Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2070548
Het gaat lekker hier!
Ben vanmorgen bij Lupa geweest, bevalt meteen goed. Super geholpen, nog wat uitleg gehad en ze had veel verschillende producten. Kan toch wel wat meer varieren nu.
Heb kippennekken en -ruggen, rundervlees, rundernier, runderpens, lamsvlees, lamsnier, lamslever, en paardenvlees. Heb ik toch al enigszins wat variatie.

Ben nu alles meteen aan het snijden en portioneren. Dat zal ik wel niet handig doen, maar dat zal allemaal nog wel zijn systeem krijgen.
Er ontstond een klein probleem met de pens, mijn moeder liep kokhalzend de keuken uit en het was toch nog behoorlijk bevroren. Kan je dat ook 1 keer in de week geven? Ik snap nog niet helemaal hoe dat moet dan.

Ik heb een weekbehoefte van 588 gram aan orgaanvlees. De helft daarvan moet dan dus pens zijn als ik het goed begrijp en de andere helft hart, nier en lever. Als je dat 3 dagen moet geven dacht ik dat het makkelijk was als ik een mix maakte, maar dat blijkt in de praktijk helemaal niet handig te zijn omdat ik dan veels te kleine stukken moet maken. En ik denk dat Hope zijn pens buiten op zal moeten eten, want mijn moeder kan er echt niet tegen. We moeten het natuurlijk wel allemaal leuk blijven vinden.
Door El budha
#2070773
Je kunt inderdaad je pens die ze normaal in een week krijgt ook voeren op 1 dag.
Dan heb je de stank maar 1x en ze heeft dan een mooier formaat penslap.
Let wel op niet iedere hond kan hier tegen. Onze teef zou gigantisch aan de race gaan terwijl onze reu hier heel goed tegen kan.
Verder maak ik wel altijd een mix van 3 organen: nier, hart en lever. Ik snij het in stukken van 2 x 2 cm.
Op een orgaandag hoef ik maar 1 zakje orgaan en een portie pens uit de vriezer te halen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2070780
Ik heb pens 2 x 500 gram gekocht. Lam en rund.
Die andere organen mixen is geen probleem, maar komt het varieren misschien niet ten goede.
Kan je het ook verdelen over 4 dagen orgaan en 3 dagen spier? Of is het dan teveel uit balans?
Orgaan heb ik niet alles besteld in blokjes, het hart wel. Wilde ook hier weer beetje op de prijs letten.
Snijden is tot nu toe goed gegaan. Pa had op zolder een antiek maar wel mega fijn mes van vroeger.
Hij heeft bij de slachterij gewerkt en daar zijn mes gekocht. Is vlijmscherp en ik kan er goed mee door flink bevroren stukken komen. Ik moet wel zeggen dat ik niet op de gram kijk. De ene keer 100 gram en de andere keer 90 vind ik een redelijk compromis.
Door Limpy
#2070850
Joh, je moet het gewoon zo verdelen wat voor jou het makkelijkste is en dat hope dr hoeveelheid binnen krijgt in een week, hier met de katsels zijn het vaak ook zulke kleine flutporties dat ik ook gewoon naar de weekhoeveelheid kijk.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2071003
Ik heb het nu inderdaad zo gesneden voor 3 keer per week.
Nu nog hopen dat het niet gaat stinken als ik het in de koelkast moet laten ontdooien  ;D

Verder ga ik gewoon even kijken wat makkelijk is inderdaad.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2071145
Dat witte wat aan vlees en organen zit, dat is vet neem ik aan?
Heb het niet helemaal laten ontdooien. Kom het net tegen bij nieren.
Beste wegsnijden en niet voeren denk ik?!
Door Minhie
#2071154
[quote="Hope"]
Dat witte wat aan vlees en organen zit, dat is vet neem ik aan?
Heb het niet helemaal laten ontdooien. Kom het net tegen bij nieren.
Beste wegsnijden en niet voeren denk ik?!
[/quote]

Dat is inderdaad vet.. als het een beetje is geef ik het gewoon, maar als het heel veel is dan snij ik het weg.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2071198
Oké dank je!

Morgen gaat hij aan zijn eerste keer barf beginnen. Vanavond nog 1 keer kvv, dan is dat op en dan morgenvroeg gaan we starten. Ben echt benieuwd of hij het lekker vind en hoe hij het er op zal doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2071545
@ Kimi: zeker doen, en lekker beginnen!
Het is best leuk om te doen, en als je eenmaal spullen in huis hebt valt het ook allemaal reuze mee.

Ik heb gewoon alles bij 1 leverancier gehaald. Misschien qua vlees iets goedkoper maar als ik het halve land af moet rijden ben ik het weer aan tijd en benzine kwijt. Kan nu lekker even vooruit.
De hond loopt me nu al overal achterna als hij me met al dat lekkers voorbij ziet lopen. Snijwerk is nu klaar, kan volgende keer vast sneller. De vriezer is nu al een soort van chaos maar daar ga ik vast nog wel wat op verzinnen.
Dat vleesbot lijkt op de computer allemaal veel enger dan in de praktijk. Onze o zo schrokkende labrador heeft vandaag zijn eerste kippennekjes op en ik hoorde ze flink kraken. Hij slikt ze dus niet in 1 x door, terwijl ze niet eens zo groot zijn.
Gewoon  lekker van start gaan, dan komt het wel goed! Mijn menu heeft alweer (voor de 7e keer ofzo, haha) de nodige wijzigingen ondergaan.

Vraag me alleen nog af hoe de meest het doen wat portioneren betreft. Halen jullie het vlees bij de leverancier en snijden jullie dan alles in 1 keer in porties? Of snijden jullie voor bijvoorbeeld een week, of een maand?
Door Limpy
#2071558
Hope schreef: Mijn menu heeft alweer (voor de 7e keer ofzo, haha) de nodige wijzigingen ondergaan.
Zal iedereen wel eens gedaan hebben (ik zeker wel, vooral als ze weer eens mutsen en iets niet meer lusten wordt het weer verandert.
Vraag me alleen nog af hoe de meest het doen wat portioneren betreft. Halen jullie het vlees bij de leverancier en snijden jullie dan alles in 1 keer in porties? Of snijden jullie voor bijvoorbeeld een week, of een maand?
Wat ik binnen krijg aan kiloverpakkingen mik ik zo de vriezer in, porties maak ik pas als ik iets nodig heb.
Grotere verpakkingen portioneer ik alleen (evt gedeeltelijk) als ik ze in zn geheel anders niet in de vriezer krijg (ik heb lades dus dan past er iets groots al snel niet)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door