Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lucky
#294179
En weer een vraagje: het is me nog niet helemaal duidelijk of ik nu wel of niet gekookte rijst mag gebruiken, bijv. door een fruitprutje. Of zijn alle graanprodukten nu taboe? ???
Door Lizzy
#294180
[quote="Lucky"]
En weer een vraagje: het is me nog niet helemaal duidelijk of ik nu wel of niet gekookte rijst mag gebruiken, bijv. door een fruitprutje. Of zijn alle graanprodukten nu taboe? ???
[/quote]

Waarom zou je rijst willen gebruiken?

Voor mij is rijst of graan ofzo geen taboe. Ik heb namelijk geen honden die allergisch zijn voor granen. Maar ik geef toch zo weinig mogelijk granen. Ik vind het namelijk niet passen in het dieet van een carnivoor. En in mijn beleving haalt een hond dus ook niks uit rijst. Ja, een beetje energie.

Als je al persee granen zou willen geven, dan kun je (volgens mij) beter af en toe wat zemelen of tarwekiemen geven. Of wat graanvlokken die je kunt weken en kunt mengen met bijv. yoghurt en wat fruit. Ik meng graan sowieso niet met vlees omdat dit volgens JdBL gaat gisten in het lichaam.

Maar OK, waarom wil je rijst geven? Misschien heb ik hints en tips voor je als ik beter begrijp waarom je het zou willen geven.
Door Lucky
#294187
Onwetenheid? :-\ Lucky krijgt twee maaltijden per dag, 's avonds rauw vlees of vis met groenten, maar ik zie mezelf 's morgens vroeg niet met mijn neus boven een bak rauw vlees staan ( ??? om je voor te zijn, ik bedoel het klaarmaken). Dus als ik dan 's morgens fruit geef, met iets erbij zoals rijst...... Misschien kan ik maar beter vragen wat ik dan wel zou kunnen geven, ik ben geloof ik weer even de weg kwijt in de wereld die BARF heet, help!
Door Lizzy
#294193
[quote="Lucky"]
Onwetenheid? :-\ Lucky krijgt twee maaltijden per dag, 's avonds rauw vlees of vis met groenten, maar ik zie mezelf 's morgens vroeg niet met mijn neus boven een bak rauw vlees staan ( ??? om je voor te zijn, ik bedoel het klaarmaken). Dus als ik dan 's morgens fruit geef, met iets erbij zoals rijst...... Misschien kan ik maar beter vragen wat ik dan wel zou kunnen geven, ik ben geloof ik weer even de weg kwijt in de wereld die BARF heet, help!
[/quote]

Dus eigenlijk wil je haar 's morgens geen vlees geven? Wat is Lucky ook alweer voor een hond? Kun je haar niet 1 keer per dag voeren?

Geef je haar wel rauwe vleesbotten? Want alleen vis en vlees en groente is niet genoeg. Dan krijgt ze geen calcium binnen.

Goed, wat je zou kunnen doen is 's morgens wat fruit met yoghurt of kwark geven. Of wat kwark met een rauw ei. Met schil. Of graanvlokken 's avonds in de week zetten en deze 's ochtends mengen met kwark/yoghurt en wat fruit. Maar om nou elke ochtend rijst te gaan voeren...? Dat zou ik dus niet doen. Ik vind iedere ochtend fruit/zuivel ook niet echt een carnivoren dieet overigens.... En houd wel in de gaten dat je hond toch ongeveer 40% rauwe vleesbotten, 15% orgaanvlees, 20% spiervlees, etc. binnen moet krijgen. Dat wordt erg lastig wanneer je ze voor de helft als een vegetatier voert... Je zou van bovenstaande dus echt een klein hapje moeten geven en 's avonds dan de echte maaltijd moeten geven.

Maar, kun je bijv. 's avonds haar bak voer al niet klaar maken (ik zeg maar wat, de ene keer kippennekken, de andere keer eendennekken of karkassen, de keer erop parelhoenkarkassen) en dit in de koelkast zetten voor de volgende ochtend? Of je laat het (afgedekt op het aanrecht staan dan is het op kamertemperatuur). Je hoeft dan toch niet echt met je neus boven het vlees zit zitten?
Door Lucky
#294195
Lucky is een kruizing Mechelse/Anatolische herder. Ik had begrepen dat je het beste langzaamaan over kon gaan op rauw (ben pas sinds een week ermee bezig), dus ben ik begonnen met 's avonds kippennekken, sardientjes of wat orgaanvlees te geven. Wat me weer op de volgende vraag brengt: mag ik nou wel of niet zo nu en dan een kippenpoot geven (of is dat bot te hard)?
Door rees
#294837
Een kippepoot mag hoor ik weet niet of je hond bot gewend is te eten anders begin je met een kippe vleugels.

die van ons eten een heel kippie weg :P
Door Lizzy
#294840
[quote="Lucky"]
Lucky is een kruizing Mechelse/Anatolische herder. Ik had begrepen dat je het beste langzaamaan over kon gaan op rauw (ben pas sinds een week ermee bezig), dus ben ik begonnen met 's avonds kippennekken, sardientjes of wat orgaanvlees te geven. Wat me weer op de volgende vraag brengt: mag ik nou wel of niet zo nu en dan een kippenpoot geven (of is dat bot te hard)?
[/quote]

Oh ja, dat is ook zo, je was nog maar net over aan het schakelen. Ja, dan moet je langzaam aan doen. Ik zou dan ook nog geen kippenpoot geven. Deze zijn wat hard voor een beginnende barfer. Je kunt dan nog beter eerst platgeslagen kippenvleugels en karkassen geven.
Door Lucky
#295119
Bedankt voor de adviezen, ik ben weer wat wijzer. Vanavond krijgt Lucky haar eerste kippenkarkas. Ik vind het allemaal nog wel wat eng, ben opgegroeid met de 'kippenbotten zijn te scherp'-theorie, dus het is even wennen. Maar Luck lijkt het helemaal niet erg te vinden om proefkonijn te zijn, die werkt alles met veel smaak naar binnen. Ik zal binnenkort wel weer terug zijn met een vraag, vrees ik ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door