Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2020437
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik mezelf weer eventjes voorstellen! Het is namelijk al weer even geleden dat ik hier op het forum ben geweest! Ik ben Mariska en ben 26 jaar en mijn beste maatje is Ruby de Cesky Terriër! Vorig jaar augustus ben ik op barfplaats.nl terechtgekomen. Dit kwam doordat Ruby heel veel last had van jeuk en wij (DA) in eerste instantie dachten dat ze een voedselallergie had. Dit bleek na een bezoekje aan Hella Mentjox totaal niet het geval te zijn! Als je benieuwd bent naar het verhaal kun je het beste dat topic eventjes lezen  ;)

Ruby staat nu dus op evafet en doet het daar echt top op! De jeuk is voor 95% minder! Over 2 weekjes krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en dan zal naar alle waarschijnlijkheid ook de laatste 5% jeuk overgaan. Dit omdat ze een allergie heeft voor schimmel en ons huidige huis nogal erg vochtig is.

Vorig najaar heeft Ruby een hele tijd op KVV en brokken gestaan. De brokken had ik er toen ook nog inghouden doordat mijn moeder het vies vindt om KVV te geven. Ruby is namelijk 4 dagen in de week bij mijn moeder. Ik breng haar dan om 07:00 uur en ze eet daar dan tegelijkertijd met de andere 4 honden en die krijgen brokken. Het is niet echt een optie om Ruby al om 06.30 uur KVV te geven aangezien ze de tent afbreekt als zij dan later in de ochtend niets meer krijgt en de andere honden wel... :-\ Vandaar dat ze toen 4 ochtenden in de week op brokken stond.

Alleen gingen wij op vakantie en toen zijn de brokken er helaas weer ingeslopen.... :-[ en die zijn tot nu gebleven. Ruby krijgt zo nu en dan wel vlees en dan vooral kippenvleugels en afsnijsel van onze kipfilet maar daar blijft het dan ook bij. Dit komt ook doordat wij nu een hele kleine vriezer hebben waar het allemaal al lastig in ging... jaja ik weet het zijn excuses van niets!  :-X  :sorry:

MAAAAR!!! Ik heb nu besloten om Ruby, zodra wij verhuist zijn, op barf te gaan zetten! Ik heb mijzelf hier al heeeel goed ingelezen en mijn moeder helemaal omgepraat dat het helemaal niet vies is enzo... dus dat gaat goed komen! Ze hoeft het niet aan te raken want ik geeft het wel in kant en klare bakjes mee!

Nu wil ik jullie dus graag om hulp vragen!

Ik heb het volgende:

Ruby is 10 kg
2 % van 10 kg is 200 gram per dag/ per week is dat 1400 gram

50 % vleesbot van 1400 gram voer per week 700
15 % groente van 1400 gram voer per week 210
15 % orgaanvlees van 1400 gram voer per week 210
20 % spiervlees van 1400 gram voer per week 280

Totaal 1400 per week.

Alleen verder dan dit kom ik nog niet helemaal. Ruby mag dus maar 200 gram per dag en ik voer 2x per dag. Dus 's ochtends 100 gram en in de avond 100 gram.
Vleesbot:
Kippennek, eendennek en kwartels
Minimaal 2 verschillende vleesbotten van 2 verschillende dieren

Spiervlees
Rund en geit of rund en lam
Minimaal 2 verschillende soorten spiervlees maar dan weer van een
ander diersoort dan bij de vleesbotten.

Orgaanvlees
Rund, kalf, lam, geit, kip en konijn
Het beste voer je een combinatie van meerdere soorten zoals pens,
hart, lever en nier

Belangrijke regels
- Fruit niet combineren met vlees (gistvorming)
- Tenminste 4 diersoorten minder is geen goed idee meer mag altijd!
- Groentenmix van 10, 15 of 20 verschillende groenten door elkaar
  deze kunnen rauw worden gemixt en dunner worden gemaakt met
  yoghurt, huttekase, rauw ei
- geen ui, prei en in mate knoflook
- geen druif of rozijnen
- voorzichtig met de nachtschade familie en niet teveel kool en spinazie!

Zouden jullie mij misschien kunnen vertellen of ik zo op de goede weg ben... :) Alvast bedankt!

En niet boos zijn hè  :-\omdat ik weer op brok ben overgestapt :( ik ga het niet meer doen! En ik ga mijn moeder zo ver krijgen dat ze ook van de brokken afgaat!
#2020558
hartstikke goed dat je weer terug op rauw gaat!

hoe verteerd Ruby de kippenvleugels en knaagt ze een beetje netjes? misschien moet je de eerste tijd de nekken e.d. even plat meppen.

wat het porties maken misschien handiger maakt, en ook aardig voor je moeder: misschien kan je s ochtends een kleine hapje kvv gegeven, en dan s avonds de grote barf hap? dan zit je niet met van die mini hoeveelheden orgaan enzo.
#2020585
Ruby verteerd de kippenvleugels heel goed! En ze knaagt ook heel netjes! Met haar brokken schrokt ze echt maar met KVV en kippenvleugels doet ze het heel netjes en normaal!

Zal ik dan in de ochtend iets minder dan 100 gram barf geven? En dan derest  in de avond? Het lijkt trouwens zo weinig 200 gram per dag...
#2020608
je ziet waarschijnlijk snel genoeg of het te weinig is. maak dus maar niet gelijk porties voor meerdere weken  ;)

je moet doen wat voor jou het handigste is qua porties maken. wat je ook zou kunnen doen is haar hele dag portie aan barf s avonds geven, bij je moeder een voorraadje lekker verantwoorde gedroogde snacks aan leggen en dat Ruby dan een gedroogd dingetje krijgt (waar ze wel even mee bezig is) als de andere honden hun brok krijgen. ik doe het zelf ook zo en vind dat vele malen praktischer en Reus doet het er ook beter op, wel even aan laten wennen.

ik weet namelijk ook niet hoe het er bij jou moeder aan toe gaat met die 5 honden eten bij elkaar? het is met barf eten wel nog belangrijker dat ze rustig kan eten, om schrokken (omdat ze bang is dat iemand wat uit haar bak jat) en dergelijke te voorkomen.
#2020626
mijn moeder heeft ook 2 cesky's en die eten in de keuken. Verder heeft ze ook 2 yorksie's en die eten in de gang samen met Ruby. Dus ze kan daar rustig met die 2 kleintjes eten.

Ik zag dat jij een jacky hebt... geef jij ook 200 gram per dag?

Gedroogde snacks... mmhh dan moet ik toch op korte termijn een droogmachine kopen haha. Mag dat dan boven op de 200 gram per dag? Ze is gesteriliseerd dus ik ben altijd een beetje bang dat ze te dik wordt want dat wordt ze wel sneller door de sterrilisatie.

Wat is een gedroogde snack wat niet hap slik weg is?
#2020633
Gedroogde snacks zijn hier nooit hap slik weg.
Ook de kleine stukjes long van 1 cm bij 1 cm niet.
En ik heb een podenco kruizing van 30 kilo.
Die kleintjes zijn overgens als beloning tijdens het wandelen enz.
Als kauw snack maak ik runderlipen, grote stukken long en pens lappen
#2020656
hij krijgt nu iets minder dan 200 gram denk ik, ik voer erg op het oog. (is ie echt te dun, dan wat grotere stukken bot en de orgaan/spier portie bakjes wat voller, enzo.) hij weegt nu net iets minder dan 6 kilo en er mag iets bij.

in een goed gesorteerde dierenwinkel hebben ze ook een leuk assortiment gedroogde dingetjes, wel iets prijziger dan zelf drogen. Reus krijgt als ontbijtje vaak een (zelf) gedroogde konijnen oor of een stuk gedroogde eendennek. als die allebei op zijn een paar stukjes gedroogd hart/long/vlees.

dat Reus zijn echte overstap maakte naar rauw en dus alles waar graan in zat de deur uit ging, moest ik hem anderhalf keer zo veel gaan voeren. en hij kreeg echt niet heel veel tussendoor! hondenkoekje na iedere wandeling en om de dag iets te kluiven. maar ja, met zo'n klein hond zet dat blijkbaar al gauw aan. ik zou me dus niet te druk maken over dat dik worden, je hebt het echt snel genoeg door, kwestie van gelijk de porties aan passen. dat ene gedroogde snackje s ochtends zou ik dus niet mee tellen, maar Reus is ook wel een hondje dat echt niet dik te krijgen is. (of ik moet hem op pindakaas dieet zetten)

let wel, dit is maar net mijn tip hoor. misschien werkt het wel helemaal niet handig/goed voor jullie.
#2020669
@ nienk: zou jij misschien hier eens willen neerzetten wat en hoeveel jouw reus per dag wekelijks krijgt... dan kan ik een beetje naar jou samenstelling kijken. Onze hondjes zijn een beetje hetzelfde formaat  :) en ik kan bijna alleen maar voor grote honden vinden... of ik heb niet goed gezocht :biggrin2:
#2020692
[quote="Mariska en Ruby"]
@ nienk: zou jij misschien hier eens willen neerzetten wat en hoeveel jouw reus per dag wekelijks krijgt... dan kan ik een beetje naar jou samenstelling kijken. Onze hondjes zijn een beetje hetzelfde formaat  :) en ik kan bijna alleen maar voor grote honden vinden... of ik heb niet goed gezocht :biggrin2:
[/quote]

er staan in het menu afdelinkje ook een paar teckel menu's geloof ik.

ik heb voor Reus niet echt een menu, meer een paar variaties op een thema:

Vleesbotten: Konijnenpoten, lamsribben, eendennekken en eenden rugstukken. heb ik per 2 verpakt, dus hij krijgt 2 dagen achter elkaar hetzelfde. gewicht vlees bot schommelt rond de 100 gram.

Orgaan: Ik heb een orgaan mix gemaakt van eendenlever en konijn nier, waarvan 2/3 ongeveer lever en 1/3 nier. hartjes krijgt hij gedroogd. omdat ik met een eliminatie dieet bezig ben krijgt hij op het moment geen pens. (daardoor is het percentage orgaan ook wat lager)
Spiervlees: hert, zalm (is graat/vlees mix, maar volgens Reus zijn vertering telt het als spiervlees) en haas.

Het orgaan en spiervlees zit samen in bakjes, ook weer per 2 dagen. gebaseerd op ongeveer 30 gram orgaan en 45 gram spiervlees per dag.

zowel de vleesbotten als spier/orgaan bakjes voer ik afwisselend, er zijn dus 12 combinaties mogelijk, en ik doe mijn best om te onthouden wat hij gehad heeft. meestal heb ik voor ongeveer 2 weken voorraad in porties, en ik maak pas nieuwe als alle bakjes leeg zijn. zo krijgt hij ondanks het elimineren toch behoorlijk wat variatie binnen.

Daarnaast krijgt hij dus gedroogde eendenhartjes en andere gedroogde dingen, die tel ik officieel niet mee maar ze tellen wel mee in zijn buik zegmaar. als hij er wat veel van heeft gehad (door trainen, of 'moeilijke' dingen als met de baas op een terras zitten), poept hij wat dunner. omdat hij nog steeds wat aan moet komen maar deze manier van porties maken wel erg handig is (gemak dient het bazinnetje, en het milieu, ik werd een beetje gek van al die zakjes), krijgt hij er wat kvv bij, meestal als tussendoortje (in de kong).

Groente krijgt hij rauw (stukken wortel en komkommer), en een paar keer in de week wat ik over heb.

zo. ter inspiratie!
Door Martine-Tom
#2020907
Oh leuk dat je de overstap gaat wagen!

Ik voer mijn smurf vanaf 16 weken vers, eerst KVV en sinds een maand of wat Barfen we fulltime.
Smurf heet Tom en weegt 6 kilo (en een beetje, maar dat beetje moet er dus nog vanaf :biggrin2:) en idd toen ik echt stopte met graantroep moest ik juist meer gaan voeren, en nu we een poosje op Barf staan word het weer minder, Tom eet tussen de 150 en 200 gram op een dag, net een beetje hoe het uitkomt.
Door de week eet hij alleen spier en bot en op zaterdag krijgt hij al zijn orgaan (125 gram) door de week houden we ook 1 pensdag.
Een echt menu hebben we niet maar komt neer op 5 dagen 80 gram bot en 80 gram spier, 1 dag 125 gram orgaan (hij krijgt hier niks bij, ik doe dit op zaterdag dan gaan we altijd naar mijn oma en die stopt hem altijd vol met tafelrestjes ;)) en op de pensdag eet hij ong 200 gram pens.
Als snackjes gedroogd vlees en tijdens het trainen nog wel granensnoepjes, puur gemakzucht omdat die het makkelijkst mee te nemen zijn...(zijn er ong 5 op een dag, van die kleine botjes en dan in snippers verdeeld).

Hij eet:
-eendenrug/nek/organen
-runderstrot/rundersnippers/runderkopvlees/runderorgaan/runderlong(gedroogd)
-kippennek/kippevleugel/kippenorganen/kipfilet/eendagskuikens/kipkarkas
-fazantkarkas
-lamspens/lamsribben/lamsspier/lamshart/lamslong (gedroogd)
-geitenspier/geitenribben/geitenorganen/geitenpens/geitenlong(gedroogd)
-parelhoenkarkas
-kalkoenspiervlees

Eigenlijk alles kan ook in de droger...spiervlees dan ;)

Tom zit vrij hoog in wat hij eet maar dik is hij niet, we zijn nu net iets gezakt omdat hij na zijn castratie toch wat was aangekomen (3 ons) maar hij beweegt heel veel dus daar zal het aan liggen, je merkt snel genoeg of het genoeg of juist te weinig is, elke hond is anders :)
Bij Tom is ook de verhouding van bot hoger dan gemiddeld, doe ik dat niet gaat hij aan de dunne, ook dat merk je vanzelf :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door