Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lillebill
#2988335
Ik heb een podenco ibicenco pup geadopteerd vanuit Mallorca. Ik heb meerdere podenco's die altijd vrij lastig opgewicht zijn te houden.
Nu doen hun het erg goed op eend/lam compleet van lotgering wat ik afwissel met pens en andere dieren. Maar de basis zijn de vettere vlees soorten.
Nou is de pup vrij mager. Zijn heup botten zijn te zien (google even t ras ze horen vrij slank) Hij is nu 67cm schoft en net 6 maanden oud..Hij weegt nu 17,4 kilo.
Hoeveel moet ik hem voeren en hoevaak? Ben heel benieuwd wat jullie zouden doen.. eventuele andere vlees merken mogen ook geadviseerd worden..
Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2988358
Hoeveel je moet voeren ligt aan zijn behoefte. Hoeveel voer je hem nu? Dat zul je wat op moeten hogen, want kennelijk is het niet voldoende voor hem nu. Lotgering staat bekend als vrij vet, dus wat dat betreft voor jou honden niet heel verkeerd. Toch zou ik met kvv niet 1 merk geven, maar meerdere merken. Dit omdat je dan toch variatie in kwaliteit en verhoudingen hebt en niet afhankelijk ben van de mooie blauwe ogen van 1 fabrikant.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "wat ik afwissel met pens en andere dieren". Je dient minimaal vier, liever vijf diersoorten te geven. Pens is geen diersoort, pens voer je max 10% van je totale menu. Die vier a vijf diersoorten hoor je wel in min of meer gelijke hoeveelheden te voeren. Daarbij nog een vet visje, eitje en wat groente en je hebt een mooi menu.
Door Lillebill
#2988361
Ik heb hem net 1,5 week.. Hij krijgt nu 1, 7 kilo per dag. Ik zie wel dat hij wat aankomt.. Maar hij poept ook veel. Dus vandaar de vraag..
Ik voer meerdere merken en pens(ik snap dat dit geen dier soort is hahaha), vis, ei en meerdere dier soorten. Maar ik voer t meest eend en lam van lotgering omdat dit vrij vet is en ik anders graatjes heb..
Als ik de andere dier soorten meer geef en dus de dier soorten gelijk geef vallen ze meteen in.. dus vandaar dat ik meer Lam/eend geef.. Misschien niet t beste maar ik heb nu sinds 2 jaar eindelijk geen skeletjes meer..
Laatst gewijzigd door Lillebill op ma 08 sep 2014, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2988506
Als je hem pas 1,5 week hebt en zó veel voert, dan zou ik vooral even geduld hebben. Ik vraag me ook af of 1,7 kilo voor een hond van 17 kilo niet teveel is, ook gezien het feit dat hij zoveel poept. Wat kreeg hij voor hij bij jou kwam aan voer en hoeveel?

Je wilt niet dat hij te snel aankomt. Dat is niet goed. Hij moet langzaam bijkomen, zodat het lichaam dit van de juiste voedingsstoffen kan doen en ook in spieren aan kan komen. Ga je te snel, dan zet het alleen in vet aan en ben je dat ook zomaar weer kwijt als er ook maar iets is. Rustig aan dus!
Door Martine-Tom
#2988529
Als je idd zoveel voert (10% voor de pup, hoeveel krijgen de anderen?) zou ik toch eens andere merken gaan proberen, je kan redeneren dat vet in het voer zorgt voor het feit dat ze niet meer mager zijn, het kan ook zo zijn dat er gewoon te weinig voedingsstoffen in zitten waardoor ze zoveel nodig hebben.
Ik weet niet wat je budget is?

Persoonlijk zou ik gaan voor een iets hoogwaardiger kvv merk, Darf bijvoorbeeld, en dan daar de actief variant van.
Nou is die wel een tikje duurder dus geen idee of je dat qua budget red.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2988605
Ik denk dat je vooral wat geduld moet hebben.
Eerst maar eens zorgen dat de pup niet verder afvalt. Hij heeft waarschijnlijk een lange reis achter de rug? Hij moet nog wennen bij jullie, dat heeft veel impact.

Ik zou hem zeker niet meer gaan voeren. Wel lekker veel afwisselen in merken en diersoorten.
Door Lillebill
#2989141
Geen idee wat hij hier voor kreeg. In elkgeval veel ste weinig. Hij komt uit een dodingstation. Mijn grootste ibicenco 27 kilo zit op 1,9kilo per dag. Ik heb al heel wat merken geprobeerd waaronder Darf maar ook hier bleven ze erg mager op. Ik voer nu denk zo een 4 maanden Lotgering en ik kan voor t eerst in jaren geen ribben meer tellen.
Het is misschien wel wat veel dat ik nu aan de pup geef. Maar hij heeft duidelijk honger..Het is lastig dat maar zo weinig mensen t ras kennen(Meeste honden doen t goed op veel minder vlees waaronder ook mijn mixje) en de gene die t kennen voeren meestal geen kvv of barf..

Maar in elk geval bedankt voor jullie reacties. Ik ga is kijken hoe hij t doet op wat minder.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2989157
Het ras is hier ruimschoots vertegenwoordigd dus dat zit wel goed. Ik zou hoe dan ook voorlopig geduld hebben. En een wormenonderzoek van het Woud als je dat nog niet gedaan hebt!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2989352
[quote="Lillebill"]
Mestonderzoek is al verstuurd. Dus zal daar eerdaags vast reactie op krijgen.
Ik zal in t vervolg het ras in de titel noemen. Wie weet dat de mede ibicenco eigenaren dan ook reageren.
[/quote]

Mooi dat mestonderzoek ook gedaan is. Lijkt me bij zo'n opvanger geen overbodige luxe.

Maar wat maakt het ras zoveel uit? Er zijn hier genoeg mensen met spaanse opvangers en met podengo's. Maar ik zie niet zo in waarom je daar zo de nadruk op legt?
Door Lillebill
#2989440
Omdat het andere typen honden zijn kwa gewicht en aankomen. Een podenco andaluus bijvoorbeeld is veel makkelijker op gewicht te houden dan de ibicenco.
Ik heb nu zo een 28 podenco's in huis gehad(opvang) van verschillende types maar de ibicenco's blijven t lastigs op gewicht.
Dus vandaar dat ik graag is iemand zou spreken die het ras kent en verstand heeft van vers.
Door Martine-Tom
#2989477
[quote="Lillebill"]
Omdat het andere typen honden zijn kwa gewicht en aankomen. Een podenco andaluus bijvoorbeeld is veel makkelijker op gewicht te houden dan de ibicenco.
Ik heb nu zo een 28 podenco's in huis gehad(opvang) van verschillende types maar de ibicenco's blijven t lastigs op gewicht.
Dus vandaar dat ik graag is iemand zou spreken die het ras kent en verstand heeft van vers.
[/quote]Dan zou ik beginnen met het ras in de topictitel te zetten, dan zullen er vast wel mensen reageren die er ervaring mee hebben  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2989680
[quote="Lillebill"]
Omdat het andere typen honden zijn kwa gewicht en aankomen. Een podenco andaluus bijvoorbeeld is veel makkelijker op gewicht te houden dan de ibicenco.
Ik heb nu zo een 28 podenco's in huis gehad(opvang) van verschillende types maar de ibicenco's blijven t lastigs op gewicht.
Dus vandaar dat ik graag is iemand zou spreken die het ras kent en verstand heeft van vers.
[/quote]

Als jij aangeeft dat het wat rasgebonden lijkt dat dit type podenco moeillijker aankomt, dan denken andere eigenaren ook wel met je mee. Lijkt me juist handig om uit verschillende hoeken advies te krijgen, er zijn meer individuen die moeilijker aan lijken te komen, dus die eigenaren kunnen misschien ook met goede tips komen.

Hoop dat je pup snel wat bij komt. Ze is in ieder geval in goede handen, dus dat is in ieder geval al heel fijn voor der!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door