Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Merle
#2050846
Hallo allemaal,

Ik ben sinds afgelopen weekend begonnen met barf. Voorlopig wil ik dit de weekenden gaan doen. Zodat Moos (en ik) er goed aan kunnen wennen. Door de weeks krijgt hij KVV waarschijnlijk aangevuld met 'left overs barf'.

Met behulp van de barf rekenhulp ben ik tot de conclusie gekomen dat Moos 1250 gram per dag nodig heeft (5 % bij 25 kilo). Moos is een kruising Boxer x Labrador van 7 maanden, hij is slank gebouwd (ribben goed voelbaar).

Hierbij het weekend menu voor komend weekend:

Dagelijkse behoefte = 1250 gram

Gebruikte percentages:
Rauw vleesbot:              50 %
Gepureerde groentes:    10 %
Orgaanvlees:                  15 %
Spiervlees:                      25 %
Vrijdag
rauw vleesbot kippennekken 625 gram
orgaanvlees runderhart 125 gram
spiervlees lamsvlees                 190 gram
groentes                 groentemix 125 gram


Zaterdag
rauw vleesbot kippenvleugels (ingeknipt + platgeslagen)            625 gram
orgaanvlees mix kippen maagjes en nier                               125 gram
spiervlees rundervlees                                               180 gram
groentes                 groentemix                                               75 gram
extra                 fruitmix                                                               20 gram



Zondag
rauw vleesbot eendennekken (platgeslagen)                                 625 gram
orgaanvlees pens                                                                 125 gram
spiervlees lamsvlees                                                                 180 gram
groentes                 groentemix                                                 100 gram
extra                 1 ei

De hoeveelheden in grammen heb ik soms wat naar benenden en soms wat naar boven afgerond. Ik ben nog volop bezig met het trainen van Moos, hij krijgt dus ook de nodige tussendoortjes (met name pens trainers / rodi worst).

Tot slot een aantal vragen:

- Moos krijgt momenteel zijn eten verdeeld over 3 porties per dag, kan ik over naar 2 keer per dag?
- Kan je meerdere vleessoorten door elkaar mixen?
- Bovenstaand is per dag, moet er meer variatie zijn binnen de menu's? (dus bv. in de ochtend een bepaald vleessoort en in de avond een andere)
- Alle tips/adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt  :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2050954
Hoi ´merle´,

Je berekeningen kloppen helemaal!
Je snapt het precies  :)

Nu hoef je niet zo rekening te houden met compleet voeren als je 4 of meer dagen per week kvv voert.
Dus zo uitgebreid als jij het uitgerekend hebt hoeft niet, maar mag wel natuurlijk.
Ook voer je de weekend dagen beide compleet, dat hoeft ook niet. Je mag ook bv de ene dag vleesbot met spiervlees voeren en de andere dag orgaan met vleesbot.
Groenten word wel aangeraden te verdelen over de dagen.
Is maar net wat jezelf prettiger vind.

Als je ooit helemaal gaat barfen, 1 klein puntje: dan zou ik wel lever in de menu toevoegen.
Nu is dat niet belangrijk omdat je meer kvv dan barf voert.

Je vragen,
- Moos krijgt momenteel zijn eten verdeeld over 3 porties per dag, kan ik over naar 2 keer per dag?
Vanaf dat je hond een maand of 4 is kun je prima over na 2x per dag. Met 7 maanden helemaal dus.
- Kan je meerdere vleessoorten door elkaar mixen?
Ja geen enkel probleem, alles mag door elkaar.
- Bovenstaand is per dag, moet er meer variatie zijn binnen de menu's? (dus bv. in de ochtend een bepaald vleessoort en in de avond een andere)
Nee hoor, zeker niet als je overgrote deel kvv voert. Dat is compleet dus de dagen die erbij voert komen helemaal niet zo nauw.
Bij geheel barf voer je minimaal 4 diersoorten en vis.
Misschien is dit document handig om te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,72140.0.html
- Alle tips/adviezen zijn welkom!
Wekelijks 2 ei-tjes is gezond.
Ook vis in de je menu voegt wat toe.
Verder ziet het er helemaal ok uit.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust  :)
Door Merle
#2051538
Bedankt voor de reactie!!! Ook echt een fijne link. Fijn om te weten dat het niet helemaal compleet hoeft te zijn, maar het is goed 'oefenen' zo...dan is de overstap straks minder groot. "Vrees" dat we snel 100 % gaan barfen  ;)!

Zal bij één van de maaltijden ook wat yoghurt toevoegen.

Nog een vraagje, is 5 % voor een 'pup' van 7 maanden te veel? Moos weegt nu 25 kilo en krijgt dan zo 1250 gram per dag, je kan zijn ribben goed voelen en hij heeft goede bespiering, absoluut niet 'mollig'. Is het beter om minder te voeren (hij krijgt ook nog wel wat tussendoortjes ivm training)? Dus om hem wat 'schraler' te houden?
Door Lizzy
#2051656
[quote="Merle"]
Bedankt voor de reactie!!! Ook echt een fijne link. Fijn om te weten dat het niet helemaal compleet hoeft te zijn, maar het is goed 'oefenen' zo...dan is de overstap straks minder groot. "Vrees" dat we snel 100 % gaan barfen  ;)!

Zal bij één van de maaltijden ook wat yoghurt toevoegen.

Nog een vraagje, is 5 % voor een 'pup' van 7 maanden te veel? Moos weegt nu 25 kilo en krijgt dan zo 1250 gram per dag, je kan zijn ribben goed voelen en hij heeft goede bespiering, absoluut niet 'mollig'. Is het beter om minder te voeren (hij krijgt ook nog wel wat tussendoortjes ivm training)? Dus om hem wat 'schraler' te houden?


[/quote]

Als hij niet te dik is, dan is de 5% voor hem prima! Voer maar lekker met je ogen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door