Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roosj
#2535925
[quote="Els en Max"]
Maar een hond é baas moet er ook aan wennen, probeer het een poosje met beginnersbotten. Mss gaat ie het wel leuk vinden. Of zelf gaan malen.

HH heeft wel een eigen site, maar die was laatst onder constructie. Als je hier de zoekmachine gebruikt kom je wel eea tegen en anders weet google wellicht ook raad.
[/quote]

Zelfs eendenhart moest hij niet hebben, terwijl hij eend kvv juist super lekker vind..
Door Nugget
#2535929
[quote="Els en Max"]
Naturis is compleet, Barfdiner echter niet. Het is voor mij de reden geweest om naar een andere kvv over te stappen,[/quote]

Maar dat zit hem toch puur in het feit dat er geen groente in Barfdiner zit?
Dat kan je makkelijk zelf bijvoegen.
En ja, idd prijzen tussen de 3 en 5 euro voor een kilo......
En de site is gewoon on: http://naturis.be/index/
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2535944
Uiteraard kun je zelf groenteprut erbij gaan voeren, zou bij de meeste kvv's geen kwaad kunnen trouwens. Naturis geeft zelf al aan dat er over een periode van 4 weken tenminste 5 diersoorten moeten worden gevoerd.
En dan kan je in mijn ogen en zeker met een hond waarbij nierproblemen zijn geconstateerd beter gaan barfen, omdat je dan nog meer zekerheid hebt over wat je voert.

@Roosj:
Heb je de voerwijzer al gevonden? www.voerwijzer.com.
Door Roosj
#2535952
[quote="Els en Max"]
Uiteraard kun je zelf groenteprut erbij gaan voeren, zou bij de meeste kvv's geen kwaad kunnen trouwens. Naturis geeft zelf al aan dat er over een periode van 4 weken tenminste 5 diersoorten moeten worden gevoerd.
En dan kan je in mijn ogen en zeker met een hond waarbij nierproblemen zijn geconstateerd beter gaan barfen, omdat je dan nog meer zekerheid hebt over wat je voert.

@Roosj:
Heb je de voerwijzer al gevonden? www.voerwijzer.com.
[/quote]

Jep, die site ken ik al.

Zijn huidige menu is:

Maandag: 800 gram Alaska Paard Eend
Dinsdag: 500 gram Haaksbarf Eend
Woensdag:145 gram Alaska Zalm met 275 gram Alaska Fazant
Donderdag:750 gram Tinlo Barfmenu Lam Premium
Vrijdag: 800 gram Alaska Fazant
Zaterdag: 500 gram Haaksbarf Eend

Zondag was dus een barf mix, maar zal waarschijnlijk 1100 gram lampens met 250 gram wortel worden.

Voor hem vind ik het wel prima dat het zo veel kost, maar voor mijn bouvier dacht ik als ik die naturis Barf nu 1 of 2 keer per week er doorheen kan gooien..

Voor nu heb ik voor haar (kost de helft van de herder :)):

Maandag: 320 gram Alaska Paard Eend
Dinsdag: 250 gram All animal Parelhoen (indien aan te komen en indien ze het moet) met1 geprakt rauw ei met schil (62 gram)
Woendag: 175 gram Alaska Zalm met 125 gram Alaska Fazant
Donderdag: 400 gram Alaska Lam met 1 geprakt rauw ei met schil (62 gram)
Vrijdag: 250 gram All animal Parelhoen (indien aan te komen en indien ze het moet)                         
Zaterdag:320 gram Alaska Paard Eend met 1 geprakt rauw ei met schil (62 gram)
Zondag:
500 gram Zalmkop
125 gram Eenden hart
400 gram Lam pens
250 gram wortel
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 09 dec 2012, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nugget
#2535978
Wow, wat voer jij duur! ::)
Ik ken Alaska, ook goed spul en wel compleet door de bijgevoegde groentemix, maar duur.
Je herder van 13 zou ik lekker zo laten, niks toevoegen of veranderen.
Hij is al zo oud, en zoals ik al zei, Alaska is wél compleet.
En tja, je bouvier......op zondag barf je eigenlijk al...... ;)
Geen zin om over te stappen voor de bouvier?
Verder zou je eventueel ook nog wat groentenmix kunnen maken en dit per portie invriezen. Groentemix mag 10 tot 15% van je menu uitmaken.
Dit dan voor de dagen dat je geen Alaska voert.
Door Roosj
#2536017
Ja, over die groentemix...

Ik heb dus wortel op het lijstje staan ivm mijn herder (wortel bevat de minste eiwitten en er zitten al andere groenten door de verschillende kvv merken). Voor hem rasp ik het.

Bij mijn bouvier heb ik dit ook neer gezet, maar ze krijgt al langer als een jaar (ben pas sinds kort met haar op 3 dagen vlees en 4 dagen brok) diverse groenten. Zij is er namelijk dol op en alles wat de konijnen krijgen, wil zij ook. Dus die mix invriezen ed is hier echt niet nodig ;)

Maar nu had ik op een andere site de discussie over koken, pureren of rauw.. Ik geef het namelijk al die tijd gewoon rauw aan haar. Ze maalt het zelf fijn (kauwt er echt goed op).
Nu zeggen ze daar dus dat een hond dat niet kan verteren. Maar dan denk ik logisch na.. Wat niet verteerd kan worden, komt er in de ontlasting weer uit en dat is dus niet het geval hier... Ik vind nooit stukjes wortel of iets dergelijks terug in de ontlasting.
Die rauwe groentes kan toch gewoon?
Door Nugget
#2536091
[quote="Roosj"]

Maar nu had ik op een andere site de discussie over koken, pureren of rauw.. Ik geef het namelijk al die tijd gewoon rauw aan haar. Ze maalt het zelf fijn (kauwt er echt goed op).
Nu zeggen ze daar dus dat een hond dat niet kan verteren. Maar dan denk ik logisch na.. Wat niet verteerd kan worden, komt er in de ontlasting weer uit en dat is dus niet het geval hier... Ik vind nooit stukjes wortel of iets dergelijks terug in de ontlasting.
Die rauwe groentes kan toch gewoon?
[/quote]

Ja, das een discussie apart.
Ik zelf geef groente die ik zelf rauw eet ook rauw, maar dus wel fijngemalen.
En idd., wortel vind ik nooit terug. Het gaat  om het stukslaan van de celwanden van de groente.
Maar andere groenten, zoals bataat, pompen, sperziebonen ed. stoom ik en het stoomvocht voeg ik toe en maal het vervolgens tot Olvaritprut in de keukenmachine.
Vervolgens meng ik het met de rauwe groenten/kruiden/gemalen zaden/gemalen knoflook,gemalen geschilde gember/gemalen Rucola en appel ed.  en vries het in.
Door Roosj
#2536100
[quote="Nugget"]
Ja, das een discussie apart.
Ik zelf geef groente die ik zelf rauw eet ook rauw, maar dus wel fijngemalen.
En idd., wortel vind ik nooit terug. Het gaat  om het stukslaan van de celwanden van de groente.
Maar andere groenten, zoals bataat, pompen, sperziebonen ed. stoom ik en het stoomvocht voeg ik toe en maal het vervolgens tot Olvaritprut in de keukenmachine.
Vervolgens meng ik het met de rauwe groenten/kruiden/gemalen zaden/gemalen knoflook,gemalen geschilde gember/gemalen Rucola en appel ed.  en vries het in.
[/quote]

Voor mijn bouvier kleineer ik het dus niet.. Sperziebonen heeft ze ook wel eens rauw gehad (wel veel minder vaak omdat de konijnen dat niet krijgen en wij het niet zo vaak eten) en dat vond ik ook niet terug in de ontlasting..

Maar is het voldoende dat ze het zelf fijn kauwt? Ik bedoel, ze kauwt goed en heeft brede kiezen ;)
Door Nugget
#2536106
[quote="Roosj"]
Voor mijn bouvier kleineer ik het dus niet.. Sperziebonen heeft ze ook wel eens rauw gehad (wel veel minder vaak omdat de konijnen dat niet krijgen en wij het niet zo vaak eten) en dat vond ik ook niet terug in de ontlasting..

Maar is het voldoende dat ze het zelf fijn kauwt? Ik bedoel, ze kauwt goed en heeft brede kiezen ;)
[/quote]

Ik geef mijn Dobermann ook wel eens afsnijsels van groenten. Kopjes van bonen ed.
En dat vind ik niet terug in de ontlasting.
Ik zelf stoom en geef aanhangend vocht erbij, dan blijven de vitamines ed. behouden.
Maar je moet de cellen van de groente kapotslaan, dmv malen of stomen.
Anders nemen ze de voedingsstoffen er niet uit op.
En het maagzuur van een Kvv-etende hond is zo hoog, daar verteerd een wortel echt wel in, maar of dan de voedingsstoffen worden opgenomen?
Vandaar dat ik maal wat ik zelf rauw eet en stoom wat ik zelf gestoomd eet.
Door Nugget
#2536109
[quote="Roosj"]


Bij mijn bouvier heb ik dit ook neer gezet, maar ze krijgt al langer als een jaar (ben pas sinds kort met haar op 3 dagen vlees en 4 dagen brok)

[/quote]

Wacht ff hoor...lees ik nou dat je Bouvier nog 4 dagen brok krijgt?
Maar dat lees ik niet in eerder berichten....of ben ik nou gewoon blond..... :-\
Door Roosj
#2536146
[quote="Nugget"]
Wacht ff hoor...lees ik nou dat je Bouvier nog 4 dagen brok krijgt?
Maar dat lees ik niet in eerder berichten....of ben ik nou gewoon blond..... :-\
[/quote]

Sry voor de blijkbaar ontstane onduidelijkheid..

Ik ben sinds een paar weken over aan het gaan op kvv. Mijn herder is sinds 1,5 week volledig over op kvv, maar nog niet het 'speciale' menu omdat HB eend nog besteld moest worden door mijn leverancier en dat duurt 2 weken.

Mijn bouvier wil ik de open zakken brokken op laten maken. De dichte zakken staan op marktplaats (Orijen en fish4dogs). Zij krijgt daarom 4 dagen brok en 3 dagen vlees.
Door Roosj
#2536149
[quote="Nugget"]
Ik geef mijn Dobermann ook wel eens afsnijsels van groenten. Kopjes van bonen ed.
En dat vind ik niet terug in de ontlasting.
Ik zelf stoom en geef aanhangend vocht erbij, dan blijven de vitamines ed. behouden.
Maar je moet de cellen van de groente kapotslaan, dmv malen of stomen.
Anders nemen ze de voedingsstoffen er niet uit op.
En het maagzuur van een Kvv-etende hond is zo hoog, daar verteerd een wortel echt wel in, maar of dan de voedingsstoffen worden opgenomen?
Vandaar dat ik maal wat ik zelf rauw eet en stoom wat ik zelf gestoomd eet.
[/quote]

Maar is het malen door mijn bouvier op haar achterste kiezen (de kiezen van een bouvier zijn 2x zo breed als die van bijvoorbeeld een herder) niet hetzelfde als dat ik het zou raspen/hakken?

De sappen uit de grassen halen ze er toch ook uit door het gras fijn te malen en niet door het heel door te slikken? Als ze het heel door slikken gaan ze over hun nek, maar die van mij gaan dus nooit over hun nek van gras.

Een wolf eet ook rauwe bessen ed.

Ik probeer info tot me te krijgen, dus zeg het gerust als ik het verkeerd zie..
Laatst gewijzigd door Roosj op zo 09 dec 2012, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#2536182
Zondag was dus een barf mix, maar zal waarschijnlijk 1100 gram lampens met 250 gram wortel worden.
Ik vind 250 gr wortels wel erg veel om in 1 maaltijd te geven..
Ik zou dan liever elke dag 1 geraspte wortel geven inplaats van de hele hap in 1 keer op dezelfde dag.
Liever de wortel met wat andere groenten samen raspen hakken of fijn malen, en dan de mix dagelijks of om de dag geven.
teentje knoflook erbij is ook heel gezond.
Maar is het voldoende dat ze het zelf fijn kauwt? Ik bedoel, ze kauwt goed en heeft brede kiezen
En ik denk niet dat 'n hond echt op z'n eten kan kauwen zoals de mens dat doet.. ;)
Hoe fijner je de groenten maalt hoe meer voedingswaardes er worden opgenomen.
Door Roosj
#2536204
[quote="202Spots"]
Ik vind 250 gr wortels wel erg veel om in 1 maaltijd te geven..
Ik zou dan liever elke dag 1 geraspte wortel geven inplaats van de hele hap in 1 keer op dezelfde dag.
Liever de wortel met wat andere groenten samen raspen hakken of fijn malen, en dan de mix dagelijks of om de dag geven.
teentje knoflook erbij is ook heel gezond.
En ik denk niet dat 'n hond echt op z'n eten kan kauwen zoals de mens dat doet.. ;)
Hoe fijner je de groenten maalt hoe meer voedingswaardes er worden opgenomen.
[/quote]

Toch is het geen waar mijn bouvier echt goed op kauwt, wortels. Brokken slikt ze wel zo door en gemalen kvv slikt ze ook vrij snel door..

250 gram wortel is nog niet eens een hele 's morgens en nog niet eens een hele 's avonds ;) . Door de hele week krijgt hij ook al groente muv een paar dagen. Op zondag krijgt hij dus een mengelmoesje om de rest van de week aan te vullen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door