Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lonaa
#1838137
Omdat een hond BARF voeren voor mij nieuw is, heb ik voor Sally toch maar even een uitwerking gemaakt.

Sally is een 3 jarige teef van +/- 16 kilo.
Ze krijgt voorlopig 2% van haar lichaamsgewicht aangezien ze goed op gewicht is. Als ze te mager wordt, of te dik, stel ik dit natuurlijk bij. :)

Dit zijn mijn percentages:
50% vleesbot
20% spiervlees
15% orgaan
15% groente/tafelrestjes

Per week:
1190 gram vleesbot
476 gram spiervlees
257 gram orgaan
257 gram groente/tafelrestjes

Maakt:
172 gr. Vleesbot per dag
3 dagen 160 gram spiervlees
2 dagen 125 gram orgaan
2 dagen 125 groente/restjes

Afgelopen week heeft ze dit gegeten:
Zondag: 170 gram kippennekken + 120 gram veulenvlees + 100 gram lever
Maandag: 170 gram kippennekken + 160 gram veulenvlees + 1 eetlepel boerenkool
Dinsdag: 170 gram kippenvleugel + 160 gram houtduifkarkas
Woensdag: 170 gram parelhoenkarkas + 100 gram eendenhart + kippenlever + 120 kangoeroe
Donderdag: 170 gram kippenvleugel + 160 gram runderkopvlees
Vrijdag: 250 gram vis + groentemix
Zaterdag: 170 gram kipkarkas + 160 gram hertenvlees

Vandaag heb ik ook een groentemixje gemaakt van dat wat er nog in de koelkast lag. Hier zit in:
Broccoli,
Spruitjes,
Zoete Aardappel,
1,5 teentje knoflook
1 eetlepen havermout
scheut yoghurt.

Ik wil haar morgen voor het eerst groentemix gaan geven, en dan krijgt ze van mij 1 eetlepel.

Het bovenstaande menu is wat ze deze week gehad heeft. Volgende week zal het menu er qua diersoorten anders uitzien, maar de strekking zal hetzelfde zijn.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1838149
Mooie afwisseling en je menu ziet er handig uit!
Ik ga ervanuit dat de percentages gewoon kloppen  ;)

Ikzelf vindt 15% groente wat teveel voor een hond (uitgezondert dalmatiër), zou eerder 5-10% geven.
Ook gewoon even kijken of ze het lekker vindt.

Wel een vraagje, waarom havermout in de groentemix?
Oh en ik mis pens in je menu? dat lusten honden vaak wel  :biggrin2:
Door Lonaa
#1838152
[quote="May Linn"]
Mooie afwisseling en je menu ziet er handig uit!
Ik ga ervanuit dat de percentages gewoon kloppen  ;)

Ikzelf vindt 15% groente wat teveel voor een hond (uitgezondert dalmatiër), zou eerder 5-10% geven.
Ook gewoon even kijken of ze het lekker vindt.

Wel een vraagje, waarom havermout in de groentemix?
Oh en ik mis pens in je menu? dat lusten honden vaak wel  :biggrin2:
[/quote]

15% groente zal ze ook wel niet helemaal aan komen  :biggrin2: Vind vlees geven veel te leuk.
De stamppot waar ze van de week wat van meegegeten heeft vond ze best lekker.  :biggrin2:

De havermout was meer met de gedachte dat ze (nog) snel diarree heeft. Aangezien spruiten en broccoli van boven de grond komen (en dus wat laxeren als ik het goed heb) en de zoete aardappel van onder de grond (en een beetje stopt) had ik die havermout erin gegooid in de hoop dat het nog wat meer zou stoppen en ze niet m'n huis (weer) onder poept.  :biggrin2:

Pens zit inderdaad (nog) niet in mijn menu. Ik zit nog een beetje te dubben waar ik het laat enz, want ik weet inmiddels wel dat t stinkt.  :biggrin2: Wil gemalen pens bestellen, pens in m'n keuken en dan moeten snijden zie ik toch een beetje tegenop...
Heb nog geen bestelling gedaan, vandaar. :)

Maar buiten dat een hond het lekker vindt, heeft hij t niet echt nodig toch? als ik het goed heb? Kan gewoon opgevult worden met orgaan?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1838172
Ahzo, dan snap ik de havermout. De bedoeling is idd dat ze buiten poepen  :biggrin2:

In principe is pens niet een noodzakelijk iets, maar ik vindt het wel wat toevoegen in het menu.
En zou hier enkel voor kiezen als je hond geen pens verdraagt ofzo.

Miss is het bijvoorbeeld een idee dat je per 2 weken zo'n bakje smuldier haalt in de supermarkt en dan gelijk de dag erop op voeren.
Of halve kilo's besteld en dat voeren op 1 dag per 2 weken, dan hoef je het niet te verdelen enzo  ;)
Ik vindt verse pens trouwens niet zo stinken,wel echt boerengeur, maar pens van smuldier vindt ik erger.
Door Lonaa
#1838176
Had inderdaad al zitten denken aan smuldier. :) Wil Sally er graag een plezier mee doen.

Ik heb een keer pens meegenomen voor iemand anders, vuile pens direct van de slachter... noooooooooouuuu dat stonk best wel.  :biggrin2:
Heb m beneden in de schuur gelegt, in 2 vuilniszakken, maar t duurde een week luchten voordat die geur weer weg was.
Mijn roots liggen op het plattenland, maar daar ruikt het toch anders.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1838949
Ik heb wel eens biologische lamspens en dat merk je wel met de lucht,dat stinkt veel minder.

Het viel zelfs Jan op ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door