Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Bassenqua
#2617415
Hallo allemaal, al een tijdje lees ik mee op dit forum en ook al eens een vraag gesteld maar ik loop nu vast. Sinds twee maanden heb ik weer een hond ( Turqua ), een kruising uit Spanje bij een stichting vandaan, ik schat een maand of 9 a 10 aangezien ze vorige week loops is geworden. Ik ben direct KVV gaan voeren, verschillende soorten en merken en nu ligt de vriezer vol met KVV van Best4Dogs. Uiteindelijk is het de bedoeling volledig te gaan barfen en ik ben druk doende me aan het inlezen maar wil nog meer uitpuzzelen voordat ik volledig over ga. Ik heb bij mijn bestelling ook al wat Barf producten mee besteld en van de week heeft Turqua haar eerste makreel gehad die er in ging als zoete koek, zalig vind ze het, ontlasting heeft ook geen problemen gegeven en de graten lijken haar ook niet te hinderen. Kan ik Turqua met tussendoortjes laten wennen aan het barfen? Welke producten zou ik dan het beste kunnen pakken ? Turqua eet méér dan graag, is ook gek op knaagwerk en ik schat in dat zij het Barfen zeer gaat waarderen, verwacht niet dat zij dingen gaat weigeren ook al kan ik daar natuurlijk fout in zitten. Waar doe ik nou verstandig aan ? Ik heb nu makreeltjes omdat ik geen KVV met vis heb en ik wel graag wil dat ze vis eet.

Dan komt mijn volgende vraag. Ik heb nu Barfproducten besteld en dat komt diep gevroren binnen maar is dan gelijk 1 kg, als ik dat ga ontdooien en dadelijk weekportie's ga maken dan kom ik er niet onderuit een gedeelte weer in te vriezen, hoe doen jullie dat ? Of kopen jullie alles vers ?

Ik zal nog wel met meer vragen komen uiteindelijk want vindt het best ingewikkeld en ben erg onzeker, wil natuurlijk wel dat Turqua alles binnen krijgt wat ze nodig heeft om gezond groot te worden en gezond te blijven. Daar zit enige twijfel van mijn kant dus vandaar dat ik nog even bij KVV als " voeding ' blijf.

Hoop dat jullie me hier op weg kunnen helpen.

Thanks Esther
Gebruikersavatar
Door Bassenqua
#2617440
Dat is fijn om te weten Thea, gaat de kwaliteit niet van achteruit? Heb nu bijv zalmkarkas mee laten komen maar dat zit in een zak en is dubbel gevouwen, zal toch behoorlijk ontdooit moeten worden omdat het een homp karkas is geworden.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2617480
Denk dat je er vrij snel bv een mes tussen kan steken. :)
En ja natuurlijk hoe vaker je iets moet laten ontdooien en weer invriezen het gaat wel iets achteruit.
Maar niet zo erg dat het geen voedingswaarde meer heeft. In ander topic staat ook geschreven.
Vlees wat tot kvv gemalen word is ook paar x gedeeltelijk ontdooit en weer ingevroren. Alleen gaat dat in vriezers die wat sneller invriezen als de onze ;)
Door nienk
#2617636
je kan prima beginnen met wat barf dingetjes als tussendoortje.

voor het mooie, als je op de percentage's let bedoel ik, doe je dat dan met dingen die 'compleet zijn'. (hele visjes inderdaad bijvoorbeeld) maar als ze goed verteerd en netjes knaagt, kan je best af en toe een beginners vleesbotje als tussendoortje geven.

verder is een flinke lap pens ook leuk en lekker (mits ze die niet in 1 keer door slikt), of een eitje!
Gebruikersavatar
Door Bassenqua
#2617704
Thea ik zal wel wat gaan proberen, half bevroren werkt ook fijner met snijden denk ik, op de koude vingers na dan.

Nienk, ze heeft nu de hele makreel gehad, ze kauwt goed maar is ook gulzig en zou van mij nog iets beter mogen kauwen maar goed...ze was niet in al te beste conditie toen ze hier kwam, mogelijk heeft ze honger gekend want ze is ontzettend op voedsel. Ik heb idd ook runderpenslappen liggen, leek me ook wel iets maar lees dat ik daar voorzichtig mee moet zijn ivm dunne ontlasting. Ik heb ook zalm karkassen en zalmkoppen liggen maar beter nog even mee wachten. Kan ik dat rauwe ei over haar kvv heen gooien ? Ik heb zelf kippen dus eieren zijn van dieren die de hele dag op het weiland scharrelen en kakeltje vers.

En hoe vaak mag ik turqua iets geven zonder dat ik haar hele voedingswaardes overhoop ga gooien van haar kvv ? Is dat 2 a 3 x per week? Of elke dag ?
Door nienk
#2617719
je kan eitjes geven hoe jij maar wil, als het maar rauw is. ze mag de schil op eten, maar niet alle honden doen dat. je kan het stuk slaan in de bak, of in zn geheel geven (wel buiten ofzo doen, want dat kan nogal troep worden).

hoeveel je van welke dingen er bij kan geven zonder dat de percentage's erg in de war gaan hangt volledig af van de percentage's van de kvv.
Door MoYo
#2617739
Onze honden (Waarvan 4 uit Spanje :)) geef ik voornamelijk kvv en daarbij kipkarkas, parelhoen of eendenekken en 1 dag in de week krijgen ze vis (zalmlijf of haring) en van onze eigen kipjes een eitje ( in schaal
, als de ene het niet eet eet een ander de schaal wel op). Eigenlijk geven we maar 1 dag in de week volledig kvv. Bij hun is de ontlasting altijd goed en vinden ze het heerlijk. De grote honden krijgen ook een dag in de maand als maaltijd een runderstrot. Vinden ze ook heerlijk. Alleen onze oude westie doet niet (meer) mee met de Barf na een vervelend incident met lamsribben. Die komen er bij ons niet meer in hoe zacht ze ook waren.
Gebruikersavatar
Door Bassenqua
#2617936
Pfoe, ik weet het even niet meer hoor  :-\

Ze krijgt de NRV worsten van Best4Dogs, dat is 70% vlees, 20% bot en 10% orgaan, ik voer dit in de smaken konijn, lam, parelhoen, geit en kip/zalm. Ik realiseer me nu dat de verhoudingen niet correct zijn, ik zou dus op regelmatige basis penslappen kunnen geven en een karkasje mag er denk ik ook nog wel bij. Telt een zalmkarkas ook mee voor het calcium/bot gehalte ?

Eitje ga ik wel over haar KVV geven, zal ze vast wel eten. Zou mooi zijn als ze de schaal ook eet.
Laatst gewijzigd door Bassenqua op zo 03 mar 2013, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2617954
10%orgaan is niet veel. Zit er ook nog pens in?
Zoja dan kan je beter soms wat hart bih geven.
20%bot kan wel dan kan je ook iedere dag een klein stukje vkeesbot zoals kip of eendenek erbij geven..
want die 20%is kaal bot en wij rekenen 50%vleesbot=helft bot helft vlees.
Door M@rina
#2617990
Maak je niet te druk ;) Voer voorlopig 5 dagen per week kvv en 2 dagen experimenteren met barfhappen. Zolang je 5 kvv voert hoef je je niet zo te kijken naar de juiste percentages. Als je maar zorgt dat de ontlasting goed is.

Zoals je nu doet, 1 maaltijd van vis, is prima. Geef bijv. ook een maaltijd kipkarkas misschien wat maagjes of hartjes en een eitje, of een karkasje met met spiervlees.

Hieronder denk ik een interessant linkje voor je waar heel goed uitgelegd wordt wat te doen als je en kvv en barf voert:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

Ondertussen lees je je verder in op het forum over het barfen dan word je vanzelf ook wat zekerder over wat te voeren en hoe.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door