Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2190855
Joep
Menu voor een reu, 2 jaar oud, 33 kilo. Hoeveelheid: 2.5% van 33 kilo = 825 gram per dag / 5775 gram per week Rauw vleesbot 50% : 413 gr. Groentes 0% : 0 gr. Orgaanvlees 20% : 165 gr. Spiervlees 30% : 248 gr.

Gijs
Menu voor een reu, 65 kilo. Hoeveelheid: 2.5% van 65 kilo = 1625 gram per dag / 11375 gram per week Rauw vleesbot 50% : 813 gr. Groentes 0% : 0 gr. Orgaanvlees 20% : 325 gr. Spiervlees 30% : 488 gr.

Zo, omdat we ook willen gaan starten met Barf :) Ik heb diepvries zakken gekocht (grote), een keuken weegschaaltje, een grotere vrieskist erbij, tassen bij de action gejat (tsja, bij de eerste 5 kassa's hingen geen shoppers meer, en ze hadden iemand omgeroepen, maar die ging mij niet helpen want die had het te druk...toen toen we besloten om weg te gaan zag ik bij de laatste kassa nog wel shoppers hangen, en de poortjes gingen niet af...en had geen zin meer om weer in de rij van 10 man aan te sluiten...gezien we niet echt klantvriendelijk werden geholpen) schriftje met harde kaft gekocht voor de notities, bak gekocht om vlees van zolder naar keuken te transporteren, alleen nog een snoeischaar :)

Kwa vlees soort gaat het voor Joep alleen konijn worden (geelimineerd met eend, maar toch lang geen optimaal  resultaat, dus nu nog een poging met konijn)
En voor Gijs heb ik konijn, eend, rund (ik denk dat we 'savonds een pakje kvv bij blijven geven, omdat dat makkelijker is voor mijn vriend) zalm, en kip.
Tenminste, dat zijn de dingen die heel simpel aan te komen zijn, want wellicht kunnen we wel met meer varieeren. Maar zo zijn het al minimaal 5 soorten standaard.

Schiet maar raak!  :P
Door nienk
#2190970
voor Joep:

ik zou iets lager in het orgaan gaan zitten. je voert immers geen pens, maar alleen hartjes en nier. (of kan jij ook aan konijn lever komen?) dan is 20% wel erg veel. de hartjes  is van konijn met long er nog aan vast. dus ik zou denk ik zelf kiezen voor 10% hart/long en iets van 3% nier. als je de vetjes er niet van af snijd, dan iets meer. aangezien konijn zo mager is, kan je voor zo'n grote hond wel de vetjes er aan laten zitten denk ik. de rest zou ik aanvullen met spiervlees.

voor Gijs:

lijkt me prima om mee te beginnen. Wat voorn kvv zou je er naast voeren? als dat een kvv is met andere percentage's dan je menu, moet je wel even gaan zitten rekenen of je je eigen percentage's daar eventueel op aan moet passen.
Krijgt Gijs er ook een eitje bij af en toe? en groente helemaal niet, of maar net wat je zelf over hebt? (zo doe ik het ook).
Door Lizzy
#2191974
[quote="eelke"]
Joep
Menu voor een reu, 2 jaar oud, 33 kilo. Hoeveelheid: 2.5% van 33 kilo = 825 gram per dag / 5775 gram per week Rauw vleesbot 50% : 413 gr. Groentes 0% : 0 gr. Orgaanvlees 20% : 165 gr. Spiervlees 30% : 248 gr.

Gijs
Menu voor een reu, 65 kilo. Hoeveelheid: 2.5% van 65 kilo = 1625 gram per dag / 11375 gram per week Rauw vleesbot 50% : 813 gr. Groentes 0% : 0 gr. Orgaanvlees 20% : 325 gr. Spiervlees 30% : 488 gr.

Zo, omdat we ook willen gaan starten met Barf :) Ik heb diepvries zakken gekocht (grote), een keuken weegschaaltje, een grotere vrieskist erbij, tassen bij de action gejat (tsja, bij de eerste 5 kassa's hingen geen shoppers meer, en ze hadden iemand omgeroepen, maar die ging mij niet helpen want die had het te druk...toen toen we besloten om weg te gaan zag ik bij de laatste kassa nog wel shoppers hangen, en de poortjes gingen niet af...en had geen zin meer om weer in de rij van 10 man aan te sluiten...gezien we niet echt klantvriendelijk werden geholpen) schriftje met harde kaft gekocht voor de notities, bak gekocht om vlees van zolder naar keuken te transporteren, alleen nog een snoeischaar :)

Kwa vlees soort gaat het voor Joep alleen konijn worden (geelimineerd met eend, maar toch lang geen optimaal  resultaat, dus nu nog een poging met konijn)
En voor Gijs heb ik konijn, eend, rund (ik denk dat we 'savonds een pakje kvv bij blijven geven, omdat dat makkelijker is voor mijn vriend) zalm, en kip.
Tenminste, dat zijn de dingen die heel simpel aan te komen zijn, want wellicht kunnen we wel met meer varieeren. Maar zo zijn het al minimaal 5 soorten standaard.

Schiet maar raak!  :P
[/quote]

Ik zou Gijs ook groenten gaan geven.

Wat voor orgaanvleessoorten ga je geven?
Door eelke
#2192906
Oke, ook groenten dus. (voorheen, toen ik alleen smuldier gaf, kregen ze eigenlijk helemaal geen groente, vandaar)
Kan ik Joep dan toch ook groente geven? Misschien alleen een prutje met alleen wortel en courgette bv? Dan kan ik ook gaan zakken in het orgaan, en dat dan nog eens aanvullen met spiervlees. Dat vet aan de niertjes kan hij wel hebben denk ik.

Organen voor Gijs...ik kan aan van alles komen. Tis best lastig op te starten merk ik, als je nog een hele lege vriezer hebt. Ik heb nog eendenhart liggen, en kippenlever besteld. En konijnen nier. Ik moet nog veel bestellen. (maar ik doe dat bij verschillende zaken)
Nier en lever moet niet te veel he? En dan afgewisseld.
Vrijdag komt dat binnen, en wil volgende week weer een bestelling ergens anders doen.
Dus misschien heb ik de eerste week(en) nog niet genoeg bij elkaar verzameld om elke dag te barfen. Ik zou graag 'sochtends barf geven, en dan 's avonds een beetje kvv, omdat ik aan Joep merk dat hij snel misselijk kan zijn, en voor mijn vriend de kvv nog wel makkelijker is. Wordt dan 250 gram voor Joep, en 500 gram voor Gijs. Ik zal de verhoudingen eens nakijken (alleen kan ik de bestanden op de site van kiezebrink niet openen) Joep krijgt Kiezebrink, en Gijs krijgt lotgering of smuldier.
Door eelke
#2192931
Versvoer bekeken, volgende week ga ik bestellen:
Konijnenlever, eendenlever
Runder hart, eendenhart
rundernier
runderpens
zalmkoppen en lijven
kip orgaan assorti (hart, maag, lever)
paardenvlees, reevlees, geitenvlees.
Door eelke
#2193807
Ik zou graag vanaf as zaterdag willen gaan starten met de spullen die ik dan al binnen heb.
De komende dagen krijgen ze al wel eendkarkas en eenden hart, omdat onze vriezer bijna leeg is...

Vanaf zaterdag wordt het dan voor Joep om de dag:

's morgens
250 gram vleesbot (konijnkarkas)
250 gram spiervlees (konijn)

'savonds 250 gram konijnenmix

'smorgens
250 gram vleesbot (konijnkarkas)
150 gram orgaan (ene keer hart - long, andere keer nier, of mag niet niet zo veel? Anders 2 x pw hart long, en 1 x per week nier?)
50 gram groente (wortel en courgette? Wil niet te veel variatie ivm elimineren)

'savonds 250 gram konijnenmix


Voor Gijs kan ik alleen starten met kip / rund, omdat ik nog niet meer binnen krijg. (de week erop wel als het goed is)
'smorgens
500 gram vleesbot (kipkarkas, kippennek)
500 gram spiervlees (gemalen rundvlees, kon niet anders vinden bij caroba, betaalbaar)

's avonds 500 gram kvv (ik denk in het begin lotgering pens/vis, omdat dit dan nog niet in het menu zit, zit ook lam in)

'smorgens
500 gram vleesbot (kipkarkas, kippennek)
300 gram orgaan (kippen lever 1 x per week, 2 x per week eendenhart?)
100 gram groente (wortel en courgette?)

s'avonds 500 gram kvv


Zit ik hier nu goed mee? Helaas de verhoudingen van de kvv nog niet uit kunnen pluizen, moet lotgering nog checken. (maar ik verwacht haast dat we volledig over gaan stappen, ook 'savonds, als we het beide een beetje snappen) Ik twijfel dus ook nog over de nier/lever hoeveelheid per week.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2193880
Gijs zou ook nier moeten krijgen.

Sommigen mensen geven evenveel hart als lever als nier, maar er zijn er ook die wat meer hart geven, of wat minder nier. Das een beetje hoe je het zelf het beste aanvoelt.
Lever wordt aangeraden te beperken omwille van de afvalstoffen, maar dat geldt eigenlijk alleen voor lever uit de bio-industrie (omwille van de rommel die de dieren krijgen). In die zin is kippenlever wel zo ongeveer het slechtste wat je kan geven als je je zorgen maakt om de afvalstoffen. Het kan waarschijnlijk niet zoveel kwaad, maar het is maar dat je het weet. ;)


En kan je via Orinake niet aan konijnenlever komen? Of heb ik dat verkeerd onthouden?  ???
Als dat wel kan, zou ik dat ook toevoegen bij Joep.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 13 dec 2011, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2193893
[quote="pearlsofpassion"]
Gijs zou ook nier moeten krijgen.

Sommigen mensen geven evenveel hart als lever als nier, maar er zijn er ook die wat meer hart geven, of wat minder nier. Das een beetje hoe je het zelf het beste aanvoelt.
Lever wordt aangeraden te beperken omwille van de afvalstoffen, maar dat geldt eigenlijk alleen voor lever uit de bio-industrie (omwille van de rommel die de dieren krijgen). In die zin is kippenlever wel zo ongeveer het slechtste wat je kan geven als je je zorgen maakt om de afvalstoffen. Het kan waarschijnlijk niet zoveel kwaad, maar het is maar dat je het weet. ;)


En kan je via Orinake niet aan konijnenlever komen? Of heb ik dat verkeerd onthouden?  ???
Als dat wel kan, zou ik dat ook toevoegen bij Joep.


[/quote]

Bedankt voor je reactie!
Nier komt volgende week als het goed is met een andere bestelling mee, van versvoer. Rundernier en kippennier als ik het goed heb. Net als lever van konijn (ook voor Joep dus) en eend.
as vrijdag komt het konijn van Orinake hier, en een bestelling die ik bij Caroba heb gedaan. Met hetgene wat in het menu hierboven staat. Dit menu is dus voor de eerste week zeg maar. Als dan volgende week de rest komt, kan ik het gaan uitbreiden. En krijgen zowel Joep als Gijs, hart, lever en nier.
Door eelke
#2199145
De planning is wat aangepast, want het is beter geen konijn aan Joep te geven. Ben bij een andere dierenarts geweest, en die wil wel onderzoeken gaan doen, en denkt in eerste instantie niet aan een allergie.
Dus nu krijgen ze beide hetzelfde. Wat lastig is, want echt veel heb ik daar niet van, en variatie is er ook helemaal nog niet bij.
Dus deze week maar weer bestellen, ook niet makkelijk, want de vriezer zit wel vol met konijn :P Die konijn houden we dus nog achter de hand, mocht er uit onderzoeken toch niks komen.

Dus nu krijgen ze alleen kip en rund als barf, en rund en lam (en pens of vis) van de lotgering 'savonds. En heb nog een beetje eenden hart.

Kan niet zeggen dat Joep en Gijs het zo verschrikkelijk vinden, alleen kip en rund. Die staan steeds echt heerlijk te eten :)

Oh, en heb gisteren mijn eerste groente prutjes gemaakt, genoeg voor 4 weken. Met wortel en courgette.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door