Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ine
#313492
[quote="Red_Hunter"]
Ik heb een Ierse Setter die weegt 37 kg en die krijgt 700 gr per dag, maar er zit geen grammetje te veel op hoor.

Trudie
[/quote]

Het is bij iedere hond anders, daarom wordt er ook een RICHTlijn gegeven. Daar begin je mee en verder bekijk en bevoel je je hond regelmatig, om op die manier aan de goede hoeveelheid voor de hond te komen. Dat de ene hond van 35 kilo, 900 gram nodig heeft en de andere van dat gewicht aan 400 gram voldoende heeft, is een andere discussie. :-\
Door Ineke
#313520
De richtlijnen gelden ook voor niet gecastreerde honden. Daar ben ik nu dus ook achter.

Mijn Leonberger reu kreeg 22 gr kvv per kg hond (1330 gr)
Nu hij gecastreerd is mag hij nog maar 16 gr kvv per kg hond en misschien zelfs nog wel minder.

Mijn Parson reu (niet gecastreerd) krijgt 33,6 gr kvv per kg hond. Hij weegt 10,4 kg en krijgt 350 gr Bibi per dag.
Daar blijft hij super slank op.

Verschilletje, of niet......
Laatst gewijzigd door Ineke op ma 02 mei 2005, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#313525
Kleine hondjes moeten over het algemeen sowieso verhoudingsgewijs veel meer eten als een hele grote hond. En jij hebt een hele grote en een kleine hond ;D, dus die twee liggen zeker ver uit elkaar.

Gemiddeld genomen werkt de richtlijn wel voor gemiddelde honden. Gewicht van de hond, leeftijd van de hond, hoeveelheid energie gebruik van de hond en inderdaad ook zaken als castratie (hormonen): daarbij kan de richtlijn inderdaad niet goed bij werken. Daarom is het ook aan richtlijn en moet je inderdaad verder 'met je ogen voeren'.
Door SabenJin
#313579
[quote="link=board=5;threadid=11170;start=0#msg313484 date=1115028728"]
Duck, Energique, Carnibest, Bibi, Bandit...noem maar op. [quote][/quote]

Weten jullie misschien wat dit alles ongeveer kost?
Ik zag op de site van Energique dat de dierenwinkel hier het ook verkoopt, dus dan moeten we daar toch maar is langs.... Ik heb nog 1 pakje smuldier en dan is dat op. Moet je net als bij brokken mengen of kan je gewoon overstappen?
Kan ik het idee een beetje vergelijken met smuldier? qua pakjes en smaken? Maakt het nog uit hoevaak je een andere smaak/inhoud geeft of moet het altijd hetzelfde zijn?
Door Lizzy
#313583
Misschien helpt dit overzichtje je een beetje?

AHV vlees-pens compleet: 0,99 per 500 gram > 750 gram 1,49
AHV vlees-pens compleet: 1,34 per kg bij afname 90 kilo > 750 gram 1,01
Bibi Natuurmix: 2,15 per kg > 450 gram 0,97
Bibi Natuurmix: 1,85 per kg bij afname 120 kg > 450 gram 0,83
Carnibest Natuur: 2,95 per kg > 375 gram 1,10
Carnibest Natuur: 2,30 per kg bij afname 100 kg > 375 gram 0,86
Duck uitmuntend: 3,10 per kg > 436 gram 1,35
Duck uitmuntend: 2,30 per kg bij afname doos van 16 kg > 436 gram 1,01
Energique nr 4: 4,98 per kg (2,99 per 600 gram) > 300 gram 1,49
Energique nr 4: 3,33 per kg. bij afname doos van 12 kg > 300 gram 0,99
Energique nr 1: 3,92 per kg (2,35 per 600 gram) > 300 gram 1,17
Energique nr 1: 2,50 per kg. bij afname doos van 12 kg > 300 gram 0,75
Energique nr 3: 4,17 per kg (2,50 per 600 gram) > 300 gram 1,25
Energique nr 3: 2,75 per kg. bij afname doos van 12 kg > 300 gram 0,83
Rodi pens compleet: 3,97 per kg (1,59 per 400 gram) > 500 gram 1,98
Rodi pens compleet: 2,80 per kg. bij afname van zak van 2kg. > 500 gram 1,40
Rodi lam en rijst: 4,73 per kg (1,89 per 400 gram) > 500 gram 2,36
Smuldier: 1,73 per kg (0,69 per 400 gram) > 600 gram 1,03

Komt uit dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7459

Je hoeft de versvleessoorten niet te mengen hoor. Als het op Smuldier goed ging, dan kun je ook gewoon een ander merk geven. Veel mensen geven ook meerdere merken.

De smuldierverpakking zijn bakjes he? Energique, Duck en Rodi zijn hamburgers. Bibi en Carnibest zijn worsten. AHV en Bandit zitten weer in bakjes.
Door Red_Hunter
#313584
Ja maar Ine , ze vroeg welke hoeveelheden wij aan onze hond gaven en daar gaf ik dus antwoord op.
Ik zeg niet of het goed of fout is, het is alleen een antwoord op een vraag.

Trudie
Door Ineke
#313618
[quote="Lizzy"]
Kleine hondjes moeten over het algemeen sowieso verhoudingsgewijs veel meer eten als een hele grote hond. En jij hebt een hele grote en een kleine hond ;D, dus die twee liggen zeker ver uit elkaar.
[/quote] Wij noemen ze hier dan ook de wolf en de zeven geitjes. Bas (de terrier) is de wolf en de goedzak Mufasa is de zeven geitjes ;D Wat karakter betreft komt dat precies zo uit.
Bas wordt ook wel de wolf in schaapskleren genoemd en Mufasa het schaap in wolfskleren....
Door Aura
#313709
[quote="Lizzy"]
Nee, ik bedoel niet qua gebit. Ik snap niet waarom mensen twijfelen of versvlees wel compleet is (terwijl op de verpakking staat "compleet") en mensen niet twijfelen of brokken wel compleet zijn... Waarom zou versvlees minder/niet compleet zijn en brokken wel? Waarom twijfel je daar aan? (ik zie zoveel mensen deze vraag stellen en ik zou de achterliggende gedachte zo graag leren begrijpen).[/quote]
Misschien omdat brokken er gewoon heel compleet uitzien? Alle brokjes in een zak zijn precies hetzelfde, dus je hond krijgt altijd alles binnen wat hij nodig heeft. En er wordt ook heel veel onderzoek gedaan door de fabrikanten, dus dan lijkt het ook nog beter.
En wat dacht je van al die reclames? Ik dacht ook altijd dat Pedigree erg goed was (door de reclames), maar nu weet ik dat het bijna het slechtste is wat je kan kopen (behalve Frolic en Bonzo). ::)

Misschien is het ook gewoon de manier van denken van mensen tegenwoordig. De meesten denken bijna dat het heel goed is om elke dag een multi-vitaminetablet te slikken, terwijl het niet eens nodig is als je een beetje normaal eet. En bijna niemand heeft gehoord dat je ook teveel vitamines kan slikken. Mensen zijn tegenwoordig zo hard bezig met geld verdienen enzo (moet ook wel in deze tijd), dat ze niet meer weten wat eten is. Ze weten niet meer hoe ze voor zichzelf voldoende gevarieerde en gezonde maaltijden te maken, laat staan dat ze weten wat hun hond eigenlijk nodig heeft....

En als je er dan meer over gaat lezen, dan zie je dus die verhoudingen van bot, spiervlees, organen, groenten etc. Dan wil je dus weten of kvv dat eigenlijk wel in de goeie verhoudingen heeft. Kijk, als je brokken ziet, dan denk je niet eens meer aan vers vlees en groente, dus dan vraag je je niet eens af of die verhoudingen wel kloppen....

Ik weet niet of je vraag nu beantwoord is, maar ja....


Ik moet trouwens zeggen dat ik tot een tijdje geleden ook dacht dat brokken heel goed waren. Toen las ik over BHA, BHT en die andere stof, en ben ik overgeschakeld naar Nutro-brokken en daarna ook Duck.
Nu ben ik veel aan het lezen over BARF en kvv, en ik merk dat ik zelf nu veel minder zin heb in pizza's en koekjes enzo. Heel raar.... :-\
Door SabenJin
#313813
[quote="Aura"]
Nu ben ik veel aan het lezen over BARF en kvv, en ik merk dat ik zelf nu veel minder zin heb in pizza's en koekjes enzo. Heel raar.... :-\
[/quote]

Dan stop ik maar met lezen ;) hahaha

Dank je voor je reactie. Ik heb een korte werkweek deze week en als ik wat meer tijd heb dan ga ik er is goed voor zitten. Morgen laatste pakje smuldier, dus moet ik wel snel zijn, maar in smuldier zit ook geen BHT en dat spul en toch is het niet goed??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door