340966
[quote="Ster"]
Dat zegt niets over of het eten van vlees met maden schadelijk is. [/quote]

Intestinal myiasis occurs when humans ingest food containing the eggs of larvae.

Vrij vertaald:
"Inwendige myiasis ontstaat wanneer mensen voedsel met eitjes of maden eten"

Okay,dat is dus met mensen en geen honden...toch zou mijn honden ook niet laten eten...als ze het zelf ergen vinden fdan kan ik daar niks aan doen,maar ik ga geen handje vol levend maden in hun bak gooien.
Door Ster
#341004
[quote="202spots"]
Intestinal myiasis occurs when humans ingest food containing the eggs of larvae.
Okay,dat is dus met mensen en geen honden...[/quote]
Ik had dus over die regel heen gelezen, zoals ik al aangaf. Maar je hebt gelijk hoor! Honden kunnen het ook krijgen, ergens gevonden:

Zumpt describes myiasis as "the infestation of live human and vertebrate animals with dipterous larvae, which at least for a period, feed on the host's dead or living tissue, liquid body substances, or ingested food."

Zou nu wel willen weten hoe groot de kans daarop is. Iig lopen knaagdieren een veel grotere kans dan honden en katten, zie: http://www.almeloord.nl/html/tips/maagdarm.html
En ik lees ook dat het veel voorkomt onder veedieren.
Door amber2
#341103
Ik ken het eigenlijk alleen van schapen en konijnen. Ooit een konijn gehad dat we erdoor hebben moeten laten inslapen: ineens begon zijn vacht uit te vallen en toen bleek hij al vol met maden te zitten... :'(
Door jeanne
#341206
Myasis
praat me er niet van :-X
Ik heb ooit een hond in de salon gehad die, na behandeling bij de da, ik moest wassen en bijknippen. Zijn hele kont was een grote wond :-X :-X :-X
zoooooooo zielig :'(
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#341215
Hoi,

Je kan het beste ff het volgende boek lezen:
"Gezonde jonge honden door Juliette de bairacli levy"
Als je wil kan ik de vertaling doormailen, is nl niet meer te koop.
Hier staat in over vlees begraven en dat er daardoor geen eitjes op kunnen komen ect. ;)

Succes!
Laatst gewijzigd door Poedelpret op ma 27 jun 2005, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#342053
Femke had een goede tip voor kattenvoer in de zomer, koop een warmhoud baby bordje vul hem voor de helft met water, zet dit in de vriezer en geef daar je kat uit te eten, dan blijft het eten in iedergeval een tijd koel
Door amber2
#342185
Goede tip! Het voorkomt alleen vrees ik niet dat er vliegeneitjes in gelegd worden of wel...?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door