Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#288604
Zou je dan vaker vis kunnen geven, en dat je dan geen visoliecapsules hoeft te geven? Als je bijvoorbeeld twee keer in de week vis geeft, hebben ze dan ook nog visoliecapsules nodig voor de omega 3?
Door Lizzy
#288607
[quote="Evelyn"]
Zou je dan vaker vis kunnen geven, en dat je dan geen visoliecapsules hoeft te geven? Als je bijvoorbeeld twee keer in de week vis geeft, hebben ze dan ook nog visoliecapsules nodig voor de omega 3?
[/quote]

Kipproducten bevatten redelijk veel omega 6. Rauwe voeding is vaak rijk aan omega 6( (en omega 3 en 6 wil je in balans houden). Als je veel vlees geeft en geen/weinig plantaardige voeding (groente of rauwe notens, etc. - waar weer omega 3 in zit), dan zou het kunnen dat je hond iets vaker behoefte heeft aan omega 3. Je zou dan 1 a 2 keer per week visolie kunnen geven. En je ziet het vanzelf, aan de kwaliteit van de vacht.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 25 mar 2005, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#288614
[quote="Lizzy"]
Je zou dan 1 a 2 keer per week visolie kunnen geven. En je ziet het vanzelf, aan de kwaliteit van de vacht.
[/quote]

Maar zou je dan ook 1 a 2 keer in de week vis kunnen geven (of moeten het perse visoliecapuseles zijn?).
Door Lizzy
#288618
[quote="Evelyn"]
Maar zou je dan ook 1 a 2 keer in de week vis kunnen geven (of moeten het perse visoliecapuseles zijn?).
[/quote]

Nee, ik bedoel 1 keer per week vis en 2 keer per week vis-olie.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#314768
Ben nu al een poosje voor het grootste gedeelte aan het barfen en merk nu al dat ik me niet zo heel precies aan de percentage houd. Het totale gewicht probeer ik wel in de gaten te houden, maar de verdeling doe ik toch op het oog. Het is wat vlees of vis of kip of pens of hart of lever of long van verschillende dieren, wat groente (verschillende soorten) en een botje (voornamelijk van kip, lam of geit) als hoofdmaaltijd. Af en toe wat biogarde met een lepel honing; een rauw eitje; als aanvulling visoliecapsule, wat knoflook. Nou zoals jullie op de foto's hebben kunnen zien ziet hij er prima uit en glimt dat het een lieve lust is. Ik houd goed zijn keutels in de gaten en als het te hard wordt geef ik wat extra orgaanvlees.
Af en toe geef ik hem ook nog wel eens CB, Duck of AHV maar dan ik zijn ontlasting toch zachter dan anders.
Verder geef ik erg weinig tafelresten en koolhydraten, zien jullie daar een probleem in?
Laatst gewijzigd door Pauline op wo 04 mei 2005, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#318797
[quote="Pauline"]
Ben nu al een poosje voor het grootste gedeelte aan het barfen en merk nu al dat ik me niet zo heel precies aan de percentage houd. Het totale gewicht probeer ik wel in de gaten te houden, maar de verdeling doe ik toch op het oog. Het is wat vlees of vis of kip of pens of hart of lever of long van verschillende dieren, wat groente (verschillende soorten) en een botje (voornamelijk van kip, lam of geit) als hoofdmaaltijd. Af en toe wat biogarde met een lepel honing; een rauw eitje; als aanvulling visoliecapsule, wat knoflook. Nou zoals jullie op de foto's hebben kunnen zien ziet hij er prima uit en glimt dat het een lieve lust is. Ik houd goed zijn keutels in de gaten en als het te hard wordt geef ik wat extra orgaanvlees.
Af en toe geef ik hem ook nog wel eens CB, Duck of AHV maar dan ik zijn ontlasting toch zachter dan anders.
Verder geef ik erg weinig tafelresten en koolhydraten, zien jullie daar een probleem in?
[/quote]

Oeps, ik had deze vraag niet gezien...

Ik zie geen enkel probleem in geen tafelresten en geen koolhydraten. Ergo, geen koolhydraten vind ik alleen maar prima. Alleen zwangere teefjes (in bepaalde weken) hebben wat koolhydraten nodig, maar een volwassen hond dus niet. Tafelrestjes geef ik hier trouwens ook nooit.... Ik heb nooit tafelrestjes, ik eet alles zelf op ;D.

Dat je je overigens niet bewust heel erg aan de percentages houdt: zolang het grote plaatje maar wel een beetje klopt. Ik zou af en toe wel nagaan (zelf) of ik niet teveel orgaan en bijv. te weinig bot zou geven.
Door pippie
#318805
Ik geef hier ook nooit tafelresten, incidenteel heb ik wel eens wat volkorenmacaroni of rijst over, misschien een bord en dat gooi ik dan door de groentemix en dat wordt verdeeld over dertien honden dus eigenlijk minimaal. Verder heb ik geen tafelrestjes en groente krijgen ze van mij niet gekookt ;) maar wel bijna dagelijks ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#318980
[quote="Lizzy"]
Dat je je overigens niet bewust heel erg aan de percentages houdt: zolang het grote plaatje maar wel een beetje klopt. Ik zou af en toe wel nagaan (zelf) of ik niet teveel orgaan en bijv. te weinig bot zou geven.
[/quote]
Ik let heel goed op qua orgaanvlees en hij krijgt eerder teveel bot dan te weinig. Daar moet ik mezelf echt in afremmen, want hij vindt het fantastisch lekker en ik vind het ongelofelijk prachtig om hem botten te horen kraken en zien genieten!
Laatst gewijzigd door Pauline op do 12 mei 2005, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#323202
[quote="Pauline"]
Menu Joep:
Totaal per week 1750 gram:
700 gram spiervlees: rund, lam, paard, schaap, geit, kip, vis
260 gram org.vlees: pens – maag – hart – lever (van rund, lam & kip)
350 gram bot: lams-, kalfs-, veulen- en geitenribben, kipkluifjes
260 gram groente: div. soorten groenten (plm. 7 verschillende soorten)
180 gram overig: biogarde, eitje, beetje rijst, 3x per wk visoliecaps
Is dit een verantwoord menu? Het is wat hij totaal in een week krijgt, de verdeling zal zich uitwijzen.
[/quote]
Nou het is uiteindelijk qua vlees en botten dit geworden:
spiervlees van rund, lam, geit, kip en vis. De rest lust ie niet; botten van rund, lam, kip, geit.
Tafelresten voer ik absoluut niet. Groenten gaat goed als ik het met een beetje vis uit blik of wat vlees meng. Het overige is geen probleem.
Is dit variatie genoeg?
Laatst gewijzigd door Pauline op za 21 mei 2005, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#323355
[quote="Pauline"]
Nou het is uiteindelijk qua vlees en botten dit geworden:
spiervlees van rund, lam, geit, kip en vis. De rest lust ie niet; botten van rund, lam, kip, geit.
Tafelresten voer ik absoluut niet. Groenten gaat goed als ik het met een beetje vis uit blik of wat vlees meng. Het overige is geen probleem.
Is dit variatie genoeg?
[/quote]

Geef je ook nog steeds orgaanvlees?

Ik vind de variatie vlees+bot uitstekend te noemen. Zelf geef ik geen runderbotten (omdat ik ze te hard vind). Heb jij (of eigenlijk Joep) geen probleem met runderbot?

Geef je ook diverse soorten groenten?

Overigens geef ik ook zelden tafelresten. Wij eten ons eten op.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#323360
Ja Liz, ik geef Joep aan orgaanvlees vuile pens, lever, hart enz. van schaap, geit, rund en lam. Groentemixjes maak ik regelmatig van verschillende soorten groenten (altijd minstens 7) en ik heb eindelijk de slag van pureren te pakken.
Nou eerlijk gezegd geef ik hem zelden runderbotten. Eergisteren heb ik hem runderstrot gegeven en gisterochtend kotste hij delen uit die leken op tanden? Als ik hem kalfribben geef eet ie ze wel op hoor! Ik let altijd wel goed op, als ik de indruk krijg dat het te hard is neem ik ze weg. ;)
P.s.: zondag de 29 gaan we voor de eerste keer naar Joris kijken!
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 22 mei 2005, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#323363
[quote="Pauline"]
Ja Liz, ik geef Joep aan orgaanvlees vuile pens, lever, hart enz. van schaap, geit, rund en lam. Groentemixjes maak ik regelmatig van verschillende soorten groenten (altijd minstens 7) en ik heb eindelijk de slag van pureren te pakken.
Nou eerlijk gezegd geef ik hem zelden runderbotten. Eergisteren heb ik hem runderstrot gegeven en gisterochtend kotste hij delen uit die leken op tanden? Als ik hem kalfribben geef eet ie ze wel op hoor! Ik let altijd wel goed op, als ik de indruk krijg dat het te hard is neem ik ze weg. ;)
P.s.: zondag de 29 gaan we voor de eerste keer naar Joris kijken!
[/quote]

Tjonge jonge, nou, Joep komt echt niks te kort hoor. Prima variatie!

En qua het uitkotsen van 'tandjes'....., heb je het verhaal van de uitgekotste tandjes van Pinkel toevallig meegekregen? En ook de uitslag van wat het nou werkelijk was?

Ik moet zeggen dat ik mijn honden 1 keer per ongeluk runderbot heb gegeven. En direct brak Brutus z'n kies af, dus vandaar dat ik dat echt niet meer aandurf. Ik neem ook kalf.

Volgens mij heb ik, qua Joris, wat gemist...? (in de bar misschien?). Nemen jullie er toch een Teckeltje bij? Vertel!!
Door dazz
#345177
[quote="Lizzy"]
Kipproducten bevatten redelijk veel omega 6. Rauwe voeding is vaak rijk aan omega 6( (en omega 3 en 6 wil je in balans houden). Als je veel vlees geeft en geen/weinig plantaardige voeding (groente of rauwe notens, etc. - waar weer omega 3 in zit), dan zou het kunnen dat je hond iets vaker behoefte heeft aan omega 3. Je zou dan 1 a 2 keer per week visolie kunnen geven. En je ziet het vanzelf, aan de kwaliteit van de vacht.
[/quote]

Wat zou je dan aan de vacht moeten zien? Als je te weinig omega 3 geeft, glimt de vacht dan minder of hoe moet ik dat zien? Of als je in verhouding teveel omega 6 geeft, wat valt er dan te zien? Met andere woorden hoe moet de vacht er normaliter uitzien?
(Trouwens, Hannes is nu een kleine week half aan het barfen en zijn vacht voelt nu al minder vet aan en heerlijk zacht!! Fantastisch ;D) Dus qua gevoel zeg ik; da's goed!
Door Lizzy
#345216
dazz schreef: Wat zou je dan aan de vacht moeten zien? Als je te weinig omega 3 geeft, glimt de vacht dan minder of hoe moet ik dat zien?
De vacht kan droog of dor worden. Er kunnen zelfs schilfertjes op de huid komen.
Of als je in verhouding teveel omega 6 geeft, wat valt er dan te zien? Met andere woorden hoe moet de vacht er normaliter uitzien?
(Trouwens, Hannes is nu een kleine week half aan het barfen en zijn vacht voelt nu al minder vet aan en heerlijk zacht!! Fantastisch ;D) Dus qua gevoel zeg ik; da's goed!
Als de vacht goed aanvoelt, er goed uit ziet, glanst zoals deze moet glanzen (dat is natuurlijk bij ieder ras anders), goed ruikt (niet te erg naar hond, zeg maar) en de huid is mooi roze zonder schilfertjes of plekjes: dan gaat het picobello!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door