Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door susan01
#2539633
Wat ik me al een tijdje afvraag is het volgende.....

[Inleiding: Klootwijk heeft ook al eens een uitzending gewijd aan "vers", om precies te zijn ging het over "verse vis".
Wanneer is verse vis vers? En wanneer mag je dat vermelden?]

"Vers vleesvoeding" is reeds een tijdje behoorlijk hot.
Er bestaan echter nogal wat verschillende soorten vleesvoedingen.
Wat ik me me afvraag is, wanneer mag men bij petfood voeding de term "vers" gebruiken?

Via google belande ik o.a. op de Fediaf website.
Wat ik begrepen heb is dat de EU de Guide of Good Labelling Practice for Pet Food van Fediaf heeft goedgekeurd (?*).
Op de FEDIAF website vindt ik onder de FEDIAF Code of Good Labelling Practice for Pet Food over "vers" het volgende:
       
5.2.2.2    Use of the term ?fresh?, ?authentic?, ?real?, ?true?, ?genuine?, etc.
The term fresh may be used to describe pet food components that have not
been subjected to any treatment except maintaining the cold chain. Treatments
such as cooking, drying, freezing, hydrolysis, or similar processes, or the
addition of salt, curing agents, natural or synthetic chemical preservatives or
other processing aids exclude the components from being called ?fresh?.


http://www.fediaf.org/self-regulation/labelling/

Zoals het hier staat betreft "vers" dus niet elke bovenstaande behandelingen, op koelen na.

Ik zie menig petfood product als KVV, gevriesdroogd, luchtgedroogd, gestoomd, gepasteuriseerd, gesteriliseerd,
blikvoer of brokken die gebruiken maken van de term "vers".

Weet iemand hier meer informatie over te vinden?

*Welke labelling instanties zijn er nog meer? 
Laatst gewijzigd door susan01 op do 13 dec 2012, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2539711
Geen idee welke labelingsinstanties er nog meer zijn. Maar het VWA zal best weten hoe of wat. Maar er is qua labeling weinig verboden in NL als het op diervoeding aankomt. Je mag er namelijk zelfs een medische claim opleggen zonder dat het geregistreerd hoeft te staan als diergeneesmiddel of ergo, zonder dat je kan bewijzen dat iets ook daadwerkelijk tegen dat medische probleem werkt.


Vers is een populair begrip en idd volgens de letter van de wet zoals vers omschreven staat zou eigenlijk invriezen een product ook vers af maken en is vers ook echt...zo van het geslachte dier de voerbak in het enige echte vers. Hier op BARFplaats denken wij daar anders over. Ingevroren zien wij nog steeds als vers. Zodra een voer bewerkt is in de zin van vriesdroog, gekookt gestoomd of wat dan ook, dan is het voor ons geen vers meer. De term KVV is hier geboren om niet telkens een mond vol te hebben als je het over kompleet (gemalen) vers voer had. Helaas wordt de term nu commercieel verbasterd en wordt de term kvv zo'n beetje voor alles wat niet brok is gebruikt. Verwarrend voor de consument natuurlijk, want we lezen maar al te vaak dat men kvv voert en bij doorvragen blijken ze bakjes gestoomd of zakje gekookte meuk te voeren. Zelfds blikvoer durft men die naam al mee te geven.
Door susan01
#2539722
Bedankt voor je reactie.

Wat ik begrepen heb is dat het VWA wel strenger is gaan controleren vanwege de nieuwe EU verpakkingswetgeving.
Hierin staat oa dat bepaalde claims door onderbouwde onderzoeken bewijsbaar moet zijn? Of VWA dit ook kan handhaven?
Ook heb ik begrepen dat met de etiketering en herkomst van grondstoffen (met name vlees of pens e.d) men strenger geworden is en
moet met name de traceerbaarheid duidelijk zijn.
Alleen twijfel ik of het VWA de complete controle (goed) kan handhaven met al die bezuinigingen?  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2539873
Ach, bezuinigingen, dat VWA houdt zichzelf wel in stand  ::). maar het VWA heeft prioriteiten en ze zeggen zelf ook eerlijk dat diervoeders niet hun prioriteit hebben. Dan kan dan ook nog per regio verschillen, dus hoe druk zijn ze met andere zaken...niet...dan gaan we eens naar dierendingetjes kijken. En dan kan het dus gebeuren dat bedrijf A in het noorden des land ergens voor wordt afgetikt en bekeurd en dat bedrijf B in Limburg exact hetzelfde doet, maar met een VWA-afdeling te doen heeft die drukker is met andere zaken. Heel krom, maar het is niet anders.
Door M@rina
#2540014
Dit soort instantie zeggen mij niet zoveel... Sorry :-[ Er is bijv. ook een instantie die zegt dat je een kvv (diepvriesvoer) pas compleet mag noemen als je een premix van vitamine en mineralen in stopt. goede kvv's zoals darf eko, vermalen 4 diersoorten in 1 product. Dit is ook compleet omdat iedere diersoort zijn eigen voedingsstoffen meebrengt. maar het mag niet compleet genoemd worden omdat er geen vitamine aan worden toegevoegd, onzin natuurlijk.

Kijk bijvoorbeeld eens wat ons "eigen" voedingscentrum voorschrijft als goede keus... vaak zitten daar nog allerlei stoffen aan toegevoegd die helemaal net zo gezond zijn. Zelf nadenken, je hersens gebruiken en je een beetje verdiepen in wat "de hond" nu eigenlijk is en je verstand zegt zelf wel wat goed is en wat niet.
Door Envie
#2553621
Ik heb er een hier die ''vers'' eet. Muizen.  :biggrin2: Zelf gevangen en soms betwijfel ik t of ze wel dood zijn  :'(
Verder eten ze hier RAUW. Dat is vast niet altijd vers  :P
Door smulpaap
#2553753
[quote="Envie"]
Ik heb er een hier die ''vers'' eet. Muizen.  :biggrin2: Zelf gevangen en soms betwijfel ik t of ze wel dood zijn  :'(
Verder eten ze hier RAUW. Dat is vast niet altijd vers  :P
[/quote]

Ooh veldmuisjes zijn  hier ook een delicatesse ,  mollen idem , al bijna 10 jaar lang  :biggrin2: Maaja daar heet je Terrier voor
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door