Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2608105
In maart gaan we een week op vakantie, Hope gaat dan heerlijk mee.

Hij is in zo'n week niet te houden. Hij kan veel meer rennen en spelen als anders en benut die kan goed. Vorig jaar viel hij er van af en moest ik hem al het extra vlees geven dat ik bij me had.

Nu ga ik van de week portioneren en wil ik ook zijn menu voor op vakantie vast klaarmaken.
Zal ik dat gewoon verhogen van 1,5 naar 2%? En dan gewoon de percentages zo houden?
Door nienk
#2608132
je kan ook gewoon wat extra kleine porties mee nemen. dus gewoon zijn menu maken zoals je nu doet, maar voor zeg, 10 dagen vakantie, 13 dagen eten mee nemen. dan kan je hem her en der gewoon wat extra's geven, de percentage's verschuiven dan wel een beetje per dag natuurlijk. Als Hope daar tegen kan?

voor Reus neem ik in gevallen van extra activiteit altijd wat porties kvv mee, dus zijn gewone barf menu, en dan krijgt hij ook iets bij de lunch, zegmaar. of wat kvv bij zijn eten. maar Hope krijgt helemaal niks van dat hè? misschien een paar visjes mee nemen als tussendoortje?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2608163
[quote="nienk"]
je kan ook gewoon wat extra kleine porties mee nemen. dus gewoon zijn menu maken zoals je nu doet, maar voor zeg, 10 dagen vakantie, 13 dagen eten mee nemen. dan kan je hem her en der gewoon wat extra's geven, de percentage's verschuiven dan wel een beetje per dag natuurlijk. Als Hope daar tegen kan?

voor Reus neem ik in gevallen van extra activiteit altijd wat porties kvv mee, dus zijn gewone barf menu, en dan krijgt hij ook iets bij de lunch, zegmaar. of wat kvv bij zijn eten. maar Hope krijgt helemaal niks van dat hè? misschien een paar visjes mee nemen als tussendoortje?
[/quote]

Zo had ik het inderdaad vorig jaar gedaan Nienk, voor 4 dagen extra voer mee.
Dat was allemaal op en hij was nog gewicht kwijt. Ik zit een beetje te twijfelen of ik niet gewoon zijn percentage omhoog moet gooien en dan nog wat extra meenemen voor het geval dat.

Tussendoortjes geven is best lastig. Een konijnenoor zet niet echt aan natuurlijk en verder droog ik wel wat spiervlees als trainngssnoepjes.
Of ik zou misschien wat paardenstrot kunnen meenemen als vermaak?
Door nienk
#2608169
[quote="Hope"]
Zo had ik het inderdaad vorig jaar gedaan Nienk, voor 4 dagen extra voer mee.
Dat was allemaal op en hij was nog gewicht kwijt. Ik zit een beetje te twijfelen of ik niet gewoon zijn percentage omhoog moet gooien en dan nog wat extra meenemen voor het geval dat.

Tussendoortjes geven is best lastig. Een konijnenoor zet niet echt aan natuurlijk en verder droog ik wel wat spiervlees als trainngssnoepjes.
Of ik zou misschien wat paardenstrot kunnen meenemen als vermaak?
[/quote]

zoiets bedoelde ik inderdaad, gewoon wat extraatjes die eigenlijk echt eten zijn als tussendoortje geven. Reus geef ik bijvoorbeeld een eendennek of sardientje ipv een gedroogd knaagje, als hij wat extra's nodig heeft. of een gedroogde strot/luchtpijp (of Kong) met wat spiervlees oid er in.

Bij Hope moet dat natuurlijk in wat grotere hoeveelheden of vaker, maar het idee blijft hetzelfde.

dat lijkt mij handiger dan zijn percentage ophogen, scheelt nadenken!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2608694
Super. Dan weet ik dat ik hem niets verkeerd doe met gewoon wat losse dingen bijgeven. Niet dat ik nu denk dat hij er iets van krijgt als zijn percentage's een week veranderen hoor.
Maar ik vind het ook sneu als hij afvalt en dus kennelijk voeding tekort komt.

Zal ik anders op zijn visdag gewoon vlees geven, en zijn vissen tussendoor als extra kunnen geven? Vis is makkelijker in te vriezen dan zo'n luchtpijp en het is maar een piep klein vriezertje.
Door nienk
#2608698
[quote="Hope"]
Super. Dan weet ik dat ik hem niets verkeerd doe met gewoon wat losse dingen bijgeven. Niet dat ik nu denk dat hij er iets van krijgt als zijn percentage's een week veranderen hoor.
Maar ik vind het ook sneu als hij afvalt en dus kennelijk voeding tekort komt.

Zal ik anders op zijn visdag gewoon vlees geven, en zijn vissen tussendoor als extra kunnen geven? Vis is makkelijker in te vriezen dan zo'n luchtpijp en het is maar een piep klein vriezertje.
[/quote]

dat lijkt me een goed idee! gewoon 7 dagen zijn gewone barfhappen geven, en dan als tussendoortjes zijn vismaaltijden. dan gaat er niks in de soep qua percentage's en het is nog makkelijk ook.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2608706
[quote="nienk"]
dat lijkt me een goed idee! gewoon 7 dagen zijn gewone barfhappen geven, en dan als tussendoortjes zijn vismaaltijden. dan gaat er niks in de soep qua percentage's en het is nog makkelijk ook.
[/quote]

Super! Bedankt voor het meedenken weer!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2625078
Het gaat erg goed met Hope. We zijn erachter gekomen dat hij het op iets meer eten een stuk beter doet.
Hij krijgt er meer energie van, hij is nog meer gaan glanzen en hij speurt niet de hele dag het hele terrein meer af naar (onvindbaar) eten.

Vandaag zijn we bij Tannetje geweest. Ze vond hem er erg goed uitzien, en dat doet hij ook.
Hij heeft nog steeds wel donkerdere plekken in zijn huid, maar daar staan de haren gewoon meer rechtop. Verder glanst hij als een spiegeltje.
Het menu dat ik nu geef voldoet prima voor Hope. Als ik wil mag ik er over een tijd nog wel een diersoort bij doen, maar omdat Hope daar zo vreselijk ziek van kan worden hebben we besloten het voorlopig eens gewoon lekker zo te laten allemaal.
Het enige dat we nog gaan proberen is bessen. Daar zitten veel antioxidanten in en dat kan nog wel eens goed voor hem zijn.

Verder hebben we het over het enten gehad. Hope wordt definitief nergens voor ingeënt. Ook niet voor Weil.
Tannetje vond het vooral belangrijk dat hij nu eens een tijd niet belast word, en een enting belast het systeem. Vooral die van Weil, dat is een nare enting. Voor dit jaar doen we dus niets, en dan besluiten we volgend jaar weer of we daar iets aan gaan veranderen. Hope zwemt niet in stilstaand water. Na veel trainen heb ik hem zo ver dat hij los kan zonder dat hij in het water springt. Dat doet hij nu alleen nog maar als ik zeg dat hij dat mag, en hij mag het alleen in een beekje waar mooi wat stroming in staat en zo helder is dat je de vissen er rond kan zien zwemmen. Daarmee is het risico zo klein, dat het risico van de enting groter is dan de risico op de ziekte.
Middelen tegen vlooien en teken komen er ook niet meer in, maar dat waren we toch al niet van plan. Vorig jaar hadden we ook bijna geen teken, dus dat moet wel lukken.

Tannetje heeft ook naar zijn oren gekeken. Het valt nu allemaal weer reuze mee. Het linkeroor is schoon, de rechtse nog niet helemaal en voelt nog wat warm. We gaan Hope 3 keer per jaar een kuur groene leem geven, zodat zijn lichaam kan ontgiften. Tannetje vroeg of Hope ook last had van zijn oren toen hij dat eerder kreeg en nee inderdaad, toen had hij hele nette oren! Ik hoop dus echt dat die groene leem kan helpen om zijn oren schoon te houden, zodat we het drama van schoonmaken en druppelen achter ons kunnen laten.

We zijn weer erg blij dat we er lang zijn gegaan. We hoefden nu maar tien minuten in de auto, dus het was gewoon zonde om niet even langs te rijden.
Nu gaan we genieten van een weekje op de Veluwe. Hope vind het er heerlijk, maar heeft zich toch wel druk gemaakt dat hij in een vreemde omgeving was. De eerste vakantiedag begon niet helemaal zoals gepland, met een hond die het hele vakantiehuisje onder spuugde en een moeder die datzelfde huisje uit rende omdat ze daar niet tegen kon  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door