Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2740795
Céleste is mijn italiaans windhondje, 2.5 jaar, gesteriliseerd, 5.5 kg, schoft 37 cm, koppig en eigenwijs (daar staan iggy's voor bekend maar Céleste neigt toch naar het extreme).  We gaan 5 dagen op 7 gedurende 1.15 à 1.30 wandelen waarbij ze los mag lopen in veld en bos.

Sinds een paar weken kreeg ik te horen van vrienden (die ook iggy's hebben) dat Céleste te dik is.  OK, misschien een half kilootje, geef ik toe... Maar ik wil niet meedoen aan 'je moet 4 ribben kunnen zien' en ik wil ook niet dat ze honger zou lijden.  Daarom ben ik 10 dagen geleden van 135 gr koudgeperste brokken (Markus Mühle en Farm Food) naar KKV (Darf).  Nu krijgt ze 's morgens 80 gr KKV, 's middags 15 gr brokken en 's avonds 45 gr KKV.  In totaal dus 140 gr eten.

En nu beginnen de problemen.  Tijdens de laatste 2 wandelingen schiet ze als een pijl uit een boog weg, altijd 300 à 400 meter voorop, ze verdwijnt minutenlang tussen takken en struiken en uiteindelijk hoor ik haar dan janken waarna ze terug komt met geschaafde buik, oksels, wondjes aan haar poten.  Een echte wildebras ! Gisteren is ze 2 keer via het kattenluik ontsnapt (wat ze nog nooit eerder heeft gedaan), de straat op, de vuilbak van de buurvrouw gaan plunderen (kippenbeentjes (!), ik naar de apotheek van wacht voor Isokel, gelukkig geen gevolgen), ze jaagt achter mijn katten (dit had ik sinds een jaar kunnen afleren) door het hele huis.  Kortom, té veel energie !

Kan iemand me vertellen of dit te wijten is aan KKV, gaat dat terugkeren naar een 'normaal' energie-niveau, geef ik té veel KKV ?
#2740803
Met kvv geen ervaring, maar weet wel dat Dino toen ik over stapte op barf opeens heeel veel energie kreeg. Ik stem daar de wandelingen op af en doe wat meer speurspelletjes. Mijn ervaring is dus dat het zeker kan komen door vers. Maar positief want hij zit duidelijk lekker in zijn vel met een dosis energie waar een brokkenhond jaloers op zal worden  :)
#2740809
Nou ik denk dat het niet bruisen van energie is maar een ontzettende honger hebben ;)
Dus ze gaat struinen naar eten bv in de bosjes.
Je vergeet dat rauw (kvv of Barf dat je daar ongeveer de dubbele hoeveelheid van moet voeren.
Rauw bestaat voornamelijk uit vocht. Vocht wat ze vroeger bij de brokken apart dronk.
Maar vocht heeft geen voedingswaarde. ;)
Kijk eens bij de barfrekenhulp hoeveel kvv ze gem zou mogen.
En ik zou die 15 gr brok maar vergeten ;)

http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp.
Als je hier kijkt kom je op ongeveer 240 gr :)
Laatst gewijzigd door Thea op vr 16 aug 2013, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2740863
Welkom

Ik denk dat het zeker niet door de kvv komt..ik denk niet dat ze zogezegd vooral te veel energie heeft,..maar ze honger heeft en daardoor gaat 'zoeken' naar eten. Ik zou 2% van haar lichaamsgewicht gaan voeren (dat is 20 gram per kg) en dan eens kijken hoe het gaat. En ik zou de brokken idd weglaten. Succes
#2740871
[quote="suzanne 1"]
Welkom

Ik denk dat het zeker niet door de kvv komt..ik denk niet dat ze zogezegd vooral te veel energie heeft,..maar ze honger heeft en daardoor gaat 'zoeken' naar eten. Ik zou 2% van haar lichaamsgewicht gaan voeren (dat is 20 gram per kg) en dan eens kijken hoe het gaat. En ik zou de brokken idd weglaten. Succes
[/quote]

2% word nu gevoerd maar een kleiner hond word 4% aanbevolen ;)
#2741790
Hallo,

Ik heb me nog niet voorgesteld.  Ik ben Christine, uit de buurt van Leuven en heb 2 hondjes, iggy Céleste dus en Zita.  Zita is teefje van bijna 7 jaar en een kruising tussen een whippet en een pincher.  Een prachtig hondje, heel baasje gericht maar ze kan ook wel fel uit de hoek komen.  Zita wil dolgraag mee rennen in de piste (als de haas vertrekt dan is ze bijna niet te houden) maar ze mag niet want geen rashond.  Céleste is totaal niet geïnteresseerd in wedstrijdrennen, haar vader was nochtans een hele goede renner en prijswinnaar.  Dus na een seizoen  trainen (vorig jaar) heb ik het opgegeven.  Ik heb ook nog 8 katten, allemaal zwervertjes die bij mij uiteindelijk een thuis hebben gevonden.  We vormen een hecht familietje.

Toen ik het KKV kocht, vertelde de verkoopster dat ik 2 % van het lichaamsgewicht moest geven.  Wat ik dus gedaan heb.  Ik ben dan ook wel geschrokken toen ik hier las dat het 4% moet zijn ! Ik ga dat dus meteen toepassen.  Want inderdaad, en zo had ik het nog niet bekeken, kan haar gedrag ook verklaard worden als zoeken naar eten omdat ze honger heeft !.  Ik ga de hoeveelheid van Zita ook verhogen want zij krijgt ook maar 2 %.

Heel hartelijke dank voor de tips ! Ik hou jullie verder op de hoogte.
#2741801
Jammer dat een verkooppunt je niet goed heb ingelicht. :-\
Misschien is het ook een idee om geen 3 maaltijden per dag te geven maar bv beginnnen met 2 en als het helemaal goed ga naar 1.
De hond is dan veel voldaner en zal langer geen hongergevoel hebben. Hoewel kvv wel weer sneller verteerd als Barf.
Je kan ook proberen om te beginnen met soms een barfhapje te geven. Hetzij een kip of eendennek of een stukje karkas  evt met een stukje spiervlees erbij. Denk dan bv aan kipfilet.

Want ik denk dat jou hond dus in zijn struinen tussen bosjes ect best wel eens een prooitje te pakken heb gehad, dan denk ik aan bv een muisje.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door