Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cizsel
#2173829
Met al jullie tips kom ik op het volgende uit:

MAANDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g kippenrug, 60g groentemix, 54g kippenlever, 180g kipfilet
DINSDAG: 300g konijnenkop, 60g groentemix, 54g kippenhartjes, 180g hertenvlees
WOENSDAG: 300g eendkarkas, 60g groentemix, 54g konijnenniertjes, 180g eendenvlees
DONDERDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g parelhoenkarkas, 60g groentemix, 54g lamshart, 180g kalkoendijvlees
VRIJDAG: 300g kippenrug, 60g groentemix, 54g konijnenniertjes, 180g rundervlees
ZATERDAG: vasten (een paar pensstaafjes?)
ZONDAG: 300g zalmkop, 60g groentemix, 270g runderpens

Dan voer ik op 1 dag alle pens (helft van orgaanvlees), maar dan hou ik over de andere dagen verdeeld nog maar een hele kleine hoeveelheid orgaan over. Ik heb op zondag het spiervlees ook weggehaald, en dat erbij verdeeld op de andere 5 dagen.
Hij krijgt dan nu per week, aan orgaan: 108g nier, 108 hart en 54g lever
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2173857
Prima zo.
Ikzelf zou evenveel hart al lever voeren en dan de helft daarvan nier. Omdat ik lever wel belangrijker vind (is ook een stuk groter in een prooi dan de nieren), het is echt wel een onmisbaar orgaan terwijl dat van nier niet door iedereen gevolgd wordt.
Maar naar het schijnt maakt het eigenlijk allemaal niet zoveel uit zolang het niet ontzettend veel van elkaar verschilt en ze er alledrie in zitten.

En je moet eens uitproberen hoe hij op pens reageert, maar als hij nu maandag steeds platte poep heeft komt dat doordat de pens in combinatie met de zalm te laxerend werkt.
Pens kan zowel stoppend als laxerend werken, naar het schijnt. Is afhankelijk van de hond. Maar zalm werkt wel laxerend (zelfs in zalmkop) en groentenmix stopt ook niet. Dus hou dat even in het oog, anders de pens en vis  op verschillende dagen. ;)
Uiteindelijk kom je er wel.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 23 nov 2011, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cizsel
#2173904
Ik vond het ook al gek dat er minder lever gevoerd wordt dan nier??
Maar iedereen zei het dus er zal wel een reden voor zijn

Daar zat ik ook al aan te denken, misschien toch voor de zekerheid even de vis op een andere dag zetten
Storm is namelijk wel wat gevoelig voor vis, maar hij vindt het wel heerlijk
Aan de andere kant als het bij hem wel stoppend werkt zou het juist de ideale combi zijn  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2173921
Meestal werkt het echter wel laxerend...  :P  
Zal je wel snel merken, maar als je zeker wil spelen, haal je dat uit elkaar.

Wie zegt er meer nier dan lever te voeren?  ???  Dat lees ik bijna nergens.  Het kan wel hoor, ik ben ook maar een groentje...  8)
Er wordt wel wat opgelet met lever ivm afvalstoffen, maar dat heb je bij nier ook. En dan zou ik eerder biologische lever gaan voeren dan minder te voeren. Er zitten echt wel veel goede stofjes in.
Ik weet het ook niet zeker hoor, maar ik zie meestal ongeveer evenveel lever als hart en dan nier varierend van de helft van dat tot ook evenveel (dus dan van alledrie evenveel). Het komt er op neer dat er meestal in aflopende hoeveelheid hart-lever-nier gevoerd wordt. Al zijn er ook mensen die net meer lever dan hart voeren.  Nier is echter (zoals ik het begrepen heb) altijd het minste.
Maar ik weet niet waar jij die andere verhoudingen gezien had?  :)

Maarre... volgens mij zijn dat details hoor...  ;)
Dat heb ik nu altijd: wil ik iemand helpen met zijn menu en blijf ik maar tips geven tot het op het einde echt muggenziften wordt...  :-[
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 23 nov 2011, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cizsel
#2173989
OOOH Ships ik had het berichtje van TMG1961 verkeerd gelezen  :embarassed: :embarassed: :embarassed: mijn fout
ik dacht dat hij had gezegd meer nier dan lever
Moet dat dan wel even omwisselen, want dat klopt dan niet  :embarassed:
Door MJoze
#2174032
De verhoudingen zijn nog steeds prima. :thumbsupup:
Heeft-ie al wat knaagervaring? Zelf heb ik nog nooit konijnenkoppen gevoerd, maar ik heb het idee dat die nog al hard zijn voor een beginnend barfer.

Groetjes, MJ
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2174229
Gemept eten zelfs gevorderde katten ze naar het schijnt. Dus dan moet dat wel lukken voor Storm denk ik...
Zo in zijn geheel zal hij ze nog niet weg krijgen waarschijnlijk.
Door Cizsel
#2174407
[quote="MJoze"]
De verhoudingen zijn nog steeds prima. :thumbsupup:
Heeft-ie al wat knaagervaring? Zelf heb ik nog nooit konijnenkoppen gevoerd, maar ik heb het idee dat die nog al hard zijn voor een beginnend barfer.

Groetjes, MJ
[/quote]

Ik zal ze in het begin hameren
Maar hij heeft al wel knaagervaring
Hij krijgt nu regelmatig een vleesbotje tussendoor (konijnenrug, kippenbout, hele kip etc)
Door Cizsel
#2199123
Qua ingrediënten zijn er een aantal kleine aanpassingen, vanwege wat er uiteindelijk besteld is omdat ik het voor een leuk prijsje kon krijgen zegmaar :D
Niks denderends, van konijnenkop naar konijnenkarkas, dat soort dingen.

Ik heb 12 zalmkoppen in de vriezer nu.... maar ik kón (mentaal) die niet door midden hakken. Ze zijn van zodanig gewicht dat ik wat dat betreft ook een kleine aanpassing maak:
De ene week op donderdag 'gewoon menu', en op vrijdag 'gewoon menu met 300g zalmlijf ipv zalmkop'
En de tweede week op donderdag 2x groente, orgaan en spiervlees en op vrijdag (ca. 2 porties) vleesbot in de vorm van zalmkop
Denken jullie dat het werkt?
Post het menu hier nog even zodat het misschien iets duidelijker wordt  :-\

MAANDAG: ochtend: 1 rauw ei, avond: 300g kippenkarkas, 60g groentemix, 54g kippenlever, 180g kipfiletsnippers
DINSDAG: 300g konijnenkarkas, 60g groentemix, 54g kippenhartjes, 180g paardenvlees
WOENSDAG: 300g kippenkarkas, 60g groentemix, 54g parelhoenlever, 180g rundervlees
DONDERDAG: ochtend: 1 rauw ei,
  avond:  1e week: 300g parelhoenkarkas, 60g groentemix, 54g lamshart, 180g kalkoendijvlees
  2e week: 2x 60g groentemix, 54g lamshart en 54g konijnenniertjes, 180g kalkoendijvlees en 180g eendenvlees
VRIJDAG: 1e week: 300g zalmlijf, 60g groentemix, 54g konijnenniertjes, 180g eendenvlees
2e week: 1 zalmkop (ca. 600g)
ZATERDAG: VASTEN
ZONDAG: 300g eendenrugstukken, 60g groentemix, 270g runderpens

Wat denken jullie?

Overigens, omdat de hond van m'n schoonzus nu mee-eet met Storm bij wijze van (uit onze vriezer tegen vergoeding), gaat die ook BARFen! Ik moest natuurlijk een menu maken... het betreft een al wat oudere kruising chihuahua x vlinderhondje. Ze knaagt kippennekken zo weg maar andere botten laat ze vooralsnog liggen. Ze eet op zich redelijk maar sinds haar diagnose leishmaniosis is haar eetlust niet optimaal (ondanks behandeling). Haar uiteindelijke menu heb ik gekopieerd van Storm, maar denk dat ze in het begin nog wat regelmatiger kip zal eten als vleesbot. Ze is erg kieskeurig qua KVV, en omdat ik de KIVO niet meer halen ga hou ik wat Smuldier achter de hand (dat is de enige die ze lust die niet te duur is, schoonzus zit erruuug krap). Haar uiteindelijke menu wordt dan zo:

Menu voor een Vlinderhondje, teef, 7 jaar oud, 4,0 kilo.
Hoeveelheid: 3% van 4,0 kilo = 120 gram per dag / 840 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  60 gr.
Groentes 10% :  12 gr.
Orgaanvlees 15% :  18 gr.
Spiervlees 25% :  30 gr.

126g orgaanvlees per week / 11g orgaanvlees per dag / 63g runderpens
420g vleesbot per week / 60g per dag
210g spiervlees per week / 35g per dag
84g groentemix per week / 12g per dag

MAANDAG:
OCHTEND: 1 rauw ei
AVOND: 60g kipkarkas, 12g groentemix, 11g kippenlever, 35g kipfiletsnippers
DINSDAG:
AVOND: 60g konijnenkarkas, 12g groentemix, 11g kippenhartjes, 35g paardenvlees
WOENSDAG:
AVOND: 60g zalmlijf, 12g groentemix, 11g konijnenniertjes, 35g eendenvlees
DONDERDAG:
OCHTEND: 1 rauw ei
AVOND: 60g parelhoenkarkas, 12g groentemix, 11g lamshart, 35g kalkoendijvlees
VRIJDAG:
AVOND: 60g kipkarkas, 12g groentemix, 11g parelhoenlever, 35g rundvlees
ZATERDAG:
AVOND: 60g konijnenkarkas, 12g groentemix, 11g lamshart, 35g kipfiletsnippers
ZONDAG:
AVOND: 60g eendkarkas, 12g groentemix, 63g runderpens
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door