Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Andrea
#2335964
Hallo allemaal,

Eerst maar even voorstellen, ik ben Andrea en lees met veel interesse over Kvv en Barf.
Sinds 2 weken hebben wij een scheet van een pup, het is een Barbet, franse waterhond en nu 11 weken oud.
Hij heet Billy en zijn roots liggen in Zweden en Nederland. Pa woont hier en Ma is een Zweedse schone :)
Wat ik weet van zijn voeding is dat hij op Royal Canin zat/zit en eerst nog de brok gastro intestinal ivm diarree
wat hij heeft gehad op leeftijd van 8 weken, 4 dagen heeft dit geduurd. Nu heeft hij dus de puppybrok van Royal
canin maar na intensief lezen en speuren is me duidelijk dat dit meer vulling dan voeding is. Bij de dierenarts raadde
ze me toch een puppybrok aan. Ik zat zelf te denken aan kvv van haaksbarf of shaweca maar de dierenarts zei dat het niet
goed zou zijn voor zijn tanden om nu al kvv te gaan geven. Ik ben een leek wat betreft kvv  maar ik heb al veel gelezen
en Billy vorige week ook al eens een kippenvleugel gegeven en wat rundergehakt. Dat ging erin als zoete koek dit in tegenstelling tot
de brokken. Die moet ik nat maken wil hij er überhaupt van eten...


Nu heb ik 2 kleine zakjes Orijen brok bestelt, na veel lezen en zoeken komt deze brok toch het best naar voren in mijn ogen.
Eerst maar even kijken hoe Billy ze eet en hoe zijn ontlasting zal zijn voordat ik een grootverpakking ga bestellen.
Graag zou ik toch ook af en toe een kippennekje of vleugeltje willen voeren en bijv. 2 dagen in de week kvv.
Maar daarover lees ik dan weer dat brok absoluut niet samengaat met vers ivm verteren..
Jullie begrijpen, veel vragen en door de bomen geen bos meer! Zou ik kunnen combineren of kan het met deze brok ook niet.
Ik wil natuurlijk niet dat Billy weer diarree krijgt. Wat ik wel zeker weet is dat ik hem zo snel mogelijk van Royal canin af wil hebben!
Alvast bedankt voor de eventuele adviezen, visie in deze.


Andrea
Door M@rina
#2335971
Welkom!!

Dat brokken goed zijn voor de tandjes van je pup kan linea recta richting prullebak. Lekker kluiven of een bevleesd bot  of een lap pens dat is pas goed voor de tandjes.

Dat je niet direct overstapt op barf (zelf samenstellen) begrijp ik, ben zelf ook nog steeds wat huiverig t.o.v. grotere botten zoals geitenribben o.i.d. Maar als je overweegd over te stappen op kvv dan kan ik je een combi tussen haaksbarf en Shaweca zeker aanbevelen. Haaksbarf is volgens mij het duurdere broertje van shaweca, maar bevat in 1 verpakking echt maar 1 diersoort. dus zowel de organ het spiervlees al de gemalen botten. In Shaeweca zit in elke variant kippenbot verwerkt. een beetje weinig afwisseling bot voor een pup, opgroeiende hond, maar in combinatie met Haaksbarf heel goed te doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2336103
Hoi Andrea, Welkom op BARFplaats :)

Tja, die brokkies hé. Hond kan prima zonder, maar goed, hopelijk een kwestie van tijd dat jij daar ok van overtuigd raakt. Je pupsel is in ieder geval al zo slim om ze niet graag te eten en ik geef 'm geen ongelijk. En zeker het tandjes/brokjesverhaal is dikke onzin. Als je van brokken eten schone tanden kreeg lagen nu de winkels niet vol met hondentandeborstels en bestond "de maand van de gebitsverzorging" niet. 

Je kan goed kvv met brok combineren. Zelfs wat kleine vleesbotjes zoals je die noemt kunnen nog wel, maar die zou ik dan niet in 1 maaltijd met de brok geven, maar rondom de "versdagen".
Door Andrea
#2336434
Hallo,

Gek dat een dierenarts dan toch brok aanraad ivm de tanden...mij lijkt het ook logischer dat bot de tanden goed
schoon kan houden. Maar goed, ik denk dat ik maar gewoon eens ga proberen met kvv in het weekend, en brok doordeweeks.
Ik heb met veel plezier wat filmpjes gekeken op youtube, honden die barf en kvv eten. Ik vind het een genot om te zien hoe
ze er zichtbaar van genieten! Zaterdag heb ik bij de markt kippennekjes bestelt en vleugeltjes liggen al ingevroren.

Nu nog even een rekensom maken hoeveel kvv Billy mag hebben, kan ik daarnaast gewoon 1 vleugel of nekje voeren?
Of gaat het gewicht van de vleugel/nek er nog vanaf? En ik ga ervan uit dat 1 vleugel/nek per dag om te beginnen goed is?
Haaksbarf en Shaweca zijn dus goed te combineren, fijn dan ga ik dat voor het weekend halen!
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2336446
:hi:

Brokken lijken goed voor de tanden omdat ze daar op moeten 'kauwen' dat is in elk geval het algemene beeld. Echter aangezien in de meeste brokken granen zitten vormt dat nu juist een laag plak over de tanden. Kipvleugel zou ik zelf mee oppassen aangezien er een knik in het bot zit, dus of goed platmeppen (als beginnersbot) en in elk geval even inknippen in het midden.

Op papier zou Orijen een 'goede brok' moeten zijn bij mij heb ik het wel eens geprobeerd naast KVV/Barf maar alle3 direct aan de diarree.
Door eelke
#2336511
Welkom hier!

Wat staat je tegen om niet elke dag kvv te gaan geven? Met af en toe iets om op te knauwen?
Door Andrea
#2336759
Ok eerst dus maar eens zien wat deze brok gaat doen bij onze pup. Dat ik niet gelijk overstap naar volledig kvv is toch denk ik onwetendheid bij mij.
Tot voor kort wist ik niet van het bestaan hiervan, nu lees ik graag overal over wat mijn interesse heeft dus nu lees ik veel over kvv en barf.
En ik vind het erg interessant allemaal maar ik wil wel graag eerst dingen zelf ondervinden, wat niet wegneemt dat ik opensta voor meningen en ervaringen van anderen. Daarbij wil ik ook liever geen diarree en ik heb gelezen dat bij overstappen in een keer die kans groot is. Maar ik sta altijd open voor nieuwe dingen, dus ook hiervoor!
Door M@rina
#2336760
De kans op diaree is er inderdaad maar over het algemeen kan je pups zo over zetten van brokken naar kvv. Mocht je pup toch slappe poep krijgen dan giet je er een paar dagen een scheutje gekookt water over heen, iedere dag een beetje minder gekookt water, dan is je pup zo gewend.

Maar ik snap het wel hoor, het duurt bij meer mensen even om de stap naar vers volledig te zetten. Jarenlang hebben we gehoord dat brokken goed zijn  voor onze honden, alles zit erin wat ze nodig hebben, het is goed voor de tanden (not) en het is heel erg makkelijk.... dat laatste is misschien waar, maar de rest niet... je moet jezelf daar alleen nog even van overtuigen, komt vanzelf  ;)
Door Andrea
#2337198
Zo dan, de eerste worsten haaksbarf zijn gekocht!  :) de brokken had ik gister ontvangen en Billy at ze met genoegen.
De zak van Royal canin gaat dus naar het asiel. De ontlasting ziet er tot nog toe stevig uit, ben benieuwd hoe hij op de kvv gaat
reageren. Dat ga ik dan morgen voeren, ik heb uitgeteld dat hij nu zo'n 480 gram mag hebben. Hij weegt nu 8 kilo.
@Marina, denk dat je gelijk hebt, de overtuiging is er nog niet helemaal daarbij wil ik graag groot gaan inkopen en het ontbreekt
me ook nog aan vriesruimte. Die zijn in aanschaf ook nog vrij prijzig! Maar we kijken al rond op marktplaats!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door