Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Maria16
#2347998
Mijn hond [bouvier] staat nog niet zo lang op Smuldier compleet omdat ik voorheen Taste off the Wild brokken gaf.
De reden is dat hij vanaf pup al Giardia had en omdat hij poep van andere honden at,besmette hij zichzelf steeds.
Zijn ontlasting was ontzettend veel,stonk vreselijk en het was vaak brijerig.

Op advies van een voedingsconsulente ben ik overgestapt op diepvriesvlees,eerst van Prins,maar ik zag dat daar granen in zaten dus ben ik overgestapt op Smuldier compleet.

Zijn ontlasting werd van lieverlee steeds vaster en nu heeft hij eindelijk goede drollen en hij poept nog maar 2 x per dag i.p.v. 6 a 7 keer.

Vanwege zijn gevoelige darmen breng ik de smuldier even aan de kook en tot nu toe gaat dit goed,maar ik vraag me af hoe en wat ik het beste kan doen om het op een gegeven moment rauw te geven zodat hij geen diarree gaat krijgen.

Ook zou ik graag willen weten of ik me aan de richtlijn van 30 gr per kilo lichaamsgewicht moet houden.

Iemand hier ervaring mee?
Door M@rina
#2348049
Ik zou hem een kuurtje probiotica geven. Hij zal door de giardia wel veel ontworingskuren hebben gehad? Dan kunnen zijn darmen wel een oppertje gebruiken.
Maar eeehhhh....gekookte smuldier?? zou ik niet doen...geef hem gewoon kvv smuldier of een ander merk) giet er  de 1e paar dagen een scheutje gekookt water over en iedere dag een beetje minder gekookt water erover heen tot hij gewoon rauwe smulider eet zoals het bedoelt is.
Door Maria16
#2348179
Bedankt voor je antwoord M@rina.


Hij heeft toen hij 3 1/2 mnd en met 4 1/2 mnd 2 x Panacur gehad en één keer een AB kuur,maar dat hielp niet.

Ik ben zelf een pro biotica gaan geven en een anti Giardia middel op natuurlijke basis en gelukkig is hij er nu vanaf.

Het is niet helemaal gekookt,maar alleen de buitenkant,de binnenkant is zo goed als rauw.
Dit heb ik gedaan omdat hij van rauw behoorlijke diarree kreeg,maar het nu langzamerhand weer wil gaan proberen,maar of dit goed is?
Met kvv bedoel je neem ik aan gewoon de smuldier compleet die ik al geef?

Ik heb nog nooit eerder vlees gevoerd dus het is mij allemaal een beetje vreemd,ik vraag me af of de aanbevolen 30 gr per kilo lichaamsgewicht goed is zoals op de verpakking staat aangegeven.
Door M@rina
#2348199
Goed dat je al aan de probiotica bent gegaan  O0

In een ander topic heb ik een beetje de verschillen tussen allerlei kvv merken beschreven misschien kan je dat even lezen, tis namelijk best een lap tekst:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 332.0.html

Ik vind smuldier echt een van de mindere kvv's, maar alles beter dan brok.
Ik zou wel stoppen met het licht koken en overgaan op een scheutje gekookt water en steeds een beetje minder water dan raakt je hond kangzaam gewed aan de rauwe voeding.

v.w.b de aanbevolen hoeveelheid, de richtlijn is 20 á 30 gram per kg lichaamsgewicht van een volwassen hond, maar dit is een richtlijn. Je hebt hele actieve honden die meer nodig hebben en je hebt honden die minder verbruiken. Je moet vooral naar je hond kijken en voelen. Leg je handen op zijn ribbenkat, als je met lichte druk de ribben kunt voelen dan is je hond mooi op gewicht, . Moet je ard drukken om de ribben te voelen dan is hij te dik, steken de ribben en heupbotten uit dan is hij te mager
Door Maria16
#2348215
Dank je M@rina,ik ga me er morgen eens in verdiepen.

Ja hij is te mager omdat hij het bij de fokker blijkbaar niet zo best heeft gehad[met z'n allen uit één bak eten]
Hij weegt nu 23 kilo en zou 28 moeten wegen.
Ik geef hem nu 7 ons vlees per dag verdeld over drie keer.

Ik heb verder niets tegen brokken want ik heb ze altijd aan mijn honden gegeven en de hond die ik nu heb kreeg granenvrije brokken,maar blijkbaar kan hij niet goed tegen brokken.
Door franca
#2348453
Ik denk dat je een kvv die gemalen bot bevat zeker niet kunt koken omdat dan de structuur van het bot veranderd
nou bevat Smuldier geen gemalen bot behalve de kip enkelvoudige versie .
Ik zou als het mijn hond was, zoals al werd voorgesteld het koken van het vlees afbouwen en dan op zoek gaan naar een kvv die wel gemalen bot bevat, daar zijn dure maar zeker ook goedkopen soorten van .
Door M@rina
#2348527
Gemalen bot is een natuurlijke calciumbron en naast calcium ook nog andere gezonde voedingstoffen, veel beter dan een supplement. Lees even de informatie in het linkje dan zie je waar gemalen bot in zir of een supplement
Door franca
#2348560
[quote="Maria16"]
Waarom moet er gemalen bot in zitten Franca?

Weet je ook welke merken de goedkopere zijn?
[/quote]Ik vind de calcium, vitaminen en mineralen uit vlees/bot/organen beter opneembaar en in betere verhoudingen dan de calcium en vitaminen/mineralen poeder die in de meeste kvv zonder gemalen bot gebruikt wordt.
"Vergelijkbaar met de diepvries pizza en een vitaminen pil" voor mensen zoals Tannetje Koning, een dierenarts met veel verstand van voeding zegt.
Als je zoekt op het forum worden deze dingen door mensen die daar veel verstand van hebben heel goed uitgelegd.

Ik denk dat bv Lotgering een van de goedkope merken met gemalen bot is, m@rina heeft een lijst met kvv gemaakt, ik denk dat je gewoon even daar kunt kijken en dan bekijken wat in jouw budget past.

Momenteel voer ik zelf Darf eco  kvv afgewisseld met konijn, haas, wekelijks vette vis en 2maal per week een rauw ei.
Ik heb zelf in het verleden ook Lotgering gevoerd maar ik ben daar van af omdat het niet biologisch is.
Door elianne
#2349239
Giardia...... :'( kan er over mee praten. EEn hele lange herstelperiode heeft Diezel gehad, maar sinds 3 jaar nu niets meer. Behalve dat ze wat gevoelig op maag/darm is gebleven, en daar bedoel ik mee dat ze beter op 3x dan op 2 x pd eten krijg, daar ze anders gal spuugt ivm een lege maag, ondanks dat ze bijna 5 jr is. Maar dat is verders geen probleem. Maar ik zou acuut stoppen met KVV koken. Ik begon toendertijd met Farm Food kvv na enkele goede weken ben ik begonnen met wisselen met Smuldier. Ze kan alles eten( behalve de kipversie ivm normale diaree) ik geef geregeld Karnemelk Yogurt( De eerste keren deze verdunnen met water) Diezel is op KVV helemaal opgeknapt.
Door Maria16
#2349809
Ik weet het,het is een ellendige parasiet en daar kwam  nog eens bij dat mijn hond zichzelf steeds herbesmette omdat hij poep van andere honden at,gelukkig heb ik hem dit af weten te leren,maar hij heeft hier wel een klap van gehad met zijn maag en darmen.

Hij is ook veel te mager,moet zeker 5 kilo zwaarder wegen voor zijn leeftijd,alleen komt het er maar mondjesmaat aan.
Vanmorgen is hij naar de trimmer geweest en nu zie ik het pas goed hoe mager hij is,het lijkt wel een hazewindhond.

Hij krijgt nu 7 ons Smuldier op een dag en dit verdeeld over drie keer,maar het mag van mij wat sneller gaan met aankomen,ik weet alleen niet hoe ik dit voor elkaar krijg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door