Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2068352
Ik heb inderdaad veel tips gekregen.
En daar ben ik ook echt heel blij mee.

Toch heb ik nog steeds het gevoel dat er iets niet goed is.
Ik geef nu alleen kippennekken, omdat ik gewoon echt bang ben om iets anders te geven.
Ik wil maar 1 diersoort per keer introduceren, maar wat is nu veilig om te geven?

Van kippennekken naar..... en van daaruit naar .......
Het is allemaal best leuk enzo, en ik vind het ook leuk om te doen. Maar ik heb al eens een keer een darmoperatie kunnen laten doen omdat er een stuk karkas in zijn darmen verstopt zat (we denken duif) en daarnaast is het ook zo'n schrokker. Ik dacht, als ik nu gewoon goed varieer met spiervlees en orgaan en groenten dan komt het wel goed, maar dat is dus niet. Variëren is echt belangrijk dat begrijp ik nu wel. Alleen ik zit a met een een hoop angst en b met een laag budget.

Ik had net kiezebrink aan de telefoon, om te vragen wanneer ze bezorgen. Ze zeiden dat ik ook goed mixen kon geven. Bijvoorbeeld lamsmix, dat bevat 70% vleesbot en 30% orgaan.
Stel dat ik kippennekken en eendennekken ga geven, dan is het dus nog niet voldoende afwisseling?
Ik had gedacht dat het best makkelijk was. Gewoon een menu maken en je daar aan houden. Maar dat valt dus toch wel tegen. Heb best een klein dipje nu hoor! Ik dacht dat ik er zo wel was, haha.
Door kimi
#2068379
[quote="Hope"]
Ik heb inderdaad veel tips gekregen.
En daar ben ik ook echt heel blij mee.

Toch heb ik nog steeds het gevoel dat er iets niet goed is.
Ik geef nu alleen kippennekken, omdat ik gewoon echt bang ben om iets anders te geven.
Ik wil maar 1 diersoort per keer introduceren, maar wat is nu veilig om te geven?

Van kippennekken naar..... en van daaruit naar .......
Het is allemaal best leuk enzo, en ik vind het ook leuk om te doen. Maar ik heb al eens een keer een darmoperatie kunnen laten doen omdat er een stuk karkas in zijn darmen verstopt zat (we denken duif) en daarnaast is het ook zo'n schrokker. Ik dacht, als ik nu gewoon goed varieer met spiervlees en orgaan en groenten dan komt het wel goed, maar dat is dus niet. Variëren is echt belangrijk dat begrijp ik nu wel. Alleen ik zit a met een een hoop angst en b met een laag budget.

Ik had net kiezebrink aan de telefoon, om te vragen wanneer ze bezorgen. Ze zeiden dat ik ook goed mixen kon geven. Bijvoorbeeld lamsmix, dat bevat 70% vleesbot en 30% orgaan.
Stel dat ik kippennekken en eendennekken ga geven, dan is het dus nog niet voldoende afwisseling?
Ik had gedacht dat het best makkelijk was. Gewoon een menu maken en je daar aan houden. Maar dat valt dus toch wel tegen. Heb best een klein dipje nu hoor! Ik dacht dat ik er zo wel was, haha.
[/quote]Idem hier: ik dacht ook dat je een vast menu kon maken en je daar dan aan houden... Het is ingewikkelder dan we aanvankelijk denken ;-)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2068406
Ik ben er uit!
:D

Dat roep ik nu geloof ik al wel voor de 6e keer in 4 dagen, maar toch.
Ik heb nu een redelijk eenzijdig menu. Dat wil ik graag veranderen, maar voor de eerste periode van 6 weken lijkt het mij in onze situatie (met een niet zo best uitziende hond) toch nog steeds het verstandigst.

Dan ga ik na 6 weken 1 diersoort toevoegen.
In orgaan heeft dat niet zo heel veel zin dan, want dat is een klein percentage van het geheel.
Dus wil ik dan na die 6 weken eendennekken gaan toevoegen. Ben ik misschien al een beetje over mijn angst heen.
In de tussentijd kan ik dan nog her en der eens informeren waar ik allemaal aan kan komen.

Als ik het goed begrijp maakt het niet zo gek veel uit als je menu er iedere keer anders uitziet, als het maar in de juiste verhoudingen is. Dus als eend goed gaat, zou ik bijvoorbeeld in plaats van runderlever ook eendenlever kunnen nemen. En dan bijvoorbeeld een keer weer een andere vleesbot (die ik nog steeds niet eng wil vinden waarschijnlijk) zoals bijvoorbeeld parelhoen.
Ik heb het vermoeden dat er altijd wel een gedeelte kippennekken zal worden gevoerd om de prijs te drukken.

Dan zou ik daarna (na heel wat weken) bijvoorbeeld in plaats van paardenvlees (spier) een keer konijn kunnen doen. Of rund. Of lam. Of kalf. Of geit. Noem maar wat.
En als we er dan maar gewoon voor zorgen dat hij niet alle weken hetzelfde eet en af en toe iets "extra's" in de vorm van een diersoort die een beetje speciaal is krijgt dan moet het goed komen.

(of te wel, ik maak een bakje met 'delicatessen' en die voer ik zo nu en dan).

Dan is de basis wel oke denk ik, toch???
En voor de rest geldt dan: hoe meer variatie, hoe beter.

Klopt het dan zo?
Kan ik dan vanavond met een gerust hart gaan slapen?  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2068465
Tja beetje half elimineren.
Helemaal elimineren wil ik achter de hand houden. Vandaar dat ik ook pas diersoorten wil toevoegen als ik weet dat hij met het eenzijdige menu goed gaat.

Maar voor in de toekomst, alleen eenden- en kippennekken is dus ook niet zo best?
Beter dan toch voor de karkassen gaan? Kan iemand mij vertellen (misschien ben ik nu echt stom, haha) wat er bij een karkas allemaal nog aan zit? Is dat alleen het bot, of ook orgaan en vlees?
Door Limpy
#2068552
Na kip is kwartel leuk (lupa heeft ook karkassen naar ´t schijnt, KB heeft hele met de jas nog aan - maar sommige dieren vinden veren niet fijn) en eend, parelhoen, duif...

Ik raakte de weg ook wel eens kwijt qua variatie, en mijn katsels lusten ook niet alles (of ik vind iets heel goor)
Nu doe ik het zo dat ik ze op weekdagen erg basic voer met toch wat variatie, maar in de weekenden wissel ik meer af
(heb een 4-weekenden schemaatje in mn pc zitten en daarmee krijgen ze toch 7-8 diersoorten binnen)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2068746
Was vandaag bij de Sligro en ik schrok me dood van de prijs van een parelhoen.
7,29! Of heb ik nu de super-de-luxe versie gezien? Vind het wel een beetje lullig als wij moeten bezuinigen op eten omdat de hond op barf gaat  ;D

Dat in die weekenden meer varieren vind ik ook wel goed klinken. Ik moet ook gewoon echt rekening houden met de prijs  :-[ . Denk dat ik maar eens gewoon een lijstje maak met wat ik nodig heb voor mijn zelf bedachte menu, en dan maar kijk wat ik nog meer mee wil nemen.
Heb ook nog eens wat rondgevraagd bij de slagers hier in de buurt, maar er is niemand die wat wil of kan bestellen. Die zoektocht is dus ook nog gaande!
Door Jump
#2069132
Bij Lupa zijn ze een stuk goedkoper  ;)
En nog beter bij Ilona
Kijk maar eens rond op de hondenvoersites,dan is het echt wel betaalbaar..
Laatst gewijzigd door Jump op di 26 jul 2011, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2069144
[quote="Hope"]
Was vandaag bij de Sligro en ik schrok me dood van de prijs van een parelhoen.
7,29! Of heb ik nu de super-de-luxe versie gezien? Vind het wel een beetje lullig als wij moeten bezuinigen op eten omdat de hond op barf gaat  ;D

Dat in die weekenden meer varieren vind ik ook wel goed klinken. Ik moet ook gewoon echt rekening houden met de prijs  :-[ . Denk dat ik maar eens gewoon een lijstje maak met wat ik nodig heb voor mijn zelf bedachte menu, en dan maar kijk wat ik nog meer mee wil nemen.
Heb ook nog eens wat rondgevraagd bij de slagers hier in de buurt, maar er is niemand die wat wil of kan bestellen. Die zoektocht is dus ook nog gaande!
[/quote]

Bij de Sligro verkopen ze hele parelhoenen. Dat is dus geen karkas. Het karkas is wat overblijft als ze het vlees eraf hebben gehaald. Die karkassen hebben ze niet standaard liggen bij de Sligro. Die moet je bestellen. En dan moet het ergens tussen de 1.75 en 2.00 euro kosten.
Door Lizzy
#2069180
Hope schreef: Ik heb inderdaad veel tips gekregen.
En daar ben ik ook echt heel blij mee.

Toch heb ik nog steeds het gevoel dat er iets niet goed is.
Ik geef nu alleen kippennekken, omdat ik gewoon echt bang ben om iets anders te geven.
Ik wil maar 1 diersoort per keer introduceren, maar wat is nu veilig om te geven?
Je kunt 10 weken incompleet/eenzijdig voeren zonder dat er tekorten ontstaan. Met andere woorden, je kunt voorlopig prima kippennek geven (en sla die in eerste instantie gewoon gerust plat met een vleeshamer). Het mooiste is wanneer je dan met je vlees en orgaanvlees wel wat meer variatie hebt. Als de nekken goed verteren, kun je andere dingen gaan geven zoals karkassen van kleine dieren (kip, parelhoen, eend, etc).
Van kippennekken naar..... en van daaruit naar .......
Het is allemaal best leuk enzo, en ik vind het ook leuk om te doen. Maar ik heb al eens een keer een darmoperatie kunnen laten doen omdat er een stuk karkas in zijn darmen verstopt zat (we denken duif) en daarnaast is het ook zo'n schrokker. Ik dacht, als ik nu gewoon goed varieer met spiervlees en orgaan en groenten dan komt het wel goed, maar dat is dus niet. Variëren is echt belangrijk dat begrijp ik nu wel. Alleen ik zit a met een een hoop angst en b met een laag budget.
Karkassen van kleine dieren. En als je dat eng vindt, dan kun je bijv. ook kippennekken, eendennekken, platgeslagen parelhoenvleugels en zalmkoppen voeren als vleesbot.
Ik had net kiezebrink aan de telefoon, om te vragen wanneer ze bezorgen. Ze zeiden dat ik ook goed mixen kon geven. Bijvoorbeeld lamsmix, dat bevat 70% vleesbot en 30% orgaan.
Alles kan. Maar ik houd niet van mixen. Je ziet niet wat je voert, je weet niet in welke verhoudingen, je weet niet welke kwaliteit en je moet de fabrikant van de mix geloven op zijn mooie blauwe ogen. Mij niet gezien.
Stel dat ik kippennekken en eendennekken ga geven, dan is het dus nog niet voldoende afwisseling?
Ik had gedacht dat het best makkelijk was. Gewoon een menu maken en je daar aan houden. Maar dat valt dus toch wel tegen. Heb best een klein dipje nu hoor! Ik dacht dat ik er zo wel was, haha.
Op zich is dat voor een volwassen hond goed genoeg. Je moet dan echter wel ook afwisseling zoeken in je vlees en orgaanvlees. Zalmkop is ook niet eng trouwens.
Door Minhie
#2069201
[quote="Hope"]
Ik heb inderdaad veel tips gekregen.
En daar ben ik ook echt heel blij mee.

Toch heb ik nog steeds het gevoel dat er iets niet goed is.
Ik geef nu alleen kippennekken, omdat ik gewoon echt bang ben om iets anders te geven.
Ik wil maar 1 diersoort per keer introduceren, maar wat is nu veilig om te geven?

Van kippennekken naar..... en van daaruit naar .......
Het is allemaal best leuk enzo, en ik vind het ook leuk om te doen. Maar ik heb al eens een keer een darmoperatie kunnen laten doen omdat er een stuk karkas in zijn darmen verstopt zat (we denken duif) en daarnaast is het ook zo'n schrokker. Ik dacht, als ik nu gewoon goed varieer met spiervlees en orgaan en groenten dan komt het wel goed, maar dat is dus niet. Variëren is echt belangrijk dat begrijp ik nu wel. Alleen ik zit a met een een hoop angst en b met een laag budget.

Ik had net kiezebrink aan de telefoon, om te vragen wanneer ze bezorgen. Ze zeiden dat ik ook goed mixen kon geven. Bijvoorbeeld lamsmix, dat bevat 70% vleesbot en 30% orgaan.
Stel dat ik kippennekken en eendennekken ga geven, dan is het dus nog niet voldoende afwisseling?
Ik had gedacht dat het best makkelijk was. Gewoon een menu maken en je daar aan houden. Maar dat valt dus toch wel tegen. Heb best een klein dipje nu hoor! Ik dacht dat ik er zo wel was, haha.
[/quote]

:biggrin2:Dat dipje hoort erbij..
Ik heb ook even een dipje gehad.. Toen k moest beginnen dacht ik oh dat doe ik even.. theorie en alles wist ik allang want ik zat al tijden op het voernatuurlijkforum. En toen praktijk.. kaiyou had diarree en nog steeds af en toe.
Ik had een heel menu maar in praktijk had hij er toch meer moeite mee dus moest ik ook back to basic..
Ik zou beginnen met kip. Kippennek/kippenvleugels (wel even inknippen) Kippendijbeen, kippenkarkas.
Gaat dat een week of 2 goed..
En dan.. ik zou eendennekken doen.. Netzoites als kippennekken alleen groter..
Parelhoen is ook heel zacht.. en konijn ook..

Dus deze soorten kan je gewoon introduceren..

Als je vind dat je hond erg schrokt, zou je bijv eerst spiervlees kunnen geven en orgaan.. schroktie dat maar lekker naar binnen en dan heeftie iets minder honger.. Daarna vleesbot.

Angst snap ik wel maar zodra je de eerste hebt gegeven gaat het beter :) En wat betreft het budget.. dat is een kwestie van lief naar de slager kijken en mond op mond reclame.. ;)
Laatst gewijzigd door Minhie op di 26 jul 2011, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2069261
Dank jullie wel! Dat klinkt weer positief!
Ik ga gewoon maar eens beginnen denk ik. Want hoe meer ik ga rekenen hoe ingewikkelder het wordt momenteel.
Die mixen, dat ga ik inderdaad niet doen. Zoals je zegt Lizzy, ik weet niet wat ik voer dan.
En op zich lijkt het me ook gewoon leuk om te doen, puur vers. Ik moet alleen nog een beetje vertrouwder worden met alles wat er is.

Als het allemaal wat vanzelfsprekender is zal het ook makkelijker worden denk ik. Dan zal varieren ook niet zo moeilijk meer zijn. Het is nu ook  nog een beetje een speurtocht naar waar ik wat kan krijgen. Ik kan alles natuurlijk wel bij Lupa halen maar die is wat vlees betreft toch best wel duur. Niet erg voor de eerste keer, maar als het goedkoper kan dan toch liever wat goedkoper  ;)

Voor nu maar eens beginnen met het menu dat ik had gemaakt. En dan als dat goed gaat ga ik gewoon voorzichtig wat diersoorten erbij introduceren en dan gewoon zoveel mogelijk afwisselen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar lamsnieren, die zijn best duur, maar die heb ik dan ook weer niet zo veel nodig dus dan is het allemaal weer goed te doen. En ik moet het volgens mij wel heel bont maken wil ik aan die 80 euro per maand komen die ik anders aan de DA had kunnen geven voor zijn gouden zak met goedkope brokken  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2069267
En dan ga jij het ophalen of dan komen ze het brengen?
Of zit je dan al aan een bedrag dat je geen verzendkosten meer hebt?
Het vlees bij KB is wel goedkoper, maar als ik kijk bij Lupa hebben ze wel een veel groter aanbod.
Het zou enorm makkelijk zijn als ik niet ook nog eens de halve stad af moest, want dat kost me namelijk behoorlijk wat moeite. Afwisseling inderdaad genoeg dan!

Gaat goed komen!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2069391
We halen hier ook groenten voor de konijnen, en voor onszelf.
Dus dat zal wel meevallen inderdaad.

De kosten vallen al met al goed mee. De kip zal ik zo veel mogelijk vermijden, zeker met de artikelen die je leest over het preventieve gebruik van antibiotica in de pluimveehouderij. Eigenlijk is het na wat tellen zo dat hoe meer je varieert hoe meer de kosten meevallen. Want als je bijvoorbeeld altijd paardenvlees geeft (spier) dan kan je die kosten weer drukken door met goedkoper spiervlees te wisselen. En orgaan lijkt wel duur, maar daar geef je ook veel minder van.

Hoe doen jullie dat met je vleesbot? Ik neem aan dat het niet meevalt om een karkas te portioneren. Of gaat dat wel?
En voeren jullie je hond 1 of 2 keer op een dag?

En wat is het verschil (bij Lupa) tussen paardensnijling, paardenvlees gemalen en paardenvleessnippers? Toch niet alleen de prijs neem ik aan?
Laatst gewijzigd door Hope op di 26 jul 2011, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minhie
#2069429
Vleesbot is prima te portioneren.. Vooral met nekken. Karkas kan je gewoon met een snoeischaar knippen.

En ehh paardenvlees gemalen is volgens mij gewoon gemalen dus net als gehakt echt heel fijn. Snippers is een stukkie groter (stukjes) en snijling is weer groter dan dat dacht ik. (repen)

Dacht ik..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door