Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MoniqueEnWouter
#2858390
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum (heb me zojuist wel even officieel voorgesteld in de Bar) en ik wil direct maar met een vraag in huis vallen:

Onze beaglepup Wouter (19 weken) krijgt sinds een week KVV. Wij hebben hem de afgelopen week het volgende gegeven:

Zaterdag: Geit (Haaksbarf)
Zondag: Rund (Alaska)
Maandag: Paard (Haaksbarf
Dinsdag: Konijn (Alaska)
Woensdag: Geit (Haaksbarf)
Donderdag: Rund (Alaska)
Vrijdag: Paard (Haaksbarf
Zaterdag (morgen): Konijn (Alaska)

We hebben voor de eerste week KVV in de dierenwinkel gekocht om te kijken hoe Wouter erop zou reageren. Aangezien hij bijna een moord doet voor zijn bakje vlees en hij er lichamelijk ook goed op reageert, heb ik een bestelling geplaatst bij Natural Paws (zij heeft ook een menu samengesteld, waardoor Wouter vanaf volgende week meer verschillende soorten vlees, maar ook af en toe vis en pens krijgt.

Mijn vraag nu: Het lijkt alsof Wouter minder energie heeft dan vóór hij KVV kreeg (en dat terwijl hij de brok die hij kreeg héél slecht at. Het kwam bijna dagelijks voor dat hij maar de helft van de hoeveelheid brokken die hij eigenlijk 'moest' eten opat).

Nou was hij altijd érg druk, dus iets minder is niet erg, maar hij slaapt nu wel heel veel. Het liefst ligt hij de hele middag/avond op je schoot te slapen, met als gevolg dat hij 's nachts/'s ochtends héél vroeg beneden zit te janken. Dit deed hij voorheen nooit. Vanaf zijn derde dag bij ons sliep hij de hele nacht door (ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd rond 05:45 opsta, dus de nachten zijn voor hem nooit heel lang).

Ook dat aanhankelijke (op je schoot slapen) is nieuw sinds deze week. Wouter heeft een bench waar hij in slaapt, maar hij nam nooit de rust om daar uit zichzelf in te gaan liggen. Hij was de hele tijd druk met spelen en kattekwaad uithalen. Als wij zagen dat hij overprikkeld en moe begon te worden en hem dwongen rust te nemen door hem in zijn bench te leggen, ging hij direct slapen zonder te piepen/mopperen. Nu kruipt hij echter dus de hele tijd op schoot en slaapt daar. Als het kan úren aan een stuk. Als ik hem dan echter in zijn bench leg, gaat 'ie meestal direct janken.

Kan het door de KVV komen dat hij overdag minder energie heeft? Hij weegt nu ruim 7 kilo en krijgt ongeveer 330 gram KVV per dag.

En nog een vraag: hoe bepaal ik of Wouter genoeg te eten krijgt (behalve op het oog voeren)? Hij gaat nl. regelmatig bij zijn etensbak kijken om te zien of er iets in ligt en hij wordt echt wild als ik zijn vlees uit de koelkast pak. Dat kan natuurlijk zijn omdat hij het zo lekker vindt, maar misschien heeft hij wel honger. Na een kleine week KVV zie ik lichamelijk nog geen verandering uiteraard (hij is niet afgevallen).

Vanaf wanneer kan ik overstappen van driemaal daags naar tweemaal daags voeren?

Alvast dank voor het lezen van mijn lange verhaal en jullie reacties!  :)
Door boskat
#2858424
Hoeveel % per kg lichaamsgewicht geef je Wouter per dag?
Kan zijn dat hij te weinig krijgt ,dat je meer moet gaan voeren
Pups krijgen tussen de 40 tot 60 gram per kg lichaamsgewicht per dag
Ik meen me te herinneren dat ik Nina ,mijn dalmatier met een mmand of 6 a 7 op 2 x per dag eten geven gezet heb,maar zekere ben ik er niet meer van,is al bijna weer 5 jaar terug ;)
Laatst gewijzigd door boskat op vr 24 jan 2014, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MoniqueEnWouter
#2858447
Hij krijgt nu ongeveer 48 gram per kilo lichaamsgeicht per dag.

Dat vind ik overigens het lastige aan KVV: de portiegrootte. Toen ik ruim een week geleden die rollen kocht (Haaksbarf per kilo, Alaska per 800 gram), heb ik porties gemaakt van ongeveer 300 à 330 gram. Dat kwam nu precies goed uit met zijn gewicht. Echter, gedurende de periode dat die porties in de vriezer liggen, wordt Wouter zwaarder en moet hij dus grotere porties krijgen. Dit probleem speelde de afgelopen week natuurlijk niet omdat ik maar voor een week KVV gekocht heb, maar nu heb ik voor 4 weken vlees besteld en laten portioneren. Die porties zijn dus niet meer voldoende naarmate de tijd vordert.

Hoe gaan jullie hier efficient mee om? Ik zit er nu aan te denken om van een paar soorten vlees porties van 50 à 100 gram te maken en hier de porties van 330 gram mee aan te vullen wanneer nodig.
Door boskat
#2858455
Ik pak gewoon een rol van  1 kg ,laat die ontdooien in de koelkast en voer ervan ,het blijft een dag of 3 goed in de koelkast ,kun je altijd eraf halen wat je nodig bent ,kom je ook niks tekort dan,of Nina krijgt nu Ook Darf ,dat zit verpakt per 5 kg ,in blokken verdeeld van ongeveer 300 a 350 gram  ,in een doos.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2858463
Als ik me goed herriner heb ik altijd 1,5% van z'n volwassen gewicht gevoerd, dus in de rekenhulp invullen wat de hond op 3 jarige leeftijd zou wegen volgens de rasstandaard en dat als dag portie voeren. Op een bepaald moment merk je dat ze daar niet genoeg meer aan hebben maar dan heb je ook al een veel beter beeld wat zn bouw is en kan je gaan voeren op het oog.

bijv. geschate gewicht was 70 kg 1,5 procent is ongeveer een kg, dit heeft hij gehad tot hij 50 kg woog (op dat moment is 1 kg 2% van het huidige gewicht) en zijn we op het oog gaan voeren.
Door Parelridder
#2858537
Wouter is op de leeftijd om te gaan wisselen (tanden). Daarvan kunnen ze bijv. sloom/hangerig worden. Heb je z'n gebitje goed bekeken?
Door MoniqueEnWouter
#2858615
[quote="Parelridder"]
Wouter is op de leeftijd om te gaan wisselen (tanden). Daarvan kunnen ze bijv. sloom/hangerig worden. Heb je z'n gebitje goed bekeken?
[/quote]

Hij heeft inmiddels vrijwel al zijn tanden gewisseld, alhoewel juist de kiezen nog voor een groot gedeelte door moeten komen. Dus dat zou er inderdaad wel eens mee te maken kunnen hebben!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door