Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2636373
Dag Allemaal

Ons hondje (ongeveer 14 kilo, boerenfox teefje) eet KVV. Omdat ik een handicap heb (en dus niet zo goed kan snijden) nemen we Energique gecombineerd met runner omdat dat eenvoudig te proportioneren is. Energique is immers verkrijgbaar in schijven van 100 gram en die vullen we 's morgens aan met twee blokjes runner (25 gam elk) en 's middags krijgt ze nogmaals een schijf van 100 gram en die vullen we aan met een blokje runner van 25 gram.

Nu hebben we wat last van de financiën dus ik probeer wat te bezuinigen. Liefst niet te veel op haar eten maar ergens is wellicht toch wel wat winst te halen... Energique is niet de goedkoopste, dat weet ik, maar heeft wel botten als calciumbron en dat hebben de goedkopere merken vaak weer niet. Runner heeft dat geloof ik ook niet. Nu was mijn plan om bij de slager (is biologisch) vlees te kopen, dan in de keukenmachine tot gehakt te malen en in porties van 25 gram in te vriezen als vervanger van de runner blokjes. En dan een beetje afwisselen en het ook een beetje af laten hangen van wat de slager toevallig "over"  heeft.
Maar... dat is natuurlijk niet volledig maar zal puur vlees zijn (wellicht orgaanvlees en spiervlees gemixt, afhankelijk denk ik van wat ik vraag of wat ik zelf koop en mix).

Ze krijgt dus in totaal 150+125 = 275 gram compleet KVV per dag. Hoeveel daarvan mag niet-compleet zijn zonder dat ze met haar gezondheid in de problemen komt? Of is er wellicht ergens iets te koop waardoor ik een zelfgemaakte vleesmix "compleet"  kan maken? Ik wil dus niet gaan barfen, mede omdat ik niet goed kan snijden.

alvast met dank voor het meedenken, Anjo
#2636381
Als het alleen orgaan en vlees is zou ik niet meer dan het totaal van 2dagporties vervangen door deze mix. Kun je eventueel niet aan wat kipkarkasje komen, of kip/eendnekjes? Gezien het formaat van je hond hoef je dat ook niet te snijden/hakken, want dat zou die zo weg moeten kunnen krijgen. Smuldier kip is overigens ook niet meer dan gemalen kipkarkas, dus dat zou je ook als aanvulling kunnen gebruiken als je meerdere maaltijden wilt vervangen. Komt helaas alleen niet in handzame blokjes. Om bot te vervangen kun je ook gemalen eierschaal toevoegen.
#2636396
mijn hondje van bijna 3 kilo, krijgt s""morgens ook 40 gr. KVV.S"avonds vers vlees met meestal een stukje kipperug of kippenek. 2 x in de week geef ik toch wat extra hart en lever erbij. Je kunt ook vers vlees geven met wat gemalen eierschaal dit doe ik ook weleens, je moet alleen even de verhouding weten. 1 theelepel op 500 gram vlees heb ik weleens gelezen. Ik geef meestal een mespuntje erbij omdat in KVV ook al bot zit, verder even de ontlasting in de gaten houden. Met vers vlees kun je wel fijn variatie aanbieden. Kun je misschien wel knippen, je kan dan het vlees in stukken knippen is misschien wat makkelijker dan snijden.
#2636500
Dag allemaal

dank jullie wel avast voor de reacies.
Niet meer dan 2 dagporties, ik neem aan dat dat per week is? Dat zou dan voor ons neerkomen op 2x (150+125) is 550 gram per week? Dat zijn 22 porties van 25 hram en ze eet er drie per dag, dus dat zou perfect uit komen in ons geval.
En hoe kan ik het beste zelf eierschalen malen? of moet ik dat gewoon ergens kopen? Of toch gewoon een premix kopen (en zo ja, waar?)
Is de hoeveelheid gemalen eierschaal die spikkel noemt goed voor ons hondje? (1 theelepel op 500 gram)
Knippen kan ik ook niet goed...

En er blijkt een verkooppunt van darf hier niet ver vandaag te zitten (ik kom uit Utrecht). Qua onkosten (en "geloof": bio) is dat natuurlijk een heel mooi alternatief. Nadeel is wel dat dat per 5 kilo geloof ik afgenomen dient te worden (ik heb het betreffende verkooppunt gemaild) en dat past vrees ik niet in onze (kleine) diepvries. Misschien delen met iemand anders hier in Utrecht?

veel vragen weer... sorry daarvoor maar er staat zoveel info op internet dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

groetjes, Anjo
#2636743
1 doos darf past met gemak in 1 lade van een vriezer, in de doos zitten blokjes van 200 á 250 gram. Het is een kwalitatief goede kvv.

Mocht je er toch voor kiezen om zelf vlees te gaan malen (orgaan zou ik niet doen, dat is laxerend en en zit al ruimschoots voldoende in kvv verwerkt.) dan zou ik het, zoals Angelique ook al zeg mengen met een kippennekje  of de kip van smuldier. Als je aan de veilige kant wil blijven niet vaker dan  dagen per week zelf wat aan rommelen.
#2637752
[quote="fsas"]
Dag allemaal

dank jullie wel avast voor de reacies.
Niet meer dan 2 dagporties, ik neem aan dat dat per week is? Dat zou dan voor ons neerkomen op 2x (150+125) is 550 gram per week? Dat zijn 22 porties van 25 hram en ze eet er drie per dag, dus dat zou perfect uit komen in ons geval.
En hoe kan ik het beste zelf eierschalen malen? of moet ik dat gewoon ergens kopen? Of toch gewoon een premix kopen (en zo ja, waar?)
Is de hoeveelheid gemalen eierschaal die spikkel noemt goed voor ons hondje? (1 theelepel op 500 gram)
Knippen kan ik ook niet goed...


groetjes, Anjo
[/quote]

Die hoeveelheid die genoemd werd is goed. Het gaat om 1 theelepel op een pond vlees wat je geeft, dus dat verschilt verder niet per hond ofzo. Kleinere porties vlees voeg je evenredig minder poeder aan toe. Komt niet op een grammetje.
Eierschaalpoeder maak je door wat eierschalen te bewaren, deze schoon te wassen en te laten drogen. Dat kan een paar dagen "aan de lucht" of een goed uurtje in een heel lauw oventje, als ze maar niet echt verhit worden. Dan hoop ik dat je een koffiemolen of vijzel hebt, maar daarmee maal je dan die schalen tot poeder, koffiemolen gaat het snelst en geeft naar mijn mening ook het beste resultaat. Voor zover ik weet kun je dat niet zo kopen. Premixen zullen wel te koop zijn, maar heeft wat mij betreft geen voorkeur aangezien je ze, zoals het voorgesteld staat van 2 dagen wat afwisselen met wat je van de slager kan krijgen ook niet nodig hebt.
#2638298
Dag Allemaal

bedankt voor jullie bijdragen! maakt het weer een stukje gemakkelijker!
We gaan denk ik voor de darf, dat is ook hier in Utrecht te koop. Eens kijken hoeveel ze daar per dag van nodig heeft (dat wil nog wel eens per merk schelen heb ik begrepen) en als er aanvulling nodig is, kopen we vermoedelijk "afval" vlees en vullen dat aan met eierschaal. Koffiemolen kopen is ook niet de grootste aanschaf...

En als het financieel met darf toch nog niet goed haalbaar blijkt, ga ik eens naar andere merken kijken, zoals smuldier of lotgering.

met dank!

groetjes, Anjo
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door