Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Pauline
#2906106
[quote="Mieke-Navajo"]
Waauw en wowh, nog een hoop te leren dus..

Mijn pup heeft nog geen enkele dag sinds hij hier is een goeie echte poep gehad, vanavond ging hij zitten en kwam daar een keutel, zo 1 die je kunt oppakken.

Ik denk dat ik niet moet kijken naar prijs maar wel moet kijken naar kwaliteit.

Navajo is bijna 4 maand en weegt 8kg
Bo is bijna 2 en weegt 20kg

[/quote]
Hoeveel voer je per hond? Uit je eerste post maak ik op dat je een kg per dag voert, vandaar mijn vraag.
Door Ruisje
#2906218
Volwassen honden krijgen ongeveer 2% à 3% van hun lichaamsgewicht aan rauw. Kleine rassen vaak wat meer en dan nog is het afhankelijk van de leeftijd, activiteit, aanleg van de hond èn de kvv. Die 30gr per kilo per dag die de dierenwinkel adviseert is voor Bo dus 3% (600gram per dag). Carnibest zelf adviseert 20gr tot 30gr per kilo per dag (de 2% - 3% regel ;) )
Dus misschien heeft Bo aan 400 gram per dag wel meer dan genoeg!

Navajo is een pup. Voor drachtige en zogende honden en pups adviseert Carnibest 40 tot 60 gram per kilo per dag. De dierenwinkel heeft dus weer de bovengrens geadviseerd aan jou.

Je hoeft je honden natuurlijk niet te ondervoeden, maar je moet eens goed kijken of de dierenwinkel niet te grote dagporties heeft geadviseerd! ;)

Verder afwisselen met andere merken, kan ook best nog wat uitmaken -- bijvoorbeeld degomeat. En als je 7 dagen per week kvv gaat voeren, mag er best een smuldier compleet dagje tussen zitten.
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 12 apr 2014, 01:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2906258
'k Heb geen benul wat brok nu kost, maar toen ik overstapte van 4 dgn. brok (Royal Canin) en 3 dgn. kvv (smuldier met spiervlees) naar volledig kvv (DARF) was het voeren van DARF niet duurder dan het voorgaande menu. Royal Canin was een vrij dure brok, maar ze hebben er relatief niet veel van nodig. Smuldier was spotgoedkoop, maar vond ik zo'n bagger dat ik er spiervlees aan toe voegde. DARF is een kvv met een reguliere/gemiddelde prijs. Al met al was e.e.a. dus tamelijk gemiddeld qua kosten per dag.
Sinds mijn honden volledig vers eten is de gezondheid duidelijk verbetert. De 'onschuldige' kwaaltjes die ze soms hadden, waarvan ik meende dat dit er bij hoorde, zijn - sindsdien en nu dus al jaren - verdwenen. De kosten van de dierenarts boeien mij niet eens, ze zijn verzekerd, maar dat ze volkomen onnodig ziek werden, het kennelijk dus helemaal niet zo goed deden op de brokken als ik meende, dát is voor mij de aanleiding vers te blijven voeren.
Als de kosten van kvv te hoog worden zou ik dus niet gaan combineren met brok, maar middels afwisseling met goedkopere merken, enkele BARF dagen en/of groepsbestelling (gezamenlijk groot inkopen zodat je korting kunt krijgen) de gemiddelde prijs wat lager proberen te krijgen.
Gebruikersavatar
Door CorinaM
#2906426
hoi hoi,

Wij voerden in het begin Total Bite, voor pupperds, van die grote zakken. We hebben er 2 opgemaakt en die waren plm. €20 per stuk. Moos at er niet goed van en was voortdurend aan de diarree. De overstap naar KVV (en misschien als ik voldoende moed heb verzameld ooit nog eens Barf  :)) heb ik vooral gemaakt voor Moos. Ik heb een hele grote bestelling gedaan in januari (plm. €100,00 die nu nog niet op is en ik ben blij met de gezonde sterke hond die we nu hebben. Hoewel het natuurlijk niet goed is te voorspellen schat ik zo in dat ik door de misschien iets duurdere voeding uiteindelijk dierenartskosten bespaar.
Verder wissel ik de KVV soorten onderling af, of liever gezegd: ik vul ze met elkaar aan. Zo ontstaat er een compleet voer wat prijstechnisch ook nog leuk is.
Maarr ik realiseer me ook dat het gemakkelijk praten is met maar 1 middelmaatje hond! Succes!
Gebruikersavatar
Door Mieke-Navajo
#2906451
Bedankt

Ik voer sowieso mijn brok op en dan is dat ook op. Ik ga mij dan niet meer verdiepen en loslaten in de wereld van de brok. Ik heb honden, geen koeien die graan nodig hebben. Ik ben mij werkelijk rot geschrokken hoeveel konijnenvoer er aan honden gegeven word.

Waar de Carnibest vandaan komt heb ik een deal gemaakt dat ik 30 stuks betaal voor een goedkopere prijs en dan per 6 meeneem ivm vriezer ruimte. Dat was oke. Denk dat er in de buurt ook nog wel een slager zit die mij daarin tegemoet wil komen. Hier zijn ze gelukkig niet zo moeilijk als het gaat om dat soort dingen.

Ik koop bij de boni 6 pakjes smuldier per keer, dat kan ook kwijt in de vriezer. Van mijzelf moet ik meer vers gaan eten dus ik kan nog een la inleveren.

Dan in de toekomst nog maar eens verdiepen in het drogen.. Dat is ook erg interessant voor trainingssnacks.

Komt wel goed, nu nog goed oriënteren waar ik het vandaan ga halen en een mooi concreet schema maken zodat er overzicht is.  Word vervolgt. Tot zover al erg blij met alle reacties en informatie!  ;D mijn hondjes worden hondjes...
Laatst gewijzigd door Mieke-Navajo op za 12 apr 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2906573
ik lees mee en noteer ook alles  :). Tis best prijzig en een hoop uitzoekwerk maar denk meer dan de moeite waard. Ik ben pas een aantal weken kvv gaan geven tis al een feest hoe je ze ervan ziet genieten.
Door webster
#2906645
In mijn hart zou ik ook het liefst mijn honden kvv geven,maar na een klein rekensommetje ben ik toch wel geschrokken de beide heren eten uitgaande van 2.5% 2kg per dag. Met een gemiddelde prijs van 3 euro per kg kom ik aan een prijs van 180 euro per maand, vind het erg jammer maar veel te kostbaar.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#2906662
@webster: dan ga je uit van een, wat duurdere kvv..... Ik kocht smuldier, 400 gr €0,69, daarna Lotgering, 500 gr €0,92 (aanbieding, anders €1,00) en nu via Degomeat niet meer dan €2,25 per kg. Bij degomeat hebben ze elke maand (als ik het goed heb) aanbiedingen. Ik heb in mn laatste bestelling 1 of 2 aanbiedingen, beiden nog net geen €2,- per kilo.......
Nu hebben wij een klein hondje die 250 gr per dag eet, maar als je gaat zoeken, kun je volgens mij, leuke aanbiedingen kopen...... Kijk maar hier rond wie wat waar koopt en kijk dan op de sites van de merken..... Is maar een idee ;)....
Door Ruisje
#2906803
Webster, je kunt altijd nog zelf gaan samenstellen (los vleesbot, spiervlees, orgaan, etc) en echt gaan barfen of eventueel zelf malen. Dan ben je altijd goedkoper uit, hoeveel ligt eraan hoe je inkoopt natuurlijk. Ikzelf ben ook van kvv overgestapt op zelf samenstellen en een deel malen omdat het goedkoper is èn de voornaamste reden, ik weet wat voer! ;)
Gebruikersavatar
Door Mieke-Navajo
#2907284
Nu enkele dagen aan het kvv. En ik zie nu al verschil.

Minder drinken, minder poep, goede keutel, voldaan gevoel na eten(getest met pensstaafje maar die lieten ze liggen), vachtstructuur van Bo veranderd in positieve zin (ik zelf zag het niet, iemand vroeg gisteren of dat Bo wel was, vond zijn vacht veranderd), Navajo is elke ochtend weer een beetje meer gegroeid.

Mijn kat is er inmiddels ook wild van, stipt om 5 uur begint ze te schreeuwen voor de koelkast. Vanavond hadden we kip van Smuldier maar wat wou ze niet. Opgelost met 2 kippenlevertjes en smullen dat zei deed. Gekke kat  :biggrin2:

Ik denk dat mijn dieren weten wat lekker is...  8)

De vriezer krijgt ook een herindeling, heb in totaal 5 lades. 2 voor mijzelf, 1 voor kvv (smuldier/carnibest) en dan die andere 2 wil ik gaan vullen met wat de slager mij aanbied elke week en wat ik 1x per 2 weken kan krijgen van de visboer. Handig hoor, wonen in een vissers stadje.  :biggrin2: Maar andere klanten keken best vreemd toen ik vroeg of ze nog een zalmkop hadden en 2 haringkoppen. Waarom vroeg dat meisje, euh, voor mijn honden  :biggrin2: helaas valt dat bij hun onder afval en word dat weggegooid maar ze zal het noteren dat ik morgen of dinsdag weer even langs kom.
Staat ook elke week een poelier in het centrum, ook aan hem maar even vragen wat voor "afval" ik wekelijks mag overnemen. Dan kom ik qua variatie geloof ik al een heel eind toch?

Vlees, er zijn heel veel soorten vlees, en de slager vroeg het gisteren al, wat wil je hebben?

Mijn vraag aan jullie: Wat kan ik bij de slager vragen wat ook weg te werken is in mijn vriezertje?
Hart? Maag? Lever? Pees?

Ik ben nieuw in dit wereldje, al diverse waarschuwingen gelezen en probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen maar daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Door Ruisje
#2907418
Bij de slager zou je eventueel afsnijsel kunnen vragen. Niet het vet en de pezen, maar stukjes vlees die er vanaf gesneden om een mooi lapje in de toonbank te kunnen leggen ;) Lams/runderhart kun je vragen, runderlever zou ik alleen biologische willen. Uiteraard geen varkensvlees! Onze slager heeft niets, hij maakt overal gehakt van. Voor mij bewaart de poelier het afsnijsel van kalkoenvlees en 1x per maand heb ik meestal een kilo of 5 prachtig kalkoenvlees -- grotere en kleine stukken zonder vel of zenen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door