Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door cactus-girl
#2441951
Graag wil ik mij even voorstellen. Ik lees al een tijdje mee op BP en heb mij van het weekend toch maar aangemeld.
Ik heb 2 labradors (bruin teefje van 4½ jaar en een zwart teefje van 8 maanden). Vorig jaar november ben ik met de oudste gestart met Lotgerink. Wat mij in eerste instantie goed is bevallen, maar ze begon enorm aan te komen. Ze woog in het begin 28 kilo en ze op het laatst kreeg nog maar 230 gram per dag te eten en nog kwam ze aan. (Ze woog bijna 30 kilo)
In februari hebben wij de pup opgehaald, maar omdat ik niet tevreden was met Lotgerink en nog erg zoekende was naar ander voer, heb ik de pup eerst op brok gelaten. Ondertussen ben ik bij Tammenga terecht gekomen, wat mij tot op heden heel goed bevalt. De oudste is weegt nu 27 kilo!
Vanaf eind april heb ik beide honden op KVV. De pup, die erg mager was, is goed op gewicht gekomen door het vers vlees.

Ik voer 2 keer per dag. De pup krijgt nu per dag 400 gram en de oudste 300 gram.

Momenteel voer ik alleen Tammenga (Vleesmix compleet met Rund, Lam, Geit, Paard en Kip)
Ik heb gelezen dat het goed is om ook een visdag erbij te doen.

Met de laatste bestelling heb ik ook kippennek, paardenstrot en runderstrot besteld. Ik vind de kippennek heel eng nog om te geven. De oudste kauwt er wel op, maar de pup slikt ze heel door. Ik sla ze nu plat voordat ik het geef. De strotten liggen nog in de diepvries, weet nog niet wat ik er mee moet. ??

Ik ben nog heel erg zoekende en veel aan het lezen. Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2443950
Hoi, Welkom!

Als je runderstrotten hebt en dan die bevleesde, dan kun je die in stukken snijden en met het eten geven.  Dat pup van dat formaat een kipnek heel doorlsikt is niet echt erg. In de maag verteerd het vlees wat erom heen zit en daarna vlat de nek sowieso al in kleine stukjes (werveltjes) uit elkaar.  Een visdagje is altijd goed. Je geeft dan voornamelijk vette vis.
Door M@rina
#2444008
Welkom hier!

Je kan van tammenga ook afzonderlijke diersoorten krijgen paard, rund, geit en lam en dat is goedkoper dan de complete versie. Ik geef zowel de complete als de enkelvoudige maar wissel ook nog af met andere merken/diersoorten.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2444835
Ook welkom en succes met al het lezen, want dat is best veel. (weet ik nu uit ervaring)
Gebruikersavatar
Door Jouls
#2444896
Welkom hier :)

Ik zelf wissel lotgering en tammenga met elkaar af (zo nu en dan ook andere merken) en dat bevalt me zeer goed.
Ik geef Joulsie op het oog eten, zodat ik  goed in de gaten kan houden dat ze niet te dik wordt.
Loterging heeft ook een vis-variant.
Gebruikersavatar
Door cactus-girl
#2445833
De strotten zijn goed bevleesd, zal er een laten ontdooien en in stukken snijden, bedankt voor de tip.

Met de volgende bestelling had ik inderdaad al bedacht om de afzonderlijke diersoorten te bestellen.  :)

Nog een aantal vragen.
- Is het noodzakelijk dat ze rauw ei eten?
- Ik geef de honden helemaal geen groente. Is dat wel verstandig?
- Als ik ze bijvoorbeeld zalm wil geven, kan ik ze dan zalmmoten geven die je in de supermarkt koopt. Of hebben ze juist ook het vel, graten en kop nodig?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2449912
[quote="cactus-girl"]
De strotten zijn goed bevleesd, zal er een laten ontdooien en in stukken snijden, bedankt voor de tip.

Met de volgende bestelling had ik inderdaad al bedacht om de afzonderlijke diersoorten te bestellen.  :)

Nog een aantal vragen.
- Is het noodzakelijk dat ze rauw ei eten?
- Ik geef de honden helemaal geen groente. Is dat wel verstandig?
- Als ik ze bijvoorbeeld zalm wil geven, kan ik ze dan zalmmoten geven die je in de supermarkt koopt. Of hebben ze juist ook het vel, graten en kop nodig?
[/quote]

Noodzakelijk is rauw ei niet, goed is het wel. En de meeste honden vinden het errug lekker!
Over groentes zijn de meningen verdeelt. Ik voer ze wel. Eigenlijk heel simpel, ik heb een poosje wel en een poosje geen groente gevoerd en met groente vind ik dat Oscar er beter uitziet, zijn vacht voelt beter en wat minder vettig. Er valt best veel te lezen over waarom wel of geen groente, dus zoek maar een beetje op de site!
Je kunt zalmmoten uit de supermarkt geven, maar die zijn heel erg duur. Veel kvv merken hebben een visvariant, dat is een optie. En bij veel leveranciers kun je zalmkoppen of zalmlijven bestellen. Ook kun je bij verschillende leveranciers haring, makreel en andere kleinere vettere vissen compleet kopen. Denk er wel aan dat je niet teveel vette vis in een keer voert, daar kan de hond misselijk van worden. Ik voer zelf aan Oscar (29 kilo) 1 a 2 keer per week 150 a 200 gram vette vis.

Strotten bevatten vaak veel kraakbeen en kunnen voor wat dunnere ontlasting zorgen. Is niet erg, maar dat je er niet van schrikt.
Door Kristien9384
#2451667
Volgens Tannetje Koning kan je van vis best de koppen geven en niet teveel van de rest. Dit is tenminste wat ze tijdens een lezing erover zei. Mijn ervaring is dat sommige honden vis erg lekker vinden en andere honden vinden het niet zo lekker. Een kennis van mij had een hond met diabetes en die reageerde bijzonder goed op vers vlees met vis erbij! Van nature zouden honden/wolven niet snel vissen vangen, maar enkel eten wat beren laten liggen...
Gebruikersavatar
Door cactus-girl
#2454025
Bedankt voor jullie adviezen.

Ik heb ondertussen van Haaksbarf de zalmvariant gevonden en ook al gegeven. Wat vonden ze het lekker. De staarten kwispelden nog harder dan normaal!  ;D
Heb ook een adresje gevonden voor zalmkoppen en lijven. We hebben een begin, jeah! Erg leuk hoor om dit allemaal uit te zoeken!

Oja, en het ei was ook een groot succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door