Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Aura
#317663
Bij een ander onderwerp had ik er al wat over geschreven, maar hoe vinden jullie dat kvv-fabrikanten hun voer aanprijzen?

Ik wist namelijk tot voorkort helemaal niet wat kvv was. Rodi kende ik wel, en Josta kreeg altijd vlees en pens door haar bak, van Stawi (en soortgelijke), maar ik had geen idee dat dat nou zo goed was.
Volgens mij komt voor heel veel mensen (vooral de normale, doorsnee, niet-Barfplaats mensen) het imago van kvv over als een simpel, ordinair, primitief pakje gemalen vlees/organen/en wat al niet meer, in een oude diepvries die ergens achteraf in een hoekje van de dierenwinkel staat.

Dan moet je toch eerlijk zeggen dat de mensen van Pedigree toch echt veel beter reclame maken. Mooie, nette verpakking, mooie reclame met veel witte jassen en spelende honden erin (en "top"-fokkers). ::)
Heel veel mensen (vooral de normale, doorsnee, niet-Barfplaats mensen) denken dat Pedigree geweldig voer is (heb ik ook ooit gedacht).
Waarom lukt het hun wel om een beeld te scheppen dat niet klopt, maar lukt het kvv-fabrikanten niet om mensen duidelijk te maken dat hun voer WEL goed en gezond is???

Ja, kvv is ook best duur. Maar als je meer reclame maakt, dan stijgt de vraag ook. En als de vraag stijgt, dan zakt de prijs, toch? En dan wordt het uiteindelijk toch even duur, of nog goedkoper dan brokken.


Het kan zijn dat ik het helemaal verkeerd zie hoor. Maar dit idee kreeg ik een beetje. Reclame vind ik altijd erg interessant. Nu op m'n opleiding zijn we ook een beetje bezig met imago's enzo (en dan natuurlijk op de psychologische manier) en dan wordt je je wel bewust hoe belangrijk imago's en reclames zijn....

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken!
Door Lizzy
#317725
Van mij mag iedere hond in NL en BE en Europa en in de wereld vers/rauw eten! Maar het maken van reclame is duur.... ohhhh zooooo duur. De meeste brokfabrikanten zijn bedrijven ala Unilever en Mars en die kunnen dat wel betalen. De kleinere bedrijven: daarvoor is dat gewoon moeilijker. En wat gebeurd er als je omzet met -tig procent verdubbelt? Je zit dan dat je moet verhuizen, nieuwe machines aanschaffen en je moet een compleet distributie-net opzetten (want dan red je het niet meer met verkooppunten): allemaal niet eenvoudig voor kleinere bedrijven!

Overigens, dit sluit wel een beetje aan bij een ander topic in deze categorie over reclame maken. En dan sluit ik me toch aan bij Amber. Ik zou het zelf prettig vinden om producten te kopen van kleinere bedrijven waar overduidelijk ALLES gedaan wordt om een top-kwaliteit te leveren. Dat belang weegt hen zwaarder als het maken van een massa-product. Ik krijg zelf de stellige indruk dat het maken van een massa-product altijd ten koste gaat van de kwaliteit.

Daarnaast is het natuurlijk simpelweg zo dat de gemiddelde hondeneigenaar gewoon totaal niet zit te wachten op versvlees.... Laten we wel wezen. Hondenvoer moet goedkoop en makkelijk zijn. Mensen willen een zak open trekken, brokken in een bak storten en verder geen gezeur. Ik denk dat de gemiddelde hondenbezitter het maf vindt dat wij er hier vriezers op na houden voor het hondenvoer. Voor veel Nederlanders is het hebben van een hond een 'leuke bijkomstigheid'. Ik denk dat het gemiddelde Barfplaats lid daar ietjes anders over denkt. Ik heb 'vroeger' nog wel eens op andere fora gelezen. En als ik dan zie hoe 'brokkenvoerders' hun brokken verdedigen, dan denk ik dat je gerust kunt stellen dat niet iedereen zit te wachten op een gezondere voeding voor de hond. Dat er groei is is zeker, maar ik denk dat dit never-nooit zo hard zal gaan als wij zouden willen. En ik denk dat versvleesfabrikanten dat ook weten. Ze groeien. Langzaam maar gestaag.

Misschien zit ik er naast hoor!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#317731
Ik zit helemaal niet op een goedgelikt verpakking te wachten. Ik denk ook dat reclame het product uiteindelijk alleen maar duurder maakt.
Voordeel van een kleiner bedrijf is dat ze veel flexibeler zijn, en ze op verzoek een voer kunnen maken zonder rijst, groentes of noem maar op.

En als mensen een beetje nadenken kunnen ze ook wel nagaan dat vers veel beter is! Maar ze willen niet.
Door Aura
#317747
Lizzy schreef: Daarnaast is het natuurlijk simpelweg zo dat de gemiddelde hondeneigenaar gewoon totaal niet zit te wachten op versvlees.... Laten we wel wezen. Hondenvoer moet goedkoop en makkelijk zijn. Mensen willen een zak open trekken, brokken in een bak storten en verder geen gezeur. Ik denk dat de gemiddelde hondenbezitter het maf vindt dat wij er hier vriezers op na houden voor het hondenvoer. Voor veel Nederlanders is het hebben van een hond een 'leuke bijkomstigheid'.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar als je eens kijkt naar kvv, dan is dat toch ook makkelijk? Het enige wat je moet doen, is niet vergeten het voer te laten ontdooien. En als je het wel vergeet, doe je het in een plastic zakje in een bak heet water, en dan is het binnen een uur ontdooit (hoezo, ervaring? ::) ). Rodi doet het zelfs binnen 20 minuten!
Ik zei al, je hoeft niet te verwachten dat echt Barfen heel sterk gaat groeien, want botten wekken bij veel mensen nog steeds een zekere weerzin op. Maar ik vind kvv een hele goede tussenweg.

En dat van brokvoerders die hun brokken zo verdedigen (hihi... lijkt wel baknijd). Komt dat niet gewoon uit onwetendheid? Ik dacht ook dat brokken heel goed waren. Totdat ik las over BHT en BHA en totdat ik later ook hier een heleboel ging lezen. Het duurde even, maar ik ben nu ongemerkt overgestapt naar het vers-kamp. Nu weet ik dat vers, rauw vlees juist wel gezond is, en dat ook (gemalen) botten heel normaal zijn.

Ik zou het zelf prettig vinden om producten te kopen van kleinere bedrijven waar overduidelijk ALLES gedaan wordt om een top-kwaliteit te leveren. Dat belang weegt hen zwaarder als het maken van een massa-product.
Je hebt alweer gelijk. Ik vind het ook wel leuk dat mensen hier gewoon spreken over Corine. Heel informeel. Ik krijg het idee dat je gewoon naar een kvv-fabrikant kan bellen om te vragen of ze even het voer willen aanpassen, en dat ze dat dan ook doen.
Is natuurlijk niet zo, maar dat beeld krijg ik een beetje.
Dat is ook juist heel erg positief! Dat stukje imago moet je ook niet kwijtraken denk ik.

Van mij mag iedere hond in NL en BE en Europa en in de wereld vers/rauw eten! Maar het maken van reclame is duur.... ohhhh zooooo duur.

En wat gebeurd er als je omzet met -tig procent verdubbelt? Je zit dan dat je moet verhuizen, nieuwe machines aanschaffen en je moet een compleet distributie-net opzetten (want dan red je het niet meer met verkooppunten): allemaal niet eenvoudig voor kleinere bedrijven!
Daar had ik nog niet aan gedacht. Omzetverhoging is leuk natuurlijk, maar je moet je daar wel op aanpassen.
Ik denk dat als je reclame wilt maken, dat je dat dan voorzichtig moet doen. Niet meteen denken aan dure reclames zoals Pedigree. Leuk als je een keer de loterij hebt gewonnen en geld genoeg hebt om te investeren.

Ik heb er al helemaal over zitten brainstormen. Je kan heel simpel beginnen met foldertjes uitdelen. Gewoon 1 blaadje dubbelzijdig, papier van de Makro in een frisse kleur (oranje, geel, groen) met een kort maar krachtige tekst over waarom vers voer zo goed is. Ter kennismaking.
Misschien zou het een goed idee zijn als verschillende kvv-fabrikanten samen zouden werken. Ik bedoel, samen reclame maken voor kvv in het algemeen. Geen idee of dat reeel is natuurlijk....
Foldertjes kan je uit laten delen door de vaste klanten. Bijvoorbeeld bij hun dierenwinkel, op shows of andere evenementen, op de hondenclub etc. Dat is best goedkoop, en ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel mee willen helpen.
Je kan dierenwinkels informatie sturen. Proefpakketten uitdelen (alhoewel je daar wel in moet investeren).

Ik denk, dat als je een goed plan maakt, dat rekening houdt met de capaciteiten en het budget van de kvv-fabrikanten en met de wensen, verwachtingen en huidige opvattingen van brokkenvoerders, dat je dan best iets voor elkaar kan krijgen.


Jeetjemeneetje, hoor mij nou... ik draaf door.... :-[ :-[
Door Lizzy
#317760
Aura schreef: Daar heb je ook wel weer gelijk in. Maar als je eens kijkt naar kvv, dan is dat toch ook makkelijk? Het enige wat je moet doen, is niet vergeten het voer te laten ontdooien. En als je het wel vergeet, doe je het in een plastic zakje in een bak heet water, en dan is het binnen een uur ontdooit (hoezo, ervaring? ::) ). Rodi doet het zelfs binnen 20 minuten!
Ik zei al, je hoeft niet te verwachten dat echt Barfen heel sterk gaat groeien, want botten wekken bij veel mensen nog steeds een zekere weerzin op. Maar ik vind kvv een hele goede tussenweg.
Voor de meeste mensen is het geen goede tussenweg. Ze vinden het te duur, ze vinden het te lastig (ze moeten het ergens specifiek gaan kopen terwijl ze Pedigree Pal om de hoek kunnen krijgen) en met een beetje fikse hond moet je al zomaar een extra vriezer aanschaffen....
En dat van brokvoerders die hun brokken zo verdedigen (hihi... lijkt wel baknijd). Komt dat niet gewoon uit onwetendheid? Ik dacht ook dat brokken heel goed waren. Totdat ik las over BHT en BHA en totdat ik later ook hier een heleboel ging lezen. Het duurde even, maar ik ben nu ongemerkt overgestapt naar het vers-kamp. Nu weet ik dat vers, rauw vlees juist wel gezond is, en dat ook (gemalen) botten heel normaal zijn.
Nou laat ik het zo zeggen: de meeste mensen willen het niet weten. Want dat heeft consequenties. Ze blijven liever zichzelf overtuigen dat brokken heel gezond zijn. Niet iedereen vindt dit soort zaken vreselijke belangrijk. Niet ieder mens ziet de noodzaak zelf gezond te eten, laat staan de hond. Simpelweg gezegd: het interesseert de meeste mensen dus gewoon geen ene ruk.
Je hebt alweer gelijk. Ik vind het ook wel leuk dat mensen hier gewoon spreken over Corine. Heel informeel. Ik krijg het idee dat je gewoon naar een kvv-fabrikant kan bellen om te vragen of ze even het voer willen aanpassen, en dat ze dat dan ook doen.
Is natuurlijk niet zo, maar dat beeld krijg ik een beetje.
Dat is ook juist heel erg positief! Dat stukje imago moet je ook niet kwijtraken denk ik.Daar had ik nog niet aan gedacht. Omzetverhoging is leuk natuurlijk, maar je moet je daar wel op aanpassen.
Ik denk dat als je reclame wilt maken, dat je dat dan voorzichtig moet doen. Niet meteen denken aan dure reclames zoals Pedigree. Leuk als je een keer de loterij hebt gewonnen en geld genoeg hebt om te investeren.
Hihihi, nou ik hoef geen gelijk te hebben hoor ;D. Maar ik denk dat je gewoon eens langs moet gaan bij een van de fabrikanten! Dan zul je namelijk zien dat de meeste fabrikanten super professioneel bezig zijn (ik ken ze niet allemaal, vandaar dat ik zeg 'de meeste'). En ik denk dat wat Corine doet (speciaal voer maken op aanvraag) wel erg uniek en bijzonder is! En dat zonder haar professionaliteit te verliezen.
Ik heb er al helemaal over zitten brainstormen. Je kan heel simpel beginnen met foldertjes uitdelen. Gewoon 1 blaadje dubbelzijdig, papier van de Makro in een frisse kleur (oranje, geel, groen) met een kort maar krachtige tekst over waarom vers voer zo goed is. Ter kennismaking.
Die initiatieven zijn al diverse keren genomen (versvlees flyers). En ook op hondenshows staan vaak weer wat versvleesvoerfabrikanten. En ook staan er wel advertenties in hondenmagazines.
Misschien zou het een goed idee zijn als verschillende kvv-fabrikanten samen zouden werken. Ik bedoel, samen reclame maken voor kvv in het algemeen. Geen idee of dat reeel is natuurlijk....
Nou, geen idee of ze dat willen. Ze zijn en blijven natuurlijk wel elkaars concurrenten.
Foldertjes kan je uit laten delen door de vaste klanten. Bijvoorbeeld bij hun dierenwinkel, op shows of andere evenementen, op de hondenclub etc. Dat is best goedkoop, en ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel mee willen helpen.
Je kan dierenwinkels informatie sturen. Proefpakketten uitdelen (alhoewel je daar wel in moet investeren).
Dat gebeurd dus al wel. Overigens heeft Barfplaats ook geadverteerd in hondenbladen. Dat kost heel erg veel geld (echt belachelijk veel) en levert (qua groei in leden) niks op!
Ik denk, dat als je een goed plan maakt, dat rekening houdt met de capaciteiten en het budget van de kvv-fabrikanten en met de wensen, verwachtingen en huidige opvattingen van brokkenvoerders, dat je dan best iets voor elkaar kan krijgen.


Jeetjemeneetje, hoor mij nou... ik draaf door.... :-[ :-[
Tja, eerlijk gezegd gaat het me te ver om daarover te kunnen oordelen. Maar ik denk dat jouw denkbeelden over dat er helemaal GEEN reclame wordt gemaakt ook niet helemaal juist is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 10 mei 2005, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aura
#317763
[quote="Lupa"]
maar aura, wat je zegt over wat de kvv fabrikant moet doen voor reclame gebeurd al. denk je dat ze echt zo dom zijn? ;D
ik heb hier in mijn trimsalon bv: foldertjes van carni, die iedereklant mee krijgt, mijn site staat ook carnibest op, ik heb proef pakketeen enz enz.[/quote]
Maar waarom zie ik die dan niet? :(
Zou dat nou komen omdat ik in de Achterhoek woon?
Als ze nog mensen zoeken om foldertjes uit te delen dan ben ik beschikbaar hoor!
Door Aura
#317767
[quote="Lizzy"]
Tja, eerlijk gezegd gaat het me te ver om daarover te kunnen oordelen. Maar ik denk dat jouw denkbeelden over dat er helemaal GEEN reclame wordt gemaakt ook niet helemaal juist is.[/quote]
Nee, dat zie ik nu dus ook ;)
Misschien had ik het wat voorzichtiger moeten brengen. Daar let ik normaal toch wel op...
Maar toch jammer dat ik dan nog nooit een reclame of foldertje ofzo ben tegengekomen van kvv oid.... :-\

Wat ik me trouwens ook afvraag: worden dierenartsen en winkeliers eigenlijk ook aangeschreven? Dat zijn toch de mensen die aanzien hebben bij hun klanten als het gaat om voeding....
Door Lizzy
#317779
[quote="Aura"]
Nee, dat zie ik nu dus ook ;)
Misschien had ik het wat voorzichtiger moeten brengen. Daar let ik normaal toch wel op...
Maar toch jammer dat ik dan nog nooit een reclame of foldertje ofzo ben tegengekomen van kvv oid.... :-\

Wat ik me trouwens ook afvraag: worden dierenartsen en winkeliers eigenlijk ook aangeschreven? Dat zijn toch de mensen die aanzien hebben bij hun klanten als het gaat om voeding....
[/quote]

Je hoeft van mij niet voorzichtiger te zijn hoor. Maar we proberen je uit te leggen hoe het een beetje in z'n werk gaat. Dat jij nog geen foldertje over KVV hebt gezien: dat komt misschien omdat je geen hond hebt die naar een trimsalon moet. Of omdat je geen lid bent van Onze Hond of Hondenmanieren (die bevatten reclame voor versvlees).

Maar het probleem gaat nog verder hoor, met het versvlees....

Dierenartsen (de gemiddelde) willen NIKS te maken hebben met versvlees! Ten eerste willen ze er niks mee te maken hebben omdat ze zelf brokken willen verkopen. Versvlees rijdt hun eigen business in de wielen. Ten tweede verdiepen dierenartsen zich (de gemiddelde) niet in voeding om de hond/kat zo gezond mogelijk te houden.

Dierenwinkels: de gemiddelde dierenspeciaalzaak wil NIKS te maken hebben met versvlees! Ze moeten namelijk vriezers in hun winkel gaan zetten. Lastig, onhandig en een investering. Daarnaast kunnen veel versvleesfabrikanten (nog) niet aan dierenwinkels leveren. Want wat denk je wat het kost om grote vrieswagens door heel NL te laten rijden om de diepgevroren voeders af te leveren? Niet alleen qua koelwagens maar ook qua personeel?

Het is gewoon niet zo heel makkelijk....

Niet voor niets lopen die brokken zo lekker.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 10 mei 2005, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Aura
#317786
[quote="Lizzy"]
Het is gewoon niet zo heel makkelijk....[/quote]
Pffffff.... Ingewikkeld hoor...
Maar ik weet niet wat voor mijn dierenwinkel het voordeligst is: een irritante klant die een paar doosjes Duck wil hebben of een diepvries vol in 1 keer... haha
Nee, het klopt natuurlijk. Ze hebben hier 1 diepvries met een aantal dingen. Als veel meer klanten kvv willen hebben, dan moet er nog echt een diepvries bij komen....

Ik vind het trouwens echt belachelijk dat dierenartsen zich niet willen verdiepen in gezonde voeding. Je bent toch dierenarts om dieren gezond te maken en te houden?? Jeetje....
Ik ben benieuwd wat mijn dierenarts trouwens zegt. Wij hebben wel een leuke dierenarts, maar ik heb geen idee wat hij van vers vlees vindt....
Door Peet
#317790
Aura,
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor...Ik ben er ook zo een: enthousiast over iets? Dan wil je het wel de wereld in schreeuwen! ;D

Maar helaas zit de wereld zo niet in mekaar en is de diervoeding een enorme commerciele business. Wat denk je dat Unilever voor een marketing budget heeft? Miljoenen alléén al voor de diervoeders.
Dus nog los van de ijsjes en de afslankrepen! ;)

Maar ik weet zeker dat als je bijv iets aan marketing voor Carnibest wilt doen, je daar heel goed met Corine over kan praten hoor. Ga eens bij haar op de koffie, wie weet???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#317792
Reclame wordt er wel gemaakt. Zij het op beperktere en kleinere schaal, maar in veel RV en/of KCboekjes vind je de adv. van de kvvfabrikanten terug. Ook op shows worden er wel folders en proefpakketje uitgedeeld. Echter hoofdsponsor worden van zo'n show is voor een kvvmerk onbetaalbaar omdat het hier toch meestal om kleine bedrijfjes gaan. Daarbij wordt er bij veel nog ambachtelijk gewerkt en dat gegeven verlies je als je lopende band werk moet gaan maken. En dat moet je maar willen natuurlijk, want dan verlies je ook direkt het contact met de klant. Reclame maken is loeiduur en die kosten moeten dan toch weer doorberekend gaan worden en uiteindelijk betaald je die als klant dus gewoon. Wat Pedigree e.d. betreft kun je dan ook gerust stellen dat de verpakking en de bijgeleverde tvreclames een grotere post zijn op de balans als de inhoud van de zakken.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#317889
[quote="Lizzy"]

Dierenartsen (de gemiddelde) willen NIKS te maken hebben met versvlees! Ten eerste willen ze er niks mee te maken hebben omdat ze zelf brokken willen verkopen. Versvlees rijdt hun eigen business in de wielen. Ten tweede verdiepen dierenartsen zich (de gemiddelde) niet in voeding om de hond/kat zo gezond mogelijk te houden.

[/quote]

Dit vind ik inderdaad een erg probleem ja. De meeste mensen gaan toch op de mening van de da af. Ik deed dat ook. Als je erg onzeker bent zoals ik ben je hier gewoon erg gevoelig voor.
Nu na heel veel te lezen en leren en je echt te gaan verdiepen kom je er achter dat brokken helemaal niet je van het zijn. Voer nu sindskort volledig Bibi en sta hier ook voor de volle 100% achter, maar om in discussie te gaan met bijv. mijn da daar sta ik nog niet zo sterk voor in mijn schoenen.
Door Aura
#318026
Peet schreef: Aura,
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor...Ik ben er ook zo een: enthousiast over iets? Dan wil je het wel de wereld in schreeuwen! ;D
:-[
Maar ik weet zeker dat als je bijv iets aan marketing voor Carnibest wilt doen, je daar heel goed met Corine over kan praten hoor. Ga eens bij haar op de koffie, wie weet???
Ik kan haar in ieder geval een mailtje sturen om te vragen of ik wat folders mag (of een stuk tekst, dan maak ik zelf wel iets leuks), want die kan ik wel uitdelen op de clubmatch in juni. ;)
Door Nelly
#318054
[quote="bernergek"]
Voer nu sindskort volledig Bibi en sta hier ook voor de volle 100% achter, maar om in discussie te gaan met bijv. mijn da daar sta ik nog niet zo sterk voor in mijn schoenen.
[/quote]waarom niet? Het is toch jouw hond?
Door SHIVA
#318130
Het valt ook niet mee om de mensen die brokken voeren te overtuigen dat vers vlees beter voor ze is
als ik alleen al kijk hoeveel mensen er hier op hellevoetsluis honden hebben en hoeveel vlees er gegeven wordt
is mischien op twee handen te tellen
ben wel altijd in de winkel bezig met het promoten van kvv
en wat ik nu dus zo leuk vind ,is dat nu de dsz op het kleine winkelcentrum ook drie soorten kvv verkoopt
wil niet zeggen dat het door mij of de andere bper is gekomen maar het is wel gebeurt
gr shiva
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door