Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door tine1712
#2785779
Hallo,

Ik zal me even kort voorstellen aangezien ik hier nieuw ben. Mijn naam is Martine, ben getrouwd en heb 2 kindjes van 7 en 9. Sinds eind juli hebben wij een geweldige goldendoodle pup Teddy. Ze is deze week 20 weken en weegt 12 kg. In prinicpe is het een medium formaat dus ze zal zo'n 40 cm hoog worden en ergens tussen de 15 en 20 kg vermoed ik.

Vanaf het begin hebben we 1 maaltijd kvv gegeven (energique) want dat kreeg ze bij de fokker ook. Nadat ze steeds maar aan het krabben was en regelematig diaree had, hebben we besloten ons te verdiepen in het stoppen met brokjes (royal canin). Ik heb langzaam afgebouwd en steeds een voeding vervangen door KVV. Inmiddels aan het lezen geslagen en sinds vorige week is ze volledig over op KVV. Ik combineer Prince compleet met Lotgering en Barfmenu. Gewoon willekeurig door elkaar heen.

Als snack krijgt ze 1 of 2 keer in de week een kippennek. Een bullepees, appel of hertengewei om op te knagen. En als beloning tijdens het trainen krijgt ze zalmkoekje (henne zalmsnacks), gedroogd vlees (ziwipeak) of schapenvet met knoflook.

Is dat een beetje ok qua menu?

De eerste dagen poepte ze nog vrij veel, wel veel stevigere ontlasting en het kostte haar duidelijk meer moeite. Maar dat is normaal (en goed) had ik gelezen. Maar de afgelopen 3 dgn zijn het hooguit een paar hele harde keutels per dag. En ze drinkt heel weinig en is heel hongerig voor mijn gevoel. Daar ben ik wat onzeker over. Ze krijgt zo'n 500gr per dag en daar komen de snackjes nog bij natuurlijk. Kunnen jullie mij helpen? Dank je wel!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2785787
Mijn hond weegt ergens tussen de 18 en 20 kg en krijgt ook 500 gram, toen hij echter aan het groeien was, kreeg hij veel meer. Misschien dat je iets aan dit schema hebt, daar wordt 50gram per kg lichaamsgewicht aanbevolen:
http://www.voerwijzer.com/gebruiksaanwijzing-kvv

Ik snap de beginperiode niet zo heel goed, hij kreeg energique en brokjes door elkaar? In elk geval, goed dat je met de brokjes gestopt bent. De snacks kunnen ook prima, houd wel in de gaten dat appel fruit is, en dat je een periode tussen het geven van fruit en vlees laat ivm gisten in de maag.

Even gezocht en ik denk dat je met Prince deze bedoelt?
http://www.voerwijzer.com/prins-totalcare

Lijkt mij erg duur, en dan zit er ook nog granen in. Misschien kun je dit vervangen door de smuldier in de supermarkt, stuk goedkoper, of even in de dierenwinkel kijken of ze iets anders hebben. Merken afwisselen is prima, maar houd er rekening mee dat je ook smaken afwisselt.

Ik denk dat je op de goede weg bent, er zijn natuurlijk meer verbeteringen te noemen, maar je bent al beter bezig dan ik op die leeftijd van mijn hondje  ;)

Oh, en natuurlijk;
Welkom op Barfplaats!
Door tine1712
#2785796
Dank je wel voor je antwoord! Prince heb ik me laten adviseren door een dierenwinkel, dat was voor mijn eigen 'onderzoek' dus weet inmiddels iets beter waar ik op moet letten. En inderdaad omwille van de granen zal ik dit merk niet meer nemen. Ook lotgering twijfel ik over, omdat het zo goedkoop is in vergelijking met de rest vertrouw ik het bijna niet meer ;) Barfmenu super blij mee, ga een soort gelijk merk zoeken om mee te gaan afwisselen als de voorraad van de andere merken op is.
Door tine1712
#2785806
Ik heb een verpakking gekocht 'Barfmenu - compleet' om het uit te proberen en zoveel mogelijk te variëren
2x BARFmenu-NATUURLIJK!,
2x BARFmenu-KIP,
2x BARFmenu-EEND,
2x BARFmenu-KONIJN,
2x BARFmenu-MAKREEL.

Dank voor de tips van de andere merken!
Door tine1712
#2785809
Ik zie dat haaksbarf groente bevat, is dat beter/belangrijk? Zo zie je ook wel een merken voorbij komen met rijst erin. Dat vind ik nog wel verwarrend hoor, wat is wel goed en wat niet. Rijst is ook een graan toch?
Door M@rina
#2785832
Fijn dat je de brokken al achterwege laat :thumbup:

Even terug naar je oorspronkelijke vraag de "te" harde keutels. Dit is een bekend fenomeen bij Barfmenu, mijn eigen honden hebben er niet zo'n last van maar het is door anderen al vaak geschreven dat hun honden op barfmenu erg harde keutel hebben. Op zich vind ik het wel een goede kvv.
De hoeveelheid baseer je op het huidige gewicht 12 kg maal 40 tot 60 gram (480 tot 720 gram per dag), maar vooral goed kijken naar je pup wordt ze te dik dan minder voeren wordt ze te mager dan meer voeren, (het is eigenlijk heel simpel hé ;) )

Qua menu: ik ben geen voorstander van Prins en Lotgering. Ik zou je adviseren 1 of 2 van onderstaande kvv samen met barf te geven:
Haaksbarf, Alaska, All Animal Carnivoer, Bandit, Darf, Tammenga, Versvoer (eigen merk van www.hondeneten.nl) Dit zijn of enkelvoudige waabij je 4 a 5 diersoorten afwisselt of er zitten voldoende diersoorten in 1 maling/verpakking.

Groente in kvv is prima. sommige vamn bivenstaande merken voegen wel groente toe anderen niet, maar zo'n 10% van de maaltijd kan bestaan uit groente.
Door tine1712
#2785936
Fijn hoor, dank je wel voor het meedenken! Ik ga idd direct stoppen met Prince omwille van de granen en Lotgering maak ik op en vervang ik door een van deze merken. Ga me even verdiepen in hun sites om te bepalen welke, een verkooppunt in de buurt is al heel fijn ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door