Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door crutz
#20104
iedereen roept altijd NOOIT brokken en vers mengen ivm de verschillende vertering,

waarom wordt er dan door carnibest geadviseerd om bij overgang van brokken naar vers dit eerst te mengen (beginnende met een eetlepel, en zo in 14 dagen langzaam opbouwen naar helemaal over)

Vroeg me dit al een tijdje af, maar las nu weer ergens iemand die schreef dat haar hond netjes overging op carnibest door 14 dagen te mengen, vind dit toch wel vreemd ???
Door 202spots
#20110
[quote="crutz"]
iedereen roept altijd NOOIT brokken en vers mengen ivm de verschillende vertering,
waarom wordt er dan door carnibest geadviseerd om bij overgang van brokken naar vers dit eerst te mengen (beginnende met een eetlepel, en zo in 14 dagen langzaam opbouwen naar helemaal over)
Vroeg me dit al een tijdje af, maar las nu weer ergens iemand die schreef dat haar hond netjes overging op carnibest door 14 dagen te mengen, vind dit toch wel vreemd ???
[/quote]Ik zou het niet weten, misschien kan je het beste aan Carnibest vragen waarom ze dit adviseren???
Door sylvia
#20129
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet zo snap waarom vlees en brokken niet door elkaar zou mogen,het vlees moet beter verteerd worden ,maar de maag laat echt nog geen eten door als het allemaal nog niet goed verteerd is.Ik zelf zou er geen probleem mee hebben om vlees bij de brokken te doen,Bij wijze van spreken dan want ze eten hier natuurlijk 7 dagen vlees.
Gebruikersavatar
Door chooky
#20133
Lizzy, jij had daar toch over gelezen? Volgens mij in Donath.
Door de granen (waar er nogal wat van in de brokken zitten ;)) wordt de maag niet gestimuleerd om veel zuur aan te maken, waardoor het niet sterk genoeg is om het vlees en het bot te verteren.
Ik denk dat wat dit betreft, het combineren van compleet vers en brokken niet zo veel problemen zal geven (of je moet een zeer gevoelige hond hebben) aangezien alles goed vermalen is, ook de stukjes bot die erin zitten. Met barfen, waar van de hond gevraagd wordt om grotere stukken bot te verteren, kan ik me voorstellen, dat het minder sterke maagzuur problemen kan opleveren bij de vertering van die stukken bot.
Dan heb je nog hetgeen wat Juliette schrijft over het verzuren door de combi vlees/graan, maar hierover heb ik nog niet zoveel gelezen, dus dit laat ik aan anderen.
groetjes Eva
Door sylvia
#20137
Maar de meeste mensen die vlees door de brokken doen,doen hier een plak rodi doorheen of een bakje pens,en daar zit geen botje in.
Door Angelique
#20148
Ik heb voordat ik helemaal overging op vers mijn honden brokken gevoerd en daar ging altijd een halve plak rodi of een schep AHV wat gekookt hart enz. doorheen. Mijn honden hebben daar nooit problemen mee gehad. Voordat we op de sjieke brokken overgingen aten ze dinner met pondje vlees erdoorheen. Ook hiervoor geldt, nooit geen problemen gezien.
Wanneer men nu zegt dat het voor de vertering beter is om het apart te geven wil ik daar best in mee gaan, maar het is niet gezegt dat als je brok met vers mengt ze er dan direct kotsend bij neervallen oid.

Dit advies van Carnibest wordt gegeven omdat bij veel honden een overgang ala cold turkey slecht uitpakt en het lichaam eraan moet wennen om de enzymen aan te maken die nodig zijn om vers te verteren. Dit geldt dan hoofdzakelijk voor oudere honden die niets gewend zijn, jonge dieren schakelen makkelijker over en dan is doormengen niet echt noodzakelijk, maar het voorkomt wel teleurstellingen in de vorm van kotsende honden waarvan het spijsverteringskanaal helemaal van slag is door o.a. het hogere vetgehalte enz. zoals je regelmatig leest op de verschillende fora..
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 02 nov 2003, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#20150
[quote="crutz"]
iedereen roept altijd NOOIT brokken en vers mengen ivm de verschillende vertering,

waarom wordt er dan door carnibest geadviseerd om bij overgang van brokken naar vers dit eerst te mengen (beginnende met een eetlepel, en zo in 14 dagen langzaam opbouwen naar helemaal over)

Vroeg me dit al een tijdje af, maar las nu weer ergens iemand die schreef dat haar hond netjes overging op carnibest door 14 dagen te mengen, vind dit toch wel vreemd ???
[/quote]

Correctie.
Niet IEDEREEN.
Sommige mensen.....
Daarbij staat er op de site. "mengen met het huidige voer" dat hoeven dan niet perse brokken te zijn.
Maar goed, dat is mieredingesen ;D
Een betere acceptatie, door de spijsvertering en de smaakpapillen, ligt ten grondslag van dit advies.
Door 202spots
#20186
[quote="Angelique"]
Correctie.
Daarbij staat er op de site. "mengen met het huidige voer" dat hoeven dan niet perse brokken te zijn.
Maar goed, dat is mieredingesen ;D
Een betere acceptatie, door de spijsvertering en de smaakpapillen, ligt ten grondslag van dit advies.
[/quote]
Was net effe op de site wezen kijken...
mag niks copieren daarvan...
maar zag wel dat carnibest gemalen botten heeft...
en om het warm(er) te maken kan je het even in de magnetron doen.... ::) :-X

ALS het echt nodig is om de hond niet in 1 keer over te schakelen naar ALLEEN rauw vlees,dan zou ik toch liever de versvleesmaaltijd en brokken maaltijd apart geven.
jmo
Door Angelique
#20187
[quote="202spots"]
[quote="Angelique"]
Correctie.
Daarbij staat er op de site. "mengen met het huidige voer" dat hoeven dan niet perse brokken te zijn.
Maar goed, dat is mieredingesen ;D
Een betere acceptatie, door de spijsvertering en de smaakpapillen, ligt ten grondslag van dit advies.
[/quote]
Was net effe op de site wezen kijken...
mag niks copieren daarvan...
maar zag wel dat carnibest gemalen botten heeft...
en om het warm(er) te maken kan je het even in de magnetron doen.... ::) :-X

[/quote]

Ja en?
Die botten worden tot gruis vermalen en je praat over opwarmen, das wat anders dan koken of bakken.
Door 202spots
#20196
[quote="Angelique"]Ja en?
Die botten worden tot gruis vermalen en je praat over opwarmen, das wat anders dan koken of bakken.
[/quote]

Ja en???
Hoeft niet zo kattig hoor!
Koken.. bakken...is geen verhitten dan?
Verhitten in de magnetron is het laatse wat je wil doen.

Jammer trouwens dat de bot tot gruis word gemalen...denk dat het beter in kleine stukjes gemalen kan.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 02 nov 2003, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#20198
[quote="202spots"]
[quote="Angelique"]Ja en?
Die botten worden tot gruis vermalen en je praat over opwarmen, das wat anders dan koken of bakken.
[/quote]

Ja en???
Hoeft niet zo kattig hoor!
Koken.. bakken...is geen verhitten dan?
Verhitten in de magnetron is het laatse wat je wil doen.

Jammer trouwens dat de bot tot gruis word gemalen...denk dat het beter in kleine stukjes gemalen kan.

[/quote]

Jouw smilies geven een bepaalde interpretatie aan je opmerking. Eentje in de zin van :-X ik zeg niks hoor..... ::) maar wat een onzin.....

Voer ietwat verwarmen in de tron zodat er een wat herkenbaarder luchie afkomt voor hond en kat is wat anders dan verhitten tot 100 graden celcius. Daarbij wordt het geadviseerd voor een betere acceptatie in de omschakeling van gekookt voer naar rauw, wat vooral bij katten veelal nodig blijkt te zijn, dus is het advies alleen van kracht voor hooguit een paar weken.
Foutje van mijn kant. Voor katten worden de botten tot gruis vermalen, voor honden iets grover.
En wat is er zo ernstig aan opwarmen in de magnetron? (voor een keertje)
Door 202spots
#20204
Angelique schreef: Jouw smilies geven een bepaalde interpretatie aan je opmerking. Eentje in de zin van :-X ik zeg niks hoor..... ::) maar wat een onzin.....
Ja zo was het ook bedoeld....zo van:hoe halen ze het in hun hoofd!!! en ik zeg maar niks!
Ik ben en blijf van mening dat je versvlees NIET in de magnetron moet opwarmen.
En wat is er zo ernstig aan opwarmen in de magnetron? (voor een keertje)
'n Magnetron werkt vlugger dan de meeste mensen denken..
Voordat je 't weet zijn er "hot spots" in de vleesvoeding.
Vandaag denkt de eigenaar...ohh alleen effe gauw opwarmen in de magnetron...
en voordat je 't weet denkt dezeflde eigenaar....ohhh dan maar effe gauw ontdooien in de magnetron!
Wanneer je geen tijd hebt om het vlees op kamertemperatuur te laten komen,
en wanneer er opgewarmd of ontdooid moet worden, dan kan je dat het beste doen met warm water,
dat neemt echt niet zo lang,en anders eten ze maar wat later.
Dat is MIJN mening, jij denkt er anders over...dus laten we het dan maar eens zijn om het niet met elkaar eens te wezen.
Door sylvia
#20212
Ik ben ook niet zo moeilijk hoor,als ik het vergeten ben ontdooi ik in de magnetron(en het heeft nog nooit een hotspot gehad,en al zou die er wel in zitten,pech)
Op kamertemperatuur ,tja dat krijgen ze hier zelden ,ze krijgen het ijskoud uit de koelkast zelfs de pup die hier geen problemen mee heeft.Zolang ze een diepgevroren uier jatten en opvreten zal koud uit de koelkast ook wel smaken.
En vergruist bot of stukjes bot,het is bot een natuurlijke calcium bron.Soms kunnen we ook wel eens te meutig worden denk ik.Laten we eerlijk zijn ik geloof dat er zeker op het voer van onze honden beter gelet wordt als wat we zelf naar binnen werken.
De vraag was of je vlees met een huidige brok mag mengen als overgang......als dat zorgt voor en goeie overgang bij de betreffende hond dan zeg ik vooral doen.anders cold turky over.Maar ja das mijn mening.
Door Angelique
#20230
202spots schreef: Ja zo was het ook bedoeld....zo van:hoe halen ze het in hun hoofd!!! en ik zeg maar niks!
Ik ben en blijf van mening dat je versvlees NIET in de magnetron moet opwarmen.
'n Magnetron werkt vlugger dan de meeste mensen denken..
Voordat je 't weet zijn er "hot spots" in de vleesvoeding.
Vandaag denkt de eigenaar...ohh alleen effe gauw opwarmen in de magnetron...
en voordat je 't weet denkt dezeflde eigenaar....ohhh dan maar effe gauw ontdooien in de magnetron!
Wanneer je geen tijd hebt om het vlees op kamertemperatuur te laten komen,
en wanneer er opgewarmd of ontdooid moet worden, dan kan je dat het beste doen met warm water,
dat neemt echt niet zo lang,en anders eten ze maar wat later.
Dat is MIJN mening, jij denkt er anders over...dus laten we het dan maar eens zijn om het niet met elkaar eens te wezen.


Nou, zo verschrikkeljk oneens zijn we het nu ook niet, want ik zal ook nooit adviseren om structureel te ontdooien of opwarmen in de magnetron en dat doet CB ook niet. Maar jij gaat even aan het feit voorbij dat het alleen geadviseerd wordt om de smaakacceptatie te verhogen. Als een hond of kat geen rauw gewend is en ze vinden het niet lekker omdat ze de rauwe hap niet als voer herkennen, dan is er een verloren kans als je de hond of kat door opwarmen wel over de streep krijgt en je laat dat advies achterwege.
Wanneer je alleen even opwarmt is de kans op hotspots zo goed al nihil. Er is dan wel het uitgangspunt dat men weet hoe om te gaan met de magnetron. Dus, opwarmen op laag vermogen en ontdooien met het ontdooiprogramma.
Met langzaam op temperatuur laten komen in warm water creeer je een wat liederige zachte lichtgare smurrie die helemaal niet lekker gevonden wordt. Daarbij als men dat te lang doorvoert ligt het voer ook half gaar in de bak, met het risico op verlies van vitaminen en de aankweek van bacteriën.
Zo kun je voor beide methoden legio voorbeelden van voor -en nadelen bedenken.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#20237
Best mogelijk dat dat advies van mij afkomstig is. Als je je hond overzet op een ander soort voer kun je dat op twee manieren doen: cold turkey of geleidelijk. Net wat je zelf het prettigst vind. En als je het geleidelijk doet kun je het beste mengen. Simpel als wat.
14 dagen vind ik een beetje lang, maar zo belangrijk is dat niet.

Het is slecht om brokken en versvlees te mengen als er daardoor problemen ontstaan. Ik spreek vaak genoeg mensen die al jaren brokken en versvlees mengen, zonder enig probleem. Prima toch?
Kijk als ze gaan klagen over winderigheid of anderszins slechte vertering, dan weet je waar het door kan komen. Maar als ze prima stevig ontlasting hebben en en verder puik uitzien, wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door