Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2382848
Hoi!  :biggrin2:

Ik heb een 11 jarige labrador/flatcoated kruising en een 2 jarige friese stabij/border collie kruising die nu ongeveer een jaar op smuldier staan en naar mijn idee merk ik geen verschil met toen ze nog carnibest kregen.

Nu heb ik er een kooiker pup bij (18 weken) die vanaf de eerste dag dat ze bij mij was ook smuldier kreeg.
Nu was zij overmatig aan het krabben (geen vlooien) en heb dit eventjes aangekeken, maar toen het ook buitenstaanders op viel heb ik haar direct op carnibest natuurvoer gezet.
Krabben is over!

Nu is het natuurlijk wel zo dat het erg handig is als alledrie de honden op het zelfde voer staan.
Carnibest voeren aan het gespuis hier word me te gortig dus daar denk ik niet eens aan.

Nu zat ik te denken aan lotgering, maar

a) is dit ook goed voer voor een opgroeiende pup?
b) ik las ook dat honden er snel dik van worden en laat mij lab er nou aanleg voor hebben...

Ik wil best bijv. 1 à 1,5 jaar lang de pup op cb houden als dit veeeeeeel beter is dan lotgering, maar ik zou ook wel de overstap al willen maken met mijn andere 2 naar lotgering omdat ik dacht dat deze beter is dan smuldier, of ontlopen ze elkaar niet veel?

En ik zou dan als de pup uitgegroeid is kunnen kijken hoe ze dan reageerd op smuldier (als blijkt uit deze vraag van mij dat smuldier wel beter is dan lotgering) en anders de lotgering willen proberen (waar mijn andere 2 dan misschien wel al op staan, ligt dus aan de reacties hierop van jullie)

Dan wat afwegingen;

Smuldier vind ik erg prettige verpakkingen, ik kan in 1 lade 36 pakjes kwijt en heb dan alle ruimte benut.
Ook kan ik er makkelijk en goedkoop aan komen, belletje op woensdag naar de Jumbo een dorp verderop en op vrijdagmiddag staan er 9 dozen voor mij klaar.

Lotgering lijkt mij "vervelendere" verpakkingen qua ruimte in de vriezer, is ieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeets duurder (maakt niet uit) en hoe dat gaat met ophalen weet ik niet maar de fabriek zit hier 8 minuten vandaan dus ook geen probleem.

Hoe ik smuldier geef aan mijn honden;
Smorgens altijd een vleescompleet (rode verpakking)
Savonds wissel ik vlees (blauw), kip (geel) en pens (groen) per dag af.

Eigenlijk staan er veel vragen in dit verhaaltje en daarom nog even op een rijtje;

* Wat is beter, lotgering of smuldier? (of is het allebei drama en adviseren jullie een kvv met vergelijkbare prijs..)
* Mocht de smuldier "het beste zijn" (ik weet dat er veel betere zijn) is het dan okay dat ik het op die manier afwissel qua smaken of beter alleen complete varianten geven?
* Mocht lotgering als beste van de twee uit de bus komen en okay genoeg zijn, mag mijn pup deze dan ook al hebben of beter van niet?
* Moet er nog wat bij gegeven worden (bij beide) aan vitamines, mineralen of bot?
* kan ik een labrador verwachten die met lotgering dicht groeit of zo weinig er van mag hebben dat hij honger heeft de rest van zijn lotgering-leven?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik word met de minuut onzekerder over wel of niet overstappen van voer..  8)
#2382891
Als ik zou moeten kiezen tussen Smuldier en Lotgering zou ik zeker voor Lotgering kiezen omdat deze gemalen bot heeft en geen calcium en vitaminepoeder toevoegt.
Ik denk dat dit zeker voor een pup belangrijk is.
Lotgering kan je compleet maken door diersoorten af te wisselen
Ik denk dat je gewoon goed naar je honden moet kijken en als ze te dik worden kan je altijd nog overstappen
Ik geef zelf Darf eco en daar ben ik heel tevreden over en ik wissel af met barfhapjes vis, konijn, haas, parelhoen.
#2383136
Hubbabubba, ik begrijp dat een zelfde soort voertje voor alle honden het makkelijkst is, maar in deze zou ik toch je honden op die merkjes laten staan die ze nu krijgen. Smuldier vind ik...door het ontbreken van gemalen bot niet geschikt voor een pup, maar Lotgering met zijn vage en vooral vette samenstelling vind ik evenmin geschikt voor je pup en dus ook niet voor je volwassen lab, want die kun je dan in notime de straat uitrollen.
#2383176
[quote="Angelique"]
Je mag best een link doorgeven, maar een antwoord geven enkel in de vorm van een link zonder enige toelichting o.i.d. vinden we hier toch wat not done.
[/quote]

sorry, was even met tig dingen tegelijk bezig was bang het te vergeten.
Ik wilde alleen helpen, en de site van Meike leek me behulpzaam.

volgens mij wordt het het wel meer gedaan in topics?
maar ik zal het niet meer doen, reageren als ik niet veel tijd heb
#2383186
Kan je ook aan Tammega komen? Dit is wel iets duurder dan smuldier maar goedkoper dan carnibest. Als je de enkelvoudige (rund, lam, paard en geit) neemt dan betaal je ongeveer 2,25 voor een kilo. Neem nog een paar kilo kippennekjes ( rond de 1,50 per kg) en eendennekken (rond de 2,50 per kg) er bij, dan geef je 6 verschillende diersoorten, je hebt een natuurlijke calciumbron, voldoende afwisseling in diersoorten (dus geen troep toegevoegd) en nog heel redelijk geprijst.
Als je dan ook nog 1 of 2x per week een vet visje (vraag op de markt naar afsnijdsels van vette vis), een eitje en wat gekookte groente van wat je zelf eet toevoegt is je menu helemaal compleet. Dit kost je over het algemeen heel weinig en drukt dus lekker de kosten.

Dan zou je zelfs om de kosten 1 of 2 dagen smulidier kunnen geven, bijv de kip (dit zijn gemalen kipkarkassen), zonder verdere toevoegingen en de vlees compleet (rode verpakking)
#2383237
Ik zou persoonlijk niet voor Carnibest, Smuldier en Lotgering kiezen. Vooral niet voor een pup. Die heeft kwalitatieve voeding nodig om op een gezonde manier te kunnen groeien.

Lotgering: Bevat 30% vet, mindere kwaliteit spiervlees (veel zenen, dit bevat weinig voedingsstoffen). Quote van de website van Lotgering zelf; "Ons vlees voor de hond is vermengd naar een goede verhouding, spiervlees, orgaanvlees,dierlijke vetten, kraakbeen en beenderen. Er zitten zo veel mogelijk gelerende eiwitten in. Dit zijn zenen, aanhechtsel en bindweefsel van het vlees." Niet in elke soort botten van het desbetreffende dier, alleen lam en rund.
In Lotgering zit dus 30% vet, vandaar dat honden er inderdaad dik van kunnen worden, vooral Labradors.

Carnibest: Inclusief graan en geen openheid over de percentages spiervlees, orgaan en bot

Smuldier: Inclusief olie en schapenvet en calciumsupplement als calciumbron (geen echt bot)

Als je op zoek bent naar een kwalitatief goedkoop merk, raad ik je Tammenga aan. Die heeft een zelfde soort verpakking als Smuldier.
- 2,00 tot 2,75 euro per kilo
- Verpakkingen van 500 en 1000 gram
- Graanvrij
- Bot van het desbetreffende dier
- Geen premix
- Exclusief groente
- Grof gemalen, fijn gemalen op verzoek
- Scharrelvlees
- Verkrijgbaar via verkooppunten en thuisbezorging
- Bezorgkosten vanuit fabrikant 12,50
- Beschikbare diersoorten: Lam, rund, geit en paard. Binnekort ook kip
- http://www.tammengadiervoeders.nl/
- Contact: [email protected]
Afbeelding

Dit is niet in de supermarkt/dierenspeciaalzaak verkrijgbaar. Naar mijn mening is daar alleen KVV van mindere kwaliteit verkrijgbaar of ze hebben erg weinig keus.
Ik bestel Tammenga bij:
Het beste voor mijn hond
Alaska, All Animal, Haaksbarf, Shaweca, Tammenga en Tinlo
Gratis bezorging vanaf 100 kg
www.hetbestevoormijnhond.nl

Het beste is de hond op een onverwacht moment te voeren. Als je een vast ritme aanhoudt, weet de hond wanneer hij zijn maaltijd krijgt. De hond gaat van nature gal aan maken. Stel dat de maaltijd om wat voor reden niet komt op dat moment, moet het gal er ook weer uit. Vandaar dat honden op zo'n moment vaak gal gaan spugen. Als een hond niet zou weten wanneer de maaltijd komt, wordt het gal niet automatisch aangemaakt en is er nooit een probleem als er wat tussen je voerschema komt, je bent daar niet meer afhankelijk van. In de natuur eten honden ook niet elke dag om 18:00.

Hoe meer afwisseling van merken, smaken en diersoorten, hoe beter, lekkerder en leuker voor de hond. Alle diersoorten bevatten een eigen mix van voedingsstoffen en aminozuren. Door meerdere diersoorten te voeren voorkom je tekorten van bepaalde stoffen (bij KVV zonder toegevoegde premix).
KVV is compleet, je hoeft dus geen extra vitaminen en mineralen toe te dienen. Wat je wel moet doen is 4 diersoorten binnen 3 weken voeren.
En ook geen bot/spiervlees/orgaan toevoegen, want dan haal je de complete samenstelling van de KVV door de war.
#2383339
Ik kan me helemaal vinden in wat Eefje en Yuna zegt behalve haar laatste zin kijk eens naar dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html

Als je 4 dagen een complete kvv voert kan je daarnaast prima wat dingen toevoegen, niet te veel orgaan/pens wat dat zit er al genoeg in de kvv, spiervlees en vleesbot toevoegen is geen enkel probleem ook een ei en groente toevoegen is goed.
#2383466
Tammenga bevat 15% bot, dus 30% vleesbot waarmee op Barfplaats wordt gerekend. Hier kun je dus prima bot bij voeren!

Het is mij niet bekend dat Tammenga scharrelvlees verwerkt? Zou wel mooi zijn...maar ik ben er bang voor van niet.
En als Tammenga groter wordt, is dat ook geen doen meer, zie hoe het bij Lotgering is gegaan. Was ook eerst scharrelvlees.
#2383550
Naturis barf diner is ook niet zo duur en heeft de volgende percentages:
65% spiervlees
20% bot-/kraakbeen
15% orgaan (lever/nier/pens/long)
Je moet dan wel diersoorten afwisselen om het compleet te krijgen.

Je kunt natuurlijk ook verschillende soorten kvv afwisselen, dat wordt hier vaak aangeraden. Ik zou in ieder geval altijd kiezen voor een natuurlijke calciumbron zeker voor je pup. En anders lekker gaan barfen, bevalt mij en de hondjes in ieder geval prima  :)
#2383592
Ik denk dat, als je wat beperktere mogelijkheden hebt, afwisseling het sleutelwoord is. De goedekopere merken kvv houden het betaalbaar, wissel die af met de duurdere. Er zijn steeds meer verkooppunten waar verschillende merken kvv verkocht worden.
#2383866
Als de pup allergisch reageert op bepaalde kvv's zou ik net niet zomaar gaan afwisselen.
Ik zou wel het een en ander uitproberen maar steeds een bepaalde periode (verscheidene weken) hetzelfde geven en goed de samenstelling van de kvv's waar hij op reageert vergelijken. Dan kan je misschien al bepalen waar hij niet tegen kan, zonder een geheel eliminatiedieet te moeten uitvoeren.
Als je alles door elkaar gaat voeren en hij gaat reageren, waar sta je dan?
Dus ik zou daar even mee opletten. 
#2383973
[quote="Eefje en Yuna"]
Ik zou persoonlijk niet voor Carnibest, Smuldier en Lotgering kiezen. Vooral niet voor een pup. Die heeft kwalitatieve voeding nodig om op een gezonde manier te kunnen groeien.

Mwah, er zijn toch heel veel honden al gezond groot geworden en gebleven op de Carnibest. Wat dat betreft heeft dat meer krediet opgebouwd dan het hieronder zo geprezen Tammenga wat een blauwe maandag op de markt is.


Lotgering: Bevat 30% vet, mindere kwaliteit spiervlees (veel zenen, dit bevat weinig voedingsstoffen). Quote van de website van Lotgering zelf; "Ons vlees voor de hond is vermengd naar een goede verhouding, spiervlees, orgaanvlees,dierlijke vetten, kraakbeen en beenderen. Er zitten zo veel mogelijk gelerende eiwitten in. Dit zijn zenen, aanhechtsel en bindweefsel van het vlees." Niet in elke soort botten van het desbetreffende dier, alleen lam en rund.
In Lotgering zit dus 30% vet, vandaar dat honden er inderdaad dik van kunnen worden, vooral Labradors.

Carnibest: Inclusief graan en geen openheid over de percentages spiervlees, orgaan en bot

Smuldier: Inclusief olie en schapenvet en calciumsupplement als calciumbron (geen echt bot)

Als je op zoek bent naar een kwalitatief goedkoop merk, raad ik je Tammenga aan. Die heeft een zelfde soort verpakking als Smuldier.
- 2,00 tot 2,75 euro per kilo
- Verpakkingen van 500 en 1000 gram
- Graanvrij
- Bot van het desbetreffende dier
- Geen premix
- Exclusief groente
- Grof gemalen, fijn gemalen op verzoek
- Scharrelvlees
- Verkrijgbaar via verkooppunten en thuisbezorging
- Bezorgkosten vanuit fabrikant 12,50
- Beschikbare diersoorten: Lam, rund, geit en paard. Binnekort ook kip
- http://www.tammengadiervoeders.nl/
- Contact: [email protected]
Afbeelding

JMHO....ik vind dat er niet fruitig uitzien :-X en tja, scharrelvlees, klinkt heel nobel natuurlijk, maar hierbij moet ik (net als bij iedere andere kvv) de fabrikant ook maar op de blauwe ogen vertrouwen. Bio & scharrel is "in" en de kreet wordt tegenwoordig al snel toegepast, wat ook kan, omdat daar toch geen controle op is.

Dit is niet in de supermarkt/dierenspeciaalzaak verkrijgbaar. Naar mijn mening is daar alleen KVV van mindere kwaliteit verkrijgbaar of ze hebben erg weinig keus.
Ik bestel Tammenga bij:
Het beste voor mijn hond
Alaska, All Animal, Haaksbarf, Shaweca, Tammenga en Tinlo
Gratis bezorging vanaf 100 kg
www.hetbestevoormijnhond.nl

Dat de dzs geen/weinig kvv hebben liggen heeft meer te maken met marges dan met wel/geen kwaliteit van het voer.

Het beste is de hond op een onverwacht moment te voeren. Als je een vast ritme aanhoudt, weet de hond wanneer hij zijn maaltijd krijgt. De hond gaat van nature gal aan maken. Stel dat de maaltijd om wat voor reden niet komt op dat moment, moet het gal er ook weer uit. Vandaar dat honden op zo'n moment vaak gal gaan spugen. Als een hond niet zou weten wanneer de maaltijd komt, wordt het gal niet automatisch aangemaakt en is er nooit een probleem als er wat tussen je voerschema komt, je bent daar niet meer afhankelijk van. In de natuur eten honden ook niet elke dag om 18:00.

Als een hond problemen maakt die jij noemt dan kun je zo handelen, echter, de meeste honden gaan er prima mee om dat ze op vaste tijden te eten krijgen.

Hoe meer afwisseling van merken, smaken en diersoorten, hoe beter, lekkerder en leuker voor de hond. Alle diersoorten bevatten een eigen mix van voedingsstoffen en aminozuren. Door meerdere diersoorten te voeren voorkom je tekorten van bepaalde stoffen (bij KVV zonder toegevoegde premix).

Eens

KVV is compleet, je hoeft dus geen extra vitaminen en mineralen toe te dienen. Wat je wel moet doen is 4 diersoorten binnen 3 weken voeren.

Dit is dus alleen een "moeten" bij die kvv's die per soort niet compleet zijn. En persoonlijk vind ik de kvv's die enkel uit b.v. rund bestaan niet compleet, hoewel ze dat dan over zichzelf wel zeggen.

En ook geen bot/spiervlees/orgaan toevoegen, want dan haal je de complete samenstelling van de KVV door de war.
[/quote]

Nah, je begrijpt wel dat ik het hier niet mee eens ben. Zelf eet je waarschijnlijk ook niet 365 dagen per jaar volledig in balans, dus dat hoeft een hond ook niet. De meeste kvv's bevatten maar weinig spiervlees en zou je niks bij (mogen) voeren, dan mis je toch het betere essentiële knaagwerk en de kans om nog wat extra variatie in diersoorten (eendkarkasje, visje) aan te brengen, wat het menu alleen maar ten goede komt. Daarbij vind ik een eigen toevoeging van groente, een eitje e.d. ook een pré.
#2384169
Hier hebben we sinds 2 weken in huis. Hij krijgt carnibest pup, omdat de andere 2 kooikers barfen krijgt pupje ook wel eens een nekje of karkasje of stukje zalm. Het gaat allemaal uitstekend, hij reageert er goed op. Hij heet Sisko maar we hadden hem net zo goed kliko kunnen noemen ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door