Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2523812
Valt tegen dat het blijkbaar toch de geit is.Als het op dat eenzijdige menu wel goed gaat zou ik dat toch aanhouden.  Maar vlees geven waarvan je weet dat hij zich ellendig gaat gaan voelen is toch geen optie?  En gewoon één keer iets geven om de twee weken zodat de reactie minimaal is helpt volgens mij ook niet.
Misschien kan Tannetje raad geven over wat je eventueel nog kan gaan bijgeven als je schrik hebt voor tekorten? Misschien bepaalde vitamines en mineralen of kruiden gewoon als extra dan om tekorten op te vangen?
#2523900
pearlsofpassion schreef: Ik zou vis elimineren.
Een bepaalde vis wel te verstaan.
Misschien is zalm nog het beste: goed aan te geraken en bevat geen thiaminase (ivm je angst voor tekorten, toch maar even rekening mee houden).
Dat zal al veel van eventuele tekorten opvangen.
Vis lijkt me een goed idee. Stel nu, even hardop nadenkend voor de toekomst, dat vis goed te verdragen blijkt. Als ik hem later bijvoorbeeld zalm, sardien en haring zou geven. Iedere week een andere soort of zo, of een visdag met verschillende soorten (na verschillende eliminatieronden natuurlijk), zou dat dan nog een optie zijn? Ik wil hem gewoon graag veelzijdig voeren.
Konijn en haas liggen wel dicht bij elkaar (zoals kip, parelhoen en kalkoen dicht bij elkaar liggen), maar haas is wel wild, en dat scheelt al een hele hoop ivm voedingsstoffen.  En dus minder snel tekorten dan op 3 tamme diersoorten.
Van konijn voer ik ook zo af en toe wild.
Ik geloof dat mensen uit je buurt het vlees toch wel willen overnemen waar Hope niet tegen kan? Zodat je wat kan uitproberen zonder angst te hebben dat je ermee blijft zitten...  :-\
Gelukkig heb ik nog nooit iets hoeven weggooien!
#2523904
Ik zou inderdaad ook vis toevoegen. Joep krijgt ook konijn, haas, paard en vis. Die krijgt haring. Ik vind haring wel makkelijk, want toen ik het ging elimineren kreeg hij er gewoon elke dag 1. Nu is het vrijdag vis dag, maar 1 x per week is lastig elimineren.

Haring bestelde ik eerst via caroba, maar de visboer heeft het ook voor 3 / 3.5 euro de kilo. Mooie grote haringen, je voert dan ook gelijk compleet omdat het een heel beestje is (en dat vind ik bij zalm weer lastiger)

Voer je ook koppen trouwens? Joep eet die heel moeilijk, maar wil ze wel wat vaker gaan geven. In hersenen schijnen ook weer heel goede stofjes te zitten voor de vacht.
#2523920
[quote="eelke"]
Ik zou inderdaad ook vis toevoegen. Joep krijgt ook konijn, haas, paard en vis. Die krijgt haring. Ik vind haring wel makkelijk, want toen ik het ging elimineren kreeg hij er gewoon elke dag 1. Nu is het vrijdag vis dag, maar 1 x per week is lastig elimineren.

Haring bestelde ik eerst via caroba, maar de visboer heeft het ook voor 3 / 3.5 euro de kilo. Mooie grote haringen, je voert dan ook gelijk compleet omdat het een heel beestje is (en dat vind ik bij zalm weer lastiger)

Voer je ook koppen trouwens? Joep eet die heel moeilijk, maar wil ze wel wat vaker gaan geven. In hersenen schijnen ook weer heel goede stofjes te zitten voor de vacht.
[/quote]

Dat vind ik ook een nadeel van zalm ja, dat je niet compleet kan voeren. Niet dat ik dat met de rest van het voer wel doe hoor, ik stel alles zelf samen en voer geen hele prooien. Maar met vis kan dat makkelijker en dan vind ik het wel fijn, vooral omdat de verhouding voor Hope nogal belangrijk is. Hij kan heel snel niet goed meer poepen.
Konijnenkoppen ben ik om die reden ook mee moeten stoppen. Er moet zoveel spiervlees bij dat hij dan weer snel winden gaat laten en een rommelbuik krijgt.
#2523933
[quote="Hope"]
Dat vind ik ook een nadeel van zalm ja, dat je niet compleet kan voeren. Niet dat ik dat met de rest van het voer wel doe hoor, ik stel alles zelf samen en voer geen hele prooien. Maar met vis kan dat makkelijker en dan vind ik het wel fijn, vooral omdat de verhouding voor Hope nogal belangrijk is. Hij kan heel snel niet goed meer poepen.
Konijnenkoppen ben ik om die reden ook mee moeten stoppen. Er moet zoveel spiervlees bij dat hij dan weer snel winden gaat laten en een rommelbuik krijgt.
[/quote]

Verder voer ik ook geen hele prooien (ook een principe kwestie) behalve van haring. Wat de verhouding verder doet zou ik je dan niet durven zeggen, bij allebei merk ik er hier verder weinig van, ze krijgen in de ochtend vis (Joep haring en Gijs een kop en een lijf) en savonds een halve portie vleesbot en een hele portie spiervlees. Dat gaat prima.

Zonde van de koppen...zou het ook niet gaan als je bv een halve kop toevoegt aan je vleesbot? Of is hij echt zo gevoelig?

Moeilijk is het he...
#2523943
Het is zeker moeilijk ja.
Hij is echt heel gevoelig op vleesbot. Ik gok zelf dat het bot van een kop gewoon te hard is.
Als ik bijvoorbeeld haas voer moet ik ook oppassen dat het echt niet te hard is. Als hij haas krijgt als vleesbot zit ik maar op een percentage van 30%, anders gaat hij meteen krijt poepen. Konijn kan ik wel weer meer van voeren, zo'n 45%.
Maar koppen blijft heel moeilijk. Zo af en toe doe ik dat wel eens hoor, en dan krijgt hij een dag later alleen orgaan en spiervlees.
#2524031
vis lijkt me zeker een goed idee! Reus krijgt sardientjes (zalm is gegarandeerd binnen een paar uur hele vieze stink diaree die hij zo dusdanig niet op kan houden dat het wel eens gebeurd is dat hij in de bench poepte, terwijl het deurtje niet dicht zat), en dat is echt een hele goede toevoeging voor hem geweest. soms krijgt hij een tijdje niet omdat het niet lukt om naar de markt te gaan, maar ik zie het gelijk aan hem als hij dan weer een paar weken wel een sardientje krijgt.

kan je misschien aan vlees komen wat heel iets anders is als de dingen die je nu geprobeerd hebt? kangaroe, bijvoorbeeld? of struisvogel?
#2524063
[quote="nienk"]
vis lijkt me zeker een goed idee! Reus krijgt sardientjes (zalm is gegarandeerd binnen een paar uur hele vieze stink diaree die hij zo dusdanig niet op kan houden dat het wel eens gebeurd is dat hij in de bench poepte, terwijl het deurtje niet dicht zat), en dat is echt een hele goede toevoeging voor hem geweest. soms krijgt hij een tijdje niet omdat het niet lukt om naar de markt te gaan, maar ik zie het gelijk aan hem als hij dan weer een paar weken wel een sardientje krijgt.

kan je misschien aan vlees komen wat heel iets anders is als de dingen die je nu geprobeerd hebt? kangaroe, bijvoorbeeld? of struisvogel?
[/quote]

Dan ga ik inderdaad maar eens kijken voor vis. Daar is ook lekker makkelijk aan te komen.
Vlees wat ik nog nooit heb geprobeerd zoals bijvoorbeeld kangaroe of struisvogel kan ik wel aankomen, alleen geniet dat crisis-technisch niet echt mijn voorkeur. Waarom word er trouwens nooit ezel gevoerd? Slachten ze die niet?
Ik dacht namelijk dat als paard goed gaat, ezel ook wel zou kunnen maar ik kan het nergens vinden...
#2524193
[quote="Hope"]
Dan ga ik inderdaad maar eens kijken voor vis. Daar is ook lekker makkelijk aan te komen.
Vlees wat ik nog nooit heb geprobeerd zoals bijvoorbeeld kangaroe of struisvogel kan ik wel aankomen, alleen geniet dat crisis-technisch niet echt mijn voorkeur. Waarom word er trouwens nooit ezel gevoerd? Slachten ze die niet?
Ik dacht namelijk dat als paard goed gaat, ezel ook wel zou kunnen maar ik kan het nergens vinden...
[/quote]

oh ezel is inderdaad qua allergie voor Hope best een goed idee. maar ik heb het ook nog nooit ergens voor bij zien komen...

ja kangaroe en struis is inderdaad duur, dat is dan weer jammer, en die van jou eet natuurlijk ook wel wat meer dan die van mij.
#2524826
Ik geloof dat ezel niet geslacht wordt voor consumptie. Die worden gewoon als 'huisdier' gehouden.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk het. Ik geloof wel dat ik het al 1 keertje heb zien vernoemen hier op BP, maar ik ben niet zeker.
Ezel en paard ligt wel nog dichter bij elkaar dan konijn en haas he.  Ezel en paard kunnen een gemengd jong krijgen, dat kunnen konijnen en hazen niet.
Ik vind dat geen probleem, maar omdat jij aangaf daarmee in te zitten, vernoem ik het toch maar even. ;)

Nog even over de vis: je moet natuurlijk kiezen wat je zelf het gemakkelijkste vind, maar ik dacht vooral aan zalm omdat daar gemakkelijk aan te komen is en dat toch veruit de goedkoopste vis is.  De rest van je menu is al niet zo goedkoop (haas vooral maar ook konijn wordt steeds duurder), dus ik dacht dat dat wel meegenomen was.  En als hij ertegen kan, leek me dat op lange termijn handiger om te voeren.
Ivm het niet compleet zijn: ik weet niet waar je woont? Maar als je aan zalm van Bordie zou kunnen geraken, die haar lijven zijn super mooi bevleesd en ze heeft snippers ook. Dan kan je dagelijks wat zalm als spiervlees geven, das ook eenvoudig (zou ik denken).  Of zalmlijf als vleesbot.  Visbot verstopt toch een stuk minder dan zoogdierenbot, dus ik zou verwachten dat dat niet zo'n problemen zou geven.  Als het dan geëlimineerd is, zou je verwachten dat koppen misschien ook wel zouden gaan, wederom omdat zalmkoppen eerder laxerend dan stoppend werken. Het zou dan kunnen dat je op die manier zijn vleesbot wat omhoog krijgt zonder dat hij verstopt raakt.  En op termijn wekelijks een zalmkop kunnen geven, is natuurlijk wel gemakkelijk.
Aan snippers kan je plots op verschillende plaatsen geraken.  Jolanda kan eraan geraken, Nova heeft net een levering gedaan (die zijn wel duurder geworden).  Dat is beide in Limburg natuurlijk, maar de lijntjes gaan vaak het land door en voor een allergiehond doet men graag al eens wat extra.  Zo sollidair zijn we hier wel op barfplaats.  :)
En anders Bordie dus, die zit rond Amsterdam en die zalm gaat op 7 dec naar Rotterdam en Bergen op Zoom.  Allemaal geen hulp voor jou zeker?  ::)

Maar je moet dus doen wat je zelf het handigste vind. ;)
#2545302
Het gaat top met Hope.
Heerlijk om hem weer zo te zien, mooi glad en glimmend in zijn velletje, super actief, speels, zonder ontstoken oren of andere gekke dingen.

Hij krijgt sinds vorige week sardien als nieuwe diersoort. Daar kunnen wij heel makkelijk en goedkoop aankomen.

Nog even een vraag: er is erg moeilijk aan andijvie te komen de laatste tijd. Als ik het al kan vinden is het ook nog eens ontzettend duur.
Wat kan ik er bij gaan doen voor groenten, over een week of 3, als de vis echt goed blijkt te gaan? Het moet iets zijn waar je relatief veel van kan voeren (hij krijgt nu 4 x per week andijvie), en wat langdurig gegeven kan worden.

Iemand een idee? Dan kan ik vast gaan kijken of het goed te krijgen is.

Is het trouwens, voor later weer, nog een idee om noten toe te gaan voegen?
#2545317
[quote="Hope"]
Het gaat top met Hope.
Heerlijk om hem weer zo te zien, mooi glad en glimmend in zijn velletje, super actief, speels, zonder ontstoken oren of andere gekke dingen.

Hij krijgt sinds vorige week sardien als nieuwe diersoort. Daar kunnen wij heel makkelijk en goedkoop aankomen.

Nog even een vraag: er is erg moeilijk aan andijvie te komen de laatste tijd. Als ik het al kan vinden is het ook nog eens ontzettend duur.
Wat kan ik er bij gaan doen voor groenten, over een week of 3, als de vis echt goed blijkt te gaan? Het moet iets zijn waar je relatief veel van kan voeren (hij krijgt nu 4 x per week andijvie), en wat langdurig gegeven kan worden.

Iemand een idee? Dan kan ik vast gaan kijken of het goed te krijgen is.

Is het trouwens, voor later weer, nog een idee om noten toe te gaan voegen?
[/quote]

ehm... wat krijgt ie ook al weer nog meer aan groente?

noten weet ik niet. ik denk dat Hope in dit stadium meer heeft aan nog een diersoort.

maarrr top dat het zo goed gaat!!
#2545325
Gewoon wortels? Die krijgen ze hier ook. (al voer ik nu even geen groenten, gevoelskwestie)

Fijn dat het zo goed gaat! Voor de andijvie kun je ook nog kijken naar de diepvries variant, moet je wel goed opletten dat er verder echt niks inzit natuurlijk...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door