Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2818973
Ik heb Westie van 12 jaar, die ik KVV geef en alleen natuurlijk gedroogde snacks als tussendoortje.

Nu had hij een maand geleden ineens bloed bij het plassen in zijn urine, meteen naar de DA met zijn urine, en die is getest..
Antibiotica gekregen, daarna weer getest, maar de urine was nog steeds niet goed.

Er is vervolgens een punctie van de blaas genomen, en daar kwamen de volgende uitslagen uit:

Vetmed BO + ABG: negatief.
Protein / creatinine ratio: 1.9 (ref <0.5)
Total protein in urine: 1540 (ref 60-530)
Creatinine in urine: 2989

De waardes zijn veel te hoog....  :-\

Vandaag ook een bloedonderzoek laten doen, daar kwam het volgende uit:

IVLS Catalyst DX: 27/11/2013 14:26 Geriatric Canin
ALB 30 (22-39) ALKP 58
ALT 57 (10-100) AMYL 802
UREA 12.2 (2.5-9.6) CA 2.55
CHOL 8.71 (2.84-8.26) CREA 79
GGT 2 (0-7) GLOB 34
GLU 5.3 (3.89-7.95) LIPA 373
PHOS 1.44 (0.81-2.2) TBIL 8
TP 64 (52-82) NA 154
K 4.1 (3.5-5.8) CL 121
ALB/GLOB 0.9 BUN/CREA 38
NA/K 38 OSMCAL 311


Conclusie hieruit van mijn dierenarts, nierproblemen..
Omdat mijn hond allergisch reageert op rund, geef ik liever geen dieetvoer die speciaal voor nierproblemen zijn..

Al zit ik wel in dubio...wat is wijsheid...moet ik het proberen, en kijken of hij weer reageert met zijn huid, maar wel goed is voor zijn nieren.

Ik ben bang dat ik de KVV's die ik nu geef, misschien niet goed zijn voor hem nu.

Ik geef Tinlo/Naturis  lam, paard, eend, geit, vis, konijn...

Mijn dierenarts adviseerde mij Hills Prescription Diet k/d, en dan de blik uitvoering omdat ik geen brok wil voeren...

die heeft de volgende analyse:
Calcium :0,23 %
Fosfor: 0,07 %
Kalium: 0,11 %
Koolhydraten: 16,1 %
Magnesium: 0,04 %
Natrium: 0,05 %
Omega 3-vetzuren: 0,57 %
Omega 6-vetzuren: 1,29 %
Ruw eiwit: 4,5 %
Vocht: 70,3 %

Hier zijn de fosfor en eiwitten heel laag in, wat weer goed is tegen het probleem..

maar..........ik blijf twijfelen...is gewoon kvv blijven geven beter..of zien jullie wat in dat blik-dieet..

Ik vind het zo moeilijk, ik blijf heen en weer geslingerd worden door twijfel en emoties..

Ik wil het beste voor mn hond...ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven..misschien nog als aanvulling ...

Ik heb me al wel ingelezen hie betreft dit onderwerp..maar misschien is het in mijn geval weer anders ivm zijn rund-allergie..

Bedankt alvast..
Door Ruisje
#2818985
Er staan hier op het forum volgens mij wel wat rauwe nierdieten. Er zijn ook kvv nierdieten, dacht ik, maar daar zit misschien weer rund in. Je zou zelf kunnen gaan samenstellen en eventueel je eigen nierdieet gaan malen.
#2819043
Ik heb daar inderdaad naar gekeken,

dat is voor een groot deel zelf samenstellen..en dat vind ik zo moeilijk..

Ik twijfel ook zo omdat in KVV's gemiddeld zo'n 15% aan eiwitten zit, fosfor ongeveer 0,45% en vocht ongeveer 65%..
In dat dieet Hills Prescription Diet k/d is dit:    4,5% aan eiwitten, fosfor 0,07 en vocht 70,03..

Ik ben zelf echt een voorstander voor versvlees...maar als ik die percentages zie van dat dieetvoer, begin ik te twijfelen..
Fosfor en eiwitten moeten zo laag mogenlijk zijn.. maar zijn dit wel goede eiwitten..

zucht, wordt helemaal gek van mezelf... :-[
Door M@rina
#2819139
Misschien een Pb aan Tannetje? Ze heet hier hitam, misschien kan zij iets zeggen over de % eiwit en fosfor  of een advies over welke kvv in het geval van Jerry wel goed is?

Volgens mij, maar ik heb er echt niet voldoende verstand van, gaat het er om welke eiwitten je geeft.
Door rosmin
#2819593
[quote="Jerry@karina"]
helaas zit daar rund in...
[/quote]

ik had nog niet gelezen dat hij rundallergie had...
misschien kan je een fabrikant persoonlijk benaderen en  vragen of hij speciaal voor jou een bepaalde kvv maakt
sterkte!
#2819617
Ik heb een bericht van Tannetje gekregen met tips...dank daarvoor Tannetje!!

Ik ben in elk geval iets gerustgestelder,..hij hoeft nog niet aan een dieet, zowel.... dan kan het speciaal worden gemaakt!!

Ik ga hem zo ie zo Puur Nier geven..ter ondersteuning..
en in overleg met mijn DA Fortekor...

bedankt voor de tips en meedenken!!
Door Jacoba
#2819710
Als je weet uit welke verhouding spier/bot/orgaan je kvv bestaat, kun je hiervan een nierdieet maken door meer spiervlees toe te voegen. Ik weet niet wat de geadviseerde verhoudingen zijn voor een hond? Natuurlijk daarbij rekening houdend welke diersoort je geeft i.v.m. het fosforgehalte. Zo moeilijk is dat niet  ;). Het is enkel een rekensommetje.
#2820004
Ik ben echt te dom voor zelf samen stellen en te onzeker..

Na het contact met Tannetje ben ik ietsjes opgeluchter... een dieet is nog niet echt nodig met deze waardes..en mocht het zo zijn, dan kan er een aangepast dieet voor hem worden gemaakt.

Ben daar echt heel blij mee..


Ik lees ook dat visolie goed is bij nierproblemen...ik neem aan dan in flessen, bv van Doils..dus beter niet in supplementen??
#2820048
[quote="Jerry@karina"]
Ik ben echt te dom voor zelf samen stellen en te onzeker..

Na het contact met Tannetje ben ik ietsjes opgeluchter... een dieet is nog niet echt nodig met deze waardes..en mocht het zo zijn, dan kan er een aangepast dieet voor hem worden gemaakt.

Ben daar echt heel blij mee..


Ik lees ook dat visolie goed is bij nierproblemen...ik neem aan dan in flessen, bv van Doils..dus beter niet in supplementen??
[/quote]

Niemand is te dom om zelf samen te stellen, alles is te leren, en voor vragen kun je altijd hier terecht! :) Als je onzekerheid ontstaat door het idee dat je hele botten moet voeren, dan kun je natuurlijk altijd nog zelf gaan malen. Is hetzelfde als wanneer je het voor je laat maken door iemand anders, alleen dan veel goedkoper waarschijnlijk. ;)
#2824342
Ik ben toch meer van het kant en klare..

Hij krijgt nu ook visolie,

maar wil ook wat extra groenten toe gaan voegen.

hebben jullie een idee of er in bepaalde groenten minder fosfor zit? die kan ik dan nl beter geven denk ik..
Of zit er helemaal geen fosfor in groenten..(niet lachen he)  8)
 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door