Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2589398
ik vind pens voeren inderdaad ook heel belangrijk.

maar, Hope eet  tot nu toe geen diersoorten waar pens van te voeren is. want paardenmaag heb ik A nog nooit ergens te koop gezien, en heeft B volgens mij ook niet de waarde die pens van rund/geit/lam heeft. (correct me if im wrong)

ik voer dus gevoelsmatig graag '1 van alles'. dus 1 x gevogelte, iets van zoogdier, een visje, een knager. Hope eet al 2 knagers (konijn en haas), 1 zoogdier (paard) en 1 visje (sardien). alles wat vliegt en fladdert zou ik ook niet meer proberen, gezien de reacties op zowel eend als kip. dan zou natuurlijk toevallig kunnen zijn, maar de kans lijkt me groot dat hij op een ander soort gevogelte ook reageert. blijft over een zoogdier, of een visje erbij.

zalm er bij klinkt redelijk veilig, en zalm is een makkelijk product om te voeren, en toch ook een beetje variatie.

want qua zoogdieren kom je al snel op exotisch dingen uit, denk ik. daar is niet altijd aan te komen, en ook nog eens duur. dus tenzij je ergens 20 kilo lama op de kop kan tikken voor een prikkie, zou ik denk ik voor nu ook voor zalm gaan.
#2589417
nienk, ik volg je helemaal. Volgens mij had je al eens eerder iets geschreven over 'iets uit elke categorie', dus dat streef ik nu ook met Xerox na. Vind het een mooi uitgangspunt  :) Maar, stel je moet kiezen tussen een diersoort waarvan je later pens kunt elimineren, óf zalm, dan zou ik die eerste diersoort 'waardevoller' vinden dan zalm, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb met Xerox wel eerst voor zalm gekozen omdat ik hiervoor een paar keer een verkeerde keuze heb gemaakt (zebra en hert) en er dus vrijwel zeker van wilde zijn dat het goed zou gaan. Hope krijgt al een vissoort en nog geen pens, dus persoonlijk zou ik daar dan voor gaan. Tegen geit kan hij niet en rund lijkt me een te grote gok, dus dan blijft lam over.

Net als eelke zou ik een wild gevogelte ook nog wel aandurven. Alleen wat kun je daaronder verstaan? Ik denk meteen aan gans, maar is dat de enige optie? Hoe zit het met parelhoen?
#2589424
[quote="Xerox"]
nienk, ik volg je helemaal. Volgens mij had je al eens eerder iets geschreven over 'iets uit elke categorie', dus dat streef ik nu ook met Xerox na. Vind het een mooi uitgangspunt  :) Maar, stel je moet kiezen tussen een diersoort waarvan je later pens kunt elimineren, óf zalm, dan zou ik die eerste diersoort 'waardevoller' vinden dan zalm, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb met Xerox wel eerst voor zalm gekozen omdat ik hiervoor een paar keer een verkeerde keuze heb gemaakt (zebra en hert) en er dus vrijwel zeker van wilde zijn dat het goed zou gaan. Hope krijgt al een vissoort en nog geen pens, dus persoonlijk zou ik daar dan voor gaan. Tegen geit kan hij niet en rund lijkt me een te grote gok, dus dan blijft lam over.

Net als eelke zou ik een wild gevogelte ook nog wel aandurven. Alleen wat kun je daaronder verstaan? Ik denk meteen aan gans, maar is dat de enige optie? Hoe zit het met parelhoen?
[/quote]

Parelhoen is bijna zeker wel gekweekt...ik dacht fazant....maar de fazant die ik had, en dus aan Joep wilde gaan geven, zat vol met graantjes...(en een meelworm) dus dat is naar Gijs gegaan.
#2589471
De eend die ik gaf was wild, en het werd een drama. Doodziek, hotspots overal, jeuk, ontstoken oren. Kip precies hetzelfde en dat was biologische. Hij was er zó ziek vak, en het duurde erg lang voor hij weer was opgeknapt dat me dat het risico niet waard is.

Geit geeft een hele heftige reactie. Jeuk en een gevlekte vacht, maar vooral een slome hond. We hebben al meerdere keren in het bos gestaan met een hond die op het pad ging liggen en daar niet meer van af te krijgen was. Lam zit voor mijn gevoel kort bij geit. Geen idee waarom, ik heb er ook totaal geen theorie voor. Pens zou ik moeten gaan voeren als een volledig nieuwe diersoort dus als hij toevallig wel tegen lamsvlees kan zegt dat niet meteen dat hij ook de pens verdraagd.

Op zich volg ik jullie theorie prima. Het enige punt vind ik is dat het menu op zich denk ik een prima basis kent. Een groot dier, wild, vis en een klein tam dier. Hij doet het op dit menu uitstekend en ik denk dat hij het er prima op vol zou houden. Hoe meer variatie hoe beter lijkt me, maar ik vraag me af hoe zinvol het is om nog veel risico te nemen. Tenslotte gaat het beter dan ooit en heeft hij 4 diersoorten... Of zie ik het verkeerd?
#2589482
Als het hier nu zo goed op gaat waarom hou je het nu eens een jaartje niet gewoon zo?  Dan kan je op deze diersoorten ook eens alle seizoenen doen en zien welke veranderingen seizoenen teweeg brengen.  Dat geeft ook weer heel interessante informatie volgens mij.  Hij heeft geen tekorten aangezien je 4 diersoorten hebt.  Als hij alle seizoenen nu , en dus een gans jaar, gewoon rustig door kan gaan kan je volgend jaar een nieuwe soort proberen.  Dan heeft hij eens een jaar goed in zijn vel gezeten, is hij zeker goed opgeknapt en heb je ook zekerheid of omgevingsfactoren iets in de pap hebben te brokken.  Ik blijf er bij...onderschat je omgeving niet. 
#2589485
Xerox krijgt nu 4 diersoorten + vis, maar voor mijn gevoel is dat niet genoeg. Onzin misschien maar Yuko hier krijgt er minimaal 9... Het is misschien ook de angst voor het ontwikkelen van een allergie tegen een 'nieuwe' diersoort die mij drijft tot het zo snel mogelijk uitbreiden van het menu  :-\

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat Hope niet tegen geit kan, dús ook niet tegen lam. Xerox reageerde slecht op zebra, maar tot nu toe uitstekend op paard, dus het zegt niks... En pens moet je inderdaad apart elimineren, maar de kans dat hij ertegen kan als hij al wel tegen lamsbot, -vlees en -orgaan kan, lijkt me dan toch een stukje groter. Ik zou pens in ieder geval niet zonder het proberen willen weglaten uit het menu, het is wel een waardevol bestanddeel namelijk.

Natuurlijk moet je vooral je gevoel volgen, maar persoonlijk zou ik (nog) niet tevreden zijn met het menu dat Hope nu krijgt. Volgens mij mag je vis eigenlijk ook niet meetellen als volwaardige diersoort (toch?), dus dan zou je op 3 zitten.
#2589492
[quote="Veerle-scrappyToo"]
Als het hier nu zo goed op gaat waarom hou je het nu eens een jaartje niet gewoon zo?  Dan kan je op deze diersoorten ook eens alle seizoenen doen en zien welke veranderingen seizoenen teweeg brengen.  Dat geeft ook weer heel interessante informatie volgens mij.  Hij heeft geen tekorten aangezien je 4 diersoorten hebt.  Als hij alle seizoenen nu , en dus een gans jaar, gewoon rustig door kan gaan kan je volgend jaar een nieuwe soort proberen.  Dan heeft hij eens een jaar goed in zijn vel gezeten, is hij zeker goed opgeknapt en heb je ook zekerheid of omgevingsfactoren iets in de pap hebben te brokken.  Ik blijf er bij...onderschat je omgeving niet.
[/quote]

Dat zou heel goed voelen inderdaad. De vraag is alleen of de afwisseling genoeg is zo?
#2590139
[quote="Veerle-scrappyToo"]
Als het hier nu zo goed op gaat waarom hou je het nu eens een jaartje niet gewoon zo?  Dan kan je op deze diersoorten ook eens alle seizoenen doen en zien welke veranderingen seizoenen teweeg brengen.  Dat geeft ook weer heel interessante informatie volgens mij.  Hij heeft geen tekorten aangezien je 4 diersoorten hebt.  Als hij alle seizoenen nu , en dus een gans jaar, gewoon rustig door kan gaan kan je volgend jaar een nieuwe soort proberen.  Dan heeft hij eens een jaar goed in zijn vel gezeten, is hij zeker goed opgeknapt en heb je ook zekerheid of omgevingsfactoren iets in de pap hebben te brokken.  Ik blijf er bij...onderschat je omgeving niet.
[/quote]

hier kan ik me eigenlijk ook wel in vinden.

maarja, die afwisseling, is toch ook wel belangrijk. ook omdat de kans dat hij nieuwe allergieën opbouwt groter is als hij weinig verschillende diersoorten krijgt.

hoe ik dicht geit bij lam zit weet ik eigenlijk niet. ik weet ook niet hoeveel honden er zijn die niet tegen lam kunnen, maar wel tegen geit. ik vind een geit en een schaap best op elkaar lijken (het graast en het blaat, zegmaar), maar in smaak van vlees bijvoorbeeld, is het wel echt heel anders.
#2590143
Ik zou er toch naar neigen om nu met lam te gaan beginnen... nu is de tijd er ook nog naar zeg maar, wat het weer betreft. Straks zit je weer met het voorjaar en pollen enzo...
En daarna zou ik inderdaad gewoon even een tijd niks doen. Of hij er nu wel of niet tegen kan. Of hoogstens zalm gaan proberen.

En van lam is alles te krijgen (net als bij geit) ...
#2590223
Ik zal eens opzoeken of ik lam al gevoerd heb. Ik dacht van wel, maar geen idee wanneer en wat er toen gebeurde.

[quote="Yvon"]
Heb je het probleem al eens voorgelegd aan Tannetje Koning?
Je zou eens een email kunnen sturen met het probleem en kijken wat zij ervan zegt, of als je in de buurt woont, haar een bezoekje kunnen brengen met Hope.

Succes!!
[/quote]

Bij Tannetje zijn we geweest, na een kuur groene leem konden we weer verder elimineren.

Ter aanvulling: ik zit net het topic te lezen en Hope heeft voor het elimineren lam gekregen. Vandaar dat ik daar nog iets van wist waarschijnlijk. Ik las ook dat ik uiteindelijk geen geit ben gaan voeren omdat ze organen en nekken nogal eens met elkaar mengen en je dus niet altijd kan zeggen dat het echt lam of geit is.
Aangezien Hope echt doodziek word van geit, denk ik niet dat ik dit risico aan durf.
Laatst gewijzigd door Hope op zo 03 feb 2013, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2590261
Maar Hope heeft tot nu toe dus nog geen geit gegeten, want uiteindelijk ben je daar niet aan begonnen? Dan weet je toch niet of hij er ziek van wordt, of begrijp ik het nu verkeerd..?

Anders lam/geit meebestellen met een lijntje, dan weet je wel zeker dat je de goede diersoort te pakken hebt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door