Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257375
Zit er ergens lever in die mixen?

Over de percentages kan ik niets zeggen, want ik weet de samenstelling van de mixen niet.

Voor betaalbare zaken kan je best eens rondkijken in de Vraag en Aanbod/verzamelplaats. Even een paar topics volgen en dan weet je al snel hoe het werkt.
Even kijken wie er in je buurt woont en wat voor topics er lopen en dan kan je al snel veel variatie krijgen en erg goedkoop.

Ikzelf begin binnenkort en heb nu al 11 diersoorten plus vis voor zo'n 2 euro/kg gemiddeld. 
Nog wel veel kip om te beginnen en ik heb natuurlijk katten, die eten niet alle vleesbot.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2257424
Misschien als het als volgt opbouwt dat je beter inzicht krijgt.
Dit heb ik gekopieerd uit de beginnershandleiding van barfplaats.

Menu voor 3 honden

Maandag:
450 gram kippenvleugel
100 gram groenten
440 gram runderkopvlees
Extra: sardien

Dinsdag:
450 gram kippenkarkas
100  gram groenten
220 gram runderpens + 220 gram ander orgaan (hart, nier, lever)
Extra: rauwe gemalen walnoten, amandelnoten, hazelnoten, paranoten. Noot: geef nooit macademia's!

Woensdag:
450 gram eendennek
100 gram groenten
400 gram geitenvlees
Extra: ei

Donderdag:
450 gram parelhoenkarkas/vleugels
100 gram groenten
220 gram runderpens + 220 gram ander orgaan (hart, nier, lever)
Extra: sardien

Vrijdag:
450 gram haaskarkas of konijnkarkas
100 gram groenten
440 gram runderkopvlees
Extra: ei

Zaterdag:
450 gram eendennek
100 gram groenten
440 gram lamsvlees
Extra: sardien

Zondag:
450 gram parelhoenvleugels
100 gram groenten
220 gram pens +  220 gram ander orgaan (hart, nier, lever)
Extra: yoghurt

Percentages om de na bij:

45% vleesbot
10% groente
10% orgaanvlees als lever, hart, nier, tong, etc
10% orgaanvlees, pens
25% spiervlees


En heb je de rekenhulp al uitgeprobeerd?
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
Voor volwassen honden type je 2% van lichaamsgewicht in en voor pups 7%.
Dit werkt anders dan brokken he?!  ;)  Ze hebben meer vlees nodig dan brokken.
Laatst gewijzigd door luka en kira op di 14 feb 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2257448
ja deze had ik ook gezien, maar nu vroeg ik me af, hoe doe je dat dan al die dingetjes afwegen per dag, en dit dan voor 3 honden en er zelf nog uit geraken en alles in je vriezer krijgen ...
nu had ik bij de menus volgend menu van een amstaffpup gezien
800g kipnek/karkas
800g vleesmix (rund/schaap/geit, kop, orgaan,spier) van herby
500g orgaanmix v herby (long, hart, nier, lever, 25/25/25/25) 300g rundspiervlees
800g kipnek/karkas
300g zalmbotmix + 1 hele zalmkop
800gkipnek/karkas
800g vleesmix (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens)
en dit werd wel goed bevonden, zonder dat er 3 verschillende dingen per dag moeten gegevn worden, op de gram afgemeten
graag zou ik ook zo'n schema vinden
ik kan helaas niet aan herby mixen geraken... wel aan nier, lever, pens, hart, rundspiervlees, paardspiervlees, eendkarkas, eendnek, kalkoennek, kip karkas, kipnek, zalmbotmix, zalmkop .... eigelijk alles dat bij kiezebrink te koop is
kunnen jullie mij met de voeding waar ik kan aangeraken helpen om dit schema aan te passen naar eentje dat voor mij kan?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257464
Het maakt niet uit waar je je zaken haalt, je moet gewoon weten wat erin zit als je mixen wilt voeren.
In het menu dat je net plaatst staat duidelijk aangegeven wat er in welke mix zit.  Dan kan je er ook verhoudingen uit halen.
Zolang wij niet weten wat er precies in je mixen zit, en je geen verhoudingen kan geven die je gaat voeren, kunnen wij er ook niets over zeggen.

Het is ook niet de bedoeling dat je een menu van een ander overneemt, of aanpast, je moet gewoon je eigen menu maken, volgens dezelfde regels. Zodat je weet wat je doet en ook zelf kan aanpassen naar wat je op  dat moment in je vriezer hebt liggen. Zeker bij een pup, want die verandert de hele tijd door en zo ook zijn voedingshoeveelheid. Je zal zowat wekelijks zijn menu moeten aanpassen, dat kunnen wij niet voor jou doen.

De enige manier is om zelf in te lezen, zodat je begrijpt wat je aan het doen bent.  Zo heeft iedereen hier het moeten doen.
Ik zou je aanraden eerst even op te stellen mbv de rekenhulp wat je wil voeren, zonder aan de mixen te denken.  Eerst van: ik heb zoveel vleesbot, zoveel spier enz... nodig. Ook in orgaanpercentages!
En erna kan je kijken hoe je de mixen dan ingevuld krijgt in dat menu.  Maar dan moet je ook nog altijd precies de samenstelling weten! Dus niet of er wat lever in zit, maar precies hoeveel!

Je dagindeling kies je zelf als je hond er geen last van heeft, is dat prima. Zolang hij uiteindelijk maar alles binnen krijgt in de juiste verhoudingen. Wel wordt aangeraden groenten over meerdere dagen te verdelen, maar dat was je toch al van plan.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2257465
[quote="fydgi"]
ja deze had ik ook gezien, maar nu vroeg ik me af, hoe doe je dat dan al die dingetjes afwegen per dag, en dit dan voor 3 honden en er zelf nog uit geraken en alles in je vriezer krijgen ...
Ja, inderdaad alles portioneren voordat je gaat invriezen.
En hoe meer vriesruimte je hebt, hoe beter! Ik weet dat mijn hond van 25kg 500 gram per dag nodig heeft en mijn hond van 40kg geef ik 800 gram per dag. Het beste is om per dag vleesbot te geven met spiervlees of vleesbot met orgaan. Als je op één dag alleen vleesbot geeft raakt je hond verstopt. Dat is dus niet de bedoeling

Als je het een beetje omgooit kom je al verder in de richting...
De goede verhouding is belangrijk maar kan ik niet exact geven omdat ik niet weet wat in de vleesmix zit van maandag.
Laatst gewijzigd door luka en kira op di 14 feb 2012, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2257564
Hoi,

Ik heb dit zonet gedaan voor mijn herder en welsh corgi en kom voor de herder op 700 en de corgi op 400. nu vind ik 400g wel heel veel aangezien ze momenteel 250 a 300g krijgt en hier goed mee op gewicht blijft. Ik vrees dat ze met 400 te dik gaat worden. Is het dan ok dat ik begin op 300?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257598
Ja tuurlijk, als ze nu al kvv krijgt tenminste.

Als je honden na al kvv krijgen, kan je voor barf hetzelfde aanhouden. Als ze brok of wat anders krijgen, zijn de percentages een richtlijn om mee te beginnen en te kijken of er bij of af moet.  Niet elke hond is volgens de richtlijn natuurlijk.

Maar dat men hier aanraadt om bij de pup niet super veel eronder te gaan zitten, vind ik wel logisch.  Ik weet niet waar je die 5% vandaan hebt, maar zou dat niet van een oudere pup kunnen zijn? In de beginnersdocumentatie in de bib staat een tabel met de richtlijnen per leeftijd.
Door fydgi
#2257614
ja momenteel krijgen ze reeds vers, maar het staat dus nog niet op punt qua compleetheid, maar qua hoeveelheid komen ze alleszinds toe. het is dan ook nog wat zien met winterkou ed ...
ik heb onderstaand menu bedacht en zou dat aan de drie honden willen geven
de pup krijgt 3 eieren per week en sardientjes bij

ik heb het juist nog maar voor mij herder uitgerekend
ze krijgt per dag 350g vleesbot, 175g spiervlees 105g orgaanvlees en 70g groentenmix dan komt dat op 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groente
ik haal alle vlees bij kiezebrink ook de orgaanmix die bestaat uit 25/25/25/25 konijnnier, rundshart, kipmaag,eendlever
maandag: kipnek, paardvlees, pens, groentenmix(zelf gemaakt)
dinsdag: kalkoennek, rundsvlees, orgaanmix, groentemix
woensdag: zalmkop, haasvlees, orgaanmix, groentemix
donderdag: eendkarkas, rundsvlees, pens, groentemix
vrijdag: kiprug, rundsvlees, orgaanmix, groentemix
zaterdag; fazantkarkas, rundsvlees, pens, groentemix
zondag: kipnek, rundsvlees, orgaanmix, groentemix
qua orgaan zit ik dan van de 15% op 6.5% pens en 8.5% nier, hart, maag, lever

zo krijgt mijn herder 700g per dag, mijn welsh corgi start ik op 300gram (juist nog de hoeveelheden uitrekenen) en de pup op 700gram

wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257644
Dan voer je elke dat compleet?
Ja dat kan ook, geen probleem.

Ik zou dat persoonlijk wel afronden tot 100gr orgaan (kan een kg mooi in 10) en 180gr spiervlees. Dat scheelt misschien een percent, dus dat maakt niet uit, maar is wel stukken eenvoudiger, denk ik. Al moet je dat natuurlijk zelf weten.

Je zou nog iets meer pens mogen geven, maar ik weet niet of dat moet.  De richtlijn is de helft pens.
Ook je volwassen honden mag je ei geven.  Een pup moet niet anders eten dan een volwassen hond, je moet gewoon zien dat het zeker klopt want ze hebben minder reserve en moeten opgroeien op wat je hen geeft.  Daarom luistert het nauwer, maar wat voor de pup goed is, is dat ook voor de volwassen honden.
Vette vis wordt 1 dagmaaltijd per week aangeraden. ;)
Door fydgi
#2257685
ja klinkt idd goed om 180 en 100 te nemen!
ik had gedacht om mss 4 keer pens te geven en 3 keer orgaanmix ipv andersom
kan ik ook gewoon enkele dagen niet compleet geven dan? maar dan kloppen mijn verhoudingen orgaan per week niet meer ...of ik moet die op de andere dagen opdrijven maar dan zakt mijn bot en vlees percentage ...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257704
Als je op de ene dag meer orgaan wil geven, moet er op de andere wat minder.
Het maakt weinig uit hoe je het per dag verdeelt zolang het maar in de week klopt (en hun poep goed blijft).
Je hoeft trouwens ook niet per dag exact dezelfde hoeveelheid te geven. De ene dag wat meer dan de andere kan ook, als het maar niet té grote verschillen zijn (zeker voor de pup).  Wederom geldt, als ze op het einde van de week maar alles binnen hebben.

Het orgaan zou eventueel tot 20% mogen (en spier minder dan), en dus tussen 15 en 20 mag ook.


Beetje puzzelen he. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 15 feb 2012, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2257856
Hoi,

Nog een vraagje

zou ik het ook als volgt kunnen doen?
maandag: kipnek en groentenmix + 1 ei
dinsdag: rundsvlees en pens + sardien
woensdag: zalm en groentenmix + 1ei
donderdag haasvlees en pens + sardien
vrijdag: kippenruggen en groentenmix +1 ei
zaterdag: paardenvlees en orgaanmix
zondag fazantenkarkas en groentenmix
hiervoor verdeel ik dan de volledige hoeveelheid vleesbot per week over 4 dagen, de volledige hoeveelheid spiervlees over 3 dagen, organen op 3 dagen en groenten op 4 dagen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door