Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miesj
#2228886
halloooww

ik ben even alles aan het uitzoeken over BARF-en aangezien ik vind dat Danko nog wat hongerig is.. ( snel verteren enz )

nu heb ik uitgerekend wat ik danko moet hebben.. als dit klopt kan ik gaan rekenen en kijken wat ik kan krijgen en hoe een grote vriezer ik moet gaan kopen / waar ik plaats voor heb... en wat ik kan gaan inkopen ...

maar mijn menu zou nu bestaan uit per week 4760 gram  (Danko weegt 34 kilo en is 16 maanden  )
waarvan  60 % vleesbot
                5% orgaan ( kan het niet meer terug vinden maar had "iets" gelezen over dalmaten en niet te veel orgaan )
                20 % Spiervlees
                15 % Groenten / fruit

            7x p/w vleesbot
          5x p/w/ groenten/ fruit
          3x p/w  orgaan
            4x p/w/ spiervlees

en minimaal 3 verschillende diersoorten..

en dan pakketjes voor iedere dag maken ... 

maar kloppen deze verhoudingen een beetje ?

thnx !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2228931
Euhm nee...
60 vleesbot en maar 5% orgaan, dat komt 'poeptechnisch' niet goed volgens mij.
Volgens mij krijgen dalmaten trouwens net zoveel orgaan als andere honden...  ???  Nog nooit gehoord dat Lizzy haar honden minder orgaan zou voeren. Dalmaten hebben wel zeker groenten nodig, als ik het goed heb.

Heb je de barf-rekenhulp al gezien? Zoek die maar eens op in de bib en gebruik die. ;)
Door Lizzy
#2228941
Miesj schreef: halloooww

ik ben even alles aan het uitzoeken over BARF-en aangezien ik vind dat Danko nog wat hongerig is.. ( snel verteren enz )

nu heb ik uitgerekend wat ik danko moet hebben.. als dit klopt kan ik gaan rekenen en kijken wat ik kan krijgen en hoe een grote vriezer ik moet gaan kopen / waar ik plaats voor heb... en wat ik kan gaan inkopen ...

maar mijn menu zou nu bestaan uit per week 4760 gram  (Danko weegt 34 kilo en is 16 maanden  )
waarvan  60 % vleesbot
                5% orgaan ( kan het niet meer terug vinden maar had "iets" gelezen over dalmaten en niet te veel orgaan )
                20 % Spiervlees
                15 % Groenten / fruit
Ik heb 3 Dalmatische Honden en ik geef : 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% hart, lever, nier, tong, etc), 10% groenten en de rest spiervlees. Twee keer per week krijgen ze een verse/rauwe sardien als extra (die tel ik niet mee), twee keer per week krijgen ze een rauw ei. Dalmatische Honden zouden in theorie niet teveel lever mogen. Maar met de percentages die ik voer, vind ik dat je goed zit, tenzij blijkt dat jouw Dalmaat een uraatvormer is en daar last van heeft. Maar mijn ervaring is ook dat Dalmaten op rauwe/verse voeding veel minder vaak/snel last hebben van uraatvorming. Je moet ze echter wel (zeker reuen!) eens per 4 uur (max) laten plassen. En als je merkt dat de straal urine heel dun is, geef dan een halve liter karnemelk gemengd met water (en geef het op kamertemperatuur). Eens per dag.
            7x p/w vleesbot
          5x p/w/ groenten/ fruit
          3x p/w  orgaan
            4x p/w/ spiervlees
Prima.
en minimaal 3 verschillende diersoorten..
Nee, minimaal 4, liever nog 5.
en dan pakketjes voor iedere dag maken ... 

maar kloppen deze verhoudingen een beetje ?

thnx !
Zie boven!
Gebruikersavatar
Door Miesj
#2228968
THNX !

en ook alvast bedankt voor de karnemelk tip.. is gelukkig nog niet nodig .

dan kan ik eens gaan kijken wat ik kan krijgen en een menu'tje gaan samenstellen....

ook al een plan bedacht voor een grotere vriezer... (mischien zelfs wel een echte kist  :biggrin2: ) maar straks maar eens aan vriendje vragen of dat ook echt mogelijk is . .
Gebruikersavatar
Door Miesj
#2229282
heb het nu helemaal uitgerekent met diersoorten en alles en dan een beetje naar boven afronden (kwam 5 gram te kort ;) 

Maandag : 340 gr eendennek / 158 gr geitenpens / 158 gr runderhartblokjes  +ei
Dinsdag  : 340 gr konijnenkarkas / 238 gram paardenschouder / 95 gram groentenmix
woensdag : 340 gr eendennek / 158 gr geitenpens / 158 gr runderlever +1visje
donderdag : 340 gr eendennek / 238 gr hertenvlees / 95 gr groentenmix
vrijdag : 340 gr kippennek / 238 gram paardenschouder / 95 gr groentenmix+1visje
zaterdag : 340 konijnenkarkas / 158 geitenpens / 158 rundernier    + 1 ei
zondag : 340 gr konijnenkarkas / 238 hertenvlees / 95 gr groentenmix 

zou dit wat zijn ?
edit : zit nu op de site bij lupa te kijken kan ik ook een orgaanmix pakken ?
Laatst gewijzigd door Miesj op wo 18 jan 2012, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2229296
Prima lijkt me.
Als de orgaanmix minstens hart lever en nier bevat kan je dat 3 keer in de week geven ja. Maar dan ben je nooit 100% zeker van wat erin gaat en het is gemalen. 
Het is een persoonlijke voorkeur, maar ik zou dat niet willen geven.  Hartje is zo lekker om gewoon in een stuk te eten.  :biggrin2:
Maar het kan dus wel. ;)
Door Angela_Bodhi
#2229779
[quote="Miesj"]
heb het nu helemaal uitgerekent met diersoorten en alles en dan een beetje naar boven afronden (kwam 5 gram te kort ;) 

Maandag : 340 gr eendennek / 158 gr geitenpens / 158 gr runderhartblokjes  +ei
Dinsdag  : 340 gr konijnenkarkas / 238 gram paardenschouder / 95 gram groentenmix
woensdag : 340 gr eendennek / 158 gr geitenpens / 158 gr runderlever +1visje
donderdag : 340 gr eendennek / 238 gr hertenvlees / 95 gr groentenmix
vrijdag : 340 gr kippennek / 238 gram paardenschouder / 95 gr groentenmix+1visje
zaterdag : 340 konijnenkarkas / 158 geitenpens / 158 rundernier    + 1 ei
zondag : 340 gr konijnenkarkas / 238 hertenvlees / 95 gr groentenmix 

zou dit wat zijn ?
edit : zit nu op de site bij lupa te kijken kan ik ook een orgaanmix pakken ?
[/quote]

Runderlever en rundernier moet je mee uitkijken. Runderen in de bio-industrie krijgen preventief antibiotica. Die antibiotica-stoffen blijven in lever en nier hangen, waardoor je hond dit binnen krijgt en op den duur resistent kan worden voor antibiotica. Ik zou kijken of je lever en nier van lam, geit of andere dieren kan krijgen (alles behalve rund en kip), of biologisch.
Probeer ook verschillende diersoorten te geven van orgaanvlees (minimaal 4).
Ik zou iets minder nier geven, nu kom je over de 3%. 100 Gram nier is iets meer dan 2%, dat is voldoende per week.

Verder prima verhoudingen en goede varatie spiervlees en vleesbot. Meer variatie  is altijd goed natuurlijk.
Even afwachten of je hond alles lekker vindt  :).

Zo'n gemalen orgaanmix kan zeker, bijvoorbeeld 1.5x de mix en 1.5 x pens. Zo'n mix is ideaal voor honden die ongemalen orgaanvlees niet lekker vinden. Hart gaat meestal wel, maar lever en nier vinden sommige honden niet lekker. Maar als jouw hond het wel lekker vindt, is ongemalen beter. Praktisch gezien is zo'n mix natuurlijk wel makkelijker; dan hoef je geen kleine hoeveelheden lever en nier te snijden.
Gebruikersavatar
Door Miesj
#2229918
Maandag : 340 gr eendennek / 158 gr geitenpens / 158 gr runderhartblokjes  +ei
Dinsdag  : 340 gr konijnenkarkas / 238 gram paardenschouder / 95 gram groentenmix
woensdag : 340 gr eendennek / 158 gr geitenpens / 158 gr lamslever +1visje
donderdag : 340 gr eendennek / 238 gr hertenvlees / 95 gr groentenmix
vrijdag : 340 gr kippennek / 238 gram paardenschouder / 95 gr groentenmix+1visje
zaterdag : 340 konijnenkarkas / 158 geitenpens / 100 lamsnier 60 gr runderhart  + 1 ei
zondag : 340 gr konijnenkarkas / 238 hertenvlees / 95 gr groentenmix 

dan word het denk ik deze (tenminste als dat extra runderhart niet uitmaakt )

zou in totaal met de bestelling op 45 .5 kilo uitkomen dus nu aan het MP-en voor een vriezer van ong.150 liter..zou dat passen (wil het liefst wat ruimte overhouden voor als ik hier en daar nog wat voor hem tegenkom...)

en mischien nog een hele domme vraag (maar wil het liever zeker weten ) mogen ze wel everzwijn of moet ik die toch bij varkensvlees tellen (dus niet geven) ?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2229973
Nee, geen everzwijn voeren.

En je vriezeprobleem. Die 50kg, hoelang heb je daar dan eten mee?
Je moet er rekening mee houden dat je inderdaad heel wat aanbiedingen zal gaan zien en meenemen in de verzamelplaats en dat je dus maar beter ruimte kan hebben voor minstens 3 maanden. Dat zou ik toch denken...

Je zit aan 20kg in de maand, zoiets?  Dan zou ik dus voor een diepvriezer van minstens 200l gaan. Beter nog wat groter, want iedereen krijgt hier vriesruimte tekort en dus kan je dat maar beter voor zijn.
Gebruikersavatar
Door Miesj
#2236762
dat dacht ik al... ze schieten hier in de buurt vaker wild everzwijn af vandaar..

Maar de vriezer is in de tussentijd al gekocht.. na wat pas en meet werk en at schuiven  mag Danko zich de trotse eigenaar noemen van een vrieskist van 229 liter  :biggrin2: (en de la die hij in onze vriezer heeft...)
ben ook al bij de toko een mooi mes gaan kopen, zo n vierkant hakmes.. nu op mijn vingers gaan letten want hij is goed scherp !

maandag de bestelling bij lupa gedaan dus nu nog maar wachten...
weet trouwens iemand hoe je dit krijgt bezorgd ? (bevroren/vers ? )
Door Limpy
#2236769
Lupa levert doorgaans bevroren af.
Als je het even een uurtje laat liggen kom je al een heel end met dat mooie nieuwe mes om porties te maken.
Door BubbaBling
#2237933
Lupa levert alles diepgevroren vanuit hun vriesauto  ;)

Maar ik zie dat je 60% vleesbot hebt en 5% orgaan, zoals eerder anderen hebben gezegd, is dat niet echt een goed percentage.
Tenzij je wilt dat ie bakstenen poept (als het er uberhaupt uitkomt).
Ik zou het vleesbot iig verlagen tot 50 of 55 en orgaan verhogen.

Mijn monsters zijn jaloers op Danko zijn schatkist euhhh vrieskist  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door