Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1960782
[quote="martine-tom"]
Lever van rund niet geven: lever is de opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif.


http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451

Daar had ik het gelezen...

[/quote]
Ah, ok daar staat dat idd. Zoals Angela zegt, biologisch zit je het beste. Misschien eet je hond zelfs biologische lever gewoon rauw zonder problemen. Mijn hond at in NL geen lever uit de bioindustrie. Biologisch at hij het wel gewoon op zonder moeite. Maar kun je dat niet krijgen dan kun je idd naar lever zoeken van bv geit, of lam. Ik zou het iig wel voeren, zelfs als het dan maar runderlever uit de bioindustrie is. Maar zoals met alles op barf/NRV7vers gebied, je gaat je eigen keuzes maken en je eigen weg volgen en daarmee ben je volgens mij al een heel eind op weg :)
#1961068
Mijn honden krijgen ook 250 gram en ik geef ze in de ochtend 1/3 van de orgaan(3 x per week) en dan in de middag vlees/bot(3 x per week), anders krijgen ze ook diarree

en ze krijgen 2 x per week een ei en dat ook in de ochtend en dan spiervlees(3 x per week) in de middag

Dan om de week een pensdag en om de week een visdag.

Ik doe om de week een pensdag zodat ze een groter stuk kunnen krijgen ongeveer 250 gram  a 350 gram per hond.

En dan krijgen ze in die week geen orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door *Marga* op wo 09 mar 2011, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#1961080
Kijk dat vind ik nou eens goed klinken!
Denk dat ik me daar eens op ga richten om het op die manier te doen.
Moet alleen even kijken, een visdag is denk ik teveel gevraagd, smorgens rund (oid) zodat hij in elk geval wát gegeten heeft en dan smiddags als hij grote honger heeft dán proberen de vis erin te krijgen, denk dat dat meer kans van slagen heeft ;D

Weet iemand trouwens welke vis je kan drogen, in zijn geheel bedoel ik dan.
#1963241
Rib is sowieso behoorlijk hard, voor gevorderden. Misschien eerst eens rug/karkas/vleugels/poten e.d. uitproberen.

Over Smuldier vlees (blauwe verpakking). Dit is volgens mij alleen runderkopvlees. Als je dan 2 nekken erbij geeft, zit je op te weinig bot en ook te weinig orgaanvlees natuurlijk.

Ik vraag me af of je in dit menu niet teveel spiervlees geeft en te weinig vleesbot en orgaanvlees. Een hond moet het ergens goed op doen natuurlijk, maar moet ook de nodige voedingsstoffen binnen krijgen.
Als je een NRV-achtig menu wilt, dan zou je uitkomen op:

78- 104 gram vleesbot
117- 130 extra spiervlees
39-52 gram orgaanvlees (de helft pens)

Per week zou je dan 546-728 gram vleesbot, 819-910 gram spiervlees en 273-364 gram orgaanvlees geven (ongeveer 135-180 gram pens, maximaal gram lever, maximaal gram nier, de rest hart, eventueel aangevuld met ander orgaanvlees).

Kom je hier aan? Bij 2 kippennekken geef je te weinig per dag, maar misschien compenseer je wel met de eendennekken, kwartelkarkas en konijnenrug, dat je daar meer van geeft, dat zou kunnen. In dat geval, zit je goed. Hopelijk kun je Tom aan gedroogd orgaan helpen, want dat heeft hij ook echt wel nodig. Eventjes aanbakken of koken zou je idd kunnen doen; dan verandert de geur en de buitenste structuur iets. maar malen of mixen met groente/ei of een beetje Smuldier zal wellicht ook helpen.
Door Martine-Tom
#1963266
Ik weet het niet, ik vind het lastig om te visualiseren.
Ik denk dat ik deze percentages/gewichten op ga hangen in de keuken en het per dag even nameet hoe ver ik met alles ben.
Orgaan malen en mengen is mss ook wel een idee, ik ga het beiden proberen.
Vandaag heeft hij met lange tanden 1 kippelevertje gegeten en de rest mocht de kat hebben ::)
Hij heeft ook een lamsrib gehad, het stuk wat tegen de rug aan zit zeg maar dat was zachter dan het andere stuk en hij heeft eraan geknaagd maar geloof niet dat er wat af is.
(Hij is ziekjes dus hij eet slecht nu)

Ik heb iig al wat diersoorten enzo besteld en ik ga er gewoon maar induiken, ik ga bijhouden wat hij elke dag eet in gewicht en in soort en dan kijken of hij elke dag genoeg binnen krijgt, denk dat dat voor mij het beste werkt.

De Toko hier ben ik nogal vaste klant en er zijn nogal wat klanten namens mij daar gekomen.
Vanaf nu mag ik het snijafval afhalen...gratis!
Hij zat al te verontschuldigen, "sorry geen kippenekken tegenwoordig komen daar zoveel mensen om, ik weet niet wat er aan de hand is" toen heb ik het maar even uitgelegd :biggrin2:
Hij vond het alleen maar leuk geloof ik.
#1963483
Je kunt best per dag husselen; dat je spiervlees op 1 dag geeft en vleesbot met orgaan op de 2e dag. Maar misschien is zijn ontlasting het meest constant als je alles op 1 dag geeft. Een gram meer of minder maakt echt niet uit en afronden mag ook, als hij per week maar ongeveer dit binnen krijgt.

Grappig van die Toko :biggrin2:
Door Martine-Tom
#1963792
Kleine update.

Gister ben ik dus in wezen slaan en gedroogde kippelever lust ie...graag zelfs!
Hij lust nu ook lamsvlees, knagen op de rib vond hij dan weer niks.

In de avond lagen de 2 katten op de bank en wilde il het vlees van de rib halen en in stukjes snijden zodat hij het in elk geval zou proeven.
Mijn vleesetende kat moest er niks van hebben en mijn miezemuis kat vrat zijn poten erbij op ???
ik denk dat hij zeker 30 gram lam heeft gegeten, terwijl hij nooit, echt nooit iets anders eet dan brokken.
Ik had kippelevertjes staan, gewoon rauw die de hond dus niet moest, en ook die vrat hij op of zijn leven er vanaf hing haha.

Ik heb nu dus 3 semi-barfende beesten in huis.
Nog even en ik heb ze allemaal zover!

Oh en ik heb een 200 liter vrieskist op de kop getikt...
Maar ben verder niet verslaafd aan barfen hoor :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door