Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ieniemienie
#2347724
Net kwam ik een lange harde scherpe botsplinter tegen in darf eko, vorige week bij de katversie van hetzelfde merk idem dito.
Nou ben ik nog maar een beginner, dus wat is nou gevaarlijk en wat niet?
Verhitten doe ik het niet, daar lees ik ook wel ns over dat dat gevaarlijk is met botsplinters.
Maar wel dat ik dacht nou zo'n splinter wil je echt niet in je maagdarmkanaal hebben (las hier op het forum daar ook n verhaal van).
Tegelijkertijd werken de echte barfers heel wat bot weg kan ik me zo voorstellen, dus doe ik dan moeilijk over een botsplinter in de kvv?
Voeren jullie dat of zoeken jullie het ook door en halen de scherpe splinters eruit?
Door M@rina
#2347860
Ik doe er niets mee en laat het gewoon op eten. De stukjes bot in darf zijn klein, dat wordt gewoon verteerd in de zure maag van een vers gevoerde hond, verder dan de maag komt zo'n splintertje niet.

Ik heb nog nooit een kvv door gezocht op zoek naar splinters :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2347885
Geen idee natuurlijk hoe groot die splinters zijn, maar an sich vind ik dat als je bot maalt voor door de kvv dat dat fijner moet zijn dan splinters. Het is toch anders eten dan wanneer je bot eet met vlees eraan, zoals bij een BARFhap.
Door Parelridder
#2347886
Als je bot maalt (of dat nu met een machine is om met de kiezen) dan bevatten de stukjes waarin het breekt geen gladgeschuurde uiteindes. Wil je het echt vrij hebben van stukjes bot, terwijl er wel bot in zit, dan moet je het tot mousse malen. Ik ken echter geen enkel verhaal van een hond die moeilijkheden kreeg nav de gemalen stukjes bot uit een kvv. En ongemalen behoren kipkarkassen (het vleesbot in DARF Eko) ook tot de zogenaamde zachte vleesbotten. Ik zou dus absoluut geen zorgen maken over gemalen kipkarkas in een kvv.
Door ieniemienie
#2348218
Okee ik snap het bedankt.
Dat ik stukjes bot vind is logisch, alleen dit was een splinter van een cm of 3 hard en scherp en toen dacht ik van ik ga het toch even vragen. Niks aan de hand dus.
Door M@rina
#2348228
Zo groot heb ik ze nog nooit gezien... dat zou ik geloof ik ook eruit vissen. Ik roer de kvv altijd goed door maar zo'n stuk bot... neuh...
Door Parelridder
#2348238
Ik roer de kvv niet door, ik leg de plakken zo in de eetbak. En wat ik er eventueel bij geef (vis/ei) dat gaat er gewoon op/naast. 'k Maal zelf ook wel eea mbv een vleesmolen en daar komen ook wel scherpe stukjes uit. Van zogenaamde zachte botten maak ik daarvan geen probleem.
Als ik bijv. ongemalen eendenruggen voer, braken ze soms (mijn oudste regelmatig, om die reden krijgen ze het niet meer) bot op. Dat zijn ook scherpe stukjes, maar gevolg van zélf kauwen. Zodoende ben ik niet bang dat dit ellende veroorzaakt: kennelijk levert zelf kauwen ook dit soort enge botjes op. Honden braken makkelijk, da's een mooi beveiligingssysteem. Als ze ergens vaak om braken, dan krijgen ze dat niet meer (op die wijze).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door