Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roxiii
#2001091
Oké nou lang zitten puzellen heb ik ongeveer een idee hoe ik het ga doen. Help me aub met verbetering en misschien suggesties voor andere zachte botten( want Billy is een beginner). Voor de gene die me nog niet kennen heb ik me voorgesteld bij " vragen en problemen".

Ik ben van 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% orgaan en 10 % groenten uitgegaan
Billy is 60 kilo dus mag 1200 gram per dag. Ik heb wel getallen afgerond.

Maandag: 500 gram kip karkas, 250 gram schapensnippers, 250 gram groenten
En 200 gram runderniertjes.

Dinsdag: 500 gram eendennekken, 250 gram geitensnippers, 500 gram kalfshart.

Woensdag: 500 gram kip karkas, 250 gram magere rundersnijlingen  200 gram groenten, 250 gram lamspens.

Donderdag: 500 gram eendennekken, 250 gram schapensnippers, 200 gram groenten, 250 gram geitenlever.

Vrijdag: 500 gram kip karkas, 250 gram rundersnijlingen, 200 gram groenten, 250 gram lamspens.

Zaterdag: 1 kilo zalmkoppen( teveel?) en 200 gram schapensnippers.

Zondag: 500 gram kippennekken, 250 gram geitensnippers, 200 gram groenten, 250 geitenlever.

Ik had een beetje moeite met de hoeveelheid te verdelen in de week vandaar dat de verhoudingen niet helemaal kloppen. Als jullie een beter idee hebben om het te verdelen of andere tips hoor ik ze graag.

Groetjes Roxanne
 
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2001132
Opzich vind ik je menu er erg netjes uitzien!
Mooi verdeelt en ik tel 5 diersoorten + vis, dat is prima.
De beginnersbotten zijn ook prima!
Evt mag je ook konijnkarkas/rug voeren, dat is ook zacht bot. Kwartel ook, maar dat is ook duur vleesbot  :biggrin2:

Wel een paar kleine puntjes/aanwijzingen:
- Je voert nu, op de zaterdag na, iedere dag bijna compleet. Dat mag maar hoeft niet persé. Misschien dat het voor nu of in toekomst dan makkelijker voor je verdelen word  ;)

- kalf bevat wat minder voedingsstoffen dan rund, ik zou persoonlijk dus liever kiezen voor runderhart.

- runderniertjes mag je voeren uiteraard, alleen rund (en kip) zijn 1 van die diersoorten die best veel anti-biotica krijgen in hun leven. Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan om lever en nier niet van rund of kip te geven (tenzij biologisch). Hart ervan kan weer wel omdat dat geen zuiverend orgaan is.

- Of die 1kg zalmkop teveel is, zul je even kunnen uitproberen. Hier krijgen ze bijna iedere week ook een vismaaltijd van meestal zalm en daar doen ze het prima op. Maar sommige honden kunnen wat minder goed tegen veel vis op 1 dag, dan zou je het beter kunnen verdelen over de week.
Door Roxiii
#2001433
Ja Billy is inderdaad iets aan de magere kant. Ik had 2% van 60 kilo gedaan, maar ik kom meestal uit op 1500 gram per dag. En dat verdeel ik door 2 x. Dus iets meer geven maakt niet uit?

Oké dus dan vervang is de kalfspens voor runderpens en dan kan in de rundersnijlingen ook beter vervangen voor een ander soort dier om de variatie te behouden toch?  ;D ik dacht dat je elke dag alles perfect moest verdelen. Maar ik mag dus ook een dagje alleen vleesbot met spiervlees of een dagje orgaantjes met groenten? Ik zal ook eventjes rondneuzen naar konijn karkas.

Nou bedankt! 
#2001581
[quote="Roxiii"]
Ja Billy is inderdaad iets aan de magere kant. Ik had 2% van 60 kilo gedaan, maar ik kom meestal uit op 1500 gram per dag. En dat verdeel ik door 2 x. Dus iets meer geven maakt niet uit?

Oké dus dan vervang is de kalfspens voor runderpens en dan kan in de rundersnijlingen ook beter vervangen voor een ander soort dier om de variatie te behouden toch?  ;D ik dacht dat je elke dag alles perfect moest verdelen. Maar ik mag dus ook een dagje alleen vleesbot met spiervlees of een dagje orgaantjes met groenten? Ik zal ook eventjes rondneuzen naar konijn karkas.

Nou bedankt!   
[/quote]

Jahoor elke dag compleet hoeft niet maar bij bot is het wel verstandig om spiervlees te geven.
Ik geef 4 dagen vleesbot+ spiervlees, 2 dagen vleesbot+spiervlees+orgaan, 1 dag pens+vis
En elke dag zit daar dan wat groentemix bij
Gebruikersavatar
Door Else
#2001698
Kopvlees is prima rundvlees! Je hebt de gemalen variant en hele stukken. Die tweede is mooier.
Je moet met het voeren ook gewoon kijken naar je hond. Wordt die wat te dun dan geef je meer.
Gebruikersavatar
Door Else
#2002372
Nou dat is dan net wat voor stuk je krijgt blijkbaar.
Ik heb niet vaak kopvlees met veel vet erin maar mooie stukken rood rundvlees.
Soms zit er ietsje wang bij maar is dat erg?
Door Roxiii
#2003016
Oke dan ga ik even opnieuw puzzelen. En ik probeer het kopvlees gewoon kijken hoe die er op reageert en zo niet ga ik een ander soort vlees zoeken. Ik probeer zo snel mogelijk eem verbeterde menu neer te zetten.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2004289
[quote="Else!"]
Nou dat is dan net wat voor stuk je krijgt blijkbaar.
Ik heb niet vaak kopvlees met veel vet erin maar mooie stukken rood rundvlees.
Soms zit er ietsje wang bij maar is dat erg?
[/quote]

Nee hoor dat is niet erg.
Kopvlees kan heel variëren in kwaliteit. Zolang het overgrote deel vlees is, vind ik het prima spiervlees.
Ik voer hetzelf niet zoveel omdat de kwaliteit zo wisselend is, maar als je een goede constante leverancier hebt zou ik het ook voeren  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door