Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Gio89
#2882980
Ik ben nog erg nieuw in de wereld van rauw voeren en ben elke dag aan het bijleren.

Gio krijgt nu een week KVV van Lotgering en hier wissel ik de smaken van af. Op een dag krijgt hij:
500 gram van de ene smaak
250 gram van een andere smaak
100 gram groentemix
1 kopje karnemelk
visolie
en 3x in de week een ei met schil

Nu heb ik voor volgende week een bestelling van 5 kilo DARF en 5 kilo BARFmenu uit staan om dit te wisselen met lotgering en ben op zoek naar lekkere barf hapjes.

Nu heeft Gio een stevige ontlasting en geen diarree maar bijvoorbeeld vanochtend was het erg hard, hij piept dan tijdens het poepen ( dit was overigens de eerste keer dat hij piept) of hij poept 4x een klein keuteltje met veel moeite.

Omdat in Lotgering het botpercentage al lager is wat ik heb begrepen, weet ik niet zo goed wat ik het beste kan doen. Ik heb ook begrepen dat je dan moet kijken naar wat ze 24 uur eerders gegeten hebben om te kijken of het daar aan ligt, bij Gio is dit Lotgering Wildmix en Lotgering totaal met pens.

Op het forum staat dat in het geval dat de botpercentages te hoog zijn er vaak orgaan/spiervlees bijgevoerd wordt. Hoe moet ik dit dan berekenen in het totaal?
en is het verstandig om op de dagen dat ik hem een kippennek of een eendennek geef er ook nog extra orgaan of spier bij te voeren?

Een hoop vragen en misschien niet even overzichtelijk gesteld  :-[ maar hoop dat jullie mij en Gio kunnen helpen, want pijn bij poepen wil ik niet voor hem
Door Lil
#2883134
Bij kippennek en eendennek zou ik zeker spiervlees toevoegen!

Als je barf voert dan valt nek onder 50% vleesbot, dus dan moet daar een volledige portie spiervlees op (even uitrekenen met de barfrekenhulp hoeveel). En het zijn percentages, dus hier krijgt de ene hond meer bot en minder spiervlees dan de andere hond. Omdat ik dus aan de ontlasting zie dat de een slecht poept op een hoger percentage bot.

Nadeel van kvv is dat je niet weet hoeveel bot erin zit en hoeveel spiervlees, dus geen flauw idee hoeveel spiervlees je moet toevoegen. Misschien zitten hier hele knappe rekenwonders die het wel weten.
Wat ik zou doen is gewoon proefondervindelijk een deel kvv voor spiervlees vervangen en kijken wat dat met de ontlasting doet.

Barfplaats wordt gesponsord door