Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2495849
[quote="Xerox"]
Lijkt me een goede keuze! Geef je ook al omega 3?
[/quote]

Nee, hij krijgt geen extra dingen bij. Heeft hij ook eigenlijk niet nodig, hij ziet er top uit en hij glanst als een spiegel.
Gisteren stormde hij me weer als een malle voorbij in het bos, en ook in huis is hij weer topfit.
Ik geef hem geen hert meer en denk nu met zekerheid te kunnen zeggen dat hij daar niet tegen kan.

Toen we naar Tannetje gingen omdat hij zo sloom was, kreeg hij ook hert. Toen ik terugging naar een eerder menu en het hert verdwenen was, verdwenen ook de klachten. Nu ik een paar dagen hert had gevoerd werd hij opnieuw zo sloom.
We gaan op naar de zalm, over een weekje of zo.
#2495984
Gelukkig dat het zo snel herstelde en goed dat je nu terug eendiersoort kan uitsluiten met zekerheid.
Bovendien ook wel goed dat je een nieuw symptoom voor hem hebt ontdekt nl het sloom worden.  Zo zie je maar dat het niet enkel en alleen te zien is aan de jeuk of de vacht.
Op naar de zalm, ik duim dat dit wel goed gaat.
#2498604
Dat lijkt me wel sterk dat het zo een heftige ontgifting zou zijn als hij maar 4 dagen hert heeft gegeten en het enige symptoom toen was dat hij wat sloomer werd.
Ik sluit een onzichtbare factor niet uit waar hij allergisch op reageert. 
Heeft hij op één dag dan die grijze plekken gekregen of zag je het al wat aankomen?
#2503780
Mijn ouders hadden trouwens een Beagle vroeger die ook met vlagen epileptie had. Hij kreeg toen hij het voor het eerst had iets voor zijn lever ofzo (weet niet precies), maar daar werd hij erg agressief van. Dus zijn we mee gestopt. Hij werd ook snel zwaar (maar steelde ook een hoop en kreeg troep brokken :) weet ik nu).
Maar iedere keer als hij ging afvallen kreeg hij aanvallen.
Zodra er iets drastisch veranderde had hij dat.
Als hij rustig en stabiel leefde had hij het helemaal niet.
Als ik hem nu had gehad zou ik iets geven waar hij gewoon lekker van in zijn vel zou zitten, maar helaas kan dat niet meer.

Ik hoop dat je er iets voor vindt. Misschien werkt zoiets ook wel bij jou hond. Als het iets natuurlijks is kan je het best proberen zonder risico's volgens mij.

Zat net op de site van nmlhealth.com te kijken en daar hebben ze de puur rust voor volgens mij.
#2504388
[quote="TijgerPuck"]
Deze had niet hier maar bij die van epile[tie moeten staan sorry!  :-[ :D
[/quote]

Geeft niks hoor, kan gebeuren.
Hope gaat vandaag aan het geitenvlees. Zalm heb ik nog niet in huis, en het geitenvlees moet nu echt óf opgemaakt worden of ik moet het straks weggooien. Wil het niet te lang bewaren.
Geen idee of hij er tegen kan. We gaan het vanzelf zien!
#2504413
Ik duim mee dat hij ertegen kan.

Maar als dat niet zo is: niet weggooien he.  Er is vast wel ergens een hond in de buurt die er blij mee is.

Ik hoop dat er eindelijk eens wat schot in de zaak begint te komen.  Je loopt toch al even af en aan met je eliminatie en het ging in het begin nog zo goed.
Ik denk toch ook dat die plekken komen van een omgevingsfactor.  Lastig, maar het lijkt toch niet samen te gaan met de voeding... :-\
Schrijf je wel mooi op wanneer je waar met hem gaat wandelen, of hij in het water gaat of niet, dat soort zaken?
Lijkt me wel nuttig.  Je weet nooit dat je op een keer een overeenkomst gaat zien.  De tijd van het jaar speelt duidelijk ook een rol, dus daar kan je rekening mee houden.
#2504469
Dat is grappig, dat je dat zegt van dat opschrijven.
Zo zat ik net in de agenda te bladeren voor iets totaal anders, staat er opeens een notitie van pa dat hij dacht dat Hope nog 1 keer hert op had.
Een dag voor die sloomheid en die vlekken.

Dat zou op zich wel kunnen. Ik maak altijd bakjes voor een hele week. Ieder bakje is een menu voor 1 dag.
Zo krijgt hij alles binnen, vergeet ik niet steeds wat te ontdooien en als ik niet thuis ben kunnen pa en ma gewoon het bakje voor de betreffende dag uit de vriezer halen. Ik had natuurlijk bakjes gemaakt met hertenvlees, en die stonden in de vriezer. Het zou zomaar kunnen dat er toch nog 1 stond met hert. Pa dacht dat omdat het donker vlees was met veel bloed. Dat klinkt niet als de paardensucade die ik heb, die is mooi rood. Ik gok dus dat hij echt heftig reageert op hert.

We gaan op zich nog steeds goed. Misschien hebben we de boosdoener nu te pakken en gaan we straks weer als een speer.
Ik weet nu in ieder geval waar ik nog meer op moet letten als alleen jeuk. Als hij niet voor me uit loopt in het bos dan is er iets mis. En dan zou dat zomaar door het eten kunnen komen.
#2509308
Hope heeft nu een aantal keer geitenvlees op.
Hij is opnieuw sloom en dof. Ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Zou dit nu een voedingsprobleem zijn of toch totaal iets anders?

Wat zal ik nu doen? Stoppen met geit en kijken of het dan verbeterd?
#2509370
Heh wat een ellende!

Ik denk dat je geen andere keuze gaat hebben dan stoppen met geit en kijken wat er gebeurt.  En dan echt bvb een maand niets meer toevoegen, hem even wat tijd geven om te herstellen én jezelf de tijd geven om te zien of de sloomheid ook komt zonder dat er iets aan zijn menu verandert.
#2523794
Hope kan niet tegen geit.
Ik stopte met geit op 12 november en liet hem 2 weken met rust. Hij knapte goed op, ging weer mooi glanzen en zijn huid voelde niet meer vet.
Afgelopen zondag begon ik weer met geit, omdat ik toch wilde weten of het nu een omgevingsfactor was of het vlees. Nu 2 dagen later is hij opnieuw dof.

We zijn nu al een hele lange tijd aan het elimineren en hij eet nog altijd een vrij eenzijdig menu.
Hij staat nu op haas, konijn, paard, wortel en andijvie. Dat is echt te weinig, toch?
Op dat menu doet hij het goed, verder kom ik er vooral vaak achter dat hij ergens niet tegen kan. Eend en kip mag hij niet en daardoor ben ik bang dat al het gevogelte af zal vallen. Hert kan hij niet tegen, zowel wild als tam verdraagt hij niet. Geit gaat ook niet goed.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik wil toch echt dat hij wat veelzijdiger gaat eten. 3 diersoorten vind ik wel erg mager, en dan heb ik ook nog haas en konijn dat erg dicht bij elkaar ligt.

Ik snap wel dat hij tijd nodig heeft om te herstellen, maar het schiet nu niet bepaald op. Hij eet nu al sinds september 2011 erg eenzijdig en ik begin me zorgen te maken over eventuele tekorten.
#2523810
Ik zou vis elimineren.
Een bepaalde vis wel te verstaan.
Misschien is zalm nog het beste: goed aan te geraken en bevat geen thiaminase (ivm je angst voor tekorten, toch maar even rekening mee houden).
Dat zal al veel van eventuele tekorten opvangen.

Je moet het anders eens aan Lizzie vragen, maar ik geloof niet dat je je in dit stadium van je eliminatiedieet zorgen moet maken over dat dit te weinig diersoorten zijn. Als hij vis zou verdragen, heb je volgens de regels maar 1 diersoort tekort.
En ik meen dat Lizzie eens gezegd heeft dat 3 eigenlijk ook wel kan, maar dat dat het minimum is en dat als je in de regels zet: minimum 3 diersoorten plus vis, mensen dan gaan zeggen: 'oh 2 zal ook wel voldoende zijn'  en dat wil je vermijden. Vandaar minimum 4 diersoorten en vis.
Het zou dus niet verstandig zijn om nu te zeggen: ik stop met zijn eliminatiedieet.  Als je nog een diersoort kan vinden, is dat echt wel positief.
Maar ik geloof niet dat hij zo'n tekorten gaat krijgen hiervan.
Konijn en haas liggen wel dicht bij elkaar (zoals kip, parelhoen en kalkoen dicht bij elkaar liggen), maar haas is wel wild, en dat scheelt al een hele hoop ivm voedingsstoffen.  En dus minder snel tekorten dan op 3 tamme diersoorten.

Ik weet niet wat een geit te eten krijgt, maar ik meen dat je die niet op gras alleen kan laten leven. Als dat bij schapen wel zo is, zou je lam nog eens kunnen proberen.
En hooglanderrund, heb je dat al eens geprobeerd? Is volgens mijn Luis een compleet ander dier dan normaal rund en misschien werkt dat bij Hope ook zo. Gewoon rund zou ik zelfs niet proberen, dat heeft weinig zin.
Misschien werkt het ook zo niet he, je geeft ook aan dat wild hert ook niet goed valt.  Maar misschien ligt dat gewoon aan het hert? Ik weet het niet hoor. Ik zou het gewoon eens proberen als je kan.
Zelfde geldt voor wat wild gevogelte, het kan al gemakkelijk te maken hebben met wat het dier te eten krijgt.  Patrijs vb (ganzen durven al eens van openbare vijvertjes komen waar ze gevoerd worden met restjes brood, dus dat zou ik niet doen), fazant als ze niet opgekweekt zijn om af te schieten... Het is wel wat opletten waar ze werkelijk vandaan komen.  Duiven zijn ook stadseters, dus zou ik ook niet doen.  Bosduif kan dan weer wel, als ze echt wild zijn.
Heb je ooit al eens kwartels geprobeerd?

Ik geloof dat mensen uit je buurt het vlees toch wel willen overnemen waar Hope niet tegen kan? Zodat je wat kan uitproberen zonder angst te hebben dat je ermee blijft zitten...  :-\
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 nov 2012, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door