Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2065878
Zo, hier mijn eerste poging.
Ik ben er nog niet helemaal uit, met name omdat ik niet weet waarmee ik de kippennekken kan vervangen omdat ik gehoord heb dat hier toch granen in zouden kunnen zitten. Ging er vanuit dat dit dan ook bij eenden zo was.

Hope weegt nu 25 kg, moet terug naar 27 en daarom ben ik uitgegaan van 2% gezond gewicht.
Dan kom ik op een dagelijkse behoefte van 540 gram.
Met orgaanvlees ben ik wat voorzichtig omdat Hope snel dunne ontlasting heeft. Voor groenten heb ik niet specifiek iets ingevuld. Zal er vooral aan liggen wat wij zelf eten.

Het menu:
Maandag:
270 gr. kippennekken
81 gr. runderhart
108 gr. spiervlees rund
81 gr. groenten

Dinsdag:
270 gr. kippennekken
81 gr. runderhart
108 gr. spiervlees paard
81 gr. groenten

Woensdag:
440 gram. kipmix (poelier, complete kip, gemalen)
100 gram. groentenmix

Donderdag
270 gr. kippennekken
81 gr. runderhart
108 gr. spiervlees paard
81 gr. groenten

Vrijdag
Vis
100 gr. groenten
81 gr. lamspens

Zaterdag
270 gr. kippennekken
189 gr. gemalen kipmix
81 gr. groenten

Zondag:
270 gr. kippennekken
81 gr. runderhart
108 gr. spiervlees rund
81 gr. groenten

Extra: 2 keer in de week een ei. 2 keer in de week een scheutje yoghurt.

het zijn 4 diersoorten, en geen 5. Zo houd ik namelijk eend en konijn over mocht het toch een allergie blijken.
Gaat dit allemaal goed, wil ik eend toevoegen. Blijft natuurlijk het feit over dat er veel kip inzit en dat ik niet weet of hij hier goed op reageert. Ik ben echt helemaal nieuw, heb geen idee waar ik iets moet bestellen en heb een hond die al zijn hele leven alleen brokken krijgt en vreselijk schrokt. Ben dus erg bang hem botten te geven, vandaar de kippennekken. Die geef ik ook met angst en beven maar ik moet toch wat. Daarnaast (en dat is zeker niet onbelangrijk!) moet ik erg op de kosten letten. Kip is goedkoper dan eend, parelhoen of lam.
Lijkt het er een beetje op zo?!
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2066082
wat ik eigenlijk met de orgaan doe, is een mix van hart , lever , nier (in verhouding) en hier porties van maken , die je dan kan geven per 3 of 4 maaltijden in de week
Door kimi
#2066225
Mag maag ook gegeven worden als orgaanvlees? Dus bv een mix van hart, lever, nier, maag? Mogen de organen in de mix van dezelfde diersoort zijn?
Door kimi
#2066240
Moet je dan tussen de verschillende organen in die mix ook een bepaald percentage aanhouden? Ik BARF nog niet hoor, maar ben alles eerst heel goed aan het uitpluizen en wil mij eerst goed inlezen.
Als ik zou beginnen met BARF dan zou ik per portie 3x per week 150g orgaanvlees moeten geven. Dus ik zou één grote mix maken die ik dan in porties van 300 gram of 150 gram verdeel. Stel nu dat ik een orgaanmix maak van 900gram, mag ik dan van elk orgaan evenveel in die mix steken of moeten daar ook nog percentages aangehouden worden? Ikz ou gewoon van ieder orgaan evenveel in de mix steken :-) Kan dit?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066269
Als dit allemaal goed gaat, en hij lust alles, dan wil ik wel dingen gaan toevoegen.
Wel kan ik de pens alvast mengen met hart.

Mocht hij het hier goed op doen dan kan ik eend toevoegen en daar wil ik dan orgaan van voeren.
Maar zoals ik al zei, ik wil het een beetje makkelijk houden voor mezelf maar ook wat dieren overlaten voor als ik toch zou moeten gaan elimineren. Als ik nu al eend en konijn toe zou voegen dan zou elimineren heel moeilijk worden want dan kom ik zo moeilijk aan goed vlees.

Is het verder wel ok?
Door kimi
#2066363
[quote="Senta"]
Ben je al bekent met de percentages op barfplaats? (Zie de barfrekenhulp)
Van het percentage orgaan wat je per week mag geven doe je de helft pens, en de andere helft verdeel je over nier lever en een ander orgaan soort. Maar pens, hart, nier en lever zijn het belangrijkst.
Je heb bv 1000 gram orgaan per week. Dan doe je hiervan 500 gram pens, 100 lever 100 gram nier en 300 gram hart.
[/quote] Mag je pens ook vervangen door maag(jes) van andere dieren? Pens is toch een rundermaag, of heb ik het verkeerd op? ???
Door kimi
#2066482
[quote="Senta"]
Zoals ik al eerder zei je mist lever en nier dus lever, dus je menu is niet in balans. ;)

Kimi; nee je mag pens niet vergelijken met kippenmaagjes. Zit een hele andere samenstelling in van interessante voedingsstoffen die heel goed is voor de darmflora van je hond.
[/quote] k zag ook ergens lamspens, is dat dan ook een alternatief voor runderpens? Ook zag ik penslap... Is dat hetzelfde als runderpens, maar anders versneden?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066512
Als ik er runderlever in doe, is het al meer in balans? Niertjes heb ik nog nergens gevonden dus ik weet nog niet hoe ik daar aan ga komen. Maar dan geen nieren van eend en konijn.
Dan houd in namelijk nog even die diersoorten over zou ik moeten gaan elimineren.

Na 6 weken, als het eerste menu goed gaat en Hope een beetje is opgeknapt (ziet er nu echt verschrikkelijk uit, mensen herkennen hem niet eens meer als een labrador) dan wil ik eend toevoegen. Eendenhartjes is ook makkelijk aan te komen. Nieren heb ik nog nergens kunnen vinden, dus ik weet nog niet hoe ik dat ga doen. Toch nog even puzzelen zie ik.
Door kimi
#2066515
[quote="Hope"]
Als ik er runderlever in doe, is het al meer in balans? Niertjes heb ik nog nergens gevonden dus ik weet nog niet hoe ik daar aan ga komen. Maar dan geen nieren van eend en konijn.
Dan houd in namelijk nog even die diersoorten over zou ik moeten gaan elimineren.

Na 6 weken, als het eerste menu goed gaat en Hope een beetje is opgeknapt (ziet er nu echt verschrikkelijk uit, mensen herkennen hem niet eens meer als een labrador) dan wil ik eend toevoegen. Eendenhartjes is ook makkelijk aan te komen. Nieren heb ik nog nergens kunnen vinden, dus ik weet nog niet hoe ik dat ga doen. Toch nog even puzzelen zie ik.
[/quote] Kom je uit België? Dan moet je misschien eens kijken bij doggystoys.be die verkopen ook veel BARF. Ook Lupus veroopt veel barf...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066578
Nee ik woon in Tilburg, en ben niet zo heel geweldig mobiel.
Dus het moet of uit Tilburg komen of thuisbezorgd. En omdat ik liever niet 2 x bezorgkosten betaal wilde ik proberen alles bij 1 leverancier te halen.

De islamitische slager is qua vlees geen probleem denk ik.
Hoewel mijn ouders daar niet heen willen vanwege het ritueel slachten.
Niet dat ik weet hoe het vlees dat ik bij de leverancier haal geslacht wordt hoor... het is meer een principe geloof ik. Niets tegen het geloof hoor, wel tegen de manier van slachten.

De eigen slager zegt wel dat hij veel dingen kan bestellen. Eens vragen of hij ook nier kan bestellen.
Is het erg als het hart en de lever allebei van rund zijn? Kan ik hier namelijk om de hoek krijgen.

Ik denk dat ik de pens dan nu al verhoog, er lever en nier (als ik daar aan kan komen voor die tijd) bij doe. En dan na 6 weken als alles goed ga gewoon een nieuw menu samenstel met meer diersoorten. Het is ook gewoon een feit dat er niet zoveel tijd is om mezelf goed voor te bereiden en in te lezen zoals bijvoorbeeld Kimi. Onze hond heeft grote problemen en die moet z.s.m. over. Hij krijgt nu kvv maar dat is erg prijzig. Als ik bij kiezebrink wil bestellen moet ik ook snel zijn want zijn bezorgroute staat voor woensdag en anders pas weer over een paar weken.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2066590
kijk hoeveel je van 1 leveransier ( geeft je ff de tijd om rond te kijken voor een volgende bestelling) in de vriezer kwijt kan en wat je nodig hebt en bestel dan wat je dr in het menu wilt geven  :)...
misschien heb je voor de eerste keer proportioneren een paar uur nodig maar dan kan je er al een hele lange tijd mee vooruit  ;)
heb je nog plaats over dan zou ik wat andere soorten van spiervlees (van kleine hoeveelheden) erbij bestellen zodat ze dit kan proeven en jij zelf ook weet hoe de kwaliteit is en of je het de volgende keer weer zal bestellen .
verder is dit ook fijn voor de variatie , maar kun je de zelfde (eerder geplande) vleesbotten in je menu aanhouden
o ja , kijk ook ff of er iemand in de buurt plek heeft in de vriezer ;) , de ogen van een beginnende ( en ervaren verslaafde barfer) zijn meestal groter dan de vriezer :biggrin2:

niet in paniek raken en bij twijfel ff een gil geven op het forum  ;D ;)

succes !!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066600
Paniek is er toch wel wat hoor! 6 jaar lang heb ik alleen moeten zorgen dat ik altijd een zak brokken op voorraad had.
Over die vriezer gesproken: ik heb nog geen idee hoe ik dat ga regelen. Ma denkt dat ik 14 kg. kwijt kan, maar of dat realistisch is weet ik niet. We hebben nog een klein vriezertje op zolder staan voor noodgevallen.

Ik zat te denken om nu eerst maar gewoon te beginnen met bovenstaand menu. Het is maar voor 6 weken dus ik geloof niet (of ben ik nu naïef) dat hij echt vreselijk veel tekort komt als ik hem geen nier geef. Misschien kan ik er nog wel aan komen via de slager, als ik nog plek heb ik de vriezer. Het komt er toch al op neer dat ik 20 euro verzendkosten betaal voor 13 kg. vlees. Die verzendkosten daar baal ik nog het meeste van.
Ik kan bij kiezenbrink (als iemand een andere goede leverancier weet, geef een gil aub) kan ik ook aan eendenlever en konijnennieren komen. Dus ik zou na 6 weken eendenlever kunnen introduceren en dan na 2 weken konijn. Dan heb ik ook mooi 6 diersoorten. Misschien is het dan wel handiger om de lamspens te verwisselen met rund, om de kosten wat te drukken.

Hoe ik het ook bekijk: ik moet morgen gaan bestellen en ik heb geen flauw idee wat nu precies. Als de hond nu gewoon gezond was dan nam ik er wat meer tijd voor. Maar nog 3 weken kvv voeren is nog duurder dan die verzendkosten. Niemand in de buurt heeft vriesruimte over, dus ik ben bang dat ik iedere maand 20 euro verzendkosten moet gaan betalen. Veel lol is er dan niet meer aan. Maar goed, laten we maar even van dag tot dag kijken.
Door Jump
#2066618
Ik voer hier Kiezebrink orgaanmix(ieder 25%eendenlever,konijnennier,kippenmaagjes,runderhart).
Lekker in balans :biggrin2:en 4 diersoorten.
En ze vinden het ook nog eens heerlijk.
Hee,mijn smilys werken niet meer!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2066622
Ik kom er niet meer uit, sorry.
Naast het feit dat ik heel slecht in rekenen ben, rekening moet houden met de leverancier, geen idee meer heb hoeveel ik nu wat moet voeren en ook nog eens een niet zo rijk gevulde portemonnee heb.

Wat ik wel heb berekend is dat hij per dag 270 gram vleesbot moet hebben, 108 gram orgaanvlees, 81 gram spiervlees en 81 gram groenten. Maar hoe ik dat orgaanvlees dan weer goed moet verdelen is me echt een compleet raadsel geworden. Die orgaanmix is geen optie, omdat ik dan eend en konijn ga voeren en dan niet meer weet wat ik moet nemen zou ik moeten gaan elimineren.

Iemand een idee hoe ik nu verder moet?!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door