Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#1946313
Heb het menu van Manu en Rana iets aangepast. Houd eigenlijk dezelfde percentages aan als bij het vorige menu dus denk dat het goed in elkaar zit maar toch even voor de zekerheid....

Manu 45 kilo krijgt 2% van zijn lichaamsgewicht = 900 gr.
40% Vleesbot 350 gr
30% Spiervlees 250 gr
20% Orgaan 200 gr
10% Groentemix 100 gr

Manu krijgt wat minder vleesbot heeft erg snel last van te droge ontlasting.

Rana 18 kilo krijgft 5% van zijn lichaamsgewicht = 900 gr.
50% Vleesbot 450 gr
20% Spiervlees 180 gr
20% Orgaan 180 gr
10% Groentemix 90 gr

Manu eet tegen verwachting in erg goed mee met de "vreemde" diersoorten. Is met twee honden ook wat makkelijker proberen. Rana eet alles wat ze voorgezet krijgt en als Manu iets echt niet opeet (krijgt een paar kansen) krijgt zij het de dag daarna. Dat had hij door.....en sindsdien gaat het eigenlijk best goed. De grotere karkasen hak ik in stukken bv duif, konijnkk, eendkk etc. dat doe ik ook bij grotere lappen vlees en orgaan gaat ook in stukjes dan eet hij de meeste dingen wel op.

Variatie is groot. Geef alleen de lichte vleesbotten zoals duif, fazant, haaskk, konijnkk, eendrug, eendkk, zalmmix, parelhoenkk. Het is dacht ik niet nodig om grotere botten te geven en dit vind ik prettig zo. Geeft niet te veel rommel en het gaat er goed in. Er zijn wat nieuwe vissoorten aan het assortiment toegevoegd dus ook daar krijgen ze nu meer variatie in. Zalm zijn ze beide helemaal weg van dus ben benieuwd. 50% Van de orgaan is pens maar probeer met de rest wel te varieren in dier- en orgaansoort.

Ze krijgen regelmatig een ei en een scheut yoghurt bij het eten en restjes van ons.
Door Esther Q
#1946332
Ziet er goed uit. Zo te horen weet je al dat de een meer vleesbot kan hebben dan de ander. Grote botten zijn niet nodig. Het is leuk en lekker kluifwerk voor de meeste honden en het houdt de tanden extra schoon. Maar als je het liever niet voert, niet doen natuurlijk. Als het zo goed gaat, prima. Ik zou bij het orgaan opletten dat je naast de pens wat meer lever voert dan overig orgaanvlees.
Door El_Kato
#1946419
Check, zal rekening houden met de lever  :)
Verder houd ik het zo ga een nieuwe bestelling plaatsen  :)

Nou had laatst een leuk dialoog met mijn schoonzusje die werkt als dierenarts assistent, voert zelf brokken maar heeft geen commentaar op barf is alleen zelf te lui om dat te doen, dat zijn overigens haar eigen woorden  :P.

Maar goed zij had een aantal dagen cursus gehad over het schoonmaken van de tanden bij honden en katten. En opeens ging het iets van ja nou ja misschien moet je Manu zijn gebit ook eens laten schoonmaken want die is ook al bijna 6 jaar oud.... Nu heeft Manu een tijdje tusendoor brokken gegeten en had hij toen ook best wat tandsteen/plak hier en daar maar sinds hij terug barf eet zijn ze weer helemaal wit  :biggrin2: Nou ja op de allerachterste kiezen na die hebben nog een klein beetje aanslag maar verder ziet zijn gebit er harstikke goed uit....
Door El_Kato
#1946468
Heb nu besteld:

Vleesbot:
3x Zalmmix
1x Haring
1x Makreel
3x Haaskk
2x Kwartel
4x Patrijskk
4x Kipkk

Heb nog 2x eendkk, 1x fazant, 2x konijnkk, 1x duifkk, 1x hertnek en 6x eendrug in de vriezer liggen.

Spiervlees:
4x Hertvlees
4x Kalkoenvlees
2x Paardvlees
2x Hert/reevlees
6x Rundspiervlees

Orgaan:
1x Eendhart
2x Hertong
2x Kiplever
2x Lamhart
2x Eendlever
1x Rundnier
6x Pens

Rundlever voer ik liever niet.

Ze krijgen dan van 11 verschillende dieren vleesbot (de vissen per soort meegerekend), van 4 verschillende dieren spiervlees en van 5 verschillende dieren orgaan.
Door El_Kato
#1948251
Thx dan ga ik lekker zo door. Bestelling komt morgen al heerlijk snel maar wilde eigenlijk de vriezer nog ontdooien maar even kijken of dat tussen door nog kan  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door